Pitch in, pitch out

Allt detta snack om att sjunga rent.

Jag blir, milt uttryck, väldigt irriterad.

Att påstå att någon sjunger dåligt för att han eller hon inte "sjunger rent" är i mina ögon som att säga att någon inte är snygg för att han eller hon inte har "regelbundna drag".
VEM BRYR SIG?

Jag kände en gång en ung man som sa
"jag vet inte om jag tycker att du är snygg, men ditt utseende tilltalar mig."

Liksom Idoljuryn verkade han ha en massa onödiga regler för vad vi får gilla och inte.
Som att skönheten faktiskt inte låg i betraktarens öga, som att musik hade någon annan uppgift än att få oss att känna.

När Lars och Johan uppträder tycker jag att det är lite roligare att leva.
Skulle inte det vara bra?

"Just because it feels good, doesn't make it right, oh no."

OH YEAH. IT DOES.

Riktigt bra sång råkar nämligen handla om att kunna beröra, om känsla, om utstrålning, om engagemang, om skönhet, om talang, om något ovanligt och skört.
Inte om musikteori.

Men det kanske bara är min åsikt.

Kommentarer
Postat av: Joel

Håller inte alls med... att sjunga bra betyder ju att sjunga rent. Känsla spelar ingen roll om man inte kan hålla en ton. Både Lars och Johan är kassa sångare, båda förtjänar att åka ut. De enda som verkligen kan sjunga i tävlingen är Robin E, Elias och Kevin.

2008-10-02 @ 21:19:35
Postat av: Caroline

TACK! För mig handlar inte musik heller om att sjunga rent. För andra, och i deras yrkesroller, kan jag förstå det. Men inte för mig. Så därför höll jag inte heller med juryn om Lars och Johan. Det är därför jag inte tycker om Idol. Där handlar det just om rösten, och sådant som känsla är inte alls lika viktigt. Och den sortens musik tilltalar vissa. Men inte mig.

Postat av: Mallan

Jag håller med dig så in i helvete! Musik och röst som berör är det ända äkta!

2008-10-02 @ 21:23:14
Postat av: Anonym

Varför ska artister behöva kunna sjunga rent? Deras publik är ju ändå tondöva och går bara på utseende.

2008-10-02 @ 21:26:29
Postat av: Mimmi

Jag röstade på Lars 5 gånger idag. Är så kär i honom!

2008-10-02 @ 21:28:41
Postat av: Lina

Jag har alldeles nyss förklarat det där för min bästa vän som tyckte att Johan skulle "kom tillbaka när du växt upp och kommit in i målbrottet".

Att sjunga handlar som sagt inte bara om att sjunga rent. Scennärvaro är minst lika viktigt, och personlighet. Både Johan och Lars kan uttrycka saker med sina röster och sitt kroppsspråk som jag inte sett skymten av bland dom andra. Det gör dom till så mycket bättre sångare.

2008-10-02 @ 21:34:39
URL: http://readytofall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag gillar Lars otroligt. Han är ju så söt! Men dessutom sticker han ut. Han är inte som alla andra! Kan dock inte hålla mig från att gilla Robin E, han är ju bara för cool.

2008-10-02 @ 21:35:48
Postat av: Anna

Håller med gånger tusen! Orkar inte med det där de säger om att "sjunga rent" och "tona ner" sättet de är på. Som fallet Sebastian Karlsson. Han rörde sig ju på ett väldigt karaktäristiskt sätt på scenen. Vilket var BRA. Roligt. Upplyftande. Tyckte jag. Tyckte inte juryn. Och det sa de, såklart. Och vad händer? Grabben tonar ner det. Och med det försvann lite av de underbara med att se honom uppträda.



Klarar inte av sättet de resonerar på. Artisteri ligger inte bara i att fånga just DEN tonen just på det sättet som anses finast rent musikteoretiskt. Det handlar om att sticka ut, vara något eget och, som du skriver, få folk att KÄNNA.



Lång kommentar. Ville mest säga att jag håller med dig så jävla mycket.

2008-10-02 @ 21:38:28
URL: http://puerilt.blogspot.com
Postat av: sandra

håller väl med. musik med känsla är det enda jag lyssnar på, oavsett om det låter rent eller inte.

2008-10-02 @ 21:39:38
URL: http://kollisionskurs.blogg.se/
Postat av: Amandawwwww

bob dylan lars och oasis johan.

Bara dom inte förstörs av idol. För dom vet nog inte hur balla dom egentligen är änn.

2008-10-02 @ 21:57:44
URL: http://www.holdon.devote.se
Postat av: madeleine

jag håller med, helt klart. men idol söker ju en popstjärna, ngn de kan forma till en produkt, det är ju det kommersiell musik handlar om. då kanske utseende och skönsång är det som man söker. men det är ju så tråkigt och vem minns dessa rtister i längden?



Jag tycker nog inte idol är rätt forum för lars o johan egentligen men det gör det ju lite roligare för oss att titta på iaf.

2008-10-02 @ 22:16:30
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: Paulina

Det handlar till en viss del om hur musikalisk man själv är. En människa med bra gehör klarar inte av falska röster och toner. Jag kan ha fel, men jag tror det är så. Själv är jag inte musikalisk och jag kan uppskatta musik, även om sången inte är 100 % tonsäker! Jag tycker det är mycket bättre med artister som kan roa och få en att KÄNNA! Whitney, Mariah och Celine i alla ära... men jag håller med dig, musik ska handla om mer än att bara sjunga "rätt". Min pojkvän går på musikhögskola och är gitarrist och ibland kommer diskussionen upp om vad musik är och hur man berörs av musik... men det är bara att inse, olika människor har olika åsiker om vad musik är... och vad den ska förmedla.

2008-10-02 @ 22:43:06
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: victoria

Hoppas inte att det var en dejt som sa så. Whats up med all dessa "alltför ärliga" kommentarer? Din text handlar ju inte alls om det, men bara en tanke.



h,

en som dejtar

:P

2008-10-02 @ 22:54:48
URL: http://svartvitlila.devote.se
Postat av: amanda

jag håller med dig helt, men i idol söker dom folk som sjunger "rent". de har sina regler och domare och de här personerna kan vara hur bra som helst, de måste ändå följa spelets regler. är de sådär bra och berörande borde de kunna klara sig utan idol?

2008-10-02 @ 23:39:30
Postat av: one non blonde

Du har så rätt! har tänkt på det där med sång och om det är 'rent' eller inte förut. som du säger; vem bryr sig, om rösten/sångaren inte berör lyssnaren ...

2008-10-03 @ 13:21:31
Postat av: klara

lars sjunger så sjukt himla bra tycker jag. älskar hans röst!! men klart att renhet spelar in under uttrycket "att sjunga bra". att vara en bra artist är väl en annan grej, tänk håkan tex :)

2008-10-05 @ 20:33:09
URL: http://klarastiger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback