Jag var slut när du hittade mig.



Jag sitter på ett tåg. Ett X2000 som ska släppa av mig i Göteborg.
Jag är mindre melankolisk än jag brukar vara på tåg.
Trots att jag lyssnar på de sorgligaste låtarna jag vet.
Jag är, faktiskt, ganska exalterad. Det talar jag om för mamma när jag ringer henne.
Hon säger att det är en "jävla skitstad". Jag kanske inte borde skriva att hon säger det, men det gör hon. "Fast partyt är bra."
"Då får jag se till att kalasa, då", säger jag.

Jag har aldrig varit i Göteborg.
Det är en lögn. Jag var där när jag var tolv, klassresan i sexan. Det här är vad jag minns:
1. Vi gick på Liseberg och killen jag var kär i blev ihop med en tjej med jättelångt hår som brukade kalla mig "Fågelskrämman."
2. Han stod och matade in femmor i en sådan där automat där man styr en gripklo och ska försöka få tag i ett gosedjur. Han fick tag i något till slut, kanske en giraff, och gav den till henne. Sedan hånglade de bredvid gosedjursautomaten.
3. Jag åkte den där grejen där man sitter i stockar och blir blöt.
4. Vi bodde på ett hotell som hette Hotell Apple och som visade porr. Det var cigarettbrännmärken i lakanen.

Det kommer jag ihåg.

Den här gången ska jag inte gå på Liseberg, men väl på Bruce Springsteen.
Och killen jag var kär i blev nyligen pappa, förresten. Det är inte hon med det långa håret som är mamman. Det vet jag, för han är en av mina 647 Facebook-bästisar.

Jag sitter bredvid en mycket lillgammal fyraåring. Han har orange keps och läser Kalle Anka-tidningar. Det är inget konstigt, han har kunnat läsa sedan i julas.
När han tröttnar på att läsa viker han in sidan i hörnet så att han ska veta var han ska fortsätta. Jag gillar honom, han bjuder på Dumlekolor.
Nu åker vi förbi Katrineholm.

Kommentarer
Postat av: ania

ja göteborg är rätt mycket skitstad, jag tänker på grått och blåst, svek och hjärtekross. men om man tar sig utåt så finns det ju kust och maneter och annat fint, det är minsann ingen skit det, det är det bästa som finns. västkusten slår östkusten med hästlängder, i tell you. förresten, jag tappade min kamera i den där stockbåtskarusellen en gång. ha det så trevligt i gbg, hoppas du slipper folk som kallar dig fågelskrämman, och porrhotell med håliga lakan.

Postat av: Peter

Fint inlägg, Annika. Jättefint.

Kram.

2008-07-03 @ 12:23:15
URL: http://blogg.aftonbladet.se/4914
Postat av: T

jag ska också på Bruce! hurra hurra, det kommer bli så fantastiskt!

2008-07-03 @ 14:43:02
URL: http://www.theresaflodman.se
Postat av: EnbartEmelie

Annika, känn ingen sorg för mig, Göteborg. Har flyttat och är så glad för det. Bästa beslutet, ever! Kram

2008-07-03 @ 15:51:04
URL: http://enbartemelie.blogg.se/
Postat av: mathilda

Åh.



Fina Annika.



Du vet. han. min han.

han. han ska på bruce.

han som aldrig ringer och han som tittade på min nakna kropp, invirad i lakan och förvirring, och sa "du måste gå upp nu. jag ska tvätta", han som aldrig ville kyssa mig när vi träffades, och han som är en sådan där förbannad jävla musiker.

du vet. precis han.

han ska lifa till göteborg.



jag liftar till helvetet. står på en öde väg och viftar med tummen.

det är fanimej ingen som stannar.



2008-07-03 @ 18:55:54
URL: http://dalberg.webblogg.se/
Postat av: Li

Kom in och fika hos mig darling! Jag bor i Göteborg nu och jobbar på fröken Olsson, jag lovar att bjussa på en kanelbulle och ett glas saft.

2008-07-03 @ 22:50:54
URL: http://lithesupercat.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det var ingen kul bild du fått från göteborg. Haga, andra långgatan och thaimat i kungsparken, helt underbart trevligt en solig sommardag. Och glöm inte titta in på Kings Head.

2008-07-04 @ 11:19:54
Postat av: Expert

Vet inte om du skall bevaka Springsteen-konserten professionellt för något mediaföretag eller om du är där för att du är en popkonsert-fantast (vilket du verkar vara).



Om du inte kommit så långt än att du får bevaka Springsteen-konserter för Aftonbladets eller TV4:s räkning tror jag att jag vet hur du skulle kunna göra dig ett namn (med hjälp av din mamma i så fall): Skaffa en bra videokamera och far på konserter med mindre band som vill bli upptäckta och där sändningsrättigheterna är gratis eller nästan gratis. Sänd ut konserterna live via nätet. Det här borde kunna dra en hel del trafik till din sajt (fast då får du väl bygga en egen site).



Din mamma kommer förstås inte att kunna hålla sig för att omnämna dotterns senaste projekt, antar jag.

2008-07-05 @ 10:31:02
Postat av: Annika

Experten - Haha! Du är rolig.

2008-07-05 @ 12:40:24
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: hjartesmil

du skriver vakkert.

2008-07-05 @ 19:56:08
URL: http://hjartesmil.blogg.no
Postat av: Emma

Göteborg är en jättetrevlig stad! tror det gäller att gå till rätt ställen bara..:) Det är bara att fråga mig om du vill ah tips för jag kan den här stan utantill^^ jag delar gärna med mig!



Kram Emma

2008-07-06 @ 02:49:02
URL: http://www.meiio.se
Postat av: kiddo

Jag älskar Göteborg!

2008-07-06 @ 12:34:21
URL: http://roamtheworld.devote.se
Postat av: Claes Nordmark

Killinggänget, dessa übersmarta genier, har en standardkommentar varje gång de anländer till Göteborg med tåg:



"Jaha, då är vi framme i Göteborg och det är dags att ställa tillbaka klockan - 10 ÅR!!"



God bless Killinggänget.

2008-07-19 @ 10:04:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback