Nobody said it was easy

"Ska jag köpa sex till sonen?"

Den frågan ställer sig Sören Olsson - ni vet, han som ligger bakom böckerna om Sune och Bert tillsammans med Anders Jacobsson - på Aftonbladet.se. Han har en tonårsson med Down's Syndrom och hjärtfel, som förklarat att han "vill vara naken med en tjej, som på film".

"-En kompis föreslog att han skulle ta med sig grabben till Danmark och betala en prostituerad.
Först tyckte jag det var det vidrigaste förslag jag hade hört. Sedan blev jag mindre säker."


Åååh, det är just problem som det här som är så sjukt smärtsamma att tänka på. De känns så långt borta, och samtidigt vet vi ju att det inte finns någonting som säger att det inte plötsligt kan bli en realitet för oss. Vi kan själva drabbas av olycka eller sjukdom, det kan hända en anhörig, eller som i Sörens fall - våra egna barn. Deras problem kan bli våra, vi går aldrig säkra.

För tänk!
Tänk att aldrig få vara nära en annan människas kropp.
(Ja, nu snackar vi inte mamma och pappa, alltså.)
Att aldrig få känns den närhet och upphetsning som en annan människokropp kan ge.
Den närhet som är en självklarhet för många av oss.

Vem är vi, vem är någon att vägra en annan människa detta?

Sexet säljs redan.

Jag ser hellre att en misskapt plastikopererar sig än en fullt frisk människa.
Jag ser hellre att någon utan möjlighet till sexuell närhet på annat sätt köper sex än att en man som tröttnad på sin fru gör det.
Men självklart är det aldrig enkelt.
Det är ju livet. Ingen sa att det var enkelt.


---

Jag menar absolut inte att de eventuella sexköpen borde vara statligt finansierade. No way.
Jag vill bara tänka på det som ett etiskt och moraliskt dilemma, ingenting annat.
Och nej, sex - eller snarare fysisk närhet - är ingen mänsklig rättighet, men det är något jag tror att många helst inte skulle vara utan.

Kommentarer
Postat av: Mia

jag har också funderat på det där. I Holland finns det en lag enligt vilken handikappade personer har rätt till se, därmed får de finansiellt stöd för att gå till prostituerade. Jag vet inte om dom får hela "köpet" betalt av staten eller bara delvis, men hur som helst är det något som väcker massor av känslor. Jag personligen tycker att de handikappade borde försöka ragga upp någon på det vanliga sättet förän de har staten att betala för deras sexupplevelser. En väldigt svår fråga som sagt. Och personligen blir jag äcklad av sexköp oavsett vem som köper. Fast mest äcklad blir jag ju av att vanliga män med fru eller flickvän gör det. Vad tycker ni andra om fallet Holland?

2007-02-15 @ 18:09:53
Postat av: elisabet

jag läste också den där artikeln igår kväll, och jag måste säga att jag håller helt med dig. vid första anblicken på artikeln, måste jag erkänna att jag tyckte att det verkade helt absurt att ens överväga det, men vid närmare eftertanke så kom jag på allt som handikappade människor inte kan få vara med om.

Postat av: cherry

den här diskussionen är jag så sjukt trött på. och den är det absolut vanligaste argumentet för en reglerad prostitutionsmarknad. sex är ingen mänsklig rättighet.

2007-02-15 @ 18:11:19
URL: http://cherryontherocks.blogspot.com
Postat av: cherry

för den som vill veta mer om det holländska systemet kan jag rekommendera amy elmans bok sexual politics in the european union. att staten ska betala för att handikappade ska få knulla tycker jag för övrigt är riktigt jävla sjukt. hela den här diskussionen osar dessutom fördomar mot just handikappade. om jag blev invalidiserad skulle jag hellre dö än ha sex med nån statligt finansierad hora.

2007-02-15 @ 18:13:49
Postat av: Peter Fernold

Hello SSO!

2007-02-15 @ 18:17:30
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: Karin

Jag håller med cherry till hundra procent. Sexuell praktik är inte en mänsklig rättighet.

2007-02-15 @ 18:39:14
Postat av: Felicia

Hmm..det är verkligen en svår fråga. Tänk o hamna i en sån sits. Usch, jag vill inte ens tänka på det. Men om jag var i hans sits skulle jag nog överväga och låta pojken göra det. Men det är svårt..Sex med en prostituerad låter så...brutalt, äckligt, olagligt. Jag vet inte. Man fick sig en tankeställare.. Kram!

2007-02-15 @ 18:43:18
URL: http://felicasara.blogg.se
Postat av: sara

Jag tycker inte att det är en svår fråga alls. Som "cherry" skrev: Sex är inte en mänsklig rättighet!

--
Det finns de som inte är handikappade som inte heller kan få sex "på det vanliga sättet". Bara för att man är handikappad så utesluter inte det att man kan ha ett sexliv utan att behöva betala någon för det.

2007-02-15 @ 19:30:01
Postat av: Ida

jag är inne på lite samma spår som sara.. att de finns många andra som är helt utan sex hela liv mot sin vilja. och vart ska man dra gränsen för hur funktionshindrad man måste vara för att "få" köpa sex? räcker det med att man e lite lätt vanskapt? att man bara har ett ben? att man e blid? att man har downs syndrom? borderline? när e man Så pass funktionshindrad att de skulle vara ok?

Postat av: mutto

Här var det fullt av moralpretton. Principiellt kan jag tycka att det är ok att låta en handikappad (egentligen vilket asocialt skåp som helst) köpa sex. Men, som alla vet är det inte sexet och köpandet av tjänsten som är problemet utan allt det vidriga runtomkring med koppleri och misär och våld och ja, allt som gör prostitution fel som är problemet. En statligt kontrollerad "sexdoktor" som utför sexuella tjänster inom strikta regler och ramar kanske skulle vara en idé, men inte heller det är en ny tanke. Dessutom är det kanske inte det en handikappad vill ha, han/hon vill ju bara få ligga på samma sätt som alla andra vill.

En rättighet? Njae. En service? Kanske.

2007-02-15 @ 23:13:06
URL: http://mutto.blogg.se
Postat av: Jessica

Min bror är förståndshandikappad, så för mig ligger det inte så långt bort ändå.. har funderat på just det här tidigare men jag har inte kommit fram till vad jag tycker.. Men förståndshandikappade kan ju också bli kära.. vem säger att inte Sörens son blir kär någon gång? För oss (min familj och min bror) är det inget större "problem" då min bror ligger på en treårings nivå - treåringar funderar ju inte precis på sex.. istället har han en treårings trots i sin numera vuxna kropp.. Hmm.

2007-02-15 @ 23:24:48
URL: http://helgadorotea.blogg.se
Postat av: Stina

Usch jag får dålig smak av den här debatten. Håller med Cherry & Sara, sex är ingen rättighet. Prostitution är inte ok. Punkt.

2007-02-15 @ 23:50:23
URL: http://rubia.se
Postat av: Johanna

Det finns en jättetydlig genusordning i den här debatten. Varför anses mäns (för det är ju i de allra flesta fallen män som är konsumenter och som diskuteras) rätt till sex vara en "mänsklig" rättighet? Varför anses rätten till en kvinnas kropp vara viktigare än den "köpta" kvinnans rätt till integritet och välmående? Argumentet "sexet säljs redan" fråntar på inget sätt köparen ansvar eller skuld till köpet. Våldtäkt, misshandel och andra brott begås också mot kvinnor - är det en ursäkt till att begå ännu ett? Det verkar också som att man i retoriken rättfärdigar /blandar ihop prostituton med närhet. Det finns många studier som visar att det inte är en fråga om sex i de flesta fall av sexköpen (bland friska män). Det handlar om att köpa sig makt och underkastelse. Att kunna köpa en kvinna som en vara lämnar den personen sårbar på ett sätt som inte går att jämföra med en verklig relation. Därför kan prostitution aldrig ersätta närheten till en annan människa. När det gäller sex finns det ju hjälpmedel som såväl singlar som handikappade kan använda. Det är en intressant debatt, men det är sorgligt att se hur mäns rättigheter alltid premieras som självklara och allmängilltiga, oavsett vem som offras för att uppnå dem.

2007-02-16 @ 00:52:52
Postat av: DiscoDan!

Snacka om att bädda upp för diskussion! =)

"hela den här diskussionen osar dessutom fördomar mot just handikappade. om jag blev invalidiserad skulle jag hellre dö än ha sex med nån statligt finansierad hora."
- Här summerar Cherry min egna syn på den här diskussionen till 100%. JAG skulle heller inte göra det. (tror jag iaf.)

Men Mutto skriver rätt intressant också. Det kanske inte är en rättighet, men dom erbjuder ändock en service. Och om det inte fanns efterfrågan på den servicen, så skulle det heller inte finnas några som tjänade pengar på det. Och var går gränsen för vad som kan räknas som "betalning" om vi nu ska prata på en kvasi-filosfisk nivå.

Johanna, jag vet inte vad som gäller generellt, men när mina grekkompisar har besökt horhus i Grekland så har det inte varit för att köpa till sig makt och underkastelse - dom var helt enkelt varit kåta och ville knulla. (jag tar själv avstånd från deras handlingar.)

Jag förstår vad du (Johanna) skriver, men det e lite mer komplicerat än så. Jag tror, att även om vi i en låtsasvärld skulle avskaffa trafficing, organiserade bordeller, hallickar, droger, o alla andra elakheter associerade med branschen, och män o kvinnor var exakt jämställda i samhället, så skulle det fortfarande förekomma prostitution, av den enkla anledningen att det skulle finnas en efterfrågan, o således så skulle det säkert finnas kvinnor som kunde tänka sig att möta den efterfrågan, om priset och förutsättningarna var rätt. Varför tror jag detta? Jo för att yrket har existerat sen tidernas begynnelse. Typ.

Om inte människor slutar köpa, så kommer det alltid, alltid, alltid finnas tillgång.

2007-02-16 @ 03:47:35
URL: http://lehnberg.net
Postat av: Mia

... förresten tror jag nog en person med downs syndrm kan hitta en riktig flickvän åt sig, t.ex. en annan med downs syndrom! säkert längtar även flickor med syndromet efter fysisk närhet med en man, alldeles säkert. Varför inte försöka hitta varnandra?

2007-02-16 @ 06:53:07
Postat av: Angelica

Jag håller med cherry totalt, på alla punkter! Kunde inte ha sagt det bättre själv och väljer därför att citera henne istället för att använda mina egna ord för att säga exakt samma sak:

..."att staten ska betala för att handikappade ska få knulla tycker jag för övrigt är riktigt jävla sjukt. hela den här diskussionen osar dessutom fördomar mot just handikappade. om jag blev invalidiserad skulle jag hellre dö än ha sex med nån statligt finansierad hora."

WORD!

DiscoDan: "De har helt enkelt varit kåta och viljat knulla". Jag saknar ord. Fy fan vad vidrigt. So? Det har i allra högsta grad med kvinnosyn att göra. att anse att kvinnan/hennes sexualitet är något man kan äga/köpa.

2007-02-16 @ 10:48:04
URL: http://ellenangelica.blogg.se
Postat av: Angelica

And also:
Okej, man får en unge som är utvecklingsstörd/handikappad. Man vill att barnet ska få ta del av sex och den närhet som det ger. Kanske man (?) till och med överväger att köpa sex åt barnet. Men tänk istället så här då: Du får ett barn som hamnar i prostitution. Tycker du då att det är helt okej att hon säljer sin kropp? Alla prostituerade är någons dotter, syster, vän, barnbarn... Tycker du då att vad fan, hon ligger ju ändå med handikappade också, så man kan ju säga att min syrra, horan, gör samhället (alltså dessa stackars handikappade som vi måste charity-knulla) en tjänst. Tål att tänkas på, som "förespråkare"...

Fy! Hela grejen känns så sjuk, både mot de kvinnor som idag befinner sig i det träsk som sexindustrin (i alla dess former och utgreningar) är, och även mot de handikappade/utvecklingsstörda som helt klart nedvärderas i och med förespråkarna och deras argument.

2007-02-16 @ 10:55:44
URL: http://ellenangelica.blogg.se
Postat av: DiscoDan!

Angelica: Håller med dig. Och ja, tro inte för en sekund att jag är på mina grekkompisars sida i denna fråga. Jag har haft lååånga diskussioner med dom, men det är enorma kulturskillnader. O dom fattar inte riktigt varför jag gör en så "stor grej" av det hela.
Där borta är det inte ovanligt att pappan (!!) tar med sig sonen på horhus för att förlora oskulden. Typ med logiken "Du måste veta hur det här med blommor o bin funkar, min son." Utifall denne skulle kunnat ungått det.

Jag drog upp mina kompisar som ett exempel på en del av männen som köper sex. Jag har svårt o förstå hur dom tänker.

Själv så skulle jag inte ens kunna tänka tanken o göra något liknande, jag är "tyvärr" en av dom där som inte riktigt går igång på att tjejjen ifråga inte gillar mig. Det tror jag inte hade förändrats om jag var handikappad.

2007-02-16 @ 12:57:47
URL: http://lehnberg.net
Postat av: Sören Olsson

Hej.

Kul att läsa nån bloggare som i alla fall vågar se att det är en svårare problematik än att bara säga tvärt nej eller tvärt ja.
Problemet är så väldigt svårt - och jag vill ännu en gång poängtera att jag inte tar ställning för prostitution.
Jag tror absolut att min son kommer att träffa nån och bli kär och så vidare..
Men det jag försökte ventilera i min krönika i tidningen "Föräldrakraft" (INTE i Aftonbladet som vissa tycks tro) var problemet som vi föräldrar till funktionshindrade förr eller senare tvingas möta.
Vi kan inte bara säga "Äh, det där får de sköta själva"
Problemet blev ännu större när jag dessutom lade in i vågskålen att min son har ett allvarligt hjärtfel och att hans livstid är mycket begränsad.
Då blir ju lätt hans drömmar och längtan till nåt som jag som förälder till varje pris skulle vilja försöka tillgodose.
Allt går inte att tillgodose. En del handlar bara om att livet ibland är för djävligt.
Thats it.
Tråkigt att en hel del av debatten tycks vara så inriktad på om det är rätt eller fel att köpa sex.
Det var verkligen inte meningen.
Jag ber om ursäkt om folk har trott att det var det som jag ville debattera.
Jag ville bara framhålla en problematik som jag inte har ett tydligt och förutfattat svar på.

Varma hälsningar
/Sören

2007-05-10 @ 15:00:01
URL: http://soren-anders.spaces.live.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback