Tack för ingenting, Pär Ström.

"Män kuvas av statlig feminism".

Hittad via länk hos Hanna Fridén.

En viss Pär Ström skriver i SvD om det "utbredda men nedtystade" förtrycket av män; om hur de elaka feministernas lobbyverksamhet fått svenskarna att se män som lata grobianer som slår sina barn, medan kvinnorna framställs som fromma änglar. Om alla orättvisor män utsätts för - de lever inte lika länge som kvinnor, de blir kallade till värnplikt och deras potentiella jobb går till "mindre kvalificerade" kvinnor. Det är helt enkelt väldigt synd om männen, som i dagens samhälle förväntas ta ett steg tillbaka för att ge plats åt kvinnorna.

Jag undrar varför Pär Ström utelämnade vårt samhälles allra viktigaste manliga underlägen:
Männen har ju så mycket tråkigare kläder att välja mellan.
Och åldersskillnaden på krogen sedan! Kvinnor 18, män 20, vad är det för stil?


Jag blir oerhört matt när jag läser sådant här.
Matt, och rädd.
Det värsta är att Pär Ström tror att han tänkt till. Han inbillar sig att han är den enda som ser igenom den onda, lömska, manipulerande feminismen, han plockar som han vill bland statistiken och tror sig finna bevis för sin tes.

Han är väldigt inne, Pär Ström.
Att håna feminismen är helt okej idag.
För ett par år sedan, tänk Fittstim med en arg Linda Skugge i täten, var det helrätt att säga sig se genusmässiga orättvisor och vilja göra något åt dem. Sedan gick tiden och det var inte så jäkla kul längre, det där med mäns överordning och kvinnors underordning och bla bla bla. Det kom annat som var skojigare. Som teambuilding och personlig utveckling och kanske Atkinsdieten. Välkommen in på banan, Pär Ström.

"Vi är alla människor, och det är mycket mer som förenar oss över könsgränsen än som skiljer oss åt."

Detta är den näst sista meningen i debattartikeln, och den kommer som en komplett chock för mig. Bor det kanske en liten queerteoretiker i Pär Ström; ett litet queerteoretikerfoster som kvävs av en navelsträng bestående av Pär Ströms sårade manlighet? Eller är det helt enkelt så att det verkade vara en mysig avslutning på en text som Pär Ström kanske inte var alldeles nöjd med egentligen, ett försök till försoning, en vit flagga? Oavsett vilket så känns den oerhört felplacerad och ensam.

Det är hemskt synd att Pär Ström framstår som en sådan idiot.
Han hade kunnat haft viktiga poänger.
Istället blev det en illiuktande pannkaka av det hela, en förvirrad sörja som varken de förtryckande kvinnorna eller de stackars männen blir ett dugg lyckligare av.

Edit:
Pär Ström är faktiskt ännu mer väck än jag först trodde.

Kommentarer
Postat av: Christer

Visst har vi män mycket tråkigare kläder att välja mellan, men det där med olika åldersgränser på krogen tror jag faktiskt är förbjudet nuförtiden. Har du sett det någonstans nyligen?

Postat av: madeleine

Bra skrivet av dig Annika.
Pinsamt dåligt skrivet av Pär. Speciellt då han avslutade med tesen om könens likheter. Han har verkligen missat vad feminism handlar om.

2008-01-03 @ 21:37:17
URL: http://benebenes.blogspot.com/
Postat av: Annika

Christer - Ah, då förstår jag varför han inte nämnde det. Jag har ingen koll, jag går inte på krogen. Förbjöds det samtidigt som de könsbestämda frisörpriserna, kanske?

madeleine - Onekligen, onekligen. Pinsamt var ordet. Och tack!

2008-01-03 @ 21:40:12
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Johanna

Undrar vad som hade hänt om han istället för kvinnor skrivit om invandrare... ja, då hade det förmodligen inte publicerats.
"Vaddå det är synd om invandrare? De kan ju laga jättegod smakrik mat! Vi svenskar har ju bara falukorv och köttbullar, hur kul är det? Och vi bränner oss mycket lättare i solen. Plus att vi har en invandrare på jobbet och jag är säker på att han bara fick det för att han är invandrare. Förresten, de går ju bara på socialbidrag allihopa, fatta vad skönt att slippa jobba! Nämnde jag att de har kryddstark mat?"
Haha!

2008-01-03 @ 21:43:19
Postat av: Sanna

Mitt första intryck är att han påpekar dessa detaljer som en slags motvikt till den "extrema" feminismen. Bara för att väcka debatt och föra fram sin poäng. Jag tycker faktiskt han har en liten poäng. Jag vet lika väl som alla andra vad feminism egentligen handlar om, men tack vare media har den fått en negativ klang för mig. Ska jag kalla mig något, så föredrar jag humanist. Så helt ute och cyklar tycker jag faktiskt inte att han är.

2008-01-03 @ 21:56:39
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Annika

Johanna - Jag har själv tänkt i samma banor. "Och vi bränner oss mycket lättare i solen", hahaha, klockrent!

Sanna - Då tror jag att du missuppfattat feminismen lite, Sanna. Visst har han poänger, precis som jag skriver, och det är framför allt att jämställdhet ska handla om kvinnor OCH män. Problemet med "humanist" (eller det i sammanhanget mer relevanta begreppet ekvivalist) är att det inte överhuvudtaget är vad Pär Ström är. Han är antifeminist, och en ganska rabiat sådan. Det tycker jag är vidrigt. Han ignorerar totalt det förtryck kvinnor utsätts och utsatts för genom historien på ett sätt som inte är bara är ignorant utan dessutom farligt, eftersom han ändå verkar ha en retorik som lockar vissa att hålla med.

2008-01-03 @ 22:03:11
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Kajsa

Jag förstår inte hur en kvinna kan vara ickefeminist. Det borde vara en självklarhet för varje person att kräva samma rättigheter som de med annat kön/sexuell läggning/utseende m.m.. Sånt här gör mig upprörd.

Det värsta var när jag gick i nian och krävde att få läsa om feminism i skolan. Självklart skulle vi göra det. Blablabla.. tiden gick och fick vi läsa om feminism? ICKE! Läraren i fråga tyckte att det var en alldeles för oviktig del av samhällskunskapen, så vi lika gärna kunde hoppa över det. Bör jag tillägga att han var (är) moderat och visade det RÄTT öppet? Plus att han ignorerade oss tjejer i klassen när vi räckte upp handen, och istället gav frågan till någon kille. Även fast vi var två tjejer som slog de flesta andra killar på debatt, så fick vi aldrig visa vad vi gick för. Jaja, nu ska jag inte klaga, allt fungerar bättre nu på gymnasiet.. Haha!

Jag gillar din blogg btw! :)

2008-01-03 @ 22:14:45
URL: http://saippuakauppias.blogg.se
Postat av: Christer

Annika: Antagligen förbjöds det samtidigt som de könsbestämda frisörpriserna, och samtidigt som förbudet att alla orkaner hade kvinnonamn... :-)

Kajsa: Problemet är väl att de flesta knallpulverfeminister som får komma till tals i media kräver MER än jämlikhet och skapar på så sätt många fiender till en egentligen helt OK kamp för jämställdhet. (knallpulverfeminister: enligt deep.ed "låter mycket men är ofarliga")

2008-01-03 @ 23:01:54
URL: http://christermagister.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag hade faktiskt inte hört talas om Per Ström förrän den här artikeln, han kan mycket väl vara en psykotisk galning med hysteriskt vridna åsikter. Men hans artikel väcker onekligen en del åsikter och tankar, vilket alltid är något.

Jag vet mycket väl vad feminismen står för, men själva beteckningen "feminism" har tappat den egentliga betydelsen för mig. Jag föredrar att inte kalla mig för något alls, men det innebär inte att jag är emot feminismen i dess grundbetydelse. Äh, jag får skriva ett eget inlägg och försöka reda ut vad jag egentligen menar :)

2008-01-03 @ 23:10:29
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: julia

Först när jag läser detta skrattar jag nästan, för vad är det för jävla idiot dom tror att femensimens egt. mening är att få killar & män i dagens kvinnors underläge? Femensiter vill att både män & kvinnor ska ha lika mycket rättighter & samma chans till ett liv som man ska kunna leva som man vill. Femenister vill att det ska råda lika makt i samhällhet (då syftar jag på våldtäkter). Är det ok att säga att man är antifementist, så är det ok att säga att man är rasist. Det är samma sak.

2008-01-03 @ 23:33:47
Postat av: Cosmopolit

Gick in på länken, karln är rabiat trångsynt och utomordentligt korkad. Bra skrivet av dig, Annika!

2008-01-04 @ 00:06:42
URL: http://cosmopolit.blogg.se
Postat av: Tanja

Jag har ingenting att tllägga. Riktigt bra inlägg.

Och jämförelsen med invandrare var klockren =)

2008-01-04 @ 00:25:26
URL: http://ablativ.blogspot.com
Postat av: Abbes pappa

Hej.

Det här har visserligen inget med inlägget att göra, men ändå. Mymlan utmanade mig i en bokstavsstaffet med bra musik. Bästa låten med en artist på bokstaven si och så. Jag skickar vidare bollen till dig och bokstaven är nu: X. Bussigt va? ;-)
Kolla här.

2008-01-04 @ 00:44:09
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Abbes pappa

Här alltså:
http://www.hejaabbe.com/2008/01/mymlan-utmanar.html

2008-01-04 @ 00:45:09
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Emmelie

Per Ströms bok var det absolut mest hysteriskt roligaste jag varit i kontakt med. Lyssnade på den och gick och gapskratta åt hans tafatta försök att bekräfta sin egen tes och sitt icke-underbyggda teroretiska underlag... Höjdpunkten är när han kritiserar ett universitets genusforskning som ovetenskaplig och hänvisar till Bo Rothsteins uttalande om nedläggning av läroverket i fråga och väljer sedan själv att stödja sig på forskning från samma(!) universitet. Läs eller lyssna och förundra över hur han ens fick någon att ge ut boken....

Alla politisk åsikter behöver motstånd, det gäller självklart feminismen också. Men skall man kritisera bör man veta vad det är man faktiskt kritiserar. Att snacka om feminism blir även ganska missriktat eftersom det (i mina ögon) faktiskt handlar om feminismer, spannet mellan dem är väldigt brett, Per Ström borde läsa på lite.

2008-01-04 @ 09:32:23
Postat av: Clara

hej, jättefin blogg!
Otroligt fina bilder.

2008-01-04 @ 12:49:01
URL: http://stilofiness.blogg.se
Postat av: susanne

Jag bor numera i Frankrike men faar min dos av svensk feminism bara jag lyssnar en timme in veckan paa P3 eller P1. Självklart ska alla sträva efter lika rättiheter för män och kvinnor, och självklart laater Per Ström som en komplett idiot (som förövrigt inte kan lämna ett ordentligt argument eller en välskriven text)
MEN, jag tycker att debatten börjar spaara ut totalt i Sverige. Den domineras numera av ett faatal personer som inte bara söker jämställdhet men faktiskt börjar förtrycka män (paa ett sätt som skulle väcka stor debatt om det var kvinnor man pratade om paa samma sätt, jag har flera exempel).
FI hade ocksaa en del lagförslag som inte bara var feministika men faktiskt ochsaa direkt diskriminerande mot män.

Jag haaller med Sandra. Nu kommer jag säkert att bli kritiserad och naan kommer väl att förklara för mig att jag inte förstaar feminismen. Men jag är inte antifeminist, jag är nog bara inte längre feminist Sverige (där det börjar förlora sin betydelse, vilket är bedrövligt).

Missförstaa mig inte, jag säger inte att Sverige är et land där män är nedtryckta, men jag tror inte det är okej att använda feminismen som en ursäkt för all typ av kritik mot män. Vi kommer nog inte närmare en jämställd värld paa det sättet.

2008-01-04 @ 15:00:39
Postat av: c

synd att du använder personangrepp... och det ser verkligen inte bättre ut när somliga här ger dig beröm för det.

om du läser eller lyssnar på Pär Ströms bok kommer du inse att han INTE tror han är den enda som kommit på detta.

fast det är rätt komiskt att surfa runt lite på sådana hära ung-kaxig-feminist-tjej-bloggar. Personangrepp mot Pär Ström på alla. fast det blir ju förståss lite långtråkigt efter ett tag.

2008-01-11 @ 22:56:23
Postat av: Veronica Svärd

Bra skrivet, jag skrev också om detta:
http://veronicasvard.driftig.nu/2008/01/05/kriget-mot-feminism/

Intressant att någon som är så okunnig på ämnet tillåts dominera det i debatten. jag har svårt att tro att nån som inte har den blekaste om bioteknik skulle kunna dominera debatten om bioteknik. Det är för att genusforskning och feministiska studier fortfarande inte blivit accepterade. Men den dagen kommer!

Är trött på diskussionen om man kan vara "feminist" eller inte pga av några bokstäver... ytligt. Kolla in vad det faktiskt handlar om istället, självklarheter!

2008-02-04 @ 17:59:38
URL: http://veronicasvard.driftig.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback