Everyone is gonna dress like me, wait and see

I didn't eat yesterday
I'm not gonna eat today
I'm not gonna eat tomorrow
Cause I'm gonna be a supermodel


Maria
Collective fick i uppdrag av Sydsvenskan att välja två olika "looker" ur vårens alla trender och styla en modell i de båda varianterna. Hon valde att ge modellen dels en schysst partylook med metallic-inslag och dels en mjuk, marininspirerad outfit för vardagsbruk.
Här kan ni se resultatet!



Jag tycker att Maria gjorde ett kanonjobb! Klänningen från Chic o Chic är det enda plagg jag inte gillade, Maria säger i artikeln: "Den lilla svarta är ett klassiskt plagg. Just den här är lite a-linje-formad, det är både trendigt och smickrande." Min invänding är att jag inte tycker att den är smickrande alls, utan snarare en sådan klänning som kan få vilken pinnsmal tjej som helst att känna sig fet. Nej tack! (Och a-linjeformad? Det syns inte på bilden?)
Silverskorna från Vagabond däremot, precis hur läckra som helst! Jag ska se om jag kan skramla ihop till dem, de är ju de perfekta partyskorna i vår.

En sak jag reagerade lite på var att det på Collective står att: "Tanken med artikeln utom att visa vårmodet var att låta 'vanliga männsikor' stå modell och söta Nathalie gör en kanoninsats." Det här är absolut ingen kritik mot Collective, utan bara allmänt, mot tanken att det skulle vara någon skillnad på att styla och fota en smal, snygg tjej med modellproportioner eller en smal, snygg tjej med modellproportioner som dessutom är signad till en modellagentur. Jag känner bara att om "tanken" är att "låta 'vanliga människor' stå modell", borde man då inte stå för den tanken och visa upp människor som inte lika väl skulle kunna ligga på Mikas eller Stockholmsgruppen? Det blir, i mina ögon, inte direkt någon poäng med att visa upp "vanliga människor" när ingen skulle gissat att det inte är en modell om det inte nämnts.

Nu ska jag och min grupp träffa den sista av de tre gymnasietjejer som ska medverka i vår kortfilm. De två första, som vi träffade igår, var verkligen som klippta och skurna för vårt syfte - det ska bli väldigt intressant att se om även den tredje tjejen verkar passa lika bra!

Kommentarer
Postat av: Ia Darling

Vad skönt(men ändå inte)det kändes att läsa att någon mer känner som jag ibland. Jag undrar vad det kan bero på, kanske är det det faktum att man känner att man inte riktigt har kontroll över allt? Det bidde ingen fest för min del igår, jag gömde mig i mitt flickrum istället :S

Ha en bra dag!

Postat av: Ia Darling

Håller förresten med dig till fullo angående det där med att använda "en vanlig människa" som modell.

2007-03-04 @ 13:33:43
URL: http://iadarling.blogg.se
Postat av: Camilla

Underbara silvriga pumps där på bilden!

2007-03-04 @ 13:59:07
URL: http://www.stilic.blogg.se
Postat av: Malin

Jag gillar din blogg, men "en sådan klänning som kan få vilken pinnsmal tjej som helst att känna sig fet" går rakt in i hjärtat och svider. Jag är vad du förmodligen skulle kalla "fet" och tycker inte alls att det är det värsta man nånsin kan vara. Men kommentarer som sådana får mig att tvivla.

2007-03-04 @ 14:07:43
Postat av: Maria

Tack så mycket Annika! Vad kul att du gillade det. Det var svårare än jag trodde:) Jag förstår din invändning mot formuleringen "vanliga människor", men (även om det inte syns på bilden) Nathalie har inte modellproportioner, utan är stl 44. Det är egentligen irrelevant, men det försvårade lite eftersom många kläder bara gick upp i stl 40-42 (vilket i sig är sjukt!). Men visst ser hon strålande ut- supersnygg tjej!

2007-03-04 @ 15:40:53
URL: http://www.collective.se/
Postat av: Karoline själv

Lotta's böcker om mode är kanon!

2007-03-04 @ 16:04:24
URL: http://thatshot.blogg.se
Postat av: Annika Marklund

Ia Darling - Åååh, vad synd att det inte gick att ta sig ur obehagskänslan igår... men man måste vara snäll mot sig själv, man ska absolut inte tvinga sig att göra saker som inte känns bra, hur roliga de än verkar och hur tråkigt det än är att välja att stanna hemma.

Camilla - Ja, VERKLIGEN!

Malin - Åh herregud, det där är verkligen inte överhuvudtaget vad jag menade?! Tack för att du påpekade det så att jag kanske kan börja inse att saker jag skriver kan uppfattas fel, för det vill jag verkligen inte! Självklart tycker jag inte att överviktig är "det värsta man nånsin kan vara", absolut inte. Det jag menade var att om en klänning ska vara smickrande ska den ju få en att känna sig lika vacker som bekväm, den ska passa ens kroppsform och stil, framhäva det man älskar och dölja det man inte är lika förtjust i. Och därmed, om man är smal och trivs med det och sätter på sig en klänning som får en att känna sig obekväm är det ju inte en smickrande klänning - därmed inte sagt att det inte funkar PRECIS likadant åt andra hållet - är man stolt och trivs i sina kurvor är en klänning förstås osmickrande om den sitter likt ett tält och inte framhäver dem. Jag menade ABSOLUT inte att såra dig eller någon annan, och jag ber om ursäkt. Skönhet sitter aldrig någonsin i kilon.

Maria - Jaaa, gud, jag förstår att det måste varit sjukt svårt, och som jag skrev så gjorde du ett toppenjobb! Jag står fast vid att Nathalie har "modellproportioner" även om hon har en större storlek, det var därför jag använde mig av ordet "proprtioner", oavsett storlek så SER hon väldigt smal ut. Ja, hon ser fantastisk ut - och det är ju lite där problemet ligger, om man vill visa upp "vanliga människor" är det kanske inte de skitsnygga tjejerna som är de vanliga? De allra flesta av oss är ju inga strålande klassiska skönheter utan snygga på våra egna, personliga sätt (därmed inte sagt att Nathalie inte är "personligt" snygg, men det finns ju många slags utseenden som sällan visas upp som "vackra", tyvärr). Äh, jag menade inget illa, jag bara reagerade på formuleringen (som man ju ofta ser). Exempelvis i "gör om mig"-reportage väljs ju ofta väldigt modellsnygga tjejer ut, och vad är då poängen med att ha en "vanlig" tjej? Ja, du förstår säkert min tanke.

Karoline - Det ska bli jättekul att läsa dem!

2007-03-04 @ 18:23:32
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Ia Darling

Är det okej för dig om jag länkar till din blogg?
Svara gärna i min blogg(ikväll är jag lat!) :)

Kram Ia.

2007-03-04 @ 18:46:12
URL: http://iadarling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback