Riktiga bönor.

Jag känner mig sjukt seriös.
Alltså, jag menar helt vansinnigt seriös.
Vet ni vad jag gjort?
Vet ni vad jag gjort?!
Nej, det kan ni förstås inte veta.

Jag har blötlagt bönor. Blötlagt i tio timmar. Tio timmar.
Nu återstår bara att koka dem i x antal timmar, men ändå.
Jag har väl talat om att blötlägga bönor någon gång förut, och köpt hem ett löjligt stort antal påsar och kartonger, men aldrig någonsin tagit mig för att faktiskt hälla upp bönorna i bunkar och fylla bunkarna med kallt vatten.

Åtskilliga liter av vätska uppsvällda mungbönor, kidneybönor och borlottibönor fyller nu mitt kök.
Efter att jag kokat dem återstår bara att komma på vad tusan jag ska göra med dem, men det är ju en annan femma.
Kanske koka världens största lass chili con carne?

Som sagt. Vad som helst, bara inte uppsatsen.

Kommentarer
Postat av: Pretty Purple

Haha, nämen nu låter du ju ännu mer som jag... Chili con carne var ju vad jag åt idag! :

2008-01-05 @ 01:00:05
Postat av: elsa

haha. ja det gör jag mest hela tiden å sen jag va typ 16, det e bara å koka upp de och lägga i små enliters påsar och frysa in de. sen är det bara att ta fram när man vill göra någon bönsallad eller ha i sin röda sås till lasangen eller i grytan etc etc. there is no end to the possibilities! mycket godare än såna burkbönor.

full? ja tack! ahah

2008-01-05 @ 01:17:57
Postat av: Maria

Haha, jag förstår känslan... Har blötlagt bönor typ en gång i mitt liv.

Postat av: tiny

Lägg dom i lagom portioner i påsar i frysen. Det brukar jag göra för att det ska bli lite billigare att laga mat :)

2008-01-05 @ 01:32:08
Postat av: Style & the City

Hi

you have a great blog.

I invite you to read my new post : some "best of" from my photo romances.
I think that the "special shoes" will please you especialy the "final" one.

I put you in my links and I'll be glad to be in yours

Let's talk a little bit

cheers

Kamel
Style and the City - Paris

2008-01-05 @ 02:01:45
URL: http://www.styleandthecity.com
Postat av: Emmelie

Haha, håller också på med en c-uppsats just nu. Mina dagar spenderar jag med att maniskt städa mina 25 kvm, minst 2 gånger om dagen behövs det plockas. Promenera, läsa allt som inte rör uppsatsen, diska och göra i stort sett allt utom att skriva på det jag ska....

2008-01-05 @ 09:20:42
Postat av: karolina

jag håller med dig, det är så jobbigt att blötlägga bönorna i ett dygn. och sedan måste man koka dem också. menmen. det är värt det!:)
jag har ett tips på något du kan göra.
bön-plättar, kallar jag det. ta bönor, färsk persilja, lök, vitlök, fetaost, ägg & ströbröd massa kryddor ex chilipeppar, tacos krydda, salt m.m. mixa med en stavmixer , hetta upp olivolja i en panna och stek små plättar. det blir supergott.
obs. var inte snål med kryddningen, det var jag första gången och då smakade det inget vidare.
kram

2008-01-05 @ 11:47:52
URL: http://papayor.blogspot.com
Postat av: Matilda

Haha, jag har också tänkt ta tag i det där någon gång. Men då måste man ju vara så planerande har jag tänkt. Hursomhelst låter chili con carne bra.
Finns det någon annan maträtt som är så bra att man 1) Äter alldeles för mycket på en gång. 2) Dessutom kan värma den dagarna efter och tycka om den precis lika mycket. Världens bästa matlåda, typ. Åh, jag åt det i veckan...

2008-01-06 @ 16:44:37
URL: http://matildawarmarks.blogspot.com
Postat av: Mjke

Oj. Det var amitiöst! =) köper på burk jag. (a)

2008-01-06 @ 18:00:21
URL: http://www.mjke.blogg.se
Postat av: Elin

Koka dem, och frys sedan in dem i portionsförpackningar.. då är de bara att ta fram och värma när de behövs :)

2008-01-09 @ 11:21:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback