No worries.

Jag är inte orolig för Karolina Lassbo. Hon får banta om hon så vill, hon är en vuxen människa och jag dömer henne inte. Jag är däremot orolig för alla femtonåringar som tycker att Glamourprinsessan är "den coolaste som finns", som börjar tänka att "om Glamourprinsessan inte äter pannkakor utan väljer riskakor istället kanske jag också borde göra det?". Eller tja, tjugofemåringar också, för den delen. Tyvärr stannar det sällan vid riskakor.

Någon frågade varför "jag tar det så personligt". Ja, Lassbos matlistor, alltså.
Jag tar det absolut inte personligt. Men de påminner ruskigt mycket om listorna på diverse ätstörningsforum, och jag blev förskräckt över att Årets Bloggare ägnar sig åt sådant. Dock - det är hennes val. Helt och hållet. Jag önskar bara att det inte behövde gå ut över andra.

Shit... När blev jag såhär politiskt korrekt?
Det passar mig inte.

Kommentarer
Postat av: tiny

Heldre politiskt korrekt och tycka att man borde skona en massa människor från bekymmer och lidande än att vara alternativ? :P

2007-08-07 @ 20:49:58
Postat av: Fia

Hej Annika.. inget fel med att vara lite PK.. det kanske är det nya rebelliska? ;) Hursom, läste Lassbos blogg, och känner som du. Många tjejer mår dåligt nog, utan att influeras av div "förebilder" som bloggar om att äta C-brus till lunch. Håller även med om att hon får banta om hon vill, of course, men jag kan inte ens se det minsta nöjet i att läsa hennes blog, iom att man tappar förtroendet för författaren så fort man läser en s.k. matlista. Svårt att "respektera" ngt hon skriver alls efter det.

Postat av: Jag som frågade varför du tog det personligt

Hej nu har jag läst dina kommentarer i Lassbos senaste matdagbok och då blev det solklart för mig vad du menar och varför du säger till. I ditt första inlägg här förstod jag först inte din poäng eftersom du började prata om dig själv och din blogg vilket det ju inte alls handlade om... Tycker jag. Men som sagt. Hos Lassbo blev det tydligare. Jättekloka kommentarer där! Och modiga, eftersom du berättar om din bakgrund. Det är inte PK att påpeka skevheter och skit. Det ärschysst, men inte PK. PK är motsatsen till mod. och du var modig (hos Lassbo).

2007-08-08 @ 00:34:10
Postat av: josefina

jag håller med dig om att lassbos matlistor e rätt så sjuka, ja. men med en syster som "är" pro-ana, så kan jag inte hålla med om att det hennes listor är direkt "bantningslistor".
självklart är det inte hälsosamt att ha sådan koll på vad man äter, men vad man ser så äter lassbo bra och nyttig mat, och det "dåliga" hon har ätit under dagarna är antingen alkohol eller någonting som innehåller väldigt mkt socker. (och det måste du hålla med om att det inte är så bra att intaga, oavsett bantning eller inte)
min syster och hennes vän satt en dag och läste masas bloggar (där du och även lassbo var med), och dom satt och kommenterade bloggarnas kroppar (ja, dom är besatta över hur andra ser ut) och jag måste då säga att vid lassbo (som för övrigt ser ut att ha en välmående kurvig kropp) så sa dom att hon var alldeles för stor. (i know, heelt sjukt!) men vid dig, ta inte illa upp, var du ganska så perfekt i deras ögon.
med detta inlägg vill jag absolut inte ta någons parti, men jag tycker det är lika onödigt att skriva om sina matlistor som att visa upp sina kroppar på sina bloggar, för att det finns lika många tjejer som har ätstörningar som blir påverkade av lassbos matlistor som din smala "modellkropp".

2007-08-10 @ 09:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback