MTV-sanningar

MTV, onsdagen den 24e september.
Alldeles nyss blev en modellsnygg tjej "nextad" av en slemmig snubbe i ful skjorta en sekund efter att de hälsat.
Anledningen?
Hon var för smal, såklart.

Det här med att "killar gillar tjejer med lite kött på benen", så att säga.
Efter vad jag upplevt är det pretty much true.
Inte alla, förstås, men väldigt, väldigt många verkar faktiskt nexta modellsmala flickor, även utanför MTV-showen.
Så det vore hemskt roligt om alla tjejer blev just så smala som idealet tycker att vi ska vara.
Och så kunde knappt några killar få upp den, och hela mänskligheten dog ut.
För att vårt ideal är ett stort jävla skämt.

Kommentarer
Postat av: Malin Anna Josefine

Du skriver om så jävla bra saker alltid, du är så jävla bra!

Postat av: Hanna

Så himla sant (idealet är bajs), och bra skrivet var det också. Hurra för dig!

2008-09-24 @ 20:58:30
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Marie.

"För att vårt ideal är ett stort jävla skämt."

Tack för orden. Tack för inlägget. Tack för din blogg.

Det här inlägget hjälper. Tycker jag.



Take care.



Kram Marie

2008-09-24 @ 21:43:49
URL: http://mmmmm.blogg.se/
Postat av: victoria

Ja du. Jag gillar inte detta heller, det här att killar hetsar åt "andra hållet".



Just nu befinner jag mig i en sådan där underbar svacka, när man bara ser fett. Jag.är.tjock...-are än vad jag vill vara. Idiotiskt? Ja! Men det hindrar mig inte från att tycka så. Blöh.

2008-09-24 @ 21:52:50
URL: http://svartvitlila.blogg.se/
Postat av: Malin

Visst är vårt ideal ett stort skämt, men att på detta sätt häckla de tjejer som faktiskt inte KAN få kött på benen, jag vet inte hur charmigt jag tycker att det är.

2008-09-24 @ 22:34:47
Postat av: Mikaela

Klockrent! Fortsätt som du för, du är så bra!

2008-09-24 @ 23:14:42
Postat av: Annika

Malin, är du inte lite överkänslig nu?

Du kanske råkar veta att jag tillhör den grupp som du påstår att jag "häcklar".

Jag måste kunna kritisera ett ideal trots att jag själv inte är ljusår ifrån det.

(Nej, jag säger inte att jag har någon idealkropp, men tro mig - jag vet hur det känns att vara "för smal".)

2008-09-24 @ 23:20:30
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: malin

kanske att jag är överkänslig. men jag tycker att du har ett överdrivet och onyanserat sätt att se på saken.

sen tycker jag att det är lite underligt att tala om kvinnokroppen utifrån killars ögon. det viktigaste för mig är att jag äter och mår bra, inte att killar kanske inte får upp den av att skåda min kropp.

2008-09-24 @ 23:29:44
Postat av: Malin

Jag kanske måste vara tydligare. Jag tycker att det är jättebra att du kritiserar idealet. Det gör jag med. Men jag tycker att diskussionerna ofta handlar om att säga att det är äckligt att inte se ut som "en riktig kvinna", istället för att tala om att vi faktiskt ser olika ut och problematisera jakten efter Kvinnan.

2008-09-24 @ 23:34:20
Postat av: sandra

Å mer kärlek och värme till folket, så kanske utseende inte behövde spela så stor roll.



AA-linnen säljes! Nya i U-neck-modell storlek S.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=73468305

2008-09-24 @ 23:38:46
Postat av: Annika

Och jag måste kanske också vara tydligare.

Jag håller naturligtvis med dig. Det är inte så att inlägget är skrivet utan en jävligt stor skopa ironi.

Men jag tycker att det är ett befogat inlägg, med all sin överdrivna brist på nyanser. Jag håller nämligen fast vid att vi skulle dö ut om alla kvinnor levde upp till modellidealet. Dels för att väldigt många skulle svälta ihjäl, dels för att inte tillräckligt många killar gillar modellsmala tjejer (det är ju sant, alla ser olika ut, alla gillar olika typer av utseenden). Därför (och av tusen andra anledningar) är hela idealgrejen så vansinnigt skev.

Jag tycker visst att tjejer får vara precis hur smala som helst. Alla människor är fina på sitt sätt, naturligtvis. Det som är uppfuckat är att det - tillsammans med ett "glamourmodellideal" - är DET ENDA som framställs som attraktivt. Vilket ju är helt sanslöst idiotiskt. Igen: alla ser olika ut. Alla är fina. Alla faller olika personer i smaken, alla trivs med olika kroppar, olika utseenden. Därför borde ALLA olika kroppstyper, utseende och etniciteter visas upp för den unika skönhet de besitter.

2008-09-24 @ 23:40:47
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag vet att du inte menade det så och jag vet att du använder många stora skopor ironi i dina texter. Men jag kan inte inte låta bli att bli upprörd över tanken på att vi människor skulle dö ut pga att tjejerna är för smala så därför killarna inte gillar oss. Som att vi tjejer aldrig bryr oss om hur killar ser ut och är beredda att reproducera oss så fort snoppen står. Sen verkar allt handla om smal vs tjock på den här bloggen. Man kan ju faktiskt vara nånstans mittimellan och träna och äta bra så mår man toppen. Men det kanske är för präktigt att prata om det?

2008-09-25 @ 08:47:17
Postat av: Annika

Maria, bra, tanken var att uppröra. Mission accomplished.

Nej, det som vore "för präktigt" vore att aldrig våga skriva en enda hårdragen åsikt för att det alltid är några som blir upprörda. Om ingen skulle bli förbannad på det jag skriver skulle jag ha universums plattaste och gråaste blogg. Och det har jag ju nästan redan, jag har inga planer på att göra den ännu mer plain.



Det roliga är att du har fel. Allt handlar inte alls om "smal vs tjock" på den här bloggen. Men... 1) Du väljer att se det på det sättet, 2) Många väljer att diskutera just "smal vs tjock" även när det absolut inte var min avsikt. Jag kan inte styra vad ni tycker och tänker, och jag censurerar er inte. Men jag håller inte heller alltid med er.

2008-09-25 @ 09:11:01
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: tobbe

Jag gillar smala tjejer personligen, men som du säger så är smaken olika. Det är lätt att bli blind för sin egen kropp om man inte har bra självkänsla.

Dessutom, kommersialismen lever av att man inte känner att man duger som man är. Missnöjet är sas inbyggt i systemet.

2008-09-25 @ 10:19:55
Postat av: stinalisa

jag har en helt annan erfarenhet. det finns gott om killar som får upp den med trådsmala tjejer..

2008-09-25 @ 10:55:08
URL: http://livsstil.devote.se
Postat av: Maria Engström

Jag ska också vara tydligare; jag menade inte att ALLT handlar om smal/tjock. Jag menar att DET som handlar om smal/tjock på den här bloggen aldrig handlar om hur man kan må bättre genom att träna och äta. Eller jag har kanske fel här också? Du får gärna referera till ett sådant inlägg isåfall.

Sen förstår jag inte vad du menar med att "välja att se det på det sättet"? Du menar att jag medvetet vill hitta ett sätt att kritisera? Så är inte fallet. Jag läser din blogg dagligen och håller nästan alltid med dig, men inte just i den här frågan. Jag väljer sällan hur jag ser på nåt, det är en känsla som poppar upp, jag tror du förstår hur jag menar.

Och inte för att det har nån som helst betydelse för dig, men för att jag vet att du inte censurerar mig och jag vill ha det sagt; jag var också den där som gick runt och var för smal och alla klagade på mig att jag skulle äta. Efter 25 sa det poff och så kom kilona som ett bra på posten. Ett roligt brev vill jag tillägga.

Shit vad långt jag skrev. Avslutningsvis; jag gillar dig skarpt!

2008-09-25 @ 11:24:44
Postat av: Annika

Fast jag är ju ingen träningsmänniska. Jag käkar extremt mycket bullar, kakor, glass och godis, och de enda gångerna jag tränat är när jag varit ätstörd och tränat väldigt hårt utan att äta något alls. Så det är inte något jag har koll på, direkt. Jag vet helt enkelt inget om fitness och "må bra"-träning. Jag mår jättebra som jag mår just nu, och det har ingenting med mat eller träning att göra, utan handlar om att jag inte tänker på mat och träning för att jag har så mycket annat att tänka på. Och jag är väldigt nöjd med min kropp nu när jag inte längre än underviktig (vilket jag varit i hela mitt liv).

Nej, jag menar inte att du medvetet vill kritisera. Jag menar att även om jag skriver om något helt annat eller lägger upp en bild så blir det lätt smaldiskussioner (förmodligen för att jag råkar vara smal) trots att det inte alls var min avsikt.



Okej, jag missuppfattade ditt "smal vs tjock". Men jag håller inte riktigt med om att det diskuteras. Jag skriver väl aldrig om tjocka människor? Och ingen annan heller. Jag tycker att man får vara hur tjock eller smal man vill, det jag irriterar mig på är myten om att man skulle bli lyckligare av att vara pinnsmal. Eftersom det är skitsnack.



stinalisa - Klart att det finns. Alla har ju helt olika preferenser. Tur är väl det!

2008-09-25 @ 11:34:33
URL: http://beautifulones.se
Postat av: Lukas

Du skriver om "vårt" ideal. Vilka syftar du på då? Du är en modell och är det då ditt ideal? Är det svenska folkets eller modeindustrins ideal?



Att modeindustrin nu har en höger hand bland alla tonårsflickor är ju inte deras fel så att säga. Ingen lär flickorna att blogga Mary-Kate och Ashley och andra pinnsmala modeller och säga gud vad vackra dom är i sina inlägg.



Sen att du upplever att dom flesta männen gillar kvinnor med kött på benen tror jag kommer mestadels från att du själv är smal.

2008-09-25 @ 11:48:35
Postat av: Maria Engström

Jag förstår. Såklart ska du inte ha en träningsblogg om du inte är intresserad av träning. Men du skrev nån gång om att du faktiskt mådde bättre när du tränade, så jag trodde det var ett mål ändå, att röra på sig lite.

Nej du skriver inte om tjocka människor. Däremot inbillar jag mig att du skriver om och önskar att inte så många strävade efter att bli pinnsmala, att det är ok att se ut "hur som helst". Jag antar de tjocka hamnar i den kategorin?



En helt annan sak jag alltid kommer tycka är jobbig med dessa kommentarer är att man aldrig kan visa i vilken ton man skriver. När jag läste min förra kommentar nu antar jag man kan uppfatta den som "arg". Men den var skriven i en ödmjuk och lugn ton, precis som denna kommentar.



Och till sist en fråga; det här inlägget var väl ändå menat att ge en "smaldiskussion"?

2008-09-25 @ 11:55:32
Postat av: Annika

Lukas, jag syftar på det västerländska modeidealet som visas upp i ALLA modetidningar och annonser och till stor del även på film och tv. Ett ideal som säger att tjejer ska ha mått som några procent av alla kvinnor kan ha utan att svälta sig själva. Idealet som säger att alla som inte ser ut på det sättet borde träna mer och äta mindre, trots att deras kroppar är byggda på helt andra sätt.



Menar du att du tror att unga tjejer själva hittat på att modeller och Olsen-syrrorna är det utseende man ska eftersträva? Det var en... intressant tanke. Som jag inte tror ett dugg på.



Herregud, jag känner en hel del killar och män. Jag vet att ALLA har olika preferenser. Vissa föredrar jättesmala tjejer, andra smala, andra "medel", andra mulliga, andra riktigt kraftiga. Jag skulle gissa att ungefär lika många killar gillar pinnsmala tjejer som det finns pinnsmala tjejer. Ett par procent, alltså.

2008-09-25 @ 11:56:51
URL: http://beautifulones.se
Postat av: Annika

Maria, ja, det skulle ge upphov till en sådan diskussion. Men jag tolkade dig som att ALLA inlägg handlade om "smal v/s tjock", inte som du egentligen menade, att de inlägg som handlade om ideal fokuserade på att antingen vara smal eller tjock. Vilket jag fortfarande inte håller med om. Jag önskar att alla ska se ut som de vill, så länge de trivs och mår bra.



Ja, visst, det vore ju bra om jag rörde på mig. Jag försöker att promenera hem från jobbet ibland. Men det känns inte som något särskilt intressant att blogga om.

2008-09-25 @ 11:59:22
URL: http://beautifulones.se
Postat av: Maria Engström

Lukas, vems "fel" är det då att flickorna vill vara smala? Jag är mycket nyfiken på ditt svar.



Tack för bra diskussion Annika. Nu är lunchen slut och jag måste börja jobba igen ;-)

2008-09-25 @ 12:04:45
Postat av: Lukas

Sjävlklart har dom inte själva hittat på att det utseendet ska eftersträvas men likt förbannat förbryllas dom gång på gång av dessa och vill inget hellre än att vara kopior.



Jag kan inte nämna så många skådespelerskor som är sjukligt smala och visst många har otroligt fina kroppar men det har ju killarna också. Inte lätt att vara en Brad Pitt heller.

2008-09-25 @ 12:06:47
Postat av: Erika

Man får ju hela tiden höra om tjejer som blir omtyckta för att de är just smala och därmed vackra, så det känns skönt på ngt sätt att bli påmind om att killar gillar även oss som inte är modellsmala, även om man borde kunna förstå det själv också, är det ju skönt att höra från ngn annan :p



Det ÄR vackert att vara naturligt smal. Men det ÄR FÖR ATT det är vackert att vara naturlig. Är man född späd är det ofta det som passar en bäst, men är man född med "mer kött på benen" är det ofta DET som passar en bäst. Tycker iaf jag heh..



Btw tycker jag du skriver jättebra....=)

2008-09-25 @ 12:38:28
URL: http://www.metrobloggen.se/icckan
Postat av: Jessica

skitkul för oss som faktiskt är sådär modellsmala naturligt. som INTE PALLAR mer tjat om vare sig för smala eller för feta kvinnor. enough. är det inte roligare (på riktigt, utan den där ironin) om vi kan acceptera varandra för vad vi är? utan att automatiskt tro att den där smala tjejen på stan är offer för ett ideal? förlåt, men jag blir så trött på det här ständiga tjatet, och jag vet att jag är i minoritet men det kryper i skinnet på mig, så fed up är jag. acceptera varandras olikheter gäller åt båda hållen. annars kan vi lika gärna tatuera in dubbelmoral i pannan på oss allihop.

2008-09-25 @ 16:24:36
Postat av: Annika

Jessica, man kan aldrig göra alla nöjda. Tyvärr. Jag är själv modellsmal och tycker ändå att idealdebatten är otroligt viktig, och jag vet att många andra känner samma sak. Alla tycker olika, alltså blir alltid någon irriterad.

JAG TYCKER ATT ALLA SKA FÅ SE UT SOM DE VILL.

Som sagt, som sagt, som sagt.



2008-09-25 @ 16:31:46
URL: http://beautifulones.se
Postat av: Nathalie

jag tycker att varför ska alla vara smala visst vissa passar med det andra passar bättre med lite hull.men jag tror att vårat sammhälle är så att det kan inte se till folks olikheter och ta det på ett bra sätt... att sticka ut är att va självsäker

2008-09-25 @ 22:12:38
Postat av: Johanna

Du väcker verkligen känslor hos folk,

alltid.

Du skapar diskussioner som är relevanta till dagens samhälle och jag önskar jag får se dig mer i media i framtiden, du har mycket att säga som berör!





Passar på att länka här på din sida, till min sida där jag gör egna armband som påminner om KYSSJOHANNAs fast betydligt billigare.

Ta och kika in, http://item.blogg.se



kram Johanna

2008-09-27 @ 22:31:26
URL: http://item.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback