Kan du hålla fingrarna i styr?

Okej, pojkar och flickor, kvinnor och män.
Jag sitter och skriver en krönika där jag bland annat berör ämnet snatteri.
Jag ska inte ha med någon form av ickevetenskaplig undersökning, men blev ändå nyfiken på om ni snattat någon gång, och i så fall vad, när, om ni blev upptäckta, and so on.
Alltså: det här kommer inte att användas till något.
Självklart får (eller kanske bör, haha) ni vara helt anonyma.

En och annan snatterihistoria från mitt klåfingriga liv kommer ni att kunna läsa om i en krönika om ett par veckor.

Så, kom igen! Spill it!

Kommentarer
Postat av: Anonym

När jag var 10-11 år och mitt inne i min värsta fjortisperiod (vi börjar tidigt nuförtiden) hade jag en vän som jag snattade med minst en gång i veckan. Just for the sake of it liksom.



Jag snodde onödiga saker så som hårtatueringar och stringtrosor för 5 kr. Ja usch ja. Godis slank väl också ner i ärmen. Men aldrig något farligare än så. Min vän dock, hon snattade ibland saker för flera hundra kronor. Det gjorde aldrig jag, det hade jag inget behov av.



När jag sedan var med en annan vän blev vi sugna på godis och bestämde oss för att sno typ en snickers. Vi åkte fast. Eller alltså, kassatjejen kom fram till oss och vi drog till med någon patetisk lögn. Sedan gick vi ut. Det blev inte värre än så. Men jag har inte snattat sen dess.

2008-11-10 @ 15:37:37
Postat av: A

Tror dem flesta har gjort det någon gång, jag tillhör dem som har gjort det mer än så..

2008-11-10 @ 15:45:37
Postat av: Anabanana

Annika - jag vet att det inte har något med saken att göra men jag måste bara säga att du är otroligt lik elyse sewell. Jag förstår att folk oftast säger mischa barton men du är som en blandning av bägge två, på ett bra vis. Inte konstigt att du modellar och har dig, det är precis vad du ska göra.

Postat av: Malin

jag har aldrig snattat och kommer aldrig att snatta heller. mitt är mitt och andras är andras och så ska det vara. stör mig något så fruktansvärt på att folk inte kan respektera andra liv och andras egendom. moraltant, oh, yes, men jag är likväl stolt över det.

2008-11-10 @ 16:07:11
Postat av: Elvira

Jag snattade senast idag.

FAN FAN FAN.

Höll på att börja grina när jag läste ditt inlägg, okej, jag började grina. Trots att det inte står nåt som är personligt eller någonting.

Jag hatar hatar haaaataaaaar att jag inte kan sluta. Jag har snattat flera gånger i veckan sen jag var fjorton. Det är sex år sedan.

Det började som ett vad, sen blev det liksom en tävling mellan mig och en tjejkompis, och jag blev fast. vet inte riktigt längre om jag gör det så mycket för kicken, jag tror inte det. Nu är det för att jag vant mig vid att hela tiden ha nya grejer, och jag har helt enkelt inte råd att köpa det jag vill ha. Mest blir det kläder och accessoarer. Inget jättedyrt, jag vågar inte ifall jag skulle bli upptäckt för jag vill absolut inte åka dit för stöld. Mest grejer från H&M, Åhléns, Kicks, osv. Jag har till och med lyckats sno ett par skor en gång. Fast då fick jag lite panik sen.

Ibland känns det nästan som att jag pushar min tur och VILL åka fast, men jag tror inte det. Eller jag vet inte. Men jag önskar att jag kunde sluta och att det inte var så sjukt skämmigt. När min kille frågar hur jag kan köpa så himla mycket kläder hela tiden säger jag att jag hittat dem på typ 80% rea. Och så gömmer jag jätteofta kläder längst in i garderoben och sen säger jag att de inte alls är nya utan att jag bara inte haft dem på länge. Jag vill inte hållapå såhär längre. Ser fram emot att läsa din krönika om det. Skriver mer min mail om du skulle vilja maila.

2008-11-10 @ 16:12:38
Postat av: Anonym som sig bör

Jag har snattat säkert tjugo gånger i mitt liv och aldrig fått dåligt samvete... vet inte varför. Jag har inte gjort det på länge nu men det är mest för att jag inte vill bli upptäckt, det vore så sjuuuuukt pinsamt.

2008-11-10 @ 16:33:24
Postat av: Anonym

hmm jag tror att alla någon gång velat sno nått. Själv snodde jag en penna på Tiimari, den där jättebilliga affären som sålde pyssel grejer, herregud...

2008-11-10 @ 16:34:54
Postat av: Kerstin

Jag snattade när jag var typ nio år. Fast det var inte direkt "snatta" för snattandet. Jag snattade för jag var hungrig.

2008-11-10 @ 16:37:01
URL: http://carstoned.blogg.se/
Postat av: T

Jag vet att mitt ex snatta en gång vid 17 års ålder ett par vampyrtänder från buttericks till en halloweenfest för att han inte palla betala det priset för något han bara skulle använda en gång. Det överensstämmer med hans anarkistiska livssyn också, så det var ingen större grej för honom. Han blev inte upptäckt.



Jag däremot har inte gjort det sen jag var yngre. När jag var fem snatta jag en leksaksring som blinka och lät. Jag var helt fascinerad av den efter att jag sett reklamen för den på tv.

Eftersom min mamma inte ville ge sig och köpa den passa jag på att sno den när jag och min familj var i en leksaksaffär för att min styvsyster skulle köpa en present åt någon kompis. Jag gick ifrån, eftersom det var nära jul var det fullpackat i kassan var det inget problem att smyga fram bland alla stora vuxna och ta den.

Förvånansvärt nog blev jag aldrig upptäckt, trots att de fanns precis vid kassa apparaten.

En annan gång, jag var nog runt 10 år, tog jag flytande tvål som var malplacerad på en annan plats i stormarknaden. På den tiden var jag verkligen den busiga tjejen som inte gick efter lagda normer över hur man skulle vara, jag ville trotsa allt. Hursomhelst, jag lyckades då med.



Annars är jag inte så värst kapabel till något sånt numera. För det mesta är jag den duktiga flickan som har något emot normerna, förutom när jag väl ger mig ut och graffar då och då. Känner mig mindre utsatt då än i en affär.

2008-11-10 @ 16:52:06
Postat av: Kristina

Nån gång när jag var typ 15/16 snodde jag åt mig ett par örhängen från H&M. En timme senare blev min väska med min älskade kamera, plånbok och ALLT, snodd ur en provhytt när jag stack ut huvudet två sekunder. Av två tjejer i 14-års åldern (dom enda andra i butiken). Någon månad senare fick jag böter från Stadsbiblioteket om att jag minsann hade varit och lånat Fuckin Åmål och inte lämnat tillbaka den (vem tänker på att spärra sitt bibliotekskort...).

Jag har inte snattat sen dess.

2008-11-10 @ 16:56:07
URL: http://divinity.blogg.se/
Postat av: Pernilla

När jag var runt sex/sju år tog jag ett tuggummi paket i affären för att mamma inte ville ge mig ett. Så då smög jag ner det i fickan. Sedan när vi kom hem hittade mamma paketet och blev såklart vansinnig och körde tillbaka till affären och gav tillbaka paketet. Jag har nog alldrig skämts så mycket som jag gjorde då. usch och fy

2008-11-10 @ 17:08:10
Postat av: Josefin

Jag har aldrig snattat något och är då bara stolt över det! / en sjuttonåring

2008-11-10 @ 17:42:49
Postat av: E

Jag började snatta när jag var 14, för adrenalinkickens skull. Det stod mellan det och droger.



Jag snattade allt. Oftast saker jag inte ville ha. Som en blå kajalpenna och fula tröjor jag aldrig använde. En gång snattade jag till och med en grillad kyckling från Hemköp. Jag smög upp den under tröjan och lyckades på något vis få butikspersonalen att tro att den stora kycklingen egentligen var mitt bukfett.



Det gick så långt tillslut att jag nästan startade ett företag av det: folk gav mig pengar för att snatta/stjäla dyra saker från klädbutiker, varuhus, smyckesbutiker.



Jag åkte fast tillslut. Så det bara skrek om det. Det blev ett jävla pådrag med polisbilar och kroppsvisitering. För något jag inte ens ville ha eller fick betalt för. Jag skulle precis fylla 15 och polisen ville göra ett exempel av mig genom att åtala mig för stöld trots att butiksinnehavaren inte ville det. Självklart blev jag fälld och fick betala hutlösa summor i böter.



Av rena idiotiska principskäl slutade jag inte snatta där utan fortsatte, i ett mycket lugnare tempo och bara till mig själv, i ungefär ett år till. Och bara saker jag faktiskt ville ha.

2008-11-10 @ 17:49:54
Postat av: LePoop

Jag och min kumpan åkte fast när vi var 13, respektive 12 år. Hade snattat något meningslöst som munspray (åh, den gamla godingen) och silikondroppar för håret. Min kumpan är diabetiker och på den tid hade man inte sådana där kort man kunde visa upp. När vi stod där och skämdes som mest framför farbror polisen fick hon en känning och ingen trodde oss när vi sa att hon behövde en sockerbit eller något. Allt gick väl och efter det har jag av misstag endast snattat ett paket dinkelpasta i mataffären.

2008-11-10 @ 17:55:30
URL: http://lepoop.wordpress.com
Postat av: Ida

Snattade ett lejonkungen hårspänne på ICA innan jag ens fyllt 7. Gömde det under duken och det upptäckte, konstigt nog, mamma. :P Jag fick en del skäll och jag tror att hon tvingade mig att lämna tillbaka det.

2008-11-10 @ 18:15:24
URL: http://idasusan.blogspot.com/
Postat av: Sanna

Oh, vad roligt. Som femtonårig fjårtis snattade jag jämt och ständigt. Mest smink, för det var barnsligt enkelt. Sedan gick jag över till kläder. Jag drog på mig stora hiphop-jeans, en säckig tröja och provade en massa kläder. Ville jag ha något undersökte jag om det fanns larm. Om inte så tog jag på mig mina vanliga kläder ovanpå och promenerade ut. Efter ett år av konstant snattande tröttnade jag på att aldrig bli upptäckt och lade av. Och i dag förstår jag verkligen inte hur sjutton jag vågade, det var ju vansinnigt. Men det var väl ett rop på uppmärksamhet kanske.



Det lustiga är att jag var en riktig liten moraltant några år innan. Var med en kompis som snattade godis på Konsum, hon gav mig några bitar som jag tog emot. På kvällen började jag grina och erkände allt för mina föräldrar, dagen efter gick jag till butiken, berättade vad som hänt och BETALADE för chokladbiten jag ätit upp. Det tycker jag är festligt, så här i efterhand.

2008-11-10 @ 18:35:11
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: E

Jo tyvärr har jag gjort det. Men endast vid ett tillfälle. Och jag fick panik så jag la tillbaka den på affären igen efter några dagar. Jag hade fruktansvärt dåligt sannvete! Och ska aldrig göra det igen. Blir livrädd så fort någon butiksbiträde kollar misstänktsamt på mig, eller då ett larm tjuter så jag har alltid händerna synliga. Jag har ingen aning om varför. Det känns bättre, för jag är ju oskyldig. Det var 7-8år sen jag snattade och skulle adrig göra om det!

2008-11-10 @ 19:00:49
Postat av: M

Jag promenerade ut från H&M en gång med ca 8 par trosor på mig under byxorna....

2008-11-10 @ 19:26:12
Postat av: Anonym

jag har snattat när jag var en liten flicka, 6 år nånting. hur många gånger vet jag inte, men kanske upprepade i alla fall. och det skedde med mina kompisar då vi suktade efter godis och det var det enda vi snattade. haha gud va vi måste ha varit gulliga, knubbisar i färgglada klumpiga overraller. jag undrar om vi ens var diskreta? känns näst intill omöjligt. vid ett tillfälle såg vi faktiskt polisen, men de var där i annat syfte och la alltså inte märke till oss, och tur var väl det.

2008-11-10 @ 19:35:56
Postat av: tobbe

Jo det har jag. Men sen hittade jag mitt kall och blev seriös.

2008-11-10 @ 20:19:30
Postat av: Inel

Jag snattade en gång när jag var liten, Toy, tror jag det var. Jag åkte fast och vågade inte gå tillbaka till affären igen förrän dom bytte ägare. (jättesmart, var kvartersbutiken som jag brukade handla i var och varannan dag, sen fick jag undvika den som pesten i flera år framåt).



När jag var 14 började jag igen, jag och en kompis. Vi snattade massor. Plastarmband, smink (och jag använder inte ens det och gjorde det inte då heller), gummiband, pennor, små block osv. Också lyckats med konststycket att ta ett par skor. Åkte aldrig fast dock.



Nu är jag äldre och vågar inte snatta längre, tänk om man åker fast liksom.

2008-11-10 @ 20:23:30
Postat av: jätteanonym

en gång har jag snattat - och det satte sina spår. Jag var troligen cirka 9 år och stal en flaggstångsknopp på en järnaffär. NATURLIGTVIS gick den inte att gömma hemma - stor guldboll, vad trodde jag? - så jag blev tvingad av mina föräldrar att gå tillbaka med den - och således skämma öronen av mig. Men det funkade, sedan dess är min snatterikarriär över.

2008-11-10 @ 21:12:05
Postat av: s

Det längsta jag sträckt mig, som den hedersfulla (eller snarare ospontana och normativa) person jag är, är att smuggla med mig en såndär hårtofs med en plastros från H&M. Mest för att jag tyckte att trettio spänn var ett hutlöst överpris och H&M ändå förtjänar't.

2008-11-10 @ 22:29:17
Postat av: Emma

jag var med mamma och pappa i danmark när jag var liten, kanske åtta år. när vi var inne i en butik hittade jag jättefina ballonger som jag ville ha. mamma och pappa ville inte köpa dem åt mig så jag stoppade dem i fickan. senare på kvällen hittade mamma ballongerna som jag hade gömt i min resväska. dagen efter tog hon med mig till affären där jag fick lämna tillbaka dem och be om ursäkt. jag skämdes så fruktansvärt mycket och den händelsen har satt sina spår. har aldrig snattat igen efter det, och skulle hellre aldrig komma på tanken.

2008-11-10 @ 22:32:41
URL: http://ohglory.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-11-11 @ 06:22:28
Postat av: O

Jag snattar något litet, kanske en chokladbit minst en gång i veckan när jag handlar mat. Glömmer liksom att betala för den. Ger mig xtra rabatt. Men aldrig i mindre butiker - bara i dom här ladorna.

2008-11-11 @ 06:25:53
Postat av: Anonym

Jo - Lite kajal och sånt när jag gick i högstadiet. Inte för att man ville ha grejerna så mycket som för spänningen. Vi slutade när en av oss blev nästan påkommen.

2008-11-11 @ 07:27:34
Postat av: the Tee Jay

När jag gick i mellanstadiet lärde min kompis Ola mig att snatta godis. Typ tuggummi, tablettaskar och små snickersar. Jag gjorde det kanske en handfull gånger, sen började folk åka fast i den affären och jag fegade ur. Det var ju inte så att jag behövde snatta heller, så jag blev inte så ledsen för det.

2008-11-11 @ 10:39:00
URL: http://metrobloggen.se/copywriter
Postat av: Maria

Nej, jag har aldrig snattat. Jag vet inte varför jag aldrig känt lusten att ta något på Ica och sen inte betalat för det.

Jag är också moraltant, jag är ju faktiskt över trettio så jag kan vara tant, men Sanna "moraltant några år innan femton"? Då vet man ju inte ens vad det betyder.

Jag har plankat på tuben ett par gånger, pga att jag varit pank men varit tvungen att ta mig t jobbet. Då har jag haft hög puls hela resan. Jag kan tydligen inte vara olaglig. Vill knappt gå mot röd gubbe.

2008-11-11 @ 11:33:40
URL: http://paperbacklover.blogspot.com
Postat av: calle

Sex år gammal i en halländsk sommaridyll lärde jag känna Lars. Han var ett år äldre, hade en storebror med cool amerikansk bil och den sommarens onda genius. Vi snattade 10-öres kolor (eller hade det hunnit bli 25-öres? Nå, de fanns fortfarande runt 1980, jag är ingen pensionär även om den monetära utvecklingen kan antyda det) i den lokala Vivo-butiken. Men jag sög på att snatta, satt väl och valde länge, och spelade teaterstycket "se casual ut vid godishyllan" illa. Två 18-åriga sommarjobbande grabbar i kassan tvingade mig att tömma fickorna, jag stammade att jag hade köpt kolorna tidigare. Jag tackade gud att de inte sa något till min mamma och undvek sedan butiken resten av sommaren. Ett år senare inledda jag semestern med att kika in och lättat konstatera att det stod en trevlig äldre tant i kassan. Vet inte om jag lärde mig en läxa eller om det är min allmänmoral som avhållit mig från snatteri sedan dess. Tar inte ens handdukar på hotell…

2008-11-11 @ 12:24:55
Postat av: Antonia

snattade en knapppåse när jag var typ 2 år gammal, jag tyckte typ knappar var det bästa. mamma ville bara köpa en påse, jag ville såklart ha 2. Blev fast. Mamma blev jävligt arg. Snattade en gång en lakritsstång när jag var typ 5. Blev fast då också. har inte tagit något sedan dess.

2008-11-11 @ 18:51:56
Postat av: Maria

Nope aldrig. Jag lider av ett enormt stort samvete. Och då menar jag verkligen lider.

2008-11-12 @ 07:57:24
URL: http://www.collective.se
Postat av: Moa

Under en period när jag var sexton snattade jag nästan varenda gång jag gick i butiker. Det var bara småsaker - smink, örhängen och hårspännen. Jag höll på ända tills jag åkte fast - en gång på Åhléns när en i personalen såg mig. En vakt kom och hämtade mig och jag fick följa med in i ett litet rum. De ringde mina föräldrar, mamma kom dit och jag fick berätta alltsammans. Jag har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv. Jag ljög dessutom, både för polisen och mamma. Sa att det var första gången det hände. För ett par örhängen värde typ 150 kronor blev det böter på nästan 2000. Dessutom en prick i registret som gjort att jag inte kunnat åka som Aupair till USA. Jag kan nog inte få något visum där över huvud taget, då man måste va helt fläckfri. Vansinnigt sjukt egentligen.

Jag gör aldrig mer om det i alla fall.

2008-11-12 @ 12:31:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback