Och du tror väl inte att jag är aaaaa-aaaavundsjuk på dig?

"De är bara avundsjuka".
Kan ingen bara ta och bannlysa den meningen från bloggkommentarer?
Idag är det helt omöjligt att ha en åsikt om någon utan att avundsjuka påstås vara anledningen.
Jag gillar inte att Blondinbella skriver att fattiga människor inte borde få skaffa barn, och att idrottskvinnor som inte sminkar sig inför tävlingar är lata och "okvinnliga"?
Äh, jag är bara avundsjuk.
Läsare oroas över att Sohpie & the City-tjejen har gått ner väldigt, väldigt mycket i vikt?
Äsch. Avundsjuka.

Jag förstår mig överhuvudtaget inte på avundsjuka.
(Svartsjuka, däremot, är - tyvärr - min bag of potatoe chips.)
Vi förväntas vara avundsjuka.
Att vara nöjd med sig själv och sin situation tyder på självgodhet; vi ska istället sträva efter något helt annat, något som det antas att vi inte kan uppnå.
Och vi ska, framför allt, avsky dem som lever det liv vi önskar oss.
Vi ska vara missunsamma och bittra och skriva elaka kommentarer i deras bloggar...
Eller, vänta? Var det kanske det vi inte skulle göra?
Det är förvirrande, det här med avundsjuka. Som sagt - jag förstår inte.
Nej, jag vill inte vara anorektiskt smal. Tro mig, hade jag velat vara det hade jag varit det.
Nej, jag vill inte vara solbränd. Då hade jag varit det.
Silikonbröst då? Eller sådan där klegg i läpparna?
Eh.
Okej, jag hade gärna varit kortare eller längre (det beror lite på situationen). Är jag avundsjuk på alla människor som inte är exakt 1,75 (eller hur lång jag nu är)?
Faktiskt inte.
Nej, jag vill inte bo i New York, jag vill inte ha långt blont hår eller Sveriges största blogg och tjäna pengar på att skriva om hur mycket sallad jag äter och hur obildade folk är utanför Stockholm.
Jag kan, faktiskt, ha åsikter om de där flickorna ändå.
Jag kan oroa mig för dem, jag kan tycka att de har fel, tänker fel, handlar fel.
Oftast orkar jag inte engagera mig, men ibland hettar det till inombords, och jag kan bara inte hålla tyst. Då säger jag vad jag tycker, inte för att jag är missunsam och önskar att jag levde deras liv, utan för att jag kan. Bloggvärlden låter oss tycka och tänka och känna och diskutera öppet, och jag utnyttjar gärna den möjligheten.

Att påstå att människor "bara är avundsjuka" är ett lätt sätt att slippa ta åt sig av kommentarer som inte stryker ens ego medhårs.
Själv må jag ha många brister, men jag avfärdar er aldrig med ett suck, den svenska avundsjukan när ni uttrycker era åsikter i min blogg.
Det vore respektlöst och orättvist av mig. Jag hoppas att ni fortsätter att skriva vad ni tycker och tänker, och så länge ni visar hyfs och respekt lovar jag att läsa och ta åt mig.
Utan undanflykter.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Håller helt med!

2008-03-27 @ 13:00:52
Postat av: Hanna P

ja vad är det egentligen som är så svårt med att ta åt sig kritik?

Postat av: stina

bra skrivet

2008-03-27 @ 13:43:01
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: Karin

Du har så rätt :D håller med!

2008-03-27 @ 13:59:01
Postat av: nisse

Bra att du tog upp det här, jag tänker i precis samma banor som du.

2008-03-27 @ 14:03:11
URL: http://nizz.blogg.se
Postat av: tobbe

Jag tror iaf att du är avundsjuk på mig. För jag är ju så himla bra.

2008-03-27 @ 14:08:03
Postat av: sandra

du har så rätt!! GAAH.

2008-03-27 @ 14:46:47
URL: http://niotillfem.tjejsajten.se
Postat av: Maria

"x är bara avundsjuk" är tillsammans med "gör det bättre själv" ett av de allra mest omogna resonemangen att bemöta kritik med. Blä.

2008-03-27 @ 14:53:18
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: Moa

Jag håller med dig helt och fullt! Varför skulle kritik mot något vara avundsjuka?
Skulle jag vara avundsjuk på en person skulle kommentarerna bli i stil med "Jag önskar att jag hade råd att köpa päls..." i stället för "Vet du hu mycket djuren lider för att du ska ha nöjet att ha nöjet att hålla huvudet varmt?" Kallas det avundsjuka? Då vet jag inte vad avundsjuka är.

2008-03-27 @ 15:06:47
URL: http://helahuvetstormar.blogg.se
Postat av: Linnéa

Tack! För att du uttrycker dig så otroligt bra och säger det jag själv önskar jag kunde säga.

2008-03-27 @ 15:19:33
Postat av: M

du sätter ord på mina tankar!

2008-03-27 @ 15:28:17
Postat av: Marina

Så sant. Bra skrivit.

2008-03-27 @ 15:42:58
URL: http://wondrous.blogg.se
Postat av: Camilla

Att säga att någon är avundsjuk, tillsammans med allmänt skitsnack och utan undantag berätta vad man ska göra på toaletten ("Eh, jag ska bara kissa, kommer snart") är bland det svenskaste som finns. Och jantelagen, vi får ju inte glömma den.

2008-03-27 @ 15:48:43
URL: http://cmtk.blogspot.com
Postat av: jennny

väldigt bra skrivet. Jag tänker länka till detta inlägg!

2008-03-27 @ 16:54:22
URL: http://jcn.blogg.se
Postat av: Hellboy

Bra skrivet, men ta nu Blondinbella AB för vad den faktiskt är, en småfiffig affärside frontad av en 17 årig dussinblondin med alarmerande låg IQ, som har:1. Sverigedemokraternas värderingar som rättsnöre,2.Svindyra handväskor som livsfilosofi,3.Skostorlek som matchar IQ:n,4.Tandställning som kan ta emot digital TV,5. Åsikter som får Alex Schulman att framstå som en filosofisk zenbuddist,osv,.men jag vill veta ännu
mer,berätta,berätta ni som vet:Vilka är aktieägarna inom BBAB,kommer BBAB att börsnoteras,kommer BBAB:s galjonfigur ställa upp som SD kanditat vid nästa val,.kommer hon att gifta sig med kronprinsen,.delta i OS,.ta emot Nobelpriset i fysik,.sterilisera alla Stockholms hemlösa katter, illegala invandrare,fattiga,uteliggare ,alla lata idrottskvinnor som inte sminkar sig plus alla som bor utanför huvudstaden,.hur kommer det att gå för den här BBAB superkvinnan,.snälla ni som vet, berätta, Hellboy är så kär,.Bellaaaaaaaaa, BELLAAAAA,.JAG ÄLSKAR DIG!

2008-03-27 @ 17:11:43
Postat av: victoria

TACK du underbara! Nu slipper jag lägga ned minuter på att skriva något liknande. För jag har tänkt på det, och jag är otroligt trött på just den meningen "hon/han är bara avundsjuk". Kenza är nog en av få som verkligen har läsare som är avundsjuka på henne, resten av alla kommentarer handlar antingen om viljan att trycka ned personen "för att det behövs" eller så handlar det om oro. Oro över hur folk kan vara så jävla dumma. Ja, som alla dessa tjejer som bloggar som går ut på att hylla ätstörningar. Det är säkerligen sunt för de att uttrycka sina känslor, men hur sunt är det för alla unga läsare? Avseende BlondinBella... let's not even go there. Det skrämmer mig att möjligheten finns att hon arbetar med politik i framtiden. Om man säger så.

2008-03-27 @ 17:29:26
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: F5

Men herregud Hellboy. Det är skillnad på att hålla med någon och personligen attackera någon annan. Tror de flesta med något innanför pannbenet tycker att Blondinbella är en ganska korkad typ, men samtidigt ger det väl inte oss rätt att klanka ned på hennes (antagna, dessutom) IQ eller hennes utseende? Vad har det med saken att göra? Det finns bättre sätt att uttrycka att man tycker att någon är lite bakom flötet än att trycka ens egen åsikt i ansiktet på dem som den "rätta".

Annars drabbas jag personligen inte så mkt av detta (framförallt pga mitt kön då), men vi har väl alla stött på det. Bästa tipset för mig är isf att avfärda det med en suck, för människor som använder sådana argument har redan bestämt sig. :-)

2008-03-27 @ 17:32:33
Postat av: Anna och Totti

visst hade man önskat att svenska flickor läste beautifulones istället för blondinbella....

2008-03-27 @ 17:36:31
URL: http://blog.bulle.nu/annaochtotti/
Postat av: Jenny

Håller med dig! you read my mind.
btw har aldrig haft intresse för blondisbellas blogg...

2008-03-27 @ 17:54:46
URL: http://www.freakinstar.blogspot.com
Postat av: Helena

Tack! Även jag avskyr den väldigt utbredda meningen.

2008-03-27 @ 18:09:27
URL: http://asleeponatrain.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker det är så roligt

"Men Bella, du förstår väll att världen är mycket större än lilla stureplan?"

- "är du avis för att du inte bor på stureplan?"

"Men Bella, du förstår väll att vi lever i ett fritt land, du som liberal ska inte dömma människors val av hur de vill leva! det är väldigt oliberalt"

- "är du avis för att Bella är politisktaktiv?"

"Men Bella, det är väldigt klumpigt att utrycka sig som du gör ex: det amerikanskapresidentvalet står nu mellan en svart man och hillary clinton"

- "är du avis för att Bella är duktig på svenska?"

ÅÅH jag orkar inte... jag tycker det är helt fantastiskt att tjäna pengar på bloggar vare sig man skriver om hur stor latte man druckit men jag avskyr människor som tjänar på att trycka ner på andra människors sätt att leva, som dömmer människor utanför deras förståelsekrets, jag bara avskyr människor som är så fruktansvärt inbitna i deras drömvärld och inte förstår att HALLÅ here is the real world och inte bara det för massa skuttande fanskap som försvarsadvokater varje gång personen får kritik.

JAG blir så fruktansvärt förbannad på att Bellan inte tror att hon kommer få kritik för de politiska utalanden hon gör, skriv om latte och ditt blonda hår men PRATA INTE POLITIK!

du är inte liberal
inte heller neokonservativ

Bella värkar tro att hon är hatad för att hon är duktig och ambitiös inte för att hon är så hemskt elak och korkad :S

2008-03-27 @ 18:19:32
Postat av: Fanny

Hey! Var det inte du som gjorde var modellen i Sofis mode när det var hippie-stuk? Jag gillade det!

2008-03-27 @ 18:59:03
URL: http://baarajaag.blogg.se/
Postat av: Anonym

hahah, för härligt. jag tycker själv att det är rätt så komiskt, hela grejen.

2008-03-27 @ 19:11:32
Postat av: Johnny Scharonne

Tack! Jag skrev något om strippor någon gång när jag fortfarande inte visade ansiktet (jag skrev inget elakt om dem utan att jag inte ville jobba som det) och då kom någon och sade att jag nog var riktigt jävla ful och bara var avundsjuk på tjejer som hade så fina kroppar att de kunde strippa. Mmm, ja, precis så är det. (...............................NOT!)

2008-03-27 @ 19:16:18
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: E

Så sant så. Det är väldigt standard att dra till med avundsjukan. Det är bara folk som är så tomma i bollen att de faktiskt inte har några motargument som använder det. Antingen vet de att de inte har någon grund för sin dumma åsikt eller så är de helt enkelt så "full of themselves" och korkade att de inte orkar slösa tid på att argumentera för sin uppenbard idiotiska åsikt. Tröttsamt tycker jag. Det känns som att det är ett vanligt fenomen i bloggvärlden dock... Synd. Bra att du tar upp det!

2008-03-27 @ 19:30:00
URL: http://fulaflickors.blogspot.com
Postat av: Ida

Wow. That's all I have to say. (almost)
Du har rätt, så rätt.

2008-03-27 @ 20:00:03
Postat av: Mikaela

Ha! Jag har tänkt skriva typ precis det här inlägget själv. Thanx ;)

2008-03-27 @ 20:33:13
URL: http://stalkamig.blogg.se
Postat av: Anna

ååh, du är så otroligt underbar! Jag blir så glad och inspererad av att sitta och kolla på dina "ego-kort", sitte och läsa allt du skriver. för bilderna är så söta, och de du skriver är så klokt (: hah, jag vet inte va jag skall skriva. Men jag vill att du skall veta att du får mig att tänka så mycket. Vilket är en bra sak. Så tack!!

2008-03-27 @ 20:48:02
Postat av: Omnia

Åh,tack! Jag hade nästan börjat tro att bloggläsare slutat tänka och tagit det till en vana att kalla alla mänskliga beteenden för standard uttrycket "avundsjuka". Hela grejen är så himla komisk och rätt tragisk.

2008-03-27 @ 21:26:36
URL: http://omniashjarta.blogg.se
Postat av: Victoria

SJUKT bra inlägg. Tack för att det finns såna som du! :) Läser din blogg så ofta jag bara kan, du är klok!

2008-03-27 @ 21:47:04
URL: http://victorianordgren.blogg.se
Postat av: Cosmopolit

Som så ofta, ett synnerligen klokt och välformulerat inlägg. Avundsjukeargumentet används ofta av tredje person för att mildra/ta udden av kritik och plåstra om mottagaren. Låt oss gissa att föräldrar sagt så till sina barn för att mildra "mobbkommentarer", dvs det har blivit en inlärd reflex att använda "de är bara avundsjuka" som tröst för någon man tycker om. Vad BBAB anbelangar, är det sorgligt att fascistoida åsikter sprids så brett och får stå oemotsagda i sak.

2008-03-27 @ 22:19:36
URL: http://cosmopolit.blogg.se
Postat av: Paulina

SÅ SANT!

Men det kanske är tur att folk intalar sig att folk är avundsjuka som försvarsmekanism, annars hade de kanske blivit helt förkrossade, när de insåg att inte alla behöver vara stöpta i samma form och att alla andra ska tycka likadant och älska en.

Vissa bloggar är så hemskt tråkiga, man borde inte kalla dem bloggar utan snarare fanclubs.

2008-03-27 @ 22:45:52
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Katja

Jo tack. Inte för att jag själv råkat ut för det, jag har aldrig haft nån stor blogg så man slipper för det mesta såna urblåsta kommentarer.

Men nog är det tragiskt att det är så utbrett. Det kan vara den värsta meningen i bloggvärldshistorien. Jag är på din sida!

2008-03-27 @ 23:19:14
URL: http://www.mamapastilla.se
Postat av: Alexandra

Bra inlägg! Håller med.
Och jag gillar din blogg!
Snygga bilder och bra läsning!

Tjohej.

2008-03-28 @ 00:43:11
URL: http://tiominuter.blogg.se
Postat av: Sarah

där sate du huvudet på spiken! jag tror att det här är bland det bästa du har skrivit. Fyfarao vad bra och jag kunde inte hålla med dig mer! Skriver man någongång en kommentar eller dylikt med tankar och åsikter som går emot någon annans, då kan man genast ta bort allvaret i kommentaren genom att säga att man avundsjuk. Herregud, vi har ju världens förmåga att forma våra liv efter vår vilja, hade jag varit avundsjuk på ex. blondinb. hade jag efterapat henne, men eftersom jag inte gör det skulle jag se det som ett tecken på att min kommentar borde tas på åtmindstone allvar. Lämnar jag kommentarer, inte för att jag läser hennes blogg - står inte ut med att man tjänar pengar på att säga att överkonsumtion reducerar fattigdom och inte är dåligt för miljön, då det är allt jag dagligen arbetar för att motverka - är jag objektiv, allvarlig och inte någonstans klankar jag ner på henne för den ofntliga person hon har blivit. Men ändå, tas udden av kritiken och hon behöver inte ta åt sig. jag är ju trots allt bara avundsjuk.

2008-03-28 @ 07:48:04
URL: http://lostdetective.blogg.se
Postat av: THE LOG

Nu har jag skrivit något av en hyllning till det här inägget i min blogg. Hoppas det var okej.
Bra bra bra skrivet och så himla skönt att en populär bloggare tar upp det här!

2008-03-28 @ 13:25:36
URL: http://douglasfirs.blogspot.com
Postat av: fishcess

right on sister!

2008-03-28 @ 14:00:44
URL: http://fishcess.blogspot.com
Postat av: Sebastians syster

Tack Annika! Skönt att någon med ett "ansikte" i bloggvärlden tar upp detta. Jag äger ingen blogg (inte för att jag är ful eller skäms över mig själv på något sätt) och avfärdas därför alltid om jag uttrycker en åsikt som inte blogginnehavaren i fråga har.
Jag är inte avundsjuk på flickan som har en blogg som skrivs från New York. Jag hade anorexi och ortorexi under flera års tid och det gör att jag nu som frisk aldrig skulle önska mig ätstörningar igen. Men det är svårt att bara låtsas som om det regnar när en bloggerska man följt ett tag visar tydliga tecken på att inte må bra.

2008-03-28 @ 23:16:38
Postat av: frida

haha kul att läsa kommentarerna.
med risk för att låta tjatig så.. bra skrivet där!

2008-04-01 @ 09:31:41
URL: http://fridagyllander.blogg.se
Postat av: Lina

du är den klokaste människan jag aldrig träffat.

2008-04-01 @ 12:46:03
URL: http://readytofall.blogg.se
Postat av: PrettyInPink

Jag måste bara länka detta inlägget till min blogg. Super Annika...

2008-04-01 @ 21:49:39
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: Katrine

Haha helt rätt!

2008-04-01 @ 22:53:47
URL: http://katriine.blogg.se
Postat av: my

det är detta som är det fina med sveriges grundlagar.

2008-04-01 @ 23:04:58
Postat av: Anonym

Gillar verkligen detta inlägg..helt suveränt skrivet o jag håller med dig helt o fullt!!

2008-04-02 @ 00:19:09
URL: http://minegenlillavarld.blogspot.com
Postat av: Ida

BRA!! så jädrans skönt att någon kan säga det. Bara för man har en annan åsikt än bloggarns i vilkens blogg man kommenterar är man inte avundsjuk!! Så jädrans trött på det!!

2008-04-02 @ 11:37:22
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: Frida

Jag har länkat till inlägget på min blogg. Hoppas det är ok.

2008-04-02 @ 22:07:26
URL: http://randigtochprickigt.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback