Big in Japan



Min favorit-Sofia är bra på mycket. Bland annat på att blanda hallondrinkar, föra långa samtal över en kaffe, och på att vara ljuvligt söt. (Och om jag läst av
Anders rätt så verkar hon vara en ganska suverän flickvän, dessutom.)


1 dl   hallon
4 cl vit rom
1 cl sockerlag
2 cl citronjuice




Kvällen gick i sötsakernas tecken: sockerkaka, mängder av lösgodis och Sofia-blandade hallondaquiris. Om ni lägger till en flaska vin och en av mina absoluta älsklingsfilmer, vansinnigt utfreakade, sjukt roliga japanska splatterthrillern Battle Royale, så har ni vår hängkväll in a nutshell.




Jag minns inte när jag såg BR för första gången, men det var inte långt efter att den släpptes (år 2000), och jag - som verkligen aldrig klarat av våldsamma filmer, och ännu mindre filmer där folk dör - föll pladask för språket, karaktärerna, skådespelarna, dialogen och den alldeles sinnessjuka storyn (en niondeklass kidnappas av japanska myndigheter under en skolresa, förs till en öde ö och tvingas delta i ett "spel" som går ut på att de har tre dagar på sig att döda varandra tills det endast återstår en överlevande - om inte alla utom en är döda efter tre dagar dör istället alla). Sedan dess har jag sett filmen i alla fall uppemot tio gånger, men det här var första gången på länge, och jag hade glömt bort väldigt mycket. Som att en av mina favoritkaraktärer, Chigusa, spelas av Chiaki Kuriyama som spelar ytterst dödlig skolflicka även i Kill Bill: Vol. 1. Det var efter att ha sett Chiaki i BR som Quentin Tarantino bestämde sig för att den nu 22-åriga skönheten var en värdig motståndare till Uma Thurmans "The Bride". Och hon har sannerligen samma mordiska blick i båda filmerna...
Chiaki är, föga förvånande, superstar hemma i Japan, där hon förutom tv- och filmroller syns överallt - i allt ifrån reklamfilmer för mobiltelefoner och aloe vera-yoghurt till på modemagasinens omslag. Jag var tvungen att samla ihop ett gäng bilder till mitt eget lilla Chiaki-galleri, varsågoda och njut!


Ur Battle Royale


Ur Battle Royale


Ur Kill Bill: Vol. 1




Cover of THE FACE vs JAPAN








Chiaki gör reklam för musikmobiltelefonen Panasonic P901iS



Och så lite fånig Annika som avslutning!




Photoshoppad? Vaddå, vem?



EDIT

Det tänkte jag skriva inatt, men glömde:
AKTA ER FÖR UPPFÖRLJAREN TILL BATTLE ROYALE! Tvåan är bland det sämsta skräp jag sett, tyvärr. Jag glömde nog skriva det eftersom jag försöker förtränga att tvåan ens existerar.

Kommentarer
Postat av: Peter Fernold

Bliss!-gänget kräver dock en sjuuuukt bra förklaring.

Postat av: Björn

Jag såg Battle Royale för första gången för mindre än en vecka sedan. Mycket bra, snygg och originell film. Det finns en uppföljare också, har du sett den och är den något att ha?

2007-03-04 @ 10:29:08
URL: http://www.bjornolsson.se/mono/
Postat av: Anonym

Sofia är världens bästa!
haha..

Också tack för filmtipset, jag tycker det är kul att du varierar vad du skriver om!

Glad vår!

2007-03-04 @ 10:39:18
URL: http://fannyfelicia.blogg.se
Postat av: sandy

jag älskar Battle Royale!! Min favorit är förklarings-videon. Så sjukt, så japanskt och så underbart.

2007-03-04 @ 11:28:15
URL: http://www.niotillfem.blogg.se
Postat av: Sanna

Chiaki Kuriyama får mig att vilja vara asiat.

2007-03-04 @ 12:35:28
URL: http://sciatica.blogg.se/
Postat av: Annika Marklund

Peter - What can I say? Marcus skulle upp åtta, och jag ville inte gå ut utan honom, eftersom vi aldrig har tid att vara tillsammans.

Björn - Så sant! Tack för att du påminde mig om uppföljaren, jag lade till det i inlägget nu - tvåan SUGER verkligen. Helt förfärlig. Akta dig för den!

Fanny - Det kan jag lugnt hålla med om!
Haha, Sofia sa att BR var bättre än hon hade trott, jag vet inte om det är ett särskilt högt betyg ändå... :) Men JAG älskar den!
"Vår"? Var då? ;)

Sandy - Ah, du är så grym. Ja, förklaringsvideon är helt klart absolut bäst, jag skrattade så att jag grät den här gången också.

Sanna - Jag vet vad du menar. Det är tur att vi är så fina som vi är, du och jag, prinsessan.

2007-03-04 @ 12:43:01
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: mandy

uppföljare är alltid (oftast) sämre än ettan

2007-03-04 @ 12:46:35
URL: http://smilelikeyoumeanit.blogg.se
Postat av: Peter Fernold

Morr!

2007-03-04 @ 13:50:11
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: veronica

ah, min favoritfilm!
jag alskar ocksa chiaki- hon ar grym!

2007-03-04 @ 17:49:33
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: Annika Marklund

Mandy - Ja, jo, oftast. Men ärligt, kvalitetsskillnaden mellan Battle Royale 1 och 2 är skrattretande pinsam.

Peter - ...

Veronica - Åh, vad underbart med andra som delar min kärlek till BR! Din blogg är dessutom GRYM.

2007-03-04 @ 19:20:50
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: aenigma

Gaah! Jag älskar Kill Bill av någon anledning. Måste vara att jag verkligen diggar Mr. Tarrantino för det är något med filmen som gör mig alldeles... glad? Kanske något sorts undangömt hatande revenge-begär? Jajaa, filmen är cool iaf. Och Chiaki är riktigt, riktigt grym. Om jag bli skådespelare när jag bli stor vill jag bli som henne. Spela läskiga ungar med elaka ögon och omättlig blodtörst typ. Mihi ;D

2007-03-05 @ 13:52:35
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: veronica

Oh vad gulligt sagt. Tack detsamma! :)

2007-03-05 @ 18:12:38
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: matter age

..den kvinnan var allt jag såg i filmen. Reiko Kusamura, vilken skönhet! Vilken utstrålning!

2007-08-29 @ 14:05:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback