Pick yourself up and try again.

En anonym person kommenterar det här inlägget.
Som till min stora förvåning blev oerhört omdiskuterat, eftersom jag anses vara för smal för att få lägga upp en bild där jag har en kort t-shirt på mig.

Kommentaren lyder:

"Alltså Annika. Jag reagerar inte särskilt mycket på den här bilden. Däremot reagerar jag på vad du skrivit i en kommentar.
"...och betydligt större än de allra flesta modeller som används i kampanjer och modereportage idag".
Tror du på fullt allvar att det hjälper unga tjejer att först lägga upp en bild på sin smala kropp och sen säga att man är "betydligt större" än idealet?
Konstigt."


En slutsats jag kan dra av diskussionerna kring det inlägget - och många, många andra inlägg - är helt enkelt
att det är jävligt svårt att göra rätt.

Jag får inte visa hur jag ser ut. Det skickar ut ett osunt budskap till mina läsare.
Jag får absolut inte antyda att jag skulle vara missnöjd med min kropp (vilket jag naturligtvis är ibland, herregud, jag är ingen känslolös och übersjälvsäker robot för att jag råkar ha en blogg). Det skickar ut ett osunt budskap till mina läsare.
Jag får absolut inte antyda att jag skulle vara bekväm med min kropp. Det skickar ut ett osunt budskap till mina läsare.
Jag får inte se ut som jag gör. Det skickar ut ett osunt budskap till mina läsare.
Jag får inte skriva vanliga simpla sanningar, som att jag är större än de flesta modeller som används i modemagasin och (mode)annonser. Det skickar ut ett osunt budskap till mina läsare.

Kära läsare.
Jag vill verkligen, verkligen att ni ska må bra.
Ni mailar mig om era problem, jag gråter vid datorn och försöker hjälpa, ibland hinner jag inte med, ibland tar livet för stor plats.
Men jag försöker.
Jag skriver om sådant som upprör mig, sådant som gör mig förbannad eller överlycklig.
Jag försöker att vara så ärlig som möjligt efter omständigheterna (det är så mycket jag inte kan eller får skriva om).

Jag önskar att ni inte blev så ledsna över allting.

Det är ju liksom ingen vits med att jag överhuvudtaget delar med mig av mina tankar eller mig själv om allt jag skriver eller gör får någon att må dåligt.

Du anonyma som kommenterade:
GE DIG.
Det är inte mitt fel att idealet är vansinnigt och ser ut som det gör.
Att jag är större än arbetande modeller är ett faktum, inget jag skriver för att få någon att må dåligt. Jag tycker att det är relevant, eftersom så många blev upprörda över hur smal jag är. Att så många tycker att det är fel att jag lägger upp en bild där det syns att jag är smal, men att vi tiger om det faktum att 99% av alla bilder vi ser i modemagasin föreställer flickor - ja, de är oerhört sällan kvinnor - som alla är mer eller mindre smalare än jag.

Jag ser ut som jag gör.
Det kommer jag fortsätta att göra.
Jag äter vad jag vill.
Det kommer jag fortsätta att göra.
Jag avskyr att vi luras att tro att vi blir lyckligare av att svälta oss eller hetsträna för att bli så smala som möjligt.
Jag kommer fortsätta att avsky det.
Jag önskar att vi kunde komma till en punkt då alla olika typer av kroppstyper, allt ifrån pinnsmala utan former till riktigt ordentliga kurvor, anses vara lika vackra.
Det kommer jag fortsätta att önska.
Jag tar upp sådant som gör mig arg. Ja, som ni kanske gissar kommer jag fortsätt att göra det också.

Många av er håller sällan med mig. Det är okej. Men snälla, försök fundera på var er ilska egentligen kommer ifrån, och vart den egentligen borde riktas.

Jag är inte ute efter att såra någon.
Jag är ingen fantastisk förebild.
Jag är jävligt långt ifrån perfekt.
Förvänta er inga stordåd från mitt håll -
men jag gör verkligen så gott jag kan.
Man kan verkligen fråga sig om det är värt något.

Kommentarer
Postat av: Maia

Jag tycker du är fantastisk, du verkar vara en väldigt speciell person, one in a million, som man brukar säga. Fortsätt skriva det du skriver, även om folk klagar på dig så tror jag säkert att du hjälper oehört många unga tjejer och killar (och äldre med för den delen). Du är en bra förebild, bra förebilder är inte perfekta, bra förebilder har fel precis som alla andra människor, det är det som gör dem till bra förbilder. Vem fan bryr sig om att du är smal? Värre hade varit om du skändes och försökte dölja att du var det, för vilket budskap hade det skickat ut till alla stackars tjejer som är smala men inte vill vara det? Du är snygg för att du är smart och inte för att du är smal.

Ha det underbart och sluta aldrig skriva!

Postat av: Malin Anna Josefine

Jag tycker att du har sunda åsikter och att du på ett väldigt bra sätt skiljer på dina känslor och verkliga ideal. Finns inget fel med att skriva om båda. Du verkar vara en bra och vettig tjej!

2008-09-28 @ 19:00:50
URL: http://still-light.blogspot.com
Postat av: Caroline

Dina läsare ställer onekligen orättvisa krav på dig. Jag blir alldeles matt när jag läser kommentarerna. Hur de väljer att tolka och känner inför en bild på dig, är absolut inte ditt fel. Det handlar om dem själva, men lägger skulden på dig för att det är enklast så. För att slippa rannsaka sig själva. Du ser ut som du ser ut och det är absolut inget fel med det. Att du råkar representera en kroppsform som är idealet för många, är inte ditt fel. Så det är inte heller du som gör dem ledsna.



Jag kände i alla fall att mitt bland all dålig kritik, som dessutom är missriktad, ville jag stå för lite positiv. Och jag tror absolut att din blogg och dina ord är värda mycket för många läsare. Även för dem som klagar.

2008-09-28 @ 19:06:39
URL: http://personligutveckling.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men gud, vad är ditt problem? Varför måste alla älska dig? Du är för smal men du låtsas inte om det, det är klart att folk blir förbannade. Du är så himla stolt över din äckligt magra tändstickskropp - dvs du låtsas vara det, och visar upp den för att folk ska skriva hur smal du är eftersom du egentligen är en ätstörd bekräftelseSUBBA. STÅ FÖR DET istället!

2008-09-28 @ 19:11:06
Postat av: Andrea

För att göra "rätt" skulle Annika alltså ta hänsyn till alla som läser det hon skriver? Det skulle bli en vansinnigt tråkig blogg tror jag. Likrikad, censurerad, opersonlig. Och vore inte det att verkligen underskatta sina läsare? Jag är trött på hur resonemang ska anpassas till någon typ av dagisnivå för att tillgodose bakåtsträvarna.

Kom igen. Man måste väl kunna lita till att individen kan tänka liiiite själv. Särskilt kanske beträffande det här ämnet, då Annika brukar vara högst kritisk och öppen för dialog kring det som rör skönhetsideal och allt man förväntas vara.

Människor tillåts aldrig vara dynamiska nuförtiden. Ingenting har någonsin varit svart eller vitt, jag tycker att det är befriande att se en människa som öppet visar både brister och tillgångar.

2008-09-28 @ 19:15:17
Postat av: Moa

Du är så himla klok och det tycker jag du ska fortsätta vara!

2008-09-28 @ 19:19:11
Postat av: Marie

Jag tycker iaf att du är GRYM! De där som blir ledsna o skickar mail får du skicka vidare åt mitt håll. Kram från skolkuratorn (tror vi har en gemensam vän också, Emma Sundh så du kan ju passa dem via henne :).

2008-09-28 @ 19:35:09
Postat av: Cassow

Jag förlamas lite varje dag av hur ytlig den generella världsbefolningen är, hur vi låter oss provoceras av hur våra medmänniskor ser ut, liksom letar efter fel och skavanker hos varandra - sätt att plocka isär varandra på, och hur effektivt bedömarna förminskar, ibland fullkomligen tillintetgör de personer vars kroppar blir granskade. Varifrån kommer allt detta projicerade (själv?)hat, och varför anser någon att denna besitter rätten att döma, fördöma och säga vad som är ett ok kroppsideal och vad som inte är ok?



Varför bryr vi oss så himla mycket om något så totalt ovidkommande som varandras utseenden? Vi borde bedöma varandra utifrån vad vi säger och gör i livet, inte utifrån något sjukt skönhetsideal som någon nyckfull, verklighetsfrånvänd, narcissistisk modehusidiot bestämt SKA vara den gällande normen just nu. Det enda som är utav relevans när det gäller skönhet, vare sig det gäller inre eller yttre sådan, är att vi ska kämpa för att trivas med oss själva - inte att världens människor ska avguda våra kroppar.



Alla som är modeälskare: tyck gärna att smink, kläder, frisyrer, acessoarer e.t.c är roligt, men sluta upp med att ständigt recensera vad som är rätt och fel just nu. För gärna fram vad ni tycker är vackert, men undvik att basha det ni inte gillar. För det sänder ut fel signaler som stackars osäkra tonåringar ofta inte kan hantera. INGENTING är fel - allting är rätt för en individ om det känns rätt och den mår bra av det.



Vad vi tycker om andras utseende eller vad andra tycker om vårat är skit samma - såvida det inte handlar om någon man är kär i eller är tillsammans med. Men om någon enbart vill ha någon annan för dennes utseende, så låter vi ytligheten segra igen.



Om vi gjorde slut med ytligheten - slutade vara dennes offer, så skulle modeindustrin bli maktlös. Skönhetsindustrin kommer aldrig försvinna, för alla vill vi vara vackra. Men modeindustrin får inte fortsätta ha den oerhörda makt de har idag. Därför är Annikas blogg så viktig. Hon ifrågasätter. Det en oskriven regel att en blogg där en vacker tjej (innifrån och ut) lägger upp foton på sig själv, och ibland öppet understår sig(!) att älska sig själv öppet (inför jantelagsSverige!), lockar till sig människor med dålig självkänsla eller självförtroende. Vi söker oss till likasinnade för förståelse, bekräftelse, tröst, vänskap och kärlek. Men en sån här blogg lockar också oundvikligen till sig asgamar, mobbare, folk som tycker ha sig rätt att döma andra, styra över andra, och som njuter av att göra det. NI är dem som sitter med de verkliga problemen (precis som modehusmassmördarna som försöker göra sina ideal till alla andras). Ni gör världen till en sämre plats med eran intolerans och självhatsprojicering. Get your shit together istället för att crap on the world.



Ok...nu har jag vädrat ut. Ge inte efter för idioterna Annika - det du gör är så oerhört viktigt (men du själv bestämmer givetvis i hur stor utsträckning du orkar försöka så fröna till förändring utav de sjuka idealen)!

2008-09-28 @ 20:06:26
URL: http://cassow.blogg.se/
Postat av: Karolina

Jag ser upp till dig, Annika! Du är ärlig och du är tillräckligt stark för att stå upp för dig själv, för du har ju faktiskt rätt! Du ska inte ge in för någon som sitter och säger att du är för smal för att få vara med på bild - då har ju hela smalhetsdebatten spårat ur totalt. Jag tycker du är skitsnygg som du är!

2008-09-28 @ 20:13:01
Postat av: Mikaela

Hej, fortsätt med du gör, du är grym!

2008-09-28 @ 20:13:38
URL: http://svippostina.blogg.se/
Postat av: underbaraclara

Vad fint du skriver Annika. Stort och fint. Det är svårt att vara kvinna. Man måste bära inte bara sig själv utan hela världen på sina axlar. Ta ansvar för allt, klara allt, orka allt. Ibland, men bara ibland får man lusta att vråla

MEN GÅ OCH DÖ ERA DJÄVLA IDIOTER SLUUUUTA NÅGONGÅNG FÖRFAAN. Men det gör man knappt. För då skulle kanske någon annan råka bli ledsen i ögat..och då ska man känna skam och skuld för det





Kram från norrland

2008-09-28 @ 20:21:20
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Alvin Draper

Har du någonsin varit med om något som är så konstigt att man tappar



intresset?

Vissa saker är självklart, för man har sett det redan sen man var liten.

Mitt intresse för fotboll, t.ex. Jag förstår inte det roliga och blir



ointresserad direkt. Många förstår sig inte på sk. "happenings", poesi



eller improviserade pjäser eller andra saker som i deras liv faller



under kategorin "flummiga bohemer i svart polotröja som står på en



scen". Men de sakerna är vi vana vid.

Jag menar de sakerna som är så otroligt mystiska så att man ger upp, det



finns inga ledtrådar. Alla som vid fjorton (14) års ålder någon gång



kallat sig "sökare" vet vad jag menar. Alla som älskar gåtor. Jag älskar



gåtor, mysterier, hemligheter. Därför fastnade jag för konst från



början, det kändes som det fanns en stor hemlighet i mitten. Därför



fastnade jag för jazz. Därför älskar jag skräckfilm. Varenda gång jag



kan välja mellan det bekväma och det okända väljer jag det okända.

Men det jag vill få fram i den här texten är de tillfällen då



något konstigt händer men jag ger upp nästan på en gång. Jag orkar inte



leta efter ledtrådar, för det finns för få. Eller för många, små. Man



vet inte var man ska börja.

Jag har bara två konkreta exempel för tillfället. Det ena var för



ungefär tio (10) minuter sedan. Jag var ute och tog mig min



eftermatencigarett i lugn och ro och njöt av höstens alla vackra färger.



Då hörde jag ett ljud. Det lät ungefär som en walkietalkie eller en



mobiltelefon med högtalarfunktion. Förutom ljuden fanns inga tecken på



liv.

Ljudet kom närmare.

Tillslut var ljudet precis framför mig, men jag såg fortfarande inte ens



skymten av var det kan ha kommit ifrån. Ljudet svängde vänster och



försvann långsamt bort.

Det andra exemplet är på sitt sett mer intressant, men också



mera logiskt. För ungefär en vecka sedan glömde jag min mobiltelefon



hemma över dagen. När jag kom hem hade jag sex (6) sms men noll (0)



missade samtal. Inget konstigt där, om det inte hade varit för att en av



smsen var från 222 som uppgav att någon lämnat ett meddelande på mitt



mobilsvar under dagen.

Jag ringde upp 222. Till min stora förvåning bestod meddelandet av en



för mig okänd kvinnas röst och hon tycktes föra en konversation med



någon på andra sidan luren. Alltså, min telefonsvarare. Hon svarade på



frågor och gnällde och småpratade trivsamt med ingen alls. Alldeles för



naturtroget för att hon skulle kunna fejkat hela grejen. Hon var



dessutom, om jag får gissa, nånstans i trettioårsåldern (30).

Mest pratade hon om hur stressigt det var i veckan och att hon var på



väg till en naprapat eller manikyr eller liknande. När jag precis vant



mig vid detta sanslösa meddelande på min telefon säger hon i förbi



farten "Ja. Och mitt sjävmordsförsök förra veckan blev ju ingen succé.



Ska nog försöka igen snart."

Som du säkert förstår blev jag mycket förvånad.

Men mysteriet var långt ifrån enda. När kvinnan berättar att hon ämnar



lägga på luren pga. att "Johanna" precis kommit hem ifrån skolan och



hojtar ett piggt hejdå tar det max två sekunder innan jag hör en



mansröst ta över. Och så börjar hela grejen om igen. Min första tanke är



att jag fått höra samma konvesation två gånger men en person i taget.

Jag upptäcker snart att det är fel. Både hans och hennes konversation



består till största del av medhållningar, "mm" eller "avisst". Han låter



dessutom ännu äldre, runt femtio (50). Är mer beredd denna gång men blir



fortfarande mäkta förundrad när även han börjar prata om självbevållad



livsändelse som om det vore ett billigt alternativ till att betala



räkningarna.

Endå är det sånna här saker man glömmer bort. För ledtrådarna är



en (1) för lite eller alldeles för lösa för att leda någon vart. Har jag



blivit tråkig, grå och ointresserad? Är min glöd borta? Stillas min



nyfikenhet av svar som "Jaja, det kanske var några som busringde". Nej.



Men tyvärr får jag för mig att svaren kommer komma till mig, jag behöver



inte leda reda på dem.



Att överhuvud taget kommentera i en främmande människas blogg är ung. lika mystiskt som hela Raoul PETE Parfalk, men han är fin.

2008-09-28 @ 20:44:06
Postat av: ediot

vackra du.

orättvist att du måste försvara dig hela tiden. men modigt att du vågar konfrontera folk som säger såhär

jag förstår hur du orkar- och jag förstår inte hur personer orkar hacka på dig.. onödigt.



jag hoppas din dag ändå blev bra. och att väntan inte blev för lång

2008-09-28 @ 20:46:53
URL: http://hanmedhatten.blogspot.com/
Postat av: Agnes

Annika, jag klagar aldrig på dig - du är bäst.

Både på insidan och utsidan.

Jag tycker du verkar på bra och en del människor finner sånt extremt påfrestande..

Därför skriver de grejer utan substans..

Må gott

Kärlek



Agnes

2008-09-28 @ 20:54:19
Postat av: Sara

Låt Annika leva och se ut som hon vill. En blogg är till för att bloggskrivaren ska kunna uttrycka sina åsikter i. Den är personlig!

Den som är anonym ovan"men gud vad är ditt problem" är den som inte vågar stå för något. man blir ju så mkt kaxigare som ANONYM.

2008-09-28 @ 21:05:50
URL: http://enkaffetack.webblogg.se/
Postat av: Amanda

Jag har hållit mig utan denna disskutionen, men nu kan jag helt enkelt inte hålla mig längre.

1. Du är smal på bilden, och jag kan omöjligt förstå hur folk kan tycka att du är tjock!

2. Det spelar ingen som helst roll hur du ser ut på bilden ändå, vare sig du varit tjock eller smal. Bilden ska väl vara på personen som skrivit texten, inte på något ideal?



Stå på dig.

2008-09-28 @ 21:45:27
URL: http://amandasliv.blogspot.com
Postat av: Anonym

Fortsätt att skriva om det som upprör dig, det är då du är som BÄST! Det är därför jag läser den här bloggen. Fortsätt att använda din talang till att beröra och uppröra. You rock!

2008-09-28 @ 22:00:02
Postat av: Evis

Nä, man kan inte göra rätt; inte som ung kvinna.

Jag tycker att du är bra, och använder ditt "inflytande" på ett bra sätt. Men du ska inte behöva ta ansvar för hela världen, det är faktiskt inte rättvist av folk att begära det. Jag gillar din blogg och jag tänker faktiskt aldrig på om du är smal eller inte.

2008-09-28 @ 22:16:34
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Laurent

GE DIG ANNIKA!!



Du är också ett sjukt ideal. Hur många tjejer kommer någonsin bli lika smala som du? Du ger dem ätstörningar. Min syster sa att hon inte åt på tre dagar efter att ha sett en bild på dig, jag var tvunget att tvångsmata henne med proteinsmet. Det är vad du gör med unga kvinnor.



Modellsmal är bara ett strå smalare än du. Du lägger upp bilder på din trådsmala kropp hela tiden, du är ett sjukt ideal. GE DIG NU!! Plus, du verkar också vara en patologisk narcissist. Slå upp den om du törs. Allt utgår från dig och din besvikelse över att inte kunna bli en riktig modell kräks ut här varje dag. Det är därför den frågan är dig så kär. Du får nöja dig med att modella i skitblaskan vad hon nu heter Mode.

2008-09-28 @ 22:26:50
Postat av: Marre

Hej Annika. Du kommenterade en gång i tiden i min blogg när jag kände mig ledsen efter elaka kommentarer om min kropp, att jag skulle vara för fet för att modella osv.. Du peppade mig så otroligt, så jag antar att det är min tur att ge tillbaka.



Du är en otrolig förebild. Du skriver grymt bra, du har sunda åsikter och med tanke på bilderna av dina systrar så förstår jag att det är så din familj är byggda, ni är tunnare än t ex jag då. Det är ju faktiskt så världen ser ut, som en påse Gott&Blandat med olika former och färger. Det är ju tråkigt att äta samma godis hela tiden liksom. Iallafall, ta inte ansvar för alla som läser din blogg, det är inte ditt uppdrag att ta ansvar för deras liv. Ta det bara lugnt och var precis som du är, helt fantastisk.



Du som kommenterat anonymt: Det är sådana som du som skapar dessa sprickor mellan alla kvinnor.

2008-09-28 @ 23:28:16
URL: http://marregoeswild.blogg.se/
Postat av: Annika

Tack för alla alldeles fantastiskt fina kommentarer. Tack tack tack tack. Jag behöver er ikväll.



Tack också till er som kommer med äckliga påhopp. Jag behöver er också. För att ni påminner mig om varför jag skriver. För att vidriga människor som ni inte ska tillåtas att vara oemotsagda.

Laurent, din kommentar är verkligen helt osannolik. Jag är så oerhört glad att jag inte är du. Det är så obeskrivligt synd om dig.

2008-09-28 @ 23:51:04
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: anaïs

Vill inte klaga på dig för att du är för smal. Men jag förstår inte varför du postar alla 100 beauty-shots på dig själv när du säger att det är för mycket med alla skönhets-idealer och kroppsfiksering i samhället. du skapar ju egentligen skönhets-fiksering när du plåtar dig själv om och om igen. Kanske du tycker det är kul att fota ditt ansikte 5 gånger i samma vinkel, men det verkar för mig lite märkligt. det kan verka på bloggen som att du har ett stort bekräftelsesbehov.

Kan vara att det inte är så, men det kan verka så.

2008-09-29 @ 00:10:23
Postat av: rosanna

Du är helt fantastisk!

2008-09-29 @ 00:24:22
URL: http://rosannaa.blogg.se/
Postat av: Evelina

Men jissanes! Bekräftelsebehov? Visst, möjligtheten finns, det vet jag ju inte. Men jag tror knappast att det är därför Annika lägger ut de oerhört vackra bilder som hon gör!

Annika ÄR vacker, precis som många andra som lägger ut bilder på sig själva. De är väldigt ofta också smala, men får inte skit för det. Grejen är att Annika snackar om ideal, därför får hon skit för hur hon ser ut. Hur sjukt är inte det?

Förstår ni inte att det Annika gör är bra?

Jag är inte smal, och visst kan jag bli avundsjuk på bilder ibland, men inte bara! Läs det hon skriver också för sjutton gubbar! Hon peppar ju, hon är världsbäst!

Att hon är smal och trivs så har väl inte vi med att göra?



Nej, fortsätt Annika med det du gör. Du kommer förmodligen alltid få skit för det, men å andra sidan, skulle du skriva om någonting annat skulle du får skit för det med.

Du är så bra!

2008-09-29 @ 00:46:40
Postat av: Emno

Annika, det kommer alltid finnas de som kräver att du och många andra ska vara en perfekta förebilder. Men de kräver något omöjligt. Du är inte bara en bloggare, du är framförallt en människa. Var den du är och skriv om precis vad du vill. Vad du än säger kommer det finnas någon som inte håller med och måste klaga. Men det finns också alltid någon som håller med dig, glöm inte det.

2008-09-29 @ 08:39:45
URL: http://pangboomkrash.blogspot.com/
Postat av: Maria Engström

Kanske får du försöka resonera såhär Annika; alla är olika, både utanpå och inuti (tack gode nånting för det). Det betyder att saker du säger kan uppröra andra och det får du nog acceptera. Även om du inte kan förstå det. Folk kommer att hänga upp sig på både hur du ser ut (för att du visar det) och på vad du säger (för att du säger vad du tycker). Många kommer hålla med dig, vissa kommer inte göra det. Jag tycker både positivt och negativt om allt du skriver, men det är också vad som gör det intressant att läsa din blogg och kommentera. Du kanske redan tänker såhär och då är det egentligen ingen fara. Jag är bara rädd att det ska få dig att tro att du har ett samhälleligt ansvar att skydda flickorna från självsvält. Jag försöker inte dalta med dig, det är ren omtanke. Dessutom tror jag inte att merparten av de flickor som vill vara size 0 läser din blogg. Tyvärr läser de andra bloggar. Tyvärr läser de anorektiska tjejerna och killarna på forum där de får tips om hur de kan gå ner i vikt. De flickor som varit/är sjuka pga självsvält och hetsätning OCH som hittat hit har nog börjat må bättre och sett att man KAN vara smal och må bra samtidigt. Det är lätt att glömma att sjukdomen inte ALLTID visar sig genom ett visst BMI. Man kan varit väldigt sjuk, men sålänge man inte är smal så reagerar ingen.

Förstår du vad jag försökte säga här? Emno sa det med lite färre ord, jag var lite mer omständig.

2008-09-29 @ 09:45:18
Postat av: victoria

Annika du är jättevacker och du har en slank kropp. Men så upprörande smal upplever då jag inte dig vara. Du har ju kurvor banne mig! Men du är också lång, och långa personer upplevs uppenbarligen som smalare än vad de är. Jag får ofta höra av folk som är smalare än mig(!) att jag är "så slank". Då himlar jag bara med ögonen och tänker "ni skulle se min mullmage!" som jag är stolt över... till och från. ^^

2008-09-29 @ 12:06:32
URL: http://svartvitlila.devote.se
Postat av: Sanna

Vill ge en kommentar till Laurent- det är väldigt sorgligt att din syster har ätstörningar. Jag vet hur det är, min familj gick igenom samma sak med min syster fram tills bara för lite sen. Men att klandra Annika för att din syster inte äter är bara rakt genomruttet. Om hon inte äter för att hon läser Annikas blogg och ser bilder på Annika, så är det ändå inte Annikas fel- PROBLEMET ÄR DJUPARE ROTAT ÄN I ANNIKAS BLOGG!



Man måste få ha rätt att uttrycka sig. Visa upp sig själv (anti- jantelagen). Och det är OMÖJLIGT att vara alla till lags. Det är alltid någon som blir stött, vad man än gör. Ska Annika låta bli att visa sig överhuvudtaget, eftersom folk på stan kanske slutar äta om de får se hur smal hon är? Och kanske är det så, att Annika inte försöker vara smal? Har för mig att hon för ett tag sen till och med lade ner stor möda på att GÅ UPP i vikt? Ibland kan man faktiskt äta ordentligt OCH vara smal, det har med förbränningen och ämnesomsättningen att göra. Precis som vissa människor istället GÅR UPP i vikt vad de än äter.



Jag hoppas att din syster får hjälp med sina problem, och att hon blir frisk snart. Men klandra inte Annika för att hon är sjuk, för det är inte Annikas fel!

2008-09-29 @ 15:43:46
URL: http://soleii.devote.se
Postat av: Sandra

(förlåt, jag heter Sandra och inte Sanna)

2008-09-29 @ 15:44:28
URL: http://soleii.devote.se
Postat av: Paulina

Tyckte bara du såg glad, sund och snygg ut på bilden! Klart att man kan bli lite avundsjuk för att man inte själv har den där fina platta magen. Men det är ju inget problem! Det är ju inte som att man börjar svälta för att försöka bli lika smal, haha! Du är en tjej man kan se upp till, för att du är så klok och verkar vara så trevlig och du tänker efter! Hur du ser ut gör dig varken till en bättre eller sämre förebild! Men söt är du! :)

2008-09-29 @ 17:49:10
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: Karin

Jag blir så ledsen av de elaka kommentarerna du får. Jag hoppas att sådana elaka läsare aldrig hittar till min blogg. Jag förstår inte om Laurents kommentar var på riktigt, om han menade det där. Det han gör när han är elak och med sina personangrepp är tusen gånger värre än om man som smal tjej utan att mena det ger en annan tjej komplex. Kan ingen som Laurent på allvar svara på frågan vad han tycker att naturligt smala tjejer ska göra, ska de sluta vara med på foton, sluta tycka om sig själva, bara bära baggykläder, inte kunna ha åsikter om ideal?

2008-09-29 @ 19:28:01
Postat av: M

Laurent: Jag tror du skulle bli förvånad om du visste hur mycket ditt resonemang säger om dig som person (och generellt om vår samtid). Och jag kan lova dig: det är ingenting bra.



Om jag har förstått dig rätt så är du alltså förbannad på Annika för att du inte tycker att hon tar ansvar för hur din syster ska tolka hennes blogginlägg?



Jag undrar om det finns ett mer övertygande sätt att idiotförklara sig själv och sin familj på. Om jag säger så här: det är minst sagt ett intressant sätt att försvara sin syster på. Jag kan inte låta bli att fråga mig om din syster också skulle börja arbeta som prostituerad om hon råkade upptäcka en blogg som t ex deepthroated.wordpress.com. Inget ont menat om horor, hon skulle säkert bli en mycket bra sådan. Jag menar, hon låter ju onekligen väldigt hängiven.



För att klargöra: du är alltså arg på Annika för att hon inte säger åt dig vad du ska tycka och tänka. Är du verkligen så obegåvad som du vill få oss att tro? Är ditt inlägg i själva verket förklädd samhällskritik? Är Annika din mamma? Jag vill hävda att det snarare är din attityd som gett din syster ätstörningar. Om det nu är det hon lider av.



Jag beundrar det du gör Annika, även om jag inte riktigt förstår det. Men det är en annan sak, och framförallt av andra orsaker än dem du kritiseras för. "Jag är så oerhört glad att jag inte är du". Den meningen säger allt. Och jag förstår varför du inte säger mer än så, och det är smart, smartare än mina kommentarer tydligen. Kanske finns det människor som inger större äckel än det av att få diarré på ryggen ;)

2008-09-29 @ 19:41:48
Postat av: johanna

Det spelar ingen roll vad du gör, för mig är du ändå alltid bäst, allt du skriver träffar rätt i hjärtat.



Och man får göra fel, det är faktiskt tillåtet.

2008-09-29 @ 20:48:38
Postat av: Hanna

det är första gången som jag läser din blogg, verkligen inte den sista. Du verkar vara en enormt klok och bra tjej!! Har bra åsikter som folk borde ta efter! Tycker bilden på dej var skit snygg! =) kram

2008-09-29 @ 21:14:50
Postat av: G

Hej!

Jag undrar bara över en sak...

Det finns en person som läser dina bloggar, kopierar dom och sen lägger upp dom på sin egen blogg och.

Hn skriver heller inte att hon citerat från din sida utan tar åt sig all ära för inläggen.

Det jag undrar över är att: tycker du att det är okej att h
n gör såhär?

Själv gillar jag det absolut inte och ännu mindre när hon får kommentarer som "bra skrivet" fast hon bara har kopierat rakt av från din blogg.



Anyways j*vligt bra skrivet (fast jag inte personligen läst din blogg men ja... läst från "kopierarens" blogg)

2008-10-01 @ 17:17:27
Postat av: Annika

G, varför länkar du inte till den personens blogg?! Det är ju självklart att det inte är okej, eftersom det bryter mot upphovsrättslagen.

2008-10-01 @ 17:21:04
URL: http://beautifulones.se
Postat av: G

Annika > för bloggen är på en svenskfinsk community site... www.berusad.org (och man måste vara medlem för att läsa andras bloggar)

2008-10-01 @ 17:41:27
Postat av: Ida

Finaste Annika, jag håller med alla andra av dina läsare som beundrar dig precis som du är och det du står för. Jag hoppas av hela mitt hjärta att alla idioter som skriver falska kommentarer inte når dig. You are so much better than them. Even though you'd never admit it yourself.

2008-10-01 @ 18:00:53
URL: http://myspace.com/idasusanliselott
Postat av: Annika

G, och vad heter personen där?

2008-10-01 @ 18:55:34
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: G

Annika > -honey

2008-10-01 @ 19:59:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback