Vad har du emot fjortisar, Alex?

Efter att en läsare som kallar sig "Rockvampyren" frågat mig vad jag tycker om Schulmans "modebloggsinlägg" läste jag i helgen en krönika han skrivit i Punkt Se. Passande nog visade den sig handla om just modebloggar, detta provocerande fenomen. Jag läste, och jag funderade över vad jag just läst. Och vet ni vad? Jag förstår inte hur någon kan bli upprörd över det han skriver. Det han beskriver är ju någon form parodi av de fördomar som finns kring modebloggar, inte modebloggarna själva. Jag kollar igenom Bloggportalens topplista och slås av hur få av bloggarna som faktiskt kan kallas modebloggar. De som skriver om "SUPERCRAVINGS!!!!!!!!!!" verkar framför allt vara 14-åriga flickor som roar sig med att blogga om fina kläder, och jag fattar verkligen inte varför en vuxen man som Alexander känner en sådan avsky emot dem. Min syster är 14 och älskar kläder, och om hon bloggade skulle hon förmodligen skriva om "cravings" och använda alldeles för många utropstecken i var och varannan mening. So what? Vad som helst som kan lindra tristessen och pubertetsångest utan att vara destruktivt är i mina ögon inte bara positivt, det bör uppmuntras. Jag ser mycket hellre att alla fjortonåringar bloggar om tunikor från Indiska än att de skriver hur mycket de hatar sig själva. Men det är tydligen bara jag.

Kommentarer
Postat av: Ida Annie

Hahaha, var du ironisk där Annika eller vet du? ;P

Postat av: Ida Annie

Jag klandrar inte dig! Nej, men det är en lång historia som jag helst inte berättar via kommentarer på en blogg där xxxx antal personer kan läsa det! :) Kanske någon annanstans dock, haha :D

2007-09-24 @ 19:09:37
URL: http://stylebyida.blogg.se
Postat av: rockvampyren

Alex är en liten man,på många olika sätt,fullmatad med komplexer, och gör en "omedvetet medveten" parodi av sig själv, samtidigt som han varje dag slår nya Svenska rekord inom genren mediakåthet.
Om man inte kan skriva, och trots allt vill skriva, då måste man ju dölja sina brister på något sätt. Hans metod är lika enkel som effektiv,och framstår säkert som synnerligen lockande för dom enkla människorna ,som Alex hyllar som världens finaste,.nämligen hans läsare. Dock missar fansen det faktum,att dom utgör själva en del av parodin,dom är en bärande del av den blandning av luft och avföring som väller ut ur den Schulmanska Pandoras ask. OK, skit blandat med luft flyter, men bara tills den når fram till ett reningsverk,hans affärside har en bäst före datum med väldigt kort varsel,ducka och samla in pengarna Alex,innan skiten stiger över huvudet.
Har man inte styrkan att stå på egna ben, då använder man ofta sin tid att försöka sparka undan benen för andra, även för 14 åriga flickor. Bra skrivet Annika, du fångade det hela ganska enkelt.
Må väl.
Vampyren.

2007-09-24 @ 21:49:11
Postat av: I

du e så klok så klok annika, mobba 14-åriga flickor ja det låter ju hur grymt som helst... men dessvärre så tror jag att även vissa äldre modebloggare borde ta åt sig faktiskt.

2007-09-24 @ 23:22:59
Postat av: Evis

Jag läste den av en tillfällighet (oftast är jag inte i centrum, så jag får inga gratistidnignar) och jag kände faktiskt ett visst förakt för en man som måste försöka framstå som cool genom att just mobba och göra sig lustig på några fjortonåringars bekostnad. För man är inte äldre än så om man skirver "Puzz". Och om man gör det, är det en anledning till förakt? Nej! Det är fånigt, men det är inte första generationen ungdomar som gör något som de äldre tycker är fånigt.
Och jag, som bara läser Fatala, Hanna och dig, och ibland någon annan blogg som handla rom mode, känd einte alls igen mig.
Jga tycker hela hans krönika var full av billiga knpe: att håna unga tjejers utryck och språkanvändning och det gamla beprövade knepet att definiera mode som något kvinnlgit och därför helt oväsentligt.
Krönikan kund ehandlat om fneomen som att vi shoppar oss en falsk självkänsla och om miljö- och rättviseproblem i shoppingens fotspår, det var vad jag trodde den skulle göra när jag såg inedningen, om att "du faktiskt inte måste ha den där blusen". Men det saknar han uppenbarligen djup och intelligens till. Istället blev det feg mobbing av folk som inte är lika coola i hans tycke. Så högstadiemässigt och patetiskt.

2007-09-25 @ 08:19:43
URL: http://frualeydis.livejournal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback