Dags för gala!

Missa inte ELLE-galan på Kanal 5 NU, för tusan! Varför kunde jag inte fått vara där?



Min gamla bekanta Caroline Winberg vann priset för årets modell - jättestort grattis!

Men nu gick jag allt händelserna i förväg. (Jag försöker faktiskt sitta hemma och låtsas att jag inte har läst tidningen och vet vilka som vinner.) För er som kanske inte har Kanal 5 - joho, jag vet att ni finns! - tänker jag vara supersnäll och berätta lite om vad som händer på galan.

Jo, såhär är det: Det är tionde året som ELLE-galan går av stapeln, och i år leds den av modellen Malin Persson och tv-räven Pontus Gårdinger. Efter att de hälsat oss välkomna får vi se två modevisningar, en med temat Futurism och en som fokuserar på Neonfärger, grälla färger blandade med spräckliga mönster, i en slags blandning mellan 80- och 90- talen. Många av Sveriges mest framgångsrika modeller fick stampa nerför catwalken i en del riktigt grymma outfits - vissa av dem gjorde ett fantastiskt jobb, andra kändes tyvärr inte som att de passade just till visningar, utan kanske borde hålla sig till modereportagen och kampanjerna, där de verkligen kommer till sin rätt. (Ja, precis som de flesta lär ha tänkt om mig på den tiden då jag gick ELLE-galans visningar...) Det var lite extra roligt att se att flera av de tjejer jag brukade jobba med för massor av år sedan var på plats, snyggare än någonsin, och gjorde ett fantastiskt jobb!

Killarna i Snook överlämnade priset för bäst klädda kvinna till popprinsessan
Marit Bergman, som tog tillfället i akt att diktera några nya "moderegler" för det kommande året: "man får blanda guld och silver, rosa och rött; kvinnor över 45 får ha korta kjolar, kvinnor under 65 får ha pärlhalsband, och tjocka tjejer får gå klädda i vita strumpbyxor - det mesta är tillåtet, utom att ha tråkigt!" Härligt med lite avslappnad attityd till hela skiten, tack Marit!
ELLEs chefredaktör Kristina Adolfsson passade på att dissa spetsiga skor, hon jämförde dem med hovnarrars skor och konstaterade att det var sjukt att "tjejer med 36 går runt och ser ut som att de har 42" - nej tack, Kristina, det där gick inte hem. Ett stort fett minus i min bok. (Vem har sagt att det skulle vara fel att ha storlek 42? Fråga modellerna du lät gå visningarna på din gala vad de har för skostorlek, jag lovar att 36:orna kommer att lysna med sin frånvaro. Visst är det lätt att påstå att något som anses "ute" sedan något år är "obegripligt" - men det tyder knappast på självinsikt.)
Härliga Lars Nilsson däremot, hade den goda smaken att meddela att han tycker att kombinationen "sportjackor, sportbyxor och lyxväskor" är vansinnigt ful och okvinnlig - I couldn't agree more. (Joo, man får tycka att saker är sjukt fula. Jag tycker bara inte att man ska klanka ner på något (läs: spetsiga skor) som man själv hade på sig för inte alltför länge sedan (läs: nyårsafton 05/06, eller så.)

Skrämmande vackra Dita von Teese vann förstås utmärkelsen bäst klädda kvinna internationellt, och tog emot priset med en stilfullhet och klass som varenda kvinna borde avundas henne. I ett inslag talade hon om sin stil och varför hon tror att den uppskattas av så många: "Jag tror att folk kanske tycker om att jag är annorlunda - jag följer inte mode och trender, när alla andra jagar efter det senaste är jag istället väldigt säker i min 'signature style'." Hon beskriver sin stil som "inspirerad av 30- och 40-talet, feminin, sofistikerad och full av vackra detaljer".

En av de största behållningarna från galan var helt klart visningen där kreationer av de nominerade till årets blickfång visades upp. Martin Bergström, Helena Hörstedt och Sandra Backlund var alla tre oerhört värdiga sina nomineringar, och Helena Hörstedt, vars pris accepterades av hennes lillasyster eftersom hon själv låg på sjukhus, förtjänade verkligen att vinna. Hennes kläder är verkligen rena drömmen.


Modechefen Cia Jansson tipsade i två olika inslag om vårens trender, först för killar och senare för tjejer. Herrmodet beskrev hon som "ut med det smala, in med det vida. Höga midjor, vida byxben, lackskor och smala lackskärp; löst och ledigt - men dressat." För oss tjejer gäller det att "gnistra och blänka iögonfallande i metallic, helst i silver. Nyckelplaggen är tunika, parkas och platta sandaler, stilen är romantisk eller sportig men dekorativ. Höstens hattar och vinterns mössor byts ut mot dekorerade kepsar och diadem, tygerna är blommiga och sextiotalsinpirerade." Inget vi inte hört förut, helt enkelt, men jag har ingenting emot att trenderna verkligen nöts in i oss inför den nya säsongen - desto lättare att bryta mot alla regler nu när vi vet om dem!
Vårens trender fortsatte förstås att visas upp på catwalken, under teman som "romantiskt" och "sextiotal".


Caroline Winberg, den sportiga Sollentunatjejen turned Supermodel, tog oerhört välförtjänt hem priset för årets modell. Hon hade ingen direkt konkurrens om man ser till de andra nominerade - sjukt 90-talssnygga Mona Johannesson vann ju förra året och har inte direkt slam dunkat i år, och Elsa Hosk - Guess-kampanj eller inte, jag ser inte henne som ett supermodellämne, hon är för söt och kommersiell för min smak. Caroline tog emot priset iklädd kvällens i särklass snyggaste outfit, jag var ärligt talat rätt tagen av att hon har sådan vansinnig star quality. Där har vi verkligen en tjej jag unnar all framgång i världen.

Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni delade ut priset för bästa svenska designer till Whyred - en värdig vinnare i sammanhanget. Fast jag tycker ju att Fifth Avenue Shoe Repair borde kammat hem priset för bästa designer. Kanske nästa år?

Bästa musiken under galan:
Suede - She's in Fashion
Andreas Kleerup & Robyn - With Every Heartbeat
Le Sport - Tell No One About Tonight

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh! Gick du på galan? Det var värst!

Postat av: Annika

Nej men oj, haha, neeeej! Det gjorde jag absolut inte! Jag bara kollar ju på tv!

2007-01-28 @ 22:41:02
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Anonym

Rätt gullig gala men som du sade, vissa modeller borde inte ha gått på catwalken p.g.a deras ickeexisterande hållning...höll på att bli en galen mormor där ett tag

2007-01-28 @ 22:59:18
URL: http://idengulapaviljongen.blogspot.com
Postat av: Victoria

Whoaa! Caroline Winbergs klädsel var det finaste på länge

2007-01-29 @ 09:03:06
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Anonym

(inte klädseln på din bild ovan alltså) ;P

2007-01-29 @ 09:03:26
Postat av: Annika

Victoria - jag håller HELT med! Den var alldeles fantastisk!

2007-01-29 @ 10:52:03
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Sanna

Själv fick jag nöja mig med att titta på bilder på elle.se och höra beskrivningar av kläderna som inte fanns på sidan från lillasyster via msn. :(

2007-01-29 @ 12:19:28
Postat av: Lina

Haha
Oj, då missförstod jag :)

2007-01-29 @ 14:58:34
URL: http://makemeup.blogg.se
Postat av: pktnj lzsx

zqdvscy kyuaez ciyhdeuj djgbov yroxg ymwxulzph yzqvthb

2007-02-28 @ 13:47:42
URL: http://www.jxgyd.fnrywizxv.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback