...och du ska ha ditt!

Jag blir ständigt lika fascinerad av hur otroligt högt modebloggars underhållningsvärde verkar vara för så många människor. Jag kommer ofta via länkar in på bloggar som jag snabbt kollar igenom för att se om det finns något som intresserar mig, jag letar efter någon typ av personlighet, och allra oftast blir jag besviken. (Det har absolut ingenting att göra med vilka bilder man lägger upp - självklart kan det vara rätt bekvämt att lägga upp eller länka till någon typ av bilder i en modeblogg, men jag menar inte att man måste ha bilder på sig själv för att vara personlig.) Inlägg efter inlägg fyllda av sådant som inte intresserar mig, och som jag har svårt att förstå att någon intresserar sig för eller inspireras av. Varje gång blir jag lika uppriktigt förvånad när jag ser att varje inlägg inte får tio, inte tjugo, utan ofta uppåt femtio kommentarer! Så oerhört många människor sitter alltså och inte bara läser, utan kommenterar alla dessa bloggar!

Exempel:

"Jag har rosa nagellack idag, känner mig så sommarfräsch!"

---Bild på de målade naglarna---

Kommentarer

Postat av: A
Guuud så sött med rosa nagellack!

Postat av: B
jag har samma färg på naglarna... snyggt!

Postat av: C
Rosa naglar är fint

Postat av: D
Jag vill också ha ett snyggt rosa nagellack

Postat av: E
Vad fint!

Postat av: F
Du passar i rosa naglar

...och så vidare, och så vidare, i all oändlighet (nåja, nästan).
Okej om de flesta inläggen i bloggen var annorlunda, och att de där inläggen bara fanns där för att... ja, för att personen ville visa upp sina naglar och inte hade lust att skriva om något annat. Men i de flesta av de där bloggarna ser ju alla inlägg ut så! Vem orkar engagera sig? Shit, jag är sjukt fascinerad över att ni fortfarande finns, ni som läser min blogg! Men jag är åtminstone öppen med att det är
Fatale som gäller för mig nu och att min blogg mest är en bonus (och ett sätt att få er att komma ihåg Fatale, haha). Om jag endast och enbart lade upp bilder på läppstift eller trosor eller bikinis eller vad det nu än må vara och jag skulle få femtio kommentarer per inlägg skulle jag bli extremt förvånad.

Vad är det med det lättsmälta, opersonliga som går hem så klockrent hos bloggläsarna? Jag säger absolut inte att det är något fel på den typen av bloggar, jag har bara själv så svårt att se vad som är så spännande med dem.

Men eftersom jag vet hur mycket bloggläsare älskar sådana inlägg:

Jag har rosa nagellack idag, efter ett par dagars nötande och i kombination med mina sönderbitna naglar känns det härligt punkigt. rätt i sommar, girls!



EDIT

"I get your point, men du är lite så också..."
Det var det dummaste jag har hört. (Okej, inte det dummaste, men ändock extremt dumt.)
Visst, jag lägger upp korta inlägg, eftersom jag inte längre har en aktiv blogg - precis som jag skriver i inlägget. Däremot får jag inte femtio kommentarer när jag skriver att jag är skittrött på att skriva uppsats. Och det är jag glad över, det ger mig hopp om att människor faktiskt har något annat att lägga sin dyrbara tid på.

Kommentarer
Postat av: Hanna

ÅH! Du passar verkligen i rosa naglar! (ironi)

Postat av: Maria

Nä, jag fattar inte heller. Men men, bra att de roar varandra, typ. ;)

2007-05-31 @ 19:39:42
URL: http://www.vildvittra.se
Postat av: johanna

Ooooooh, jösses Amalia vilka otroligt förtjusande FINGRAR! Och vilken läcker böj på tummen!

2007-05-31 @ 19:48:00
URL: http://dekadensmagasinet.blogspot.com
Postat av: Peter Fernold

Jag har också naglar!

2007-05-31 @ 19:52:11
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: Josefine

Oh, underbart. Jag önskar jag kunde ha naglar som dig. Hehe, nej nu ska vi inte vara för ironiska.
Jag förstår din poäng.
Jag skriver mest min blogg för mig själv och mina kompisar. Ibland vet jag ju att vissa inlägg inte intresserar några förutom mig och de som faktiskt vet vem jag är IRL. Sen ibland kan man väl ge tips och inspiration.
Ibland undrar man också om folk bara skriver inlägg för att skriva inlägg?!
Då kan man lika gärna skita i det och skriva något när man har mer inspiration. Eller iofs vill man skriva "onödiga inlägg" så kan man ju göra det om det är det man själv vill. :P

2007-05-31 @ 20:11:07
URL: http://definitelyjosefine.blogg.se
Postat av: Sofia

Nu blir det ännu en totalt meningslös du-har-så-rätt-Annika-jag-håller-totalt-med. Men du HAR så rätt. Det här med bloggrespons är så trist. Min blogg har ganska glest med besökare. Mina enda kommentarer får jag när jag lägger upp mina (sällsynta) dagensklädsel-bilder. Då brukar jag få en "fin outfit punkt"-kommentar. Det är liksom det enda folk bemödar sig att skriva.

2007-05-31 @ 20:34:43
URL: http://hejsusan.blogspot.com
Postat av: tistel

jag tycker såna bloggar är sjukt tråkiga. och inte kan jag förstå vitsen med att kommentera dem heller, med ett kort "snyggt!" på varje inlägg. som bloggägare måste det ju också kännas lite tråkigt att endast få korta beundrarkommentarer eller sågningar, istället för mer utförliga kommentarer. men alla tycker väl olika.
(och varje gång jag ser någon använda sig av "girls" i en mening hör jag magnus betners röst och skrattar högt för mig själv)

2007-05-31 @ 21:16:39
URL: http://tistel.blogsome.com
Postat av: Anna

jag håller till fullo med i det du skrev och har själv upplevt och upplever ständigt denna förvåning över hur dessa , för mig, innehållslösa och opersonliga - en i raden av likadana bloggar, kan få himla många kommentarer.
Men nånstans tror jag att en stor del av befolkningen blivit dels ganska så ointagbara för något djupare än ren ytlighet och dels råder ett kallare klimat så en blogg med mer personlighet, mer vett och kanske med egna åsikter - ja det orkar inte stora delar av bloggläsarna ta till sig., De vet inte vad de ska göra med personlig information.
Nagellacket och det ytliga lagret på nageln kan folk ta till sig men inte skiten under nageln...
kram

2007-05-31 @ 21:21:14
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Lolita

Jag håller med, fattar inte heller dessa bloggar som mest liknar spam både när det gäller inlägg och kommentarer. Det känns som om många bara bloggar för att få gratis thépåsar och annat skräp..

2007-05-31 @ 21:25:32
URL: http://lolita.blogg.se
Postat av: j.

Det stämmer verkligen. Jag tycker de e pisant med sånna som ska lägga upp bilder på sitt smink, blir någon imponerd?

2007-05-31 @ 21:45:25
Postat av: Frida

Ja fy, irriterande. Jag får inte så himla många kommentarer. Inte så himla många besökare heller:(
Substans är tydligen oattraktivt nuförtiden. För jag blottar dock en smärre del av min gråa geléklump. Smärre, men ändock... Man får passa sig för vad man fluktar när man har ett sk. offentligt yrke.
Och inte har jag fått några gratis tepåsar heller. Det är det som svider allra mest...

2007-05-31 @ 22:38:44
URL: http://randigtochprickigt.blogg.se
Postat av: Sanna

Min blogg är om möjligt ännu mer meningslös än de som bloggar om sitt nagellack! I love me.

2007-05-31 @ 22:39:31
URL: http://sciatica.blogg.se/
Postat av: r.a

jag verkligen älskar det du skriver och håller med dig fullkomligt!

2007-05-31 @ 23:30:27
URL: http://rosannaa.blogg.se
Postat av: em

helt rätt. fortsätt att köra din stil annika, vi älskar den!

2007-05-31 @ 23:53:00
Postat av: lovisa

men det är ju därför vi gillar dig annika! du e inte som andra modebloggare. kom igen du vet det också - att många, inte alla, modebloggsläsare ligger i ett åldersintervall kring 16-17 år och på ngt konstigt sätt har råd med massa dyra kläder. Då vill alla tycka samma o alla älskar neonrosa naglar just nu - det är ENDA grejjen för dem och det gar (?) bekräftelse att man tycker likadant. jag vet inte, kanske bara svammlar? men tror inte det.

2007-06-01 @ 00:46:42
Postat av: Cassow

Så passande att ditt senaste blogginlägg tar upp just nagellack. Av en ren händelse så har jag skrivit ett ytterst fylligt filosoferande blogginlägg kring just fötter och fotvård. Ingen anekdot här inte. Jag skulle uppskatta om du (och för all del gärna andra också) läste inlägget och gav din egna syn på saken. Jag har insett, trots min rätt negativa syn på fötter (nödvändiga men fula bl.a.), att ämnet som sådant faktiskt känns relevant, mångbottnat och lätt att skriva långt om. Och om jag själv med mina fula fötter, och kanske 8 par skor totalt sett (i mitt tycke snygga och funktionella), kan skriva så pass uttömmande om ämnet fötter, hur mycket kan då inte någon modemedveten såsom du skriva, och spinna vidare på mina tankar?

2007-06-01 @ 03:59:34
URL: http://cassow.blogg.se/
Postat av: Fanny

Hallihallå Annika!
Jag tycker att du är ganska tydlig med hur mycket tid du har att lägga ner på Fatale/din blogg och med bra anledningar.
Helt fascinerad över hur allt ändå missuppfattas!
Att en sak går in genom ena örat och ut genom andra har man ju hört. Men att det går in genom ena ögat och ut genom dito, det är nåt nytt för mig...
Vilket tålamod.
Hur som helst, det jag är nyfiken på nu är om den nästan-gratis symaskinen från IKEA ger några resultat?
Var på vippen att köpa en igår men tänkte jag skulle höra mig för först.
Är den värd att släpa hem, har du knåpat ihop nåt?
Ta dig en kul helg!

2007-06-01 @ 08:26:21
URL: http://fannyfelicia.blogg.se
Postat av: Fröken SötSur

Jag förstår verkligen varför man skriver ett sådant inlägg och varför man kommenterar det. Det kan vara skönt med ett enkelt och lättillgängligt tidsfördriv som inte kräver något av läsaren. Att hela tiden problematisera kan vara jobbigt i längden, ibland kan det vara skönt att bara vila ögonen på ett par fina naglar i fin färg. Man behöver paus från analys, problematisering och reflektion ibland, för att hämta andan och för att vara en bättre och trevligare människa. Jag känner detta extra tydligt nu när jag varit helt inne i c-uppsatsen och analysen. Jag vill och orkar inte tänka, jag vill bara njuta av en vacker färg och enkla lättbegripliga kommentarer som inte tar energi från c-uppsatsarbetet. Bara mina tankar;)

2007-06-01 @ 10:35:44
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Lisa

Även om du inte skriver så ofta längre så kollar jag fortfarande din blogg både en och två gånger varje dag. Jag tycker det är underbart att läsa om något "riktigt", åsikter som är rättframma och inte bara dravel. Det finns inte många sådana här bloggar som faktiskt håller hög klass, som din gör. Men samtidigt får jag hålla med Fröken Sötsur, ibland är det skönt att bara surfa runt bland bilder på nagellacket för dagen och dagens önskeoutfitter. Så länge de trivs med vad de gör så what the hell. Låt dem hålla på.

2007-06-01 @ 10:44:09
Postat av: Naïve.


en bra reflektion - huvudet på spiken!
inflationen i meningslösa modebloggar nådde sin peak för länge sedan.

2007-06-01 @ 10:49:37
URL: http://annarosendahl.blogg.se
Postat av: Victoria

Du vet nog att jag håller med dig till punkt och pricka. Jag har fårgat mig samma fråga upprepade gånger. Det finns liksom vissa som skulle kunna skriva bara "hej" och ändå få säkert 40 "hej!" tillbaka, haha! Å andra sidan vill jag inte verka avundsjuk, för mig spelar det liksom ingen roll hur många som kommenterar utan istället Vad folk kommenterar. Jag vet att du lägger krutet på Fatale, men jag tycker ändå att det är himla roligt att du skriver här då och då också. Dubbel intressant läsning helt enkelt! Föressten är Fatale det allra första jag kollar när jag slår på datorn, är just nu trött på alla typiska modebloggar.

2007-06-01 @ 11:00:07
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Ann

Precis min poäng! Jag har också skrivit om fenomenet, på min blogg nu i veckan. http://derknackarsch.blogspot.com/2007/05/modebloggarnas-vrsta-klyschor.html
Varför, varför intresserar sig folk?

2007-06-01 @ 12:57:04
URL: http://www.derknackarsch.blogspot.com
Postat av: benedictus

Haha, kolla in det här utdraget då (som för övrigt kommer från: http://lilyrose.webblogg.se)
så söta nessecärer!
åh! så söta, rosa nessecärer, sugarbaby! precis vad jag behöver nu!
hoppas ni har en skön dag tjejer! puss hanna!
Postat av: Amanda
Åh så fina! =)
Postat av: Johanna
Jätte söta. Kram Johanna
Postat av: Maria
Åhh riktigt söta:) hoppas att du har haft en trevlig måndag.
Postat av: Malin
Sött!:) Kram
Postat av: Sofia
så söta! =)
Ja, inlägget och kommenarerna är autentiska, tyvärr. Och då har jag ändå inte tagit med alla kommentarer. Är "söt" det enda adjektiv de kan eller?

2007-06-01 @ 13:54:08
URL: http://benedictus.webblogg.se
Postat av: Skärpning Annika!

Gud vad trött jag blir. Om människor vill lägga tid på att kommentera nagellacksfärg är väl det deras ensak och helt okej! Det är väl det som är det fina med bloggar; frihet att skriva vad man vill. Du lägger inte alltid upp de mest intellektuellt stimulerande inlägg, men får många kommentarer ändå, i stil med "Vad du är snygg" osv. De besvarar du ofta med ett tack. Och det är helt rätt, det är kul och det är modeblogg, så försök inte påstå att de som kommenterar slösar bort sin tid. Du engagerar dig lika mycket, bara gällande andra saker. ingen har rätt att bestämma vad som ojektivt ät viktigt att diskutera.

2007-06-01 @ 14:16:52
Postat av: sandra

jag gissar på att rosa naglarna-tjejerna är runt tolv och deras läsare är runt tolv. då gillar man att kommentera "jag har oxå rosa naglar!".
de där bloggarna kommer att dö ut sen. så är det ju med det.

2007-06-01 @ 14:39:46
URL: http://niotillfem.blogg.se
Postat av: mandy

"Shit, jag är sjukt fascinerad över att ni fortfarande finns, ni som läser min blogg!" Det är av den enkla anledningen att din blogg skiljer sig från alla andras som jag älskar din blogg. Sure, min blogg är kanske inte alls lika speciell och bra som din, jag skriver bara vad som poppar upp i huvet. Men även fast man själv inte skriver på ett visst sätt, är det ingen anledning till att man inte gillar bloggar där de skriver på det sättet.
Nu blev det lite rörigt, men alltså jag gillar din blogg för att den är annorlunda (på ett bra sätt) även fast min kanske inte är det :)

2007-06-01 @ 15:53:44
URL: http://smilelikeyoumeanit.blogg.se
Postat av: emelie

ååååh jag vill också ha fina rosa naglar, såå somrigt. blev lite sugen nu faktiskt!
haha jag håller verkligen med dig, det finns så otroligt många platta, tråkiga och helt oinspirerande bloggar att det är helt bisarrt. speciellt att de har så många läsare!
man får ta vara på de små guldkornen, typ som din blogg. allt annat än tråkig! kramar!

2007-06-01 @ 18:00:39
Postat av: PrettyInPink

håller med. du är grym.

2007-06-01 @ 18:03:13
URL: http://www.PrettyInPink.blogg.se
Postat av: Liza

Vilken kul blogg du har! Gå gärna in på min och min syster modeblogg!! www.ThreeOfAKind.blogg.se Kraam!

2007-06-01 @ 18:54:10
URL: http://www.ThreeOfAKind.blogg.se
Postat av: Sandra

Haha....finner inga ord. Men det stämmer..

2007-06-01 @ 20:04:44
URL: http://www.livetfrandenljusasidan.blogg.se
Postat av: Hanna P

Jag håller verkligen med, jag och mina kompisar brukar diskutera just detta. särskillt de gånger vi tyckt att vi skrivit nått riktigt träffsäkert, och inte en själ kommentarer det, sen när jag lägger upp en bild på väskan jag köpte i helgen finns det tydligen väldigt många intresserade. skittråkigt.

2007-06-01 @ 22:34:23
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: visomvie

Tack för att du berrättar.

2007-06-02 @ 10:49:56
URL: http://www.visomvie.blogg.se
Postat av: mandy

hej,
jag vill gärna köpa en (super)bra kamera
vad heter din?
:) har du nått tips på en bra ?

2007-06-03 @ 14:29:52
URL: http://smilelikeyoumeanit.blogg.se
Postat av: Mira

Så jävla sant så det finns inte.
Det är ännu värre när kommentarerna börjar gå över till; "Hur mår du idag förresten? :)"
Bloggvärlden börjar bli patetisk.

2007-06-03 @ 16:29:01
URL: http://ingenvetvemdue.blogg.se
Postat av: Janey

Herregud, vad har hänt? Är du död? Det har gått tre dagar utan ett endaste litet inlägg.
You see, your blogg is my food.
Det sägs ju att man kan överleva ganska många dagar utan mat, det är vatten som det kan bli lite knepigt med, men jag vet ärligt talat inte om jag står ut så länge till.
Jag kommer bli alldeles fånigt smal, och jag som precis köpt en massa, massa kläder till min nuvarande storlek för ett så fånigt stort värde att jag troligtvis aldrig kommer se det i min ägo igen föränn efter månader av sparande och snålande.
Och jag måste erkänna, jag är inte så bra på sparande.
Och definitivt inte snålande.
Så snälla, snälla, låt mig inte gå ner så mycket som jag förfarar, för jag måste säga, kläderna är faktiskt underbart fina och sitter för tillfället alldeles perfekt på mina nuvarande "wobbly bits".
Så more underbara bilder to the people,
inom en mycket snar framtid. Och gärna små texter om egentligen allt och inget, which I happen to like very much.
Ha det så bra, kramar och pussar/ Janey

2007-06-03 @ 21:48:35
Postat av: Peter Fernold

Annika är i Norrland och kollar på Weeping Willows.

2007-06-03 @ 21:50:41
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: Katja

Haha, najs att nån annan också hajat det där me meningslösa modebloggscomments :) Jag kallar det modebloggsconspiracy och den har fått mig att om-nischa min blogg. Bra skrivet! Keep on :)

2007-06-03 @ 21:58:04
URL: http://sexmodeochteknik.blogg.se
Postat av: Janey

Herregud, vad har hänt? Är du död? Det har gått tre dagar utan ett endaste litet inlägg.
You see, your blogg is my food.
Det sägs ju att man kan överleva ganska många dagar utan mat, det är vatten som det kan bli lite knepigt med, men jag vet ärligt talat inte om jag står ut så länge till.
Jag kommer bli alldeles fånigt smal, och jag som precis köpt en massa, massa kläder passande min nuvarande storlek för ett så fånigt stort värde att jag troligtvis aldrig kommer få se det i min ägo igen föränn efter månader av sparande och snålande.
Och jag måste erkänna, jag är inte så bra på sparande.
Och definitivt inte snålande.
Så snälla, snälla, låt mig inte gå ner så mycket som jag förfarar, för jag måste säga, kläderna är faktiskt underbart fina och sitter för tillfället alldeles perfekt på mina nuvarande "wobbly bits".
Så more underbara bilder to the people, inom en mycket snar framtid. Och gärna små texter om egentligen allt och inget, which I like very much.
Ha det så bra, kramar och pussar/ Janey.

2007-06-03 @ 22:23:48
Postat av: Victoronia

Va skönt att jag inte tar åt mig :P
Det stämmer ju också. Har sett den tendensen hos flera. Undrar inte om det är ett sätt att göra reklam för sig (för dem som länkar till sin egen blogg)...en tanke bara...

2007-06-03 @ 23:09:52
URL: http://victoronia.blogg.se
Postat av: E

Åhhh... Kunde inte låta bli men... menar du så här? http://beverlyhills.blogg.se/1180740348_toppen.html ; )

2007-06-04 @ 21:22:22
Postat av: Malin

Haha x'D Älskar ditt sätt att skriva ! Fortsätt i din stil, alltid.

2007-06-04 @ 22:14:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback