I damn you, Aussie girl!

13 år - och supermodell



Aftonbladets rubrik är visserligen rent trams - 13-åriga Maddison Gabriel från Australien är naturligtvis ingen supermodell (då hade vi förmodligen vetat vem hon är?!); hon har vunnit en modelltävling, värre än så är det inte. Däremot har hon råkat bli föremålet för en högljudd debatt om modellers låga åldrar. Plötsligt verkar alla ha fått upp ögonen för att gasellerna som marcherar fram och tillbaka längs världens alla catwalks inte alltid ens är byxmyndiga.

Tyvärr svävar debatten, som den så ofta gör, iväg i alla möjliga och omöjliga riktningar, vilket kan göra vem som helst förvirrad. Att Maddison själv citeras överallt när hon säger "jag passar i en vuxen kvinnas kläder, och då borde jag kunna modella dem också", är i mina ögon rent trams. Jaha? So? Är det det vi diskuterar, att barn inte borde vara modeller eftersom de är, eh, för små för att fylla ut kläderna? Suck. Mycket fokus läggs också på att det är dåligt för Maddison att utsättas för den här pressen (i ordets båda bemärkelser), och då kliver hennes mamma förstås in och säger att Maddison minsann är både en flicka och en ung kvinna, att hon är mogen för sin ålder, att hon och pappan alltid är där och stöttar sin dotter och så vidare i all oändlighet zzzzzzzzzzz.

Jag är inte så intresserad av hur Maddison mår. Hon mår förmodligen lika bra eller dåligt som många andra unga människor i liknande situationer (popstjärnor, skådisar osv).
Jag är definitivt inte intresserad av om hon passar i kläderna eller inte.
Jag skiter i om hon är den snyggaste människan som någonsin traskat omkring på en runway.
Däremot är jag väldigt intresserad av det ideal Maddison står för.
Det ideal som miljontals flickor och kvinnor kämpar varje dag för att försöka uppnå, bara för att ständigt misslyckas.

Jaha, så vad tycker jag?
Jag tycker att barn ska få vara modeller, absolut. De ska få modella barnkläder och produkter som riktas till barn.
Jag tycker det ska införas en åldersgräns på 16 år för att få modella (både foto och visningar) för kollektioner som är menade för vuxna människor.
Och jag tycker att alla designerns gemensamt borde ta sitt ansvar och börja sy upp sina provkollektioner i större storlekar.

Tillbaka in i lekstugan, Maddison.

Kommentarer
Postat av: ina

exakt, även om hon känner sig vuxen så är hon faktiskt väldigt ung och borde kanske mogna mer. en åldergräns är nog det enda som hjälper mot unga modellers som ger helt fel idealbild.

Postat av: Fia

Jo, men samtidigt så är det ju inte så stor skillnad på kroppen på de "vuxna" modeller som walk the runways än på den där trettonåringen exempelvis.. Jag tycker på samma gång att modellerna med sina "typiska modellutseenden" bär upp kläderna väldigt bra, ser på ngt sätt .. fantastiska ut, tilltalade på ett estetiskt sätt. Men sen kan man undra om man känner så för att man är så van vid att se en viss kroppstyp premieras i dessa sammanhang. Det kan dock självklart vara nedslående att inte uppfylla den s.k. idealbilden.

2007-11-13 @ 19:00:34
URL: http://doodelidoo.blogg.se
Postat av: Annika

Ja, att hon är mogen rent kroppsligt betyder enligt mig ingenting i sammanhanget. Jag tycker att det är tråkigt att en åldersgräns skulle behöva införas, men så länge ingen tar sitt ansvar verkar det ju vara den enda lösningen...

2007-11-13 @ 19:01:34
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Annika

Fia - Nej, det är inte så stor skillnad. Det håller jag med om. Åldersgränsen tycker jag är nödvändig eftersom det annars är alltför lätt att fylla modemagasin och catwalks med outvecklade trettonåringar (vilket ju är precis vad som sker idag), och det är vansinne att idealet för vuxna kvinnor ska vara en trettonårings kropp. Dessutom anser jag ju att provkollektionerna (som alltså används både vid alla visningar och alla fotograferingar, kampanjer liksom modemagasin) borde sys upp i större storlekar. Modellerna idag MÅSTE vara i storlek 34 (ja, MAX, alltså) för att komma i kläderna, kommer de inte i kläderna kan de inte jobba. Det gör förstås att man väljer smalare och smalare modeller, yngre och yngre modeller. Om provkollektionerna syddes i större storlekar skulle det öppma upp branschen för ett hälsosammare ideal.

2007-11-13 @ 19:05:43
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Linn

Håller med dig helt! En trettonåring kan modella barnkläder, på sin höjd H&M's divided. Men där går gränsen....tycker jag.

2007-11-13 @ 19:24:35
URL: http://linngustafsson.blogg.se
Postat av: Elin

Tanken på att en trettonåring ska trippa på catwalken är bara hemsk i mina ögon. Hennes utseende betyder inte att hon är psykiskt redo för det, och jag kan bara tänka mig hur det skulle vara om min lillasyster, som precis fyllt 14, skulle göra detta. Jag vet hur min syster är(men jag säger inte att alla är som henne), men det är en känslig ålder, och mycket händer. Jag håller med dig, en åldersgränd borde sättas, för de unga flickornas bästa. De kan vänta några år till, gå klart skolan, känna lite på det vuxnare livet i stället för att direkt komma in i en värld av ännu fler krav och påfrestningar.

2007-11-13 @ 19:25:27
URL: http://elinkan.blogg.se
Postat av: Lina

Håller helt med om att det är fullständigt galet att ha personer som just blivit tonåringar som ideal för vuxna kvinnor.
Hon får må hur bra hon vill, 20-åriga tjejer mår inte bra av att se att dom redan blivit för kvinliga för att räknas som vackra.
Sedan håller jag också med om att större provkollektioner borde göras, om inte alltid så åtsminstonde blandat.

2007-11-13 @ 19:57:02
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Jasmine S.

Bra skrivet! Himla intressant blogg du för måste jag säga... :)

2007-11-13 @ 20:11:52
URL: http://highonfashion.blogg.se
Postat av: hampus

alltså det hade ju varit soft om en åldersgräns hade lyckats hantera de orimliga ideal som bland annat finns i modeindustrin.
För att ändra ideal krävs de så mycket mer långtgående förändringar.
Det sjukaste är att så många inom modeindustrin snackar om etik och blablalba medans modeller fortsätter sjunka i åldrarna, fortsätter snorta koks och allt annat skit dom snackar om.
Jag tycker modet, som en enhet, bör bli mer konstnärligt och mindre glamoröst (i dess negativa bemärkelse) men hur en sån utveckling ska ske i ett så utpräglat kapitalistisk system som modet befinner sig i tycks närmast omöjligt.

2007-11-13 @ 20:22:52
Postat av: bellisima

bra skrivit! Håller med dig helt.

2007-11-13 @ 20:44:30
URL: http://bellisima.webblogg.se
Postat av: emzi

JA, en åldergräns skulle vara verkligt bra. Jag menar 13 är alldeles för ungt. Herregud.

2007-11-13 @ 20:49:22
URL: http://emmelemzi.blogg.se
Postat av: klara j-r

halleluja!

2007-11-13 @ 21:02:46
URL: http://nomi.blogg.se
Postat av: Evis

Kram på dig Annika! För att du skriver så bra och klokt.

2007-11-13 @ 21:03:44
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Elisabeth

Er det ikke litt teit å dra alle 13 åringer over en kam og si at de ikke kan være modne nok til å stå for noe? ;p

2007-11-13 @ 21:05:17
Postat av: Nadja

Typiskt pressen att överdriva..=)

2007-11-13 @ 21:52:58
URL: http://nayjay.blogg.se
Postat av: Hanna

Du skriver otroligt bra. Heja dig! :)

2007-11-13 @ 22:42:03
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Paulina

13 år är ingen ålder, men de flesta 13-åringar passar i "vuxenkläder", i storlek XS och S.
Men med en lillasyster som är 11 år, så känns det konstigt att en 13-åring ska posera och vara modell för kläder som vuxna ska ha på sig.

Skrev faktiskt själv om något som har med detta att göra idag, att man inte ska klandra modellerna, utan människorna som verkligen står bakom modeindustrin.

2007-11-13 @ 23:29:46
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Cat

Amen!

Jag har en släkting som är 13 och modellar. Har försökt föra fram till hennes föräldrar vad jag tycker om detta, men de verkar inte lyssna eftersom hon sparar ihop pengar till en häst på det viset och egentligen inte är ett dugg intresserad av mode. Jag är, liksom du, inte emot modellandet i sig utan det faktum att det är barn som skall utgöra ett vuxenideal.

2007-11-13 @ 23:54:31
Postat av: Tanja

japp, exakt så! Kunde ju inte sagt det bättre själv :)

2007-11-14 @ 06:47:07
URL: http://tanjamariakatarina.blogg.se
Postat av: Johanna

Jag tänker bara på när hon kommer in i puberteten. Lite jobbigt då för henne liksom. Hela kroppen kan ju förändras hel och hållet..

2007-11-14 @ 08:07:28
Postat av: Maria

Jag håller verkligen med dig! Och vad vet en 13-åring om sina rättigheter? Om inte föräldrarna hänger med henne överallt så kan hon bli rejält utnyttjad är jag rädd. En 13-åring befinner sig verkligen inte på rätt mognadsnivå för att kunna tackla modell-livet heller, det är åtminstone jag övertygad om.. :/

2007-11-14 @ 09:43:34
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: visomvie

mycket bra skrivet

2007-11-14 @ 13:19:14
URL: http://www.visomvie.blogg.se
Postat av: Luckycherry

Jag blir så ledsen :( Visst jag har en gammal skolkompis som modellade mycket som yngre när vi gick i högstadiet.
Men det märktes att hon var vaken på vad hon gjorde, och jag hoppas det fortsätter så.
Det är nästan så jag tycker de borde sätta en 18 årsgräns t.o.m.

2007-11-14 @ 15:36:15
Postat av: Angie

Jag förstår inte riktigt vilka föräldrar som vill knuffa ut sina 13-åriga döttrar på catwalken i korta kjolar och andra plagg/skor som på många plan har en sexuell symbolism för vuxna kvinnor.

Och sen skulle jag personligen, som hypotetisk mor, känna mig rätt jävla äcklad vid tanken på att främlingar glor på mitt barn med vuxet dömande blickar fulla med värderanden och uppskattanden. Ew.

2007-11-14 @ 16:02:27
URL: http://livsirritation.blogspot.com/
Postat av: Sofiie

Håller med helt och fullt, en trettonårin hör inte hemma på Catwalken. jatack till en åldergräns !

2007-11-14 @ 19:49:03
URL: http://sofiie.webblogg.se
Postat av: ronnie

ja de e ju svårt att få till ett sunt tänkande kring sin egen kropp och idealet om man ska försöka anpassa sig efter hur en 13 åring ser ut... minns en kommentar jag läste i en blogg om en tjej som försökte bli frisk från anorexi och fick panik av att gå på stan och jämföra sig med alla andra och pekade ut för sin mamma att hur 17 skulle hon orka bli frisk när hela stan kryllade av anorektiker..." men herregud svarade mamman då, då du pekar ut är ju barn...du kan
ju inte jämföra dig med 12 åringar"....det låter så självklart ologiskt logiskt när en mamma säger det men i det här fallet får vi ju svart på vitt att jooo...det är tydligen 13 åringar vi ska jämföra oss med...

mycket mycket bra skrivet förresten =)

2007-11-14 @ 21:24:48
URL: http://www.wasabilicious.blogg.se
Postat av: sarah

Riktigt bra skrivet och jag vet egentligen inte vad jag tycker. Hatar åldersgränser för jag tycker faktiskt inte att man ska döma folk efter åldern men kanske är det det enda som fungerar?

2007-11-15 @ 19:30:21
URL: http://www.metrobloggen.se/sarah
Postat av: Lovisa

så rätt! 13 år, herregud! jag är 14 och skulle absolut inte kunna se mig själv eller något kompis hoppa fram på catwalken i 15 cmklackar och posera sexigt. 13 år! det är sjukt, det är allt jag säger.

2007-11-17 @ 12:04:53
URL: http://lovisasblogg.tjejsajten.se
Postat av: maria

det finns redan en åldersgräns, 18 år. fast bara i sverige iofs.

2007-11-19 @ 08:38:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback