Skärpning, hörrni.



Det här är min krönikebild i Metro.

Nej, den är kanske jättesnygg. Men väldigt normal.
Så här ser jag ut en regnig torsdagmorgon, liksom (nej, inte liksom, bokstavligen).

Det lustiga är att både vänner och främlingar hört av sig och sagt att jag borde be att få byta bild.
Att den är ofördelaktig och osmickrande.

Att jag ser tjock ut.

Jag tycker att det är så fascinerande. Är vi så vana att se magra tjejer i modellposer och fördelaktiga vinklar att vi tycker att fullt normalviktiga/smala tjejer ser tjocka ut?

Ofördelaktig, okej. Osmickrande, okej. Men nästa person som påstår att jag ser tjock ut borde nog släppa senaste numret av Vogue, ta sig en promenad på stan och se hur vanliga människor ser ut.

Nej, jag menar inte att det skulle vara något fel med att vara tjock. Men om jag nu ser så tjock ut, vad säger det om tjejer och killar som väger mer än jag? Som fortfarande är fullt normalviktiga? Och om alla som faktiskt har problem med vikten och är kraftiga, vad är de då? Monster? Herregud.
Tänk er för.

Dessutom: man säger inte till någon att de ser tjocka ut. Jag tänkte lägga till: Speciellt inte till någon som har dragits med en ganska crappy kroppsuppfattning i mer än halva sitt liv och ska leva med att ha den där bilden i tidningen. Men jag ändrade mig. Jag behöver inte det tillägget.
Eftersom man inte säger till någon att han eller hon ser tjock ut. Punkt.
Är personen tjock och borde gå ner i vikt för att må bättre är det inte någon annans sak att tala om det för honom eller henne. Det är inte upp till någon annan.

Jag tycker att vi slutar kommentera varandras kroppar i termerna "tjock" och "smal", "snygg" och "ful". Snälla? Komplimanger är fint, kritik om människors utseenden ät skit. Alltid.

Det är ett jävla skal. Min kropp är inte mitt jag. Din kropp är inte ditt du. Den är en del av dig, och den är din. Den är din att ta hand om så att den håller sig frisk och göra så gott du kan för att tycka om.
Den är ingen annans att kritisera.

Kommentarer
Postat av: Anni

Det var otroligt fel sagt, du ser inte alls tjock ut på bilden. men det ser inte ut som du, det är sant. jag reagerade oxå på bilden, och har tänkt att du alltid varit en av dom som jag tyckt varit snyggast och haft coolast bilder. konstigt val av bild bara:) annars är du vackrast

2008-09-26 @ 14:34:56
Postat av: Evelina

Jag håller med dig fullständigt!



Herrejösses, du ser ju helt normal ut på bilden. (Och lika snygg som du brukar vågar jag nog påstå).

Som en som växt upp med släkt som jämt och ständigt påpekar ens vikt och huruvida man är tjock eller smal så har jag inte det bästa självförtroendet. Men jag blir glad när jag läser det du skriver. Det gör saker lite lättare på något sätt.

Postat av: madeleine

Du ÄR skitsnygg på den bilden! tycker faktiskt att den är jättefin OCH smickrande. Och din kropp är skitsnygg på bilden också. Du ser frisk ut och KVINNLIG med fina höfter och former, men du ser fortfarande SMAL ut. Dessutom ser du smart ut och jag tycker det ger ett mer seriöst intryck att du som skribent har en liknande bild som resten av skribentkåren. Jag menar; tycker folk att du skulle haft en av dina modellbilder liksom? Det om något känns ju ganska oseriöst, det är väl inte pga din skönhet du fått jobbet eller?



Fattar verkligen inte hur ngn kan tycka att du ser tjock ut där. Inte ens jag är tjock och jag är säkert huvudet kortare än du (eller mer) och väger säkert 10 kg mer. Jag är normal, lite mullig på sina ställen, men tjock? SKULLE inte tro det. Märks att det är mkt yngre folk som läser din blogg, människor utan verklighetsuppfattning.



Du är vacker Annika och verkar ha en fin insida också. I like you.

Heja heja.

Kram, Madeleine

2008-09-26 @ 14:54:58
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: Annika

Anni, det är nog snarare så att det SER ut som jag. :) När jag fotar och väljer bilder själv fotar jag ju mig ur de vinklar jag vet att jag ser bäst ut, och väljer de bilder där jag är snyggast. Självklart. Nu var det en Metrofotograf som ringde och sa "jag är utanför din lägenhet nu, vi måste ta bild till din krönika" och jag bara sprang ner. Som sagt, inte den finaste looken/vinkeln/bildvalet, men absolut sanningsenlig.



Evelina - Precis. Jag ser NORMAL ut, jag håller helt med dig om det. Jag är väldigt glad att jag... gör dig glad. Verkligen. Du är fin och bra på alla sätt, hoppas att du vet det.

2008-09-26 @ 15:02:45
URL: http://beautifulones.se
Postat av: My

Du skriver alltid så sjukt bra inlägg!

ÄLSKAR dig (om man kan säga så..) & din blogg :)



Jag gillar bilden på dig, f ö.

Den är snygg & som du säger - vanlig.

Inga konstiga poser eller whatever.

Sånt gillar JAG iallafall :)

2008-09-26 @ 15:07:28
URL: http://lilija.com
Postat av: Annika

Madeleine, I like you too, baby. Det vet du. Blir alltid så glad när du kommenterar. Ja, att vanliga kvinnliga former verkar ses som något frånstötande och obehagligt är ju fullkomligt sanslöst.



My - TACK TACK TACK! Du är fin och snäll du.

2008-09-26 @ 15:11:50
URL: http://beautifulones.se
Postat av: felicia

hejsan.

läste din krönika i metro idag. fett nice som vanligt. och jag blir irriterad på alla som inte fattar... på det sättet jag fattar. de sättet de borde fatta på. haha.



hursomhelst, jag vill bara säga att du är grym. har kikat in här med jämna mellanrum sen du hade den där andra bloggen. med mest musik typ. kommer inte ihåg riktigt. men det var något slags byte där någon gång för länge sedan.

du skriver fantastiskt. jag vet inte vad det är du gör, men när du skriver så börjar man tänka. man börjar känna. och framför en hel del annat; kritisera. tänka kritiskt. gentemot all fixering, konsumtion och döda-fiskar-följer-strömmen-filosofin. samtidigt som du hela tiden visar en personlig sida som man kan relatera till. och känna att det är lite varmt i bloggen också. vill tacka dig för det. för att du inspirerar och bara är så satans jävla bra hela tiden.



tack tack tack.

2008-09-26 @ 15:41:04
URL: http://cottonmouth.devote.se/
Postat av: Helena

Du skriver så himla bra Annika! Jag tycker bilden passar bra till sammanhanget, du ser lite lagom seriös ut sådär^^ och jag förstår verkligen inte hur folk kan säga att du ser tjock ut, usch, jag blir arg.

2008-09-26 @ 15:47:04
URL: http://elaia.blogg.se/
Postat av: Emma

du ser verkligen inte tjock ut på den bilden! Jag tycker att den ser seriös och bra ut för att vara en krönikebild! Så de så=)

2008-09-26 @ 15:58:06
URL: http://emmaberglundlindgren.blogg.se/
Postat av: tobbe

Bra skrivet, men det var inte det jag ville säga. Vi har här ett exempel på en ny trend: man har börjat fota människor från huvudhöjd istället för längre nerifrån (brösthöjd).



Jag tror det har att göra med att alla har kamera nuförtiden och man plåtar sig själv, typiskt från huvudhöjd. Sen tänker de inte på, eller bryr sig inte om, att resten av kroppen ser koko ut. Jag antar att ett proffs har tagit den här bilden, men den bevisar ändå min tes. Trenden är tydlig. För ett par tre år sedan skulle fotografen blivit kallad amatör för en sån bild.



Det är alltså numera ett "normalt" perspektiv. Att jämföra med hur egypterna tex gestaltade sig själva från sidan, som vi moderna människor kanske tycker ser konstigt ut, men vi är inte bättre själva, centralperspektivet till trots. Intressant fenomen.

2008-09-26 @ 16:05:30
Postat av: Camilla

Hu, vad intressant. Att människor anser sig ha rätt att bestämma hur du bör se ut på foton, när du ska vara nöjd med foton och dessutom ha mage (!) att RECENSERA DIN KROPP! Och värre än mage är deras illusion om att dessa ord behövs. Gör skillnad. Måste sägas till dig.



Jag håller inte med dem. Jag förundras över dem. Vet inte vad som är läskigast: att vänner säger det eller att främlingar gör det? Lika hemskt. Pinsamt.



"Roligt att ni har åsikter, otroligt vad ni väljer att fokusera på. Lägg vikt vid hennes ord och skrivande istället. Det är liksom poängen. Själv är jag glad att jag inte dras med er världsuppfattning, den verkar felsökande, puckad och skev. Har ni tänkt på att möjligheten finns att det är era tankar som är tjocka?"

Så vill jag säga dem.



Kram,

Camilla

2008-09-26 @ 16:14:08
URL: http://eventuella.wordpress.com
Postat av: Malin

Strålande Annika!

Det var bara det jag skulle säga.

2008-09-26 @ 16:58:48
URL: http://mistcoloured.blogspot.com
Postat av: Johanna

Riktigt bra skrivet!

Du är så fin och din kropp är to die for! =)

skit i vad andra säger, fotot ser proffsigt och stiligt ut, när jag ser bilden tänker jag "henne vill jag veta mer om, hon ser proffsig och snygg ut".



Sådetså!



2008-09-26 @ 17:22:52
URL: http://item.blogg.se/
Postat av: Nina

Annika, du ser inte det minsta tjock ut på bilden! Verkligen verkligen inte.



Jag blir alltid lika glad när jag ser din finfina bild i metro och vet att jag ska få läsa ännu en grym krönika av dig. Du är så fin, på alla sätt en människa kan vara.

2008-09-26 @ 17:49:55
Postat av: Bea

Vad var det för I D I O T E R som sa att du såg tjock ut på bilden?! Gud vilken värld vi lever i alltså, skulle aldrig falla mig in att kommentera någon annans utseende negativt. Hur ytligt kan det bli egentligen?

2008-09-26 @ 18:04:24
URL: http://stillcrazy.blogg.se/
Postat av: Bjooti

Alltså ursäkta mig men fan vad förbannad jag blir på folk. För det första ser du inte tjock ut. Punkt. Man undrar ju, som du säger, vad folk har för skeva uppfattningar om vad som är tjock, vad som är smalt och vad som är normalt.



För det andra. Osmickrande, ser inte ut som du? Va? Jag tycker att det är en vacker bild på en tjej!



Föresten, krönikan idag var utmärkt. Jag stod och läste på pendeltågsstationen (Det var väl idag - mina dagar är ett enda sort virrvarr juat nu och jag vet knappt om det är fredag eller måndag) och du fick mig att le flera gånger. En bragd med tanke på hur genomuselt humör jag har varit på senaste veckora. Din penna är het!

2008-09-26 @ 18:16:56
URL: http://bjooti.net/
Postat av: Marina

Ett jättefint foto på en söt tjej!

Jag blir riktigt ARG när jag läser hur en del har bemött det här fotot. (Och jag kan inte låta bli att undra vad det är för vänner?!) Du skriver bra och tänkvärt - fortsätt med det - och var stolt och nöjd med dig själv tjejen!

2008-09-26 @ 18:23:47
URL: http://wondrous.blogg.se/
Postat av: Alex

Och jag som tyckte att det var en bra bild, att du ser smart och snäll och söt och "normal" ut. Allt i väldigt positiv bemärkelse.

2008-09-26 @ 18:32:14
Postat av: freja

jag tycker knappast att du ser tjock ut eller något på bilden, jag tänkte bara berätta om hur det ser ut när jag läser krönikorna. Metro har den bilden ja, men med världens sämst upplösning och för mig blir den hackig i kanterna(jag har firefox). Det som gör att den ser konstig ut är inte hur du står, utan att hur oproportionerligt ditt huvud ser ut på metros hemsida - jättestort. Så om bilden är konstig på något sätt är det inte för att du ser "tjock" ut.

2008-09-26 @ 19:03:54
URL: http://azuzepre.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tjock?

TJOCK?

Alltså. Jag blir så matt på vår värld.

2008-09-26 @ 19:06:22
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Nøve

Veldig bra sagt! Dessuten, du er jo tynn.

2008-09-26 @ 19:16:47
URL: http://omgstfulzm.blogspot.com
Postat av: Johan

”Tjock” låter ju helt sjukt, men de menar väl ”breda höfter och lår” hoppas jag.

2008-09-26 @ 19:18:24
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

underbart skrivet Annika.

Men jag måste bara nämna att detta fick mig att verkligen se hur olika vi kan se på en kropp då denna bild, när jag sett den i metro fått mig att tänka att du ser mycket magrare ut än vad jag uppfattar dig annars...och annars uppfattar jag dig som smalsmal.



Men jag SER dig som vacker, både in- och utvändigt.

kram

2008-09-26 @ 19:26:31
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Anonym

bra skrivet!

2008-09-26 @ 19:29:34
Postat av: klara j-r

jag och säkert otroligt många med mig tycker att du ser helt fantastisk ut! tjock, befängt...

2008-09-26 @ 19:47:56
URL: http://nomi.blogg.se/
Postat av: Emma

jag har alltid tyckt att du ser helt fantastisk ut på din krönikebild, det tänker jag på varje gång jag läser din krönika. du har en jättefin figur och jag tycker varken att du är för tjock eller för smal utan helt perfekt.

2008-09-26 @ 21:07:36
URL: http://ohglory.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Jisses... om du ser tjock ut, vad ser då jag ut som? Jabba the Hut? Bra skrivet för övrigt, både detta inlägget och dina krönikor i Metro.

2008-09-26 @ 21:27:50
URL: http://myratittianna.blogg.se/
Postat av: anna

Nar jag forst sag bilden noterade jag att du inte sag sa tunn ut som du brukar. Utan att du var "normal smal". Sag det forstas som nagot positivt....

2008-09-26 @ 21:46:08
URL: http://totti.wordpress.com
Postat av: Emma

Åh herregud. Om det där klassas som "tjock" i dagens samhälle undrar jag VERKLIGEN vart vi är påväg.

2008-09-26 @ 22:23:44
Postat av: Nathalie

Asså du e sannerligen jätte vacker!

Tjock ?!? Vilket skämt du är jätte fin.

Människors världs uppfatttning måste vara ganska så fel om de tycker att du såg tjock ut på den bilden...-.-'

2008-09-26 @ 23:13:11
Postat av: Julia

Du ser möjligen något kortare än vad du kanske är i verkligheten men det påverkar ju absolut inte om du är ful eller söt på bilden, handlar ju antagligen bara om från vilken vinkel kortet har tagits ifrån. Att påstå ngt i närheten av tjock är ju rena rama skämtet. Du verkar vara en jättetjusig tjej med det lilla extra. Jag blir alltid lika fascinerad av hur du får ner känslor, tankar, handlingar och annat så bra i ord. Det som om man vanligt viss känner det men kan absolut inte sätt fingret på det. Något känns fel men att kunna uttala det känns omöjligt. Men så en dag så sätter du dig framför tangentbordet får ner det finaste, ärligaste och mycket personliga inläggen. ett efter ett och varje gång får man känslan; Aha. Det är ju så jäg känner, tycker, tänker...



Wow.



"Det är ett jävla skal. Min kropp är inte mitt jag. Din kropp är inte ditt du. Den är en del av dig, och den är din. Den är din att ta hand om så att den håller sig frisk och göra så gott du kan för att tycka om.

Den är ingen annans att kritisera."



Ahaa. Wow. Så rätt. Så tydligt. Så bra.

2008-09-26 @ 23:30:09
Postat av: Siri

"Postat av: Johan

”Tjock” låter ju helt sjukt, men de menar väl ”breda höfter och lår” hoppas jag."





HAHA galet hur vridet allt är. du har ju väldigt breda höfter och lår. NOT.



tycker hur som helst du har ett extremt fördelaktigt yttre. och så skriver du bra, och verkar vara en fin männska. vilket kanske är det jag mest ville poängtera.

2008-09-26 @ 23:36:42
URL: http://nudenudenude.blogg.se/
Postat av: Pillowkiller (Matilda)

Du är verkligen inte tjock, och det är en fin bild! Jag har varit lite småmullig i hela mitt liv och jag får varje dag höra att jag är fet! Det gör inte självförtroendet bättre precis!

2008-09-27 @ 10:56:11
URL: http://pillowkiller.blogg.se/
Postat av: Sara

Den här debatten sätter ju fingret på något väldigt viktigt. Nämligen att vi upplever vår egen kropp och andras, och den upplevelsen är något helt annat än att se en person på bild. Som du säger kan man manipulera bilder, något som du själv gör med dina bilder. Så med detta tankesätt kanske vi kan inse att bilder är något annat än det upplevda och börja se bilder för vad de är- fina, fula eller vad som helst. Fokus ligger ju ändå på hur man själv upplever sin kropp, ja hur man lever den. Och så är det ju även med andras kroppar, man upplever dem och det är ju himla fint. Man interagerar, attraheras och igen upplever. Det är ju något helt annat än fotografier. Där kommer ett slags objektiv in, som man får ta för vad det är.

Ursäkta ett otydligt inlägg, hoppas ändå att någon förstår ungefär vad jag menar...

2008-09-27 @ 10:56:42
Postat av: Anonym

Den här debatten sätter ju fingret på något väldigt viktigt. Nämligen att vi upplever vår egen kropp och andras, och den upplevelsen är något helt annat än att se en person på bild. Som du säger kan man manipulera bilder, något som du själv gör med dina bilder. Så med detta tankesätt kanske vi kan inse att bilder är något annat än det upplevda och börja se bilder för vad de är- fina, fula eller vad som helst. Fokus ligger ju ändå på hur man själv upplever sin kropp, ja hur man lever den. Och så är det ju även med andras kroppar, man upplever dem och det är ju himla fint. Man interagerar, attraheras och igen upplever. Det är ju något helt annat än fotografier. Där kommer ett slags objektiv in, som man får ta för vad det är.

Ursäkta ett otydligt inlägg, hoppas ändå att någon förstår ungefär vad jag menar...

2008-09-27 @ 10:58:13
Postat av: jonas

Du är långt ifrån tjock!!!

2008-09-27 @ 12:34:13
URL: http://jonashellstrom.com
Postat av: nathalie

Det är galet, du är fan inte tjock någonstans. Gaah blir bara sur på idioti.

Yta, yta, yta. Det är så oviktigt egentligen.

2008-09-27 @ 14:02:10
URL: http://battleflower.blogg.se/
Postat av: Alice

Om något så ser du ju underviktig ut

2008-09-27 @ 14:12:02
URL: http://metrobloggen.se/face
Postat av: anna

haha åh! jag tror fan jag är lite kär i dig. du är så sjukt vettig.

2008-09-27 @ 14:47:30
Postat av: Anonym

Jag tycker bilden blev lyckad!

Du ser absolut inte tjock ut..

2008-09-27 @ 15:28:15
URL: http://emiliastroem.blogspot.com/
Postat av: Ida

Åh Annika, vad underbar du är. Du förvandlar en grått till solljus genom din blogg och jag vill bara säga tack. Tack så otroligt mycket.

Kramar, Ida

2008-09-27 @ 16:06:12
Postat av: Cupida

Du skulle passa ihop med honom: http://www.youtube.com/watch?v=p6386DTLG0c



Ville bara säga det.

2008-09-27 @ 18:53:53
Postat av: Johanna

Hejsan,



kolla in min nya lilla online vintage shoe shop!



MVH

Johanna



www.shopgarde-robe.com

2008-09-27 @ 21:47:03
URL: http://shopgarde-robe.blogspot.com/
Postat av: albin

alltså, det är väl ingen idé att jag också skriver något om att du inte är tjock, men jag tycker att den bilden är väldigt bra, du ser, precis som du skerv, ganska vardaglig ut, men fortfarande väldigt snygg. samma sak med kläderna, normalt men snyggt

2008-09-28 @ 00:31:22
Postat av: Andreas

...Bilden är fotograferad med en alldeles för vidvinklig optik. Ser ut som att det är en fotograf som till vardags jobbar för Erik Olssons Mäklarbyrå har tagit bilden. Men Annika, du är grym!

2008-09-28 @ 00:44:16
Postat av: Mary

Man blir ju oftast fotad typ nedifrån, men här är du fotad ur typ ett minifågelperspektiv, du ser lite och söt ut. Inte 25 bastarder gammal utan typ 18 år och lillgammal. Vilket kanske passar dig, på ett positivt sätt. Tycker bilden är grym.

2008-09-28 @ 01:49:17
URL: http://bookfullofquotes.blogg.se/
Postat av: Jonas

Perfekt bild!

2008-09-28 @ 13:53:09
Postat av: Anonym

Du är VACKER <3! Och du har rätt i allt du säger! Tänk att det finns så smarta människor :)

2008-09-28 @ 20:49:33
URL: http://tankanuochda.blogspot.com
Postat av: klara

väldigt bra skrivet! bilden är jättefin också. och ja, fyfan vad jag är less på att man inte kan läsa en vogue (för klädernas skull) och sen inte känna sig som världens tjockaste efteråt.

2008-09-29 @ 00:07:17
Postat av: klara

Bilden var ju superfin, möjligen en konstig pose/vinkel bara. Du är supersnygg.

2008-09-29 @ 13:20:39
URL: http://klarastiger.blogg.se/
Postat av: Cissi Wallin

Du är ofantligt vacker på din bylinebild, du har en sund kropp och du signalerar styrka. Punkt.

2008-09-29 @ 15:49:25
URL: http://www.metrobloggen.se/cissiwallin
Postat av: Joella

Så otroligt, fantastiskt bra sagt.

2008-10-02 @ 08:22:37
URL: http://talkingbird.blogg.se/
Postat av: Sissi

Du ser inte tjock ut någonstans.

2008-10-03 @ 12:17:07
Postat av: ronnie

jag har faktiskt reagerat på folk som har reagerat på din bild...



"annika ser så konstig ut på den där bilden, står konstigt, konstig posé, bla bla bla"



jag blir galen när jag hör sånt, vill flyga upp och slåss bitas rivas.



vad fan in i helvet ska det va för nåt att tjabbla om. en jävla bylinebild. hur kan en jävla bild ta uppmärksamheten från det som står i texten. för oftast skriver du ju om kroppsideal, komplex, skeva uppfattningar om modeller och så vidare...så folk läser och säger oj vilken bra krönika gud vad bra hon är den där annika....men står hon inte lite konstigt på bilden.



jag vill svimma



dubbelmoral när den blir som värst.



jag skiter i hur du ser ut, förutom när du ser ledsen ut, då blir jag ledsen och undrar om du mår okej...men då blir jag mest orolig. där tar mina tankar om hur du ser ut slut. för det som förtrollar mig är dina ord. du är så äkta!



punkt slut och all kärlek till dig. du är och förblir fantastisk!

2008-10-03 @ 20:57:11
URL: http://wasabilicious.blogg.se/
Postat av: Hana

jag tycker fin är ett bra ord för det står för lite utsida och lite insida.

2008-10-04 @ 12:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback