We would fly with us.

Japp. Det är Sterlings slogan.

We would fly with us.

Kära Sterling, antingen så blåljuger ni, eller så är ni masochister som njuter av att bli behandlade som skit.

Jag är hemma från Spanien nu. Jag var på flygplatsen i Malaga strax före klockan elva igår förmiddag, planet skulle avgå 12:30.
Det var försenat. Estimated time of departure: 22:30. Okej. 10 timmar att slå ihjäl, härligt. Men shit happens, man kan inte räkna med att alltid vara i tid.

När timmarna gått och klockan passerat tio på kvällen men inget gatenummer kommit upp på skärmarna börjar vi bli oroliga.
Plötsligt händer något. Estimated time of departure: 00:20. Jahapp.
Timmarna fortsätter att gå. Klockan passerar tolv. Klockan blir halv ett. Fortfarande inget gatenummer, ingen information - nej, inte heller i informationsdesken.
"We have no information", säger hon. "Before, it said your plane was leaving 00:20. Now it just says nothing."

Framåt halv två bildas plötsligt en kö vid en av gaterna nära bänkarna där vi ligger utslagna och apatiska och stirrar in i de flimrande lysrören. Någon har hört att planet ska avgå från just den här gaten. På skärmen ovanför står ingenting, den visar havsvågor som slår mot en strand.
Djungeltrumman går, och ett hundratal förvirrade svenskar kommer till slut på ett iskallt plan som tar oss till Stockholm.

Bebisarna skriker, skriker, skriker. Jag förstår dem.
"Vi är så oerhört ledsna för hela den här dagen", säger en flygvärdinna i högtalarsystemet.
Det är jag också.
"Vi beklagar verkligen bristen på information. Nu ska vi försöka göra er resa så bekväm som det bara är möjligt."
Hennes välvilja värmer, men den sträcker sig inte längre än till sekunden då vi vinglar av planet på Arlanda.
Vi kommer till bagagebanden. Där väntar vi.
Vi väntar. Och väntar. Och väntar.
Bebisarna är utmattade. De har slutat skrika. De tittar framför sig med tomma blickar.
Jag förstår dem.
Timmar går.
En man har gått iväg för att försöka hitta någon ansvarig på den öde flygplatsen, han kommer tillbaka, han höjer rösten, alla lyssnar:
"Sterling har ingen personal på plats", säger han. "De är det enda flygbolaget som inte använder sig av Luftfartsverkets personal. Eftersom vår flight är tolv timmar försenad finns det ingen här som kan lassa upp vårt bagage på bandet. Väskorna står här bakom, men ingen är här. De kommer klockan tolv. Det enda vi kan göra är att åka hem, och komma tillbaka senare och se om våra väskor är här."

Jag sitter ihopkurad på en bänk och skakar. Det tjuter i mina öron. Jag äter muffinssmulor och låtsas att jag är någon helt annanstans.

Så börjar bandet rulla. Någon har förbarmat sig över oss.
Nu är jag hemma.

Men vad är väl ett dygn av mitt liv?

Förseningar kan jag hantera.
Nonchalans däremot...

We would fly with us.
Kära Sterling, jag tror det när jag ser det.

(Egentligen borde jag ha lärt mig vid det här laget. Näst senaste gången jag skulle flyga hem från Malaga, också en lördagförmiddag, kom jag hem tisdag eftermiddag. Jag börjar misstänka att det kanske är så att man får det man betalar för.)

Kommentarer
Postat av: Tomac

Call me crazy, men jag gillar väntetider.

Alone, that is.

Om man tvingas vänta tillsammans med någon är det en pain in the ass. I synnerhet om personen är gnällig.

But alone. Just watching people. Tillåta sig själv att för en gångs skull ta det lugnt, eftersom det inte finns något annat att göra. Äta skräpmat, eftersom det inte finns någonting annat tillgängligt.

Like it.



Och efter att ha läst igenom dina senaste inlägg har jag kommit till insikt att jag är en dålig människa. Jag skrattade som en häst åt dina myggbett. Oh, I don't mean to be crude, men hela det där upplägget är too funny.



Well, hoppas det var skönt att komma hem till slut.



Tut.

2008-07-27 @ 21:25:34
Postat av: K

Mina föräldrar fick en gratis flygresa av Sterling pga försening i alla fall, och ska åka till Rom imorrn. Hoppas alla drabbade alltid får det, men såklart vill man helst bli bra bemött just då på plats.

2008-07-27 @ 22:41:49
Postat av: Danielle

Mitt plan från Malaga till Stockholm var också försenat när jag skulle resa hem för två veckor sedan... Suck.

2008-07-27 @ 22:46:26
Postat av: Anonym

Hej. Hamnade här på din blogg, men vilken jäkla tid ni fick vänta! Jag trodde Sterling var någorlunda bra.

Postat av: Jenny W

Men fy fan! skäms på dem! /Jenny

2008-07-28 @ 00:15:58
URL: http://jennyolivia.blogg.se/
Postat av: Anna

det här maste du fa ersättning för! kolla din försäkring.

2008-07-28 @ 10:56:56
URL: http://totti.wordpress.com
Postat av: S

Jag är nyfiken på bilderna från plåtningen!

2008-07-28 @ 11:49:28
URL: http://eyeshot.blogg.se/
Postat av: Jesper

träffade varenda sinops som var på väg i massflykt ur min hjärna.. stoppade tillbaka dem på rätt plats och gav mig 2 minuter total sinnesfrid... Annika... skriv en bok.. ge mig en timma då min hjärna får lugn och ro... en timma då tiden står stilla, där text och lilla jag lever i harmoni och världen ler på mig i sån där ultrarapid som jag ser i ögonen på andra...

2008-07-28 @ 14:05:11
URL: http://enlyx.blogg.se/
Postat av: anna

De har slarvat bort min resväska! Har varit utan den hela min semester i barcelona. och nu när jag är hemma igen efter 2 v så har det fortfarande inte dykt upp. De luras hela tiden om vilka vilkor som gäller. en säger att jag får ersättning för hela semester, annan påstår ngt annat. de är de största asen jag har har mött !!



Tänk på detta:

1. Fota din resväska

2. sätt på en EXTRA adresslapp

3. sätt fast ngt band som gör den mer personlig

4. packa underkläder o annat nödvändigt i handbagaget



eller låt bli att checka in!!



ja, jag är så jävla arg på dem just nu! vill aldrig aldrig flyga med dem igen!

2008-07-28 @ 21:12:24
Postat av: hank

Haha kärlek.

2008-07-30 @ 04:52:21
URL: http://henrikochpekkari.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback