Ten thousand lifetimes together - is that so much for you to do?



Jag försökte fokusera på att jag såg en alldeles underbar film, men allt jag kunde tänka på var hur fel han var.
Biomörkret kunde inte dölja det faktum att jag satt i salongen bredvid en ung man som jag kände noll, zero, nada för. Som aldrig varit och aldrig skulle bli min.
(Tack och lov.)

Att gå på en första date och känna att "nej, den här personer är inget för mig" är nog inte särskilt ovanligt, och borde kanske egentligen inte vara särskilt nedslående? Jag vet inte, jag är varken erfaren eller insatt i datingvärlden. Allt jag vet är att satt i kontrast till Äkta, Himlastormande Kärlek blev vår uppenbara brist på kemi smärtsamt påtaglig.
Efter filmen hällde jag i mig fyra öl i rask takt, svamlade om att jag bestämt mig för att gå i kloster, tog en taxi hem och lade mig och stirrade i taket.

Tänkte:
"Att se två människor finna varandra och förändra varandras liv - även om det bara är på en bioduk - medan man själv känner sig som den Ensammaste Flickan i Världen... ja, det är inte bara deprimerande; det är ren tortyr. Känslomässig jävla tortyr."
Such a draaaama queeeeeen.

Den lockige basisten träffade jag som tur är aldrig mer, men
Garden State har jag sett om så många gånger att jag för länge sedan tappat räkningen. Så många gånger att jag numera kan irritera mig på allt; spelet, kameravinklarna, dialogen, karaktärerna. Men det spelar absolut ingen roll. Genom mina romantikskadade ögon ser jag en film som beskriver kärlek precis så som jag önskar och vill att kärlek ska vara, och det räcker långt. Väldigt långt.

Jag vill att kärlek ska vara ögonblicklig och skoningslös och samtidigt trevande, vardaglig på gränsen till banal men totalt undeniable (omöjlig att förneka?). Jag vill att den ska förändra livet. Och jag vill att den ska övervinna allt.

Ska det vara så mycket begärt?

Det undrar Jessica Simpson också.
Jag har en känsla av att vi båda kommer att bli besvikna mer än en gång.
Kanske tio tusen.



(De portugisiska undertexterna får ni på köpet.)

"Jag älskar dig, från här till stjärnornas slut."
Så säger min pappa. Varje gång jag pratar med honom, varje gång sedan jag var liten.
Han snackar inte direkt felfri svenska, men han verkar ha satt min standard för det här med ändlös kärlek.
Och jag trivs rätt bra med att gråta till filmer och drömma naiva drömmar.
Det gör inte ont.
För
det som är skrivet är skrivet, och livet är livet.

Kommentarer
Postat av: P

Även om Eternal Sunshine i mångt överträffar Garden States kärleksbudskap kan jag bara hålla med. Undrar när/om man någonsin får se de där filmerna och känna igen sig. På riktigt.



Bitter.

2008-04-15 @ 09:12:57
Postat av: Magda

the notebook är en fantastisk film som du måste, måste, MÅSTE se !

Postat av: Mikaela

Men å. Du skriver så otroligt vackert om kärlek så att jag vill gråta.



Och det är klart att du kommer bli besviken igen. Man blir ju alltid besviken. Men sedan så en dag så blir man äntligen INTE besviken och då är det ju så himla värt det.



Jag vet inte om jag ens har varit kär i någon innan jag träffade min make. Jag brukade bli ihop med lite vem som helst (och var ihop med någon annan när jag träffade honom) bara för att jag inte ville vara ensam, men det var ju helt jävla värdelöst. Jag tycker att det är så fantastiskt att du inte gör så. Kanske är jag bara störd nu, för kanske gör ingen så utom jag förut. Men jag har bara fått för mig det. Att folk hänger fast vid varandra bara för att. Och sedan är grymt olyckliga och missnöjda med sina liv tillsammans. Hellre vara lycklig och deppad och vad som helst ensam då.



Ja. Nu svamlar jag. Jag vet inte vad jag vill ha sagt riktigt. Men jag tycker om det du skriver. Du är underbart bra.

Postat av: Rosie

så sant som det är sagt! tycker hela dejtinggrejen blir lite konstig... typ som att man ska vänta på att kärlek växer fram. eller inte. bättre om det kommer som en blixt från en klar himmel.



dessutom såg jag dig på BSB-konserten igår. :) Du var supersöt i verkligheten men jag vågade inte gå fram och hälsa. så jag hälsar nu. hej hej. :)



//Rosie

2008-04-15 @ 10:38:39
URL: http://fortunaaudentesiuvat.blogg.se/
Postat av: Tari

Du skriver så att det biter sig tag i hjärtat. Jag kan inte annat än att hålla med, och önska att man en dag kan få uppleva kärleken, precis sådär.

2008-04-15 @ 11:03:22
URL: http://iloveyourpapercuts.blogspot.com/
Postat av: Jacob

Vi kräver att kärlek ska vara på ett sätt eller ett annat, men the thing about love är att kärlek är kravlöst. Kanske är det just därför man hittar någon först när man slutar leta.

2008-04-15 @ 11:24:09
URL: http://guiltypleasuresmedmera.blogg.se/
Postat av: madeleine

"kärlek precis så som jag önskar och vill att kärlek ska vara"



exakt så känner jag oxå inför garden state!



2008-04-15 @ 13:13:56
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: neila

åh.. jag vill nästan gråta. Så sant som det var skrivet. Jag blir helt rörd.. och jag känner precis samma sak.

ska det vara så mycket begärt?



gud jag finner inga ord för hur otroligt trollbindande allt du skriver är.. du värkar vara helt fantastisk, och jag kan sätta min tumme på att du kommer att hitta någon precis lika fantastisk tillslut.. :)



kram på dig!

2008-04-15 @ 13:37:44
URL: http://neila.blogg.se/
Postat av: p

Hah! Då kan du iallafall tänka att filmen är en FILM. Inte på rikitigt. Bara fejk. Bullshit. Huvudrollsinnehavarna sitter säkert hemma och grinar på sig då och då för att just DOM känner sig ensammast i världen.

2008-04-15 @ 14:27:04
URL: http://www.bikinipop.blogspot.com
Postat av: Malin

Mmm, jag har sett Garden State typ exakt lika många gånger som du. Och jag får aldrig nog! Dessutom försöker jag få alla i min närhet att se den, om och om igen!

2008-04-15 @ 15:43:07
URL: http://metrobloggen.se/musicbaby
Postat av: Frida

Hmm...vet inte hur jag ska börja... Får en ont-i-magen-känsla att Markus inte finns i ditt liv längre. Hoppas att så inte är fallet eller har jag missat det? Du har säkert hört det förr men det tåls att höras igen: Du ÄR amazing.



KRAM

2008-04-15 @ 16:05:22
Postat av: Marie

Vi kommer bli besvikna. Vi kommer falla och och tro för-evigt, och falla ur och ha det svårt och uppochner. Men låt oss aldrig bli cyniska och inte-naiva, nån gång kommer vi vinna på riktigt

2008-04-15 @ 18:44:12
Postat av: anna

Va fint det din pappa säger! Det tycker jag är en ganska bra standad ändå. Man kanske får lov att vara ensam ett tag, men jag tycker nog inte att man ska nöja sig med mindre..

2008-04-15 @ 20:34:19
URL: http://annasomanarki.tjejsajten.se
Postat av: Nina

Jag tycker faktis att den där J.S låten är bra. Får man göra det? Många minnen och jag gråter nästan alltid när jag hör den, så nu ska jag läsa din text igen & gråta en skvätt.

2008-04-15 @ 21:29:50
URL: http://www.nogg.se/Ninki
Postat av: Anonym

åh vad härligt. jag vill cokså tro på kärlek och även om jag har blivit lite mer cynisk så tror jag fortfarande på kärlek. vad är det med alla cyniska människor. ibland händer det faktiskt bra saker. tror jag

2008-04-15 @ 21:43:20
Postat av: H

Så fint skrivet. Ingen lyckas så bra som du att sätta ord på känslor. Jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver.. Även fast jag är i ett förhållande så känns det på nåt vis.. ja, jag vet inte. Som att nåt saknas. Som att jag fortfarande går och väntar.

Only time will tell.



Tack för att du skriver så bra.

2008-04-15 @ 22:02:41
Postat av: H

Du skriver så fint. Ingen kan sätta ord på känslor så bra som du.

Jag känner igen mig väldigt väl i det du skriver. Även fast jag är i ett förhållande så känns det som att... ja, jag vet inte. Som att nåt saknas. Som att jag fortfarande går och väntar. På den där kärleken som ska vara så magisk.

Only time will tell.



Tack för att du skriver så bra.

2008-04-15 @ 22:05:48
Postat av: ania

det är tydligen mycket begärt... det är ju just sådär krystat och tråkigt, oftast. ibland lyckas man frammana lite fjärilar, om man anstränger sig stenhårt. men man inser rätt snabbt att de inte är på riktigt... singellivet alltså, i dont know. ibland undrar jag om jag nånsin kommer bli sådär himlastormande igen, börjar tvivla (singel i 4 år). kan inte bara bli ihop med nån för att, måste sakna personen så mycket att det känns fysiskt fem minuter efter att han lämnat rummet, annars går det inte. well. jag fortsätter väl vänta, och välkomnar dig till singellivet eheh. :/



sen måste jag säga att bio är ju typ kassaste sättet att dejta på!? och att the notebook (som nån tipsade om) är rätt kass om du frågar mig, men sen är ju smaken som röven (klöven, kluven på västgötska, haha)

2008-04-15 @ 22:33:58
URL: http://everydayglamour.blogspot.com
Postat av: ania igen (obs försöker inte stalka obs)

ps: du har väl hört "i'm yours" med jason mraz?! älska! "its our god-forsaken right to be loved..."



annars, här: http://youtube.com/watch?v=QedgzsjouXU



2008-04-15 @ 23:17:46
Postat av: Anna

åh, jag förstår precis vad du menar! den med kloster var fan bra ;D

2008-04-17 @ 15:07:29
URL: http://marywhispers.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback