Skinny is only OK IRL.



Oookej. Here we go.
H&M har inte några problem överhuvudtaget att använda sig av underviktiga modeller (ja, alltså "vanliga" fotomodeller som ligger runt strl 34 till sina 170-180 cm). Däremot tillåter de inte att jag (175 cm, strl 36) skriver in min längd och vikt i deras prova-på-nätet-system. Eller, snarare - de har inga "cybermodeller" med de proportionerna.

"Sorry...

There is no model image for such measurements.
The value for Weight has been changed to minimum required according to Body Mass Index."

H&M gillar bara när modeller är för smala i verkligheten. Sina cybermodeller, däremot, vill de inte ska vara dåliga förebilder. Luktar det inte lite hyckleri? Hmmmm, H&M.


Det är tur att tjejen till vänster har möjlighet att prova kläderna i verkligheten, för hon lär inte kunna göra det på nätet.


FÖRTYDLIGANDE:
Jag tycker alltså att det vore en bättre idé att tänka på hur deras riktiga, levande modeller ser ut. Jag bryr mig väl inte om att jag inte kan skriva in min vikt i deras provrumsprogram, men jag tycker att det är fel att säga att man inte "får" vara underviktig samtidigt som de väljer underviktiga tjejer för att visa upp sina kläder. Det är löjligt inkonsekvent.

Mycket möjlig förklaring
här (tack, ni som tipsade mig!). Läs Tanjas mycket intelligenta reflektion här.

Kommentarer
Postat av: Nancy

Såg en artikel i Aftonbladet för ett tag sedan då HM fick kritik för att öppningsmodellen för tjejer (innan man ändrar sina mått) var underviktig medan den för killar var normalviktig. De skulle ändra detta, så de kanske även skrev in ett minimum då?!

Postat av: Annika

Är det sant? Gud vad intressant! Fast det är ju lite skillnad på att ha en underviktig cybermodell som öppningsmodell och på att KUNNA skriva in sina rätta uppgifter... Och det känns som att det vore extremt mycket vettigare att ha en bmi/måttgräns för sina RIKTIGA modeller.

2007-11-15 @ 22:48:13
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Nickie

Riktigt bra inlägg måste jag säga. Hade ingen aning om cybermodellerna.

2007-11-15 @ 23:08:45
URL: http://nickie.tjejsajten.se/
Postat av: MyyZz

HM är väl inte särskilt smarta överhuvudtaget. Det är likadant med de stora storlekarna, jag har försökt skriva in mina mått men får ung samma svar som du, fast åt andra hållet i stället.

*skakar på huvudet åt hm*

Men du har alldeles rätt, givetvis ska de ha modeller som är normalviktiga.

Tjingeling, hoppas munnen mår bättre.

2007-11-15 @ 23:13:10
URL: http://blogg.myyzz.nu
Postat av: Sandra

De modellerna är knäppa. När jag skrev in mina mått blev jag anorektisk smal på gubben, och det är det sista jag är. o.O

2007-11-15 @ 23:23:19
URL: http://iSANDRA.blogg.se
Postat av: Tove

Ja jag får ju inte heller göra en provtjej där. Så dåligt!

2007-11-15 @ 23:24:39
URL: http://tovelicious.tjejsajten.se/
Postat av: Fani

ja då är det ju lite svårare att bedömma förstås. men tack så mkt, personligen tycker jag inte fergie ser sådär jättebra ut, men eftersom du tycker det så tar jag ju det förstås som en komplimang på det sättet :)

2007-11-15 @ 23:44:21
URL: http://glikia.blogg.se
Postat av: Angelica

Som Nanvy skrev, så fick de kritik. Så det är inte HM du ska kasta sten på. :) De ändrade sina cybermodeller till "normalviktiga" - vilket jag tycker är otroligt dåligt då det finns människor som faktiskt ser ut så. Förstår inte varför man kritiserade dem för det. Inte blir tjejer anorextiska pga av att HM har skinny cybermodeller. Vilket skämt!

2007-11-16 @ 00:39:27
Postat av: nadia

jadu, märkte det där för ett tag sedan, fast tvärt om. Jag är tydligen för fet på nätet men i verkligheten passar jag utmärkt i deras kläder. Jag är en strl 42 men på nätet får de mig att känna mig som en strl 52, fy H&M.

2007-11-16 @ 00:51:05
Postat av: Lina

Ärligt tycker jag inte att denn där sidan funkar särskilt bra alls.
Man knappar in sina mått och det blir helt galet ändå, särskilt byststorleken har jag funnit vara lite klurig...

2007-11-16 @ 02:01:59
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Evis

Var hittar du den sidan?
Jag letade efter dne när Aftonbladet skrev om den, men kunde inte hitta den.

2007-11-16 @ 07:07:39
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Kajsa

Cybermodellen var inte så bra. Jag hade också problem med uppgifterna trots att jag har ok BMI, skitskumt. Sen fanns det ju bara begränsat med kläder. Bättre att prova på riktigt, eller fortsätta beställa på känn.

2007-11-16 @ 10:36:56
Postat av: frida

Jag är 176 och drar stl 36, men för mig funkade det i den virtuella provhytten...

2007-11-16 @ 11:46:30
Postat av: Nancy

Hittade länken till artikeln: http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1002813.ab

Personligen tycker jag att det är bra, öppningsdockan ska inte vara underviktigt. Dock är diskussionen om man ska kunna knäppa in dockor med ett underviktigt BMI knepigare.

2007-11-16 @ 12:11:34
URL: http://negativenancy.blogg.se
Postat av: K

Så töntigt, jag fick inte heller skapa min egen modell. Det är ju verkligen att säga att vi inte duger. Tänk om dom skulle göra tvärtom (det kanske är så också?!) och man inte fick skapa sin modell om man var överviktig.
Normalviktiga och varierande modeller, absolut, men vi som är smala, och enligt vissa system räknas som underviktiga, borde få fortsätta vara det om det är så våra kroppar är byggda och om vi mår bra!

2007-11-16 @ 13:51:39
Postat av: Fanny

Varför fattar jag inte hur man ska hitta denna virtuella provhytt på h&m:s sidor?

2007-11-16 @ 15:49:29
Postat av: Annika

Fanny - Längst ner till höger ska det stå "dressing room". Annars saknar du kanske något program?

2007-11-16 @ 16:04:09
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

OMG! Det här är sjukt. H&M är dumma i huvudet. Åhléns var t.om. före dem med "mulliga" skyltdockor.

2007-11-16 @ 18:16:15
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: SKiNHEaD BArBiEdOLL

Vad arg jag blir! Först kacklades det om att tjocka människor inte kunde få figurer i sin size, & då ändrar dom.. så att dom som är 'för' smala inte får det istället. Jävla retards.

2007-11-16 @ 20:34:10
URL: http://SKiNHEaDxBArBiEdOLL.blogg.se
Postat av: Frida

men du inser väl att det inte är så normalt att väga under 55 kilo när man är 175 ... jag tror faktiskt att de flesta modeller väger mer än så, & dessutom kan det inte vara särskilt bra att väga så lite, så jag tycker faktiskt att det är ganska bra att gränsen går där någonstans. Men däremot håller jag med dig om att det är lite hyckleri av att använda supersmala modeller i verkligheten när de inte gör det på nätet, men samtidigt är det väl bra att de någonstans inte är supersmala? Modellerna ska varken vara underviktiga på nätet eller i verkligheten!

2007-11-18 @ 15:55:41
Postat av: Annika

Varför är det inte så "normalt"? Jag har "alltid" legat häromkring i vikt, och jag kan LOVA dig att under mina åtta-nio år som modell var jag alltid den som vägde mest. 55 kg till 175 cm ligger strax under gränser för normalvikt, men du inser säkert att det inte betyder att ALLA människors kroppar passar in i normalvikt-spannet (det vore dessutom fruktansvärt tråkigt, om det var tänkt att alla alltid skulle falla inom medel-ramarna).

2007-11-18 @ 15:57:57
URL: http://beautifulones.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback