Smoke another one, your chances are slim

Okej, nu har mängder av människor frågat mig vad tusan som hänt med Fatale. Varför det inte går att komma in på sajten. Varför man kommer till Tjuvlyssnat, eller ingenstans alls, när man försöker.

Svaret, mina kära vänner, är: Jag har verkligen ingen aning. Ingen aning överhuvudtaget. Jag vet ingenting om teknik, och även om jag hade vetat det hade jag knappast haft någon koll på Fatales servrar och liknande. Jag vet lika mycket som ni, nämligen detta: Det går alldeles för sällan att gå in på Fatale. Med tanke på allt jobb jag lägger ner känns det helt förjävligt, faktiskt. Jag bryr mig i vanliga fall inte ett dugg om besökarantal och listplaceringar, men nu är det ju tänkt att vi någon gång ska kunna få betalt för det jobb vi lägger ner, och i bloggvärlden är som alla vet besökarantal och pengar väldigt nära sammankopplat. Därför svider det verkligen att se hur mycket vi rasat under den här veckan - inte undra på, med tanke på hur ofta och hur länge sajten legat nere. Det känns verkligen som att jag jobbar utan att få någonting tillbaka, just nu. Fatale förtjänar så mycket bättre än såhär.

Kommentarer
Postat av: visomvie

Jag tycker fortfarande att ni är den bästa bloggen.

Postat av: visomvie

Jag tycker fortfarande att ni är den bästa bloggen.

2007-08-25 @ 11:17:33
URL: http://www.visomvie.blogg.se
Postat av: visomvie

Jag tycker fortfarande att ni är den bästa bloggen.

2007-08-25 @ 11:20:02
URL: http://www.visomvie.blogg.se
Postat av: tiny

Fatal har en egen server = en kraftfullare datorn som ska klara att många andra datorer hämtar information från den samtidig. Om man använder sig av webbhotel "lånar" man ett företags server. Dom brukar ha större säkerhet och mera utrustning att bara byta och kopiera över backuppen på den nya servern om den andra råkar ut för en attak eller liknande.
Just men fatal vet nog bara dom själva om ens dom om vad det är för fel. Men skulle dom stänga av servern får man ingen kontakt, dvs ens egen dator han ingenstans att hämta information om hur sidan ska se ut. Om dom jobbar med sidan om inte vill ha en gammal versin/förklaringssylt uppe samtidigt kan dom helt enkelt lägga er sajten för en kort stund.
En server råkar ut för mängder av försök att ta över kontrollen eller ändra saker från utomstående hackers. Om Fatal och Tjuvlyssnat ligger på samma server skulle det ha kunnat råka ut för något sådant. Eller så är det bara personalen som har tjabblat ihop någon kod eller fil.
Alltså, allt fel kommer från att dom som står bakom dessa siters servrar inte fingerar som dom ska.
Jag tror att många kommer tillbaka när allt fungerar igen. Men man kollar helt enkelt inte lika ofta om siten ligger nere 3 dagar av 7. Om den kommer upp igen börjar man kika in oftare :)

2007-08-25 @ 12:20:18
Postat av: tiny

Sedan var det där med korrekturläsning. Det vimmlar av felstavningar/fel ord. Sorry för det!

2007-08-25 @ 12:21:29
Postat av: Kaprifol

Jag lider med er! Hoppas att det löser sig, antingen genom att ni hyr in er på något mer stabilt ställe eller de som sköter servern i fråga byter till en bättre webbserver eller vad problemen nu beror på. Är det överbelastningsattacker som sänker servern så finns det tyvärr inte så mycket att göra, men jag önskar er och ert datorfolk lycka till. (För min egen skull också, jag saknar Fatale.)

2007-08-25 @ 15:40:11
URL: http://kaprifol.blogg.se
Postat av: MyyZz

Jag skulle oxo vilja säga att det är dax att byta ställe att ha fatale.se på ... för det FÅR INTE vara nere så mycket som det är.
Inte ett webbhotell låter en sajt vara nere så mycket som fatale har varit.
Vill ni ha ideér så maila, jag vet ett billigt och bra webhotell. Inte billigast på marknaden dock. Men mycket välfungerande.
Tjingeling från MyyZz myyzz at gersimi punkt se

2007-08-26 @ 14:02:23
URL: http://blogg.myyzz.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback