It doesn't make us better men

Okej, jag vet att jag sa att jag inte ville skriva något alls ikväll, men jag var faktiskt tvungen - när man blir utmanad av Abbes pappa så bangar man inte.

Utmaningen innebär att fortsätta på en slags stafett, där den utmanade bloggaren tipsar om en bra låt med en artist som börjar på en viss bokstav i alfabetet. Det var Mymlan som kom på idén, hon gjorde största delen av alfabetet själv, men när hon kom till bokstaven R utmanade hon fem andra bloggare att ge sina bästa tips. Abbes pappa fick bokstaven W, och skickade alltså glatt vidare stafettpinnen till mig. Bokstaven X. Kul! Inte världens problem, dock, eftersom jag tycker att de experimentella indiegalningarna i San Francisco-baserade Xiu Xiu är härliga. Speciella, egensinniga, väldigt låg Måns Zelmerlöv-faktor. Hmmm... Jag hoppas att det inte är något krav att någon annan tycker att låten är bra?
Here you go.

Xiu Xiu - Bishop, CA.

Texten är på sina ställen lite för mycket hate death rape för min smak, men känslan i låten och ångesten i Jamie Stewarts röst är däremot precis vad man behöver en snöslaskig söndagkväll. Tycker jag.



this blue dot of sickly light
that is daytime in your embarassed town


Javisst ja, jag ska ju utmana vidare! Stafetten fortsätter med bokstaven Y (ååh, nu blir jag avundsjuk ska ni veta. Fast jag skulle ha sjukt svårt att välja, så det kanske är lika bra), och jag utmanar... Niotillfem, Popkarusellen, shoot me while i'm happy, Popmorsa och For the love of ourselves.
Bring me a Y that makes me proud, hörrni.
Alltså: Artist på Y. Bra låt. Piece of cake.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Jag kan inte säga att jag har lyssnat speciellt intensivt på bandet, men jag har förut fastnat för deras "Sad pony guerilla girl" och den här låten var ju också ett bra exempel på hur fantastiskt egensinniga låtar de gör.

Postat av: madeleine

xiu xiu är underbara!

2008-01-07 @ 01:03:30
URL: http://benebenes.blogspot.com/
Postat av: Anna

Jag vill säga på Y! YO LA TENGO!!!!!!!!!
Sjuka ylt-peppen. Autumn Sweater! Sudden Organ! I heard you looking! Allt, allt, allt!

Eller Young Marble Giants! Åååh, y!

Xiu Xiu är också fina.

2008-01-07 @ 01:40:53
Postat av: Abbes pappa

Tack Annika.

Kul att du nappade, och dessutom plockade fram en riktigt sjyst låt. På X. Inte världens lättaste.

Ska erkänna att jag aldrig hört dem förut, men jag diggar hans spröda röst och åttiotalsblippet.

2008-01-07 @ 10:11:41
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Emma

Gud, jag är så dålig. Jag snodde Yazzoo och Yvonne från Popmorsan... Oh well.

2008-01-07 @ 18:58:51
URL: http://shootmewhileimhappy.blogspot.com/
Postat av: Lina

okej. it´s done.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback