Fotografi.

Johanna skrev:

Hej, jag är nybörjare inom fotografering och har precis fått en systemkamera. Dina bilder är väldigt inspirerande! :)
Men kan inte du ge lite tips eller skriva lite vilka inställningar du använder på kameran vid vissa tillfällen. Det skulle vara kul att veta! :)
Plus att du i ditt allra första inlägg (17 nov 2006) skrev att du skulle skriva om fotograferingstekniker. Men det har jag inte sett så mycket av här! ;) Hoppas på att du gör det i fortsättningen lite mer!
Tack för en bra och inspirerande blogg i övrigt!:)


Svar till Johanna (och alla andra som ställt liknande frågor):

Ja, jag hade tänkt att skriva mer om fotografi, eftersom det är ett av mina allra största intressen.
Så blev det inte.
Varför?
För att jag fortfarande inte lärt mig någonting.
Jag kan inte skriva om fotogragferingstekniker eftersom jag har noll koll på vad jag håller på med. Jag provar mig fram tills jag bli nöjd, helt enkelt, och vet aldrig efteråt vilka inställningar jag använt på just de bilder jag gillar.
Istället lägger jag upp bilder som inspiration, och om någon känner sig manad att prova sig fram för att få liknande resultat, varsågoda! Men jag kan inte berätta hur jag tog dem, för det handlar inte om teknik när jag fotar, utan om... ja, känsla, faktiskt. Hur pretentiöst det än må låta.

Kommentarer
Postat av: Lina

Åh, vad trevligt att läsa att någon annan också kör på känn. jag brukar aldrig lägga märke till vad jag haft för inställningar på min kamera, jag bara rattar och klickar tills jag är mer elelr mindre nöjd, haha!

Postat av: Jenny

Vilka inställnignar man använt kan man hitta genom att högeklicka på bilden och välja egenskaper & sedan sammanfattning, gör det innan redigering!

2008-01-01 @ 16:00:22
Postat av: Annika

Lina - Vad härligt, vi kan bilda klubb. ;) Kramar!

Jenny - Just det! Det hade jag helt glömt bort. Då kan jag ju berätta vad jag använt om någon har en fråga om en specifik bild.

2008-01-01 @ 16:51:12
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: underbaraclara

men min kära donna! Vilken kamera har du då? är i köpestankar just nu, och försöker ta reda på vad alla andra har

Gott nytt år baby!

2008-01-01 @ 17:42:14
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: Camilla

När det gäller inställningar så finns det för den som surfar med Firefox ett tilläg som heter FxIF ( https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/5673 )
Då är det bara högerklicka på bilder på nätet, välja egenskaper, och så ser man massa info om bilden där. Funkar inte på alla bilder dock, beror antagligen på hur dom sparats eller så.

Den översta bilden i inlägget ovan är tex tagen med Canon EOS 400D DIGITAL, med blixt, ISO 800, automatisk vitbalans, f/1.8 Aperture, och 0,033 (1/30) sekunders slutartid, klockan 22.17.00 igår.. Finns lite mer info än det oxå.

Det kan vara kul att kolla på ibland, men själv kör jag mest oxå bara på känn, och testar mig fram tills jag blir nöjd :)
Gott nytt år!

2008-01-01 @ 19:29:34
Postat av: Göran

Tycker du gör helt rätt i att gå på känn, du kommer inom sinom tid att upptäcka att vissa bilder ser bättre ut än andra och att du gärna skulle vilja ta en liknande bild. Då kan du göra som Camilla skriver annars ser du alltid denna information i T.ex Photoshop. I en digitalbild finns alltid denna information. Den följer dock inte ut på internet om man i Photoshop sparar bilden för webben. Då tas Exif filen bort (Exchangeable image file format).

Lycka till med ditt fotande.

2008-01-01 @ 19:48:38
URL: http://citronit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback