Family matters

Min farfar Irwin Spielman är en väldigt, väldigt speciell människa.
Han är jude, född i Polen, sattes i ryskt fängelse som fjortonåring, fixade ett falskt personbevis som påstod att han var arton och blev på så vis uttagen till den ryska armén - först när han var 78 fick han ett infall och berättade för min pappa om det falska personbeviset, och vips! så var han plötsligt 74 år gammal istället för 78. (Jo, han passade också på att berätta att vår familj egentligen inte alls heter Spielman, utan Weismann. Spielman hittade farfar bara på när han kom till USA. Så var det med det släktnamnet.)
Han har haft nya flickvänner varje gång jag träffat honom de senaste åren, hans nuvarande heter Carmella och är israelisk judinna, bitsk och dramatisk och väldigt snygg för sin ålder. Nu är han 82, han spelar golf, kör bil till golfbanan trots att han orsakat tre olyckor det senaste året; han har haft cancer tre gånger och kommer förmodligen att överleva oss allihop.
Jag minns när jag var hemma hos honom som tioåring - jag tyckte att det var det absolut häftigaste någonsin att han har ett electric fireplace i sin lägenhet. Man bara tryckte på en strömbrytare och hade en "livs levande", ehmm, elektrisk brasa. Jag hade aldrig sett något coolare i hela mitt liv. Konstigt nog tycker jag inte att den är riktigt lika häftig längre - det är sorgligt hur luttrad man blir med åren.
Däremot tycker jag att det är ganska coolt att han spelar golf inne i lägenheten.


Framför the electric fireplace... :)




Hela klanen - Farfar, lillasyster, pappa, jag och farfars girlfriend.




Update:
Några minuter efter att jag publicerat det här inlägget ringde min mamma och berättade att hennes mans mamma, min styvfarmor, nyss gått bort. Känns lite ironiskt med tanke på vad jag döpte inlägget till... kanske kände jag det på mig.

Ledsamhet. Sorg.

Jag är glad att jag åkte med dit och träffade henne på julafton. Min familj säger att hon verkligen uppskattade det.
Fan för döden.

Kommentarer
Postat av: Oscar

Vilken häftig livsberättelse. Och vilken stålfarfar! Min farfar är också cool faktist:)

Kul att se att du trivs Annika

Postat av: motherfakka

Ja supercool farfar. Var rädd om honom. Saknar min ibland.

2007-01-09 @ 00:14:00
URL: http://motherfakka.blogspot.com/
Postat av: annelie

såg din kommentar om "blonde" på collective..

ja, "fan för döden".
men ibland känns det lite som om "gamlingarna" "passar på" att dö när de fått träffa släkten och så.. jag tror inte döden är enbart dålig om man är gammal och trött och så..

och din farfar verkar ju störtskön!

2007-01-09 @ 11:37:47
URL: http://somedays.blogg.se
Postat av: Lolita Loco

Ledsamt med farmor, hur naturligt det än är. Men jag kände likadant med min kära, kära morfar; jag hade precis besökt honom några månader innan han gick bort, efter att inte ha sett honom eller mormor på flera år. Det kändes skönt.

Kram!

2007-01-09 @ 11:37:52
URL: http://lolitaloco.webblogg.se/vintagemaniac
Postat av: Linda E

jag känner igen din boyfriend, han kommer inte från gävle?

2007-01-09 @ 11:44:35
URL: http://www.miranda-ail.com/photolog
Postat av: Victoria

Vilken cool snubbe! Så, det är ungefär som en "låtsasfarmor" som har gått bort? :( Hjälp vad tråkigt, jag beklagar. Jag befinner mig i ungefär samma situation - fick för ca två veckor sedan reda på att min farmor (som jag står väldigt nära) just fått cancer och troligtvis inte har alltför lång tid kvar.

Läste just din kommentar i min blogg. Du anar inte vad det gör min dag att få en sådan betydande komplemang! Det allra mest komiska är att det är DU som är en inspiration för mig! Om jag har någon förebild så är det du! Då menar jag både ytligt sätt och även till det inre. :)

2007-01-09 @ 14:35:48
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: fruitcocktail

Vilken härlig farfar du verkar ha!
Och vad sorgligt att läsa om din styvfarmor!
Många kramar till dig

2007-01-09 @ 22:17:01
URL: http://morefruitcocktail.blogspot.com
Postat av: Sebastian @ Boomberry

Snygg målning. Beklagar sorgen..

2007-01-09 @ 22:28:09
URL: http://boomberry.blogg.se
Postat av: Annika

Oscar - utmaning, blogga om DIN farfar! :)

motherfakka - jag kommer helt klart att sakna min farfar om han får för sig att gå bort. Han må vara sjukt irriterande, men han är sannerligen en personlighet.

annelie - meeen. Jag önskar ju bara att de kunde hålla sig vid liv. Ska det vara så svårt?

Lolita Loco - vilken timing man har! Man borde ägna dem mer tid och kärlek medan de lever, känner jag.

Linda E - joo, det gör han minsann! Han kände inte igen dig, så hur är relationerna här? :)

Victoria - du är verkligen hur rar som helst. Söta, söta du. Tack för att du finns, om så bara i bloggvärlden! :D :*

2007-01-10 @ 07:05:15
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Annika

fruticocktail - tack. Och ja, min farfar är i en klass för sig, both good and bad... :)

Sebastian - den blev faktiskt ännu snyggare på fotot än i verkligheten. Weird. Och tack.

2007-01-10 @ 07:06:22
URL: http://beautifulones.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback