Ont.

Jag har så ont, så ont, så ont, så ont i min hals.
Jag åt en ganska ansenlig mängd glass, Texan Pecan, för att svalka och kanske lindra det onda, och några minuter senare blommade ett munsår upp precis ovanför överläppen. Läppen bultar och dunkar, är avdomnad och svider. Precis vad jag behöver.

Imorse var jag betydligt sämre än igår, och sjukdomen hade börjat sprida ser ner till lungorna. Eftersom jag haft två dubbelsidiga lunginflammationer de senaste två åren blev jag orolig och ringde sjukvårdsupplysningen för att höra mig för om vad jag borde göra. Det var inte ett smart val. Damen jag talade med ifrågasatte varenda ord jag sa, var övertygad om att jag är hypokondriker, och ställde begåvade frågor som "och vad har du ansett att du haft för symptom när du haft lunginflammation?". Vadå ansett? Att gå till en läkare idag vore fullständigt onödigt, tyckte hon. Jag förklarade att jag alltid får skäll när jag uppsöker läkare eftersom de anser att jag väntat alldeles för länge, och att det är därför jag ville ringa och be om råd. "Du, drick en kopp te eller något så går det nog över", sa Anita med en ton som tydligt förklarade att samtalet var över.

Men okej, det slår inte
Sanna, vars läkare upprepade gånger frågade "men om vi låtsas att du inte varit sjuk i en månad, utan bara i tre dagar, vad skulle du att det var för fel på dig?" "Varför skulle vi låtsas det?" "Jomen, nu låtsas vi det." "Eh, ja, då kanske jag skulle tro att jag var förkyld." "Just det. Så du kanske bara är förkyld?" Herregud.

Just nu har jag på mig ylleknästrumpor, en vinröd och en vit. Otroligt snyggt. Pippi rules.

Kommentarer
Postat av: Maria

En del personer i vården är så jävla nonchalanta att man inte fattar hur de kunde välja ett sådant yrke. Jag har noll förtroende för hur vårdcentralen har behandlat mig. Eller snarare hur den _inte_ har behandlat mig, haha. :P

Postat av: Mathilda

Men åhh, vad drygt! Stackare!

2007-08-06 @ 02:33:31
URL: http://mathilda92.blogg.se
Postat av: Alexandra

Vissa inom vården är helt och hållet olämpliga att behandla människor överhuvudtaget. Ja, det finns hypokondriker och ja, man blir säkert härdad av alla som ringer för minsta lilla men samtidigt handlar det om människor som lider och vågar man då verkligen riskera deras hälsa på det viset? Hur kan de avgöra via telefonen om någon är sjuk eller ej?

2007-08-06 @ 16:41:34
URL: http://myratittianna.blogg.se
Postat av: sofia

FY så orättvist att du inte får vara i solen! men du har modemässan att de framemot. det är sånt man behöver när det är jobbigt, saker som förgyller liksom.

2007-08-06 @ 18:03:32
Postat av: visomvie

det sprider sig verkligen. Jag läste om dig igår och blev sedan själv sjuk.

2007-08-06 @ 18:19:12
URL: http://www.visomvie.blogg.se
Postat av: Nanó

Neej, poor you:(! Hundra krya-på-dig-kramar får du av mig! Hoppas verkligen du blir frisk tills Köpenhamns modevecka!

2007-08-06 @ 20:01:26
URL: http://getnanoismed.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback