You're looking skinny like a model with your eyes all painted black

Medan många fotografer har svårt att knäppa en enda bra bild på mig, finns det en och annan som verkligen utför häpnadsväckande magi med kameran. En av dessa är Pavel Maira. Han är inte bara trevlig, kaxig och sjukt rolig -
genom hans kameralins blir jag ofelbart snygg.
Jag tror att vi fotade tillsammans första gången för två och ett halvt år sedan, om jag inte minns helt fel, och nu har jag haft nöjet att plåtas av honom två gånger på bara ett par veckor. Igår poserade jag järnet tillsammans med tre av modebloggvärldens mest fantastiska tjejer - det resultatet kommer ni få ta del av om inte alltför lång tid! - och för ett par veckor sedan flummade vi loss själva nere i Metros badrum. Nu har jag fått tag på en av Metro-bilderna (rättare sagt, jag snodde den ur Pavels blogg). It's fierce! Och rätt läskig.



Nu ska jag se nya Top Model-avsnittet. I förra avsnittet gällde det för tjejerna att spela döda, och "Malin Persson, programledare för svenska 'Top model', är förfärad över bilderna.
- Nu har det gått för långt. Det här är helt sjukt. Det låter inte som mode precis och ger väldigt konstiga associationer."

Och där fick vi det just, svart på vitt, varför svenska Top Model-versionen suger så förfärligt. Därför att det inte tas några risker, det bryts inte mot några konventioner, och det anses att "mode" innebär "Ellos-katalog". Pffffffft. I mina ögon är mode just att ta risker, bryta mot konventioner, testa nya vägar, inte skrämmas av normer, att våga.


Nej men oj, så chockerande. De glorifierar ju döden. Jag vet, vi tiger ihjäl det faktum att vi alla ska dö istället. Och förresten så tycker jag att alla modeller borde arbeta för fred på jorden istället för att hålla på och tramsa med sådana där photoshoots. Herregud - de är ju förebilder!

Heja Top Model. Ja, den riktiga versionen, alltså.

Kommentar:
"Döda kvinnor är inte vad jag kallar att bryta konventioner, normer... Kvinnoförtryck (sitt still, var tyst, bli överkörd, var helst död) har ju funnits hur länge som helst."

Man kan tolka nästan vad som helst precis hur som helst, bara man vill.
För mig känns det dock ganska långsökt att koppla ihop de här bilderna med kvinnoförtryck. Tanken med plåtningen är i sig rätt fånig: tjejerna ska helt enkelt ha dödat varandra för att minska konkurrensen i tävlingen. Det kan man förstås välja att se som något alldeles förfärligt, eftersom det verkligen existerar en väldigt hård konkurrens både mellan modeller och mellan tjejer i allmänhet. Eller så kan man välja att se det som en sarkastisk pik mot just detta.
"Döda kvinnor är inte vad jag kallar att bryta konventioner." Här har jag svårt att hänga med i dina tankegångar. Det är ju inte döden i sig vi talar om här? Det handlar naturligtvis inte om att döden är att bryta konventioner, det handlar ju om att bryta mot normer för vad som får visas upp. Dramatisk död kan vi se vareviga dag på tv, allt ifrån fiktiv död i filmer till reell sådan i mer vågade nyhetsprogram; där är det okej, där har vi vant oss. Men i modemagasin, nehej, där är det genast alldeles fruktansvärt chockerande.
Jag ser inte kopplingen till kvinnoförtrycket i de mordofferinspirerade poserna. Hade de poserat som misshandelsoffer hade jag förmodligen önskat mig ett tydligare syfte, eftersom jag anser att det är ett betydligt mer politiskt laddat statement än filmiskt dramatiserade mord.
Och nej, jag anser inte att någonting är alltför tabu för att man ska kunna ta upp det till diskussion - men jag håller absolut med om att det ibland är nödvändigt med just en diskussion, för att inte riskera att "förhärliga". Man måste ha en tanke med det man gör, och vara beredd att förklara och försvara sina åsikter och handlingar. Det jag inte tycker är okej är att bara avfärda, att säga att något är "helt sjukt" och ger "konstiga associationer". Det, anser jag, är inskränkt.


Kommentarer
Postat av: Ia Darling

Gud, vilken vacker bild Pavel och du åstadkommit!
Ha en bra dag.
Kram Ia.

Postat av: Sophie

Underbart bejbi! Pavel is a star!:)
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-04-02 @ 10:04:14
URL: http://sophiesfashhion.blogg.se
Postat av: Sophie

Och här kommer den rätta länken! Snörrigt!
Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-04-02 @ 10:06:46
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: clara

Annika! Du är smashing!

2007-04-02 @ 10:21:10
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: marla

döda kvinnor är inte vad jag kallar att bryta konventioner, normer... Kvinnoförtryck (sitt still, var tyst, bli överkörd, var helst död) har ju funnits hur länge som helst. Se gärna videon på länken jag skickar med - lång, men bra.

Postat av: Cécile

Du är så sjukt snygg! Vill också xD

2007-04-02 @ 10:35:52
URL: http://cecile.blogg.se
Postat av: marla

tack för orden annika, se "filmen" så förstår du nog varför jag skrev som jag gjorde. Jag tycker också att bilder som 'sticker ut' är de mest intressanta, men om man kopplar döda-kvinnor-bilder (inte någon specifik sådan) till ett större sammanhang (genusordning) så faller skönheten i bilden en aning. I alla fall hos mig.
Det jag vill säga är att vi kanske ska fundera på vad vi ska förmedla för/med bilder.
Peace.

Postat av: Victoria

Din mycket intressanta text kommer lite i skymundan för din otroligt coola modellbild! Risken är att du inte får feedback för din text genom att publicera bilden i smma inlägg. ;)

Det har faktiskt aldrig slagit mig att bilderna skulle vara provocerande. Jga tycker de är extremt coola, och ja kan inte heller koppla de till kvinnoförtryck. Då finns det många andra bilder som hellre skulle kunna kopplas till det.

2007-04-02 @ 11:27:52
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: tedljunggren

Sverige är ett sånt himla tightanus till land. Folk ska alltid klaga på något och blåsa upp småsaker. Det borde du fått erfara som också jobbar på en tidning. Folk gnäller för allt.

2007-04-02 @ 12:12:43
URL: http://tedljunggren.blogg.se
Postat av: Louise

tycker att du påminner lite om kristen dunst på den första bilden :)

2007-04-02 @ 12:22:37
URL: http://louuise.blogg.se
Postat av: Michaela Johansson

Fierce är ordet! Jag önskar att det var jag som hade tagit bilden. Känns lite som mitt bildspråk, vilket är lustigt eftersom jag annars inte brukar ha så mycket gemensamt med Pavels bilder. Kul att du plåtas igen, du borde inte lägga ner det! Säkerligen var Hanna med också. Jag vill också plåta er!

2007-04-02 @ 12:27:24
Postat av: Ida

Damn va snygg hon var då!! det är nog inte bara fotografens förtjänst!! HOppas fotograferingen gick bra. Tror nog att det blir en smashing bild!!

2007-04-02 @ 13:05:57
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: Anonym

jag håller med dig om allt! Men samtidigt tycker jag att bilderna är lite läskiga, men det är väl kanske det som är meningen!

2007-04-02 @ 13:51:26
Postat av: Rebecca

Ännu en stunning bild att addera till samlingen! Tycker att du har helt rätt angående Top Model bilderna och det svenska Top Model också, vad är det för mening att ha en tävling för att bli en toppmodell om det enda man får göra är att ta tråkiga katalogbilder i princip. Älskar att amerikanska versionen tänjer på gränserna som de gör!

2007-04-02 @ 14:02:34
URL: http://fallaway.blogg.se
Postat av: Cécile

Marla: Bra film, kollade igenom hela.

2007-04-02 @ 14:17:13
URL: http://cecile.blogg.se
Postat av: tistel

du har fått fram exakt det jag ville få fram i mitt inlägg igår (trots att mitt består av tre meningar..), fast betydligt bättre skrivet. kul att inte vara ensam om att störa sig på malin perssons uttalande.

och snygg bild också.

2007-04-02 @ 14:44:32
URL: http://tistel.blogsome.com
Postat av: Fröken X

Fan vilken snygg bild på dig. Helt sjukt snygg!

2007-04-02 @ 15:49:07
URL: http://myname.blogg.se
Postat av: Sandra

Jättevacker bild på dig :-)

2007-04-02 @ 15:53:36
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Ella

Grymt snygga bilder. Både den på dig och de från Top Model. Måste också säga som du att vad är det som är så farligt med de där bilderna? Död eller inte, det är mode.

2007-04-02 @ 16:15:20
URL: http://gylleneskor.blogg.se
Postat av: Britta

Riktigt snygg bild på dig!

2007-04-02 @ 20:47:24
URL: http://brittasmode.blogg.se/
Postat av: Ida

patetiskt att använda bright eyes texter i en modeblogg.

2007-04-02 @ 21:41:12
Postat av: Mikaela

Jag blir så trött på alla kvinnor som mördas överallt. Varje kväll får man våldtagen/mördad kvinna till kvällsfikat när man vill se på TV. Försvarslösa offer till kvinnor dras ut i någon skogsdunge för att våldtas och mördas hela tiden i någon deckare. Det är tröttsamt och jag tycker att det är väldigt fult och ohyfsat gjort av tv-producenterna. Lite bättre fantasi, tack. Och nu har detta alltså spridit sig även till andra program... Jag lägger ingen vidare värdering eller så i det. Och jag är lite seriös bortom min oseriösa framtoning. Måste kvinnan vara ett så självklart offer?
Och är det som du säger en drift med hela grejen så är väl det fint... och startar det en diskussion så är det bra. Men som sagt: tröttsamt.
Vill avsluta med att säga att jag gillar din blogg, du verkar vara en smart och genomtänkt person, som dessutom är väldigt vacker.

2007-04-03 @ 00:08:06
URL: http://stalkamig.blogg.se
Postat av: Malin

Många av de där bilderna var ju sjukt snygga! Kvinnoförnedrande? Tycker jag inte, då är det väl värre med alla hurtigbulls-bullbakar-reklamer som sänds vareviga dag där kvinnorna är blonda, smala och ständigt lagar mat eller städar medans de ler hjärtligt. Fram för mörkare och intressantare fashionphotos! Vad vacker du är, Annika!

2007-04-03 @ 17:47:26
URL: http://www.factotum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback