Lögn.

HOPPSAN HEJSAN!

Här ljugs det värre än vad hästar travar.

Vi fick ett mail där Daniel Kjellson som intervjuas angående att han köpt Fatale.se förklarar att det satts en "för oss alla ofördelaktig rubrik".

Jag tror inte att "ofördelaktig" är en synonym till "osann". Jag känner mig extremt kränkt.

Vi startade en sida, vi byggde upp den från ingenting, och till slut räckte inte tiden till längre. Jag hade så mycket att göra att det var dags att börja prioritera bort även sådant jag älskade att göra. Jag skickade ett mail där jag förklarade hur det låg till, och efter en dryg vecka hade de andra tjejerna bestämt sig för att följa efter. Vad som hände efter det, med försäljning av sajten, har vi ingen uppfattning om, men är det någon i den här historien som borde fått sparken så är det Dagens Medias rubriksättare.

Fantastiskt typiskt att de väljer att reducera fyra kvinnliga entreprenörer som jobbat stenhårt i sex månader till skribenter som inte var tillräckligt kommersiellt gångbara.

"- Vi har sytt konceptet runt de fyra skribenterna som har en varsin unik stil."

Nej, det har de inte. Det är grundidén, och den är alltså skräddarsydd av de påstått "kickade" skribenterna.

EDIT:

Sådär, nu är ordet "kickade" ändrat. Det är ju det bästa med internet, att åtminstone nätartiklarna faktiskt går att uppdatera när som helst. Tack, Dagens Media. Dock låter det fortfarande som att vi blivit utbytta för att vi inte höll måttet, vilket alltså är lögn. Daniel Kjellson kommenterar artikeln såhär:
"Korrekt av "FATALE-skribent". De skribenter som tidigare var aktiva på Fatale.se har inte "kickats". De har själva valt att lämna projektet då Glife tog över, eftersom de som entreprenörer varit med genom hela projektet, från uppstart och framåt. Glife valde att arbeta om Fatale-konceptet efter att de valt att lämna, ingenting annat."
"De har själva valt att lämna projektet då Glife tog över" stämmer alltså inte. Vi valde att lämna projektet, därför blev det aktuellt för G-life att ta över. Jo, det är stor skillnad.

Läs Sofias och Hannas reaktioner här och här.

Kommentarer
Postat av: Alice

Jag hade varit skitförbannad om någon medvetet spritt lögner sådär :(

Fatale var lysande när ni fem hade den. Nu är den i stort sett menlös så likriktad som den blivit, vilket är synd, för styrkan var ju fyra bloggare med ganska olika intressen och perspektiv.

Postat av: tiny

Jag blir så upprörd över allt som har med Fatal att göra numera, så att det skulle vara hälsosamt att bara glömma att den sidan finns kvar.
Kunde de inte tagit ett steg ifrån den gamla sidan, gjort en egen grej och gått ut med att de börjar om på en ny kula? Det skulle ha varit lättare för mig att acceptera. Det säger iof att det har gjort det, men det känns inte som det.

2007-10-24 @ 10:53:35
Postat av: tiny

De kanske ändrade brödtexten, men rubriken och ingressen kan fortfarande vilseleda vem som helst.

2007-10-24 @ 12:43:01
Postat av: Petra

Hmm, har du sett att Hanna Fridén uppmanar dig att gå och "slå på din morsa om du vill ha kontrovers". Det var lite grovt, hon verkar inte förstått din ironi om Katrin Schulman!

2007-10-24 @ 13:04:26
Postat av: Annika

Ja, artikeln är helt förfärlig, jag är så fruktansvärt förbannad.

Petra - Haha, jaa, men det är ju också ironi. ;) Svårt med ironi på internet!

2007-10-24 @ 13:24:17
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: rockvampyren

Hmmm, kommersiellt gångbart är ju enligt vissa synonym för "sellin´ out",ren kreativitetsbortfall,men det är ju enligt samma källor även frågan om balans mellan kreativitet och inkomstbringande verksamhet,..var går gränsen är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak,att skriva är ju tyvärr altsom oftast en fråga om att kompromissa.
Själv föredrar jag att läsa dom mer innovationsrika,kreativa texterna till förmån för dom "kommersiellt gångbara",mer imitativa efterapningarna för den "stora allmänheten",men smaken varierar,som alla känner till.
Du skriver bra,så du ska inte känna dig extremt kränkt av vad en "ekonomsjäl" vräker ur sig, du vet ju själv vad du har gjort,att det var ni fyra som kom på grundidén och utvecklade den vidare,och valde själv att lämna Fatale innan G-life kom in i bilden.
Liten vink,.ibland säger enkla människor stora sanningar, som den Finske F1 föraren Räikkönen häromdan,: "De finns människor som kritiserar och har åsikter om mitt sätt att sköta mitt jobb och hur jag lever mitt privatliv,.det skiter jag i fullständigt, deras problem, inte mitt".
Ha en bra dag.
Vampyren.

2007-10-24 @ 14:13:21
Postat av: K

Jag slutade gå in på falate när ni slutade, framför allt för att det blev så fruktansvärt dåligt. Måste också säga att jag är glad att du bestämde dig för att återgå till din egen blogg, tyckte aldrig riktigt att du kom till din rätt på fatale.

2007-10-24 @ 14:17:35
Postat av: Kristina

Usch, så dåligt de behandlar er. Jag blir riktigt arg.
Jag tycker mycket om din blogg och när du flyttade till Fatale följde jag självklart med. Sidan blev verkligen en favorit, så jag är sjukt glad för att ni inte lade ner bloggandet helt när ni lämnade sidan.

Du är fantastiskt bra och förgyller alltid min dag!

2007-10-24 @ 18:13:02
URL: http://thisisversailles.wordpress.com
Postat av: Emma

Välkommen till mediebranschen!

2007-10-24 @ 18:15:18
Postat av: Ulrika

Jag ser inte riktigt poängen med deras köp av Fatale. Det som skiljde Fatale från merparten modebloggar i mina ögon var att ni:
1. Ofta skrev om mode i diskurs. Det handlade om att diskutera, synliggöra.
2. Ni skrev länge inlägg.
3. Bloggen tog upp mode populärkulturellt, men även akademiskt med t.ex. modets historia.

Nu när Fatale har nya ägare är den som vilken modeblogg som helst. korta inlägg som ofta består av "så snygg", "dagens ourfit", "bästa köpet" etc. Ingen diskurs. Ogenomtänkt.

Jag fattar inte varför de köpte Fatale. Varför inte köpa t.ex. Englas Showroom som är en sån modeblogg och där läsarna förväntar sig det?

2007-10-25 @ 12:57:43
URL: http://alskadebeijing.blogspot.com
Postat av: Rebecka

jag läste den artiken och bara skrattade åt den!
och på samma sätt så skrattade kjag när jag idag gick in och läste "nya fatale". Det är ju ett skämt rent ut sagt. De kan försöka med sin så kallade modeblogg, men det kommer ändå inte bli som förr, för det är ni som ÄR/VAR fatale. Så nu fortsäter jag och läser era individuella bloggar istället, och det är faktiskt mycket roligare än vad Fatale var!
Hur som helst, Ni är bäst !!!

2007-10-25 @ 17:37:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback