Step across the line.

Klockan är 02:50 och jag är framme.
I lägenheten där jag fått lov att bo, alldeles ensam, i några viktiga dagar.
Nere på gatan spelar de Junior Jacks Stupidisco på löjligt hög volym.
Det är fest, och det känns lite som att jag är bjuden.
Men jag har en väldigt skön säng med dubbla madrasser och en ny dator fullproppad av Grey's Anatomy-avsnitt.

Det är så lätt att tänka när man är alldeles ensam.
Varje gång jag blir okontrollerat ledsen känns det som att det är alldeles, alldeles för lätt. Att tänka, alltså.
Men just nu känns det bara som just en lättnad.

Min första tanke när jag kom fram var att gå och sätta mig på en bar. Ta några glas vin. Skriva lite i min fina anteckningsbok med svarta pärmar och mitt namn på försättsbladet, skrivet med en handstil som inte är min. Titta på folk. Vara bland folk. Vara ensam men ändå inte.
Jag stod i den nya hallen med mina svarta, blanka herrskor från Skopunkten i Lindengallerian i Norrköping på fötterna.
Duttade rött på läpparna. Målade på ett lager mascara till, den man fick i goodiebagen på Blondinbellas partaj.
(Jag och Fanny kom alldeles för sent för att få en goodiebag, men en trevlig man förbarmade sig över oss och gav oss sin. Fanny fick såserna. Jag fick mascaran. Och det för oss återigen till min lånade hall.)

Jag stod alltså i hallen och insåg att jag inte är här för att fly.
Jag är här för att landa.
Det finns tid för intryck, tid att uppleva, tid att glömma.
Men det finns också tid att bara vara. Tänka. Låta känslorna kännas.
Så nu ligger jag här och känner.
Och det jag känner är att jag nog aldrig varit mig så lugn, så varm, så trygg alldeles ensam i en främmande lägenhet. Aldrig någonsin tidigare.
Det är en känsla att vara oändligt tacksam över.

Kommentarer
Postat av: Julia

Du skriver så otroligt bra! Jag måste bara säga det!



Sen blir jag såklart lite nyfiken på var i världen du är men jag antar att det får förbli lite utav en hemlighet...

Postat av: Erika

Frivillig ensamhet kan vara helt fantastisk och väldigt givande. Det är skönt att höra att du trivs i din nya värld. Men lova att du tar hand om dig bara. Puss.

2008-11-09 @ 09:16:31
Postat av: apple

är du med i populärmusik från vittula?? filmen alltså, är du tjejen sopm han ligger med på husmorsgymnastiken? Sjukt likt!

2008-11-09 @ 10:46:52
Postat av: Elin

vad jag älskar din blogg! tack.

2008-11-09 @ 12:00:26
URL: http://veralus.wordpress.com
Postat av: nadja

fint skrivet. synd bara när du började prata om blondinbellas fest helt plötsligt, blev så ytligt där och passade inte alls in.

2008-11-09 @ 14:17:38
Postat av: stinalisa

Åh, tid att bara vara. Det ska man ta tillvara på. Men tyvärr är den tiden så svår att uppskatta, förän man inte har sån tid alls..

2008-11-09 @ 14:19:48
URL: http://contaqt.blogg.se/
Postat av: Darling

Du skriver så härligt levande. Drogs in helt efter första raden. Men raderna om blondinbella kunde du ha skippat, kändes mer som ett krystat pr-trick för blondinbella ab. I så fall hoppas jag du fick betalt för det?

Kisses över en annars alldeles underbar blogg. /J

2008-11-09 @ 15:34:02
URL: http://killmydarlings.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback