Nej, jag vet att ironi inte funkar på internet.

Alldeles nyss tog jag några fina bilder på mina nya, alldeles bedårande, underkläder. (Ja, de satt på min kropp, alltså.) Jag lade in dem i datorn, och var en sekund ifrån att lägga upp en av dem på bloggen, när jag plötsligt insåg att nej, så gör man ju inte. Det är bara dåliga flickor som lägger upp så avklädda bilder på internet. Tjejer som vill ha bekräftelse (usch!). Och så ser chefen bilderna när han googlar sina kvinnliga anställda specifikt för att se till att det inte finns några bilder föreställande dem i underkläder, host host, och så
förlorar man jobbet och förmodligen vännerna och lägenheten och sitt lilla bräckliga människovärde också. Plus! Plus att någon skulle kunna se bilden och bli... schhh, jag måste viska nu, lyssna noga! ...kåt. För det blir ju alla av kvinnokroppar, och då måste man tillfredsställa sig själv, och det är sjukt äckligt. Händerna på täcket, boys and girls, annars kan ni lika bra traska ner till skärselden på en gång med era smutsiga små fingrar.

Nej, kroppen ska man skämmas för och den ska döljas, åtminstone om man inte är en bekräftelsehora. Och jag, jag hatar bekräftelse, jag är så himla trygg i mig själv, nämligen. Så jag får nöja mig med att säga som så att mina nya underkläder, de är skitsöta. Randiga i vitt och ljusblått med en liksom virkad spetskant. Ni ser dem säkert framför er. Tänk, vad bra det gick - jag slapp till och med förlora mitt människovärde!

Kommentarer
Postat av: sarah

Haha. Underbar läsning! Denna bloggen återvänder jag till! Precis, när chefen googlar sina kvinnliga anställda för att se till att det inte finns några opassande bilder...host host..!!

Postat av: Janna

HaaahaHahahaa

åh underbart, kommer garva mig till söms

2008-03-04 @ 02:27:18
URL: http://tuesdays.blogg.se
Postat av: Annika

sarah, du är välkommen närhelst du vill, jag tar emot dig med öppna armar!

Janna, min granna Janna. Jag längtar efter att få träffa dig.

2008-03-04 @ 02:32:49
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Elina

Ja precis, man måste vara RÄDD om sin kropp här i världen! Gud förbjude att vara stolt över den, och gud förbjude att skämmas över den. Helst ska man glömma att den över huvud taget finns, men ändå ska den vara sådär lagom behagfull att den inte väcker uppståndelse åt något håll.

... man kan bli trött för mindre. Jag är glad att du dock har integritet nog att göra som du vill i den här frågan - det vill säga, det som känns bäst för dig personligen. Hade jag befunnit mig i din situation hade jag antagligen känt mig manad att lägga upp bilderna, bara för att visa att jag KAN - och ett dygn senare ångrat mig av en rad olika anledningar. Det är en snårig djungel, det här med kroppen och hur laddad den tydligen är för många. Positivt, negativt, sexuellt, provokativt... och det är bra, mångfald är bra. Men - någon gång skall väl kroppen också bara tillåtas vara en kropp? Inte på så vis att den reduceras till en vandrande klädhängare och inget mer, men ... vore klockan inte kvart i tre på natten skulle jag antagligen kunna uttrycka mig bättre, men då skulle jag sannolikt också låta bli att skicka kommentaren i slutänden. Nu gör jag det, och hoppas på att jag inte blir alltför missförstådd av dig, och medläsare. Okej?

2008-03-04 @ 02:46:23
Postat av: annika

bekräftelsebehovet!
när jag började läsa din blogg tänkte jag, nejmen en såndär modeblogg igen, och sen är hon snygg också, en sån vill jag ju inte läsa, egentligen. Fast jag fortsatte smygläsa litegrann och nu älskar jag att du skriver om nätterna när ingen annan gör det så jag har något att läsa när jag inte har lust att sova. Så det tackar jag så mycket för (och ja, jag har insett att du egentligen inte är så mycket modeblogg)
För övrigt säger vissa att det är mitt bekräftelsebehov som gör att jag kommenterar såhär också. Det gör att jag egentligen inte kommenterar, bara litegrann i smyg. För det där behovet av bekräftelse är det ingen som ska få veta att man har, nej inte alls. Så nu är vi tysta.

(ja, och alltså, det jag ville säga var att jag gillar bloggen, inte något annat)

2008-03-04 @ 02:47:16
URL: http://annikabackstrom.blogspot.com
Postat av: Johanna

Annika, Annika, Annika.
Vad skulle jag göra utan dina nattinlägg?
När jag vaknar på morgonen, irriterad och uttråkad skriver du underbara saker som gör att man får tänka lite. Jag gillar verkligen dig för det. Det sjuka i hela sammanhanget är att jag känner igen mig i vad du skriver idag.
Jag har alltid varit faschinerad av människokroppen
och inte alltid nödvändigtvis i ett sexuelltsyfte. Några av de bästa bilderna jag har tagit är nakna. Tyvärr är det tråkigt att vi är programerade att ramla in i en mall som säger att om lägger upp bilder på sig "avklädd" så är man ditten och datten (de där tråkiga könsorden som är laddaded med så mycket hat vill jag fan inte använda). När det inte alls är vad man avsedde, man kanske ville visa hur jävla vacker kroppen är vare sig man väger 30 kg eller 150 kg eller därimellan (lätt överdrivet men mer för att ha en tydlig poäng) eller som du nu för att visa dina nya underkläder. Jag minns när jag fick utegångsförbud när jag var 15 för att jag var för "vågad". Nej nu blev det himla långt, men ville tacka dig för att du skriver himla fint. Jag hoppas att folk förstår vad jag menar då jag ofta har en tendens att uttrycka mig väldigt luddigt.

2008-03-04 @ 09:06:36
URL: http://disktrasa.tjejsajten.se
Postat av: stina

jo det var nog bäst så..
för jag är helt övertygad om att jag hade blitt väldigt upphetsad av att se dig i söta undies, och det hade ju vatt för illa..

2008-03-04 @ 09:46:05
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: victoria

Haha! Ja, precis, alla snuskiga gubbar som lusläser bloggarna, jojjomensan! Det är synd att kroppen måste kopplas ihop med sex. Verkligen. Och det roliga är att ju mer fylligare kropp man har, desto mindre ok blir det att visa sig - inget jag kan bevisa, men något som jag själv tolkat. Blöh!

2008-03-04 @ 09:50:55
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Lina

På den tiden jag hade bilddagbok som jag uppdaterade typ minst varje dag så råkade det komma med bilder där jag var mindre påklädd. Det var inget medvetet eftersom jag alltid tyckt det här puritanska sättet att täcka över nåt så vanligt som en kropp är skitlöjligt. Reaktionerna blev dock inte nådliga. Det var ju jätteäckligt att visa sig i bh eller ta outfitbilder i t-shirt och trosor. Det var ju tydligen ett bevis på att jag skrek efter bekräftelse. (och jag som bara tyckte det såg fint och hemmaslappt ut)
Det är som om folk inte riktigt förstår skillnaden mellan vardaglig nakenhet, konstnärlig och så till sist den sexualiserade. Tragiskt.

2008-03-04 @ 10:48:38
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Mikaela

Mhm, brukar tänka på Lars Winnerbäcks rader ibland och blir lite ledsen.
"Jag kunde ställa mig naken, jag skulle mena en del, men ett dregglande lejon skulle ta det helt fel"
Så sant.

2008-03-04 @ 11:27:46
URL: http://stalkamig.blogg.se
Postat av: Evis

Jättebra skrivet och tänkt som vanligt.

2008-03-04 @ 11:43:35
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Tobbe

Prydheten har segrat. Igen! Haha

2008-03-04 @ 11:46:14
Postat av: Christian

Nakenhet sitter enbart i betraktarens ögon.

2008-03-04 @ 12:20:32
Postat av: tovemarie

ÅH vad underbar du är! Sluta aldrig skriva, lova det, okej?

2008-03-04 @ 12:33:10
URL: http://tovemariekblad.blogg.se
Postat av: Abbes pappa

Shit vad bra du är, Annika. Det är med stor glädje och behållning jag tittar in till dig med jämna mellanmrum. (Men hur högtravande och gammelmanpräktigt lät inte det då?)

I alla fall. Du är grym.

2008-03-04 @ 13:19:40
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Tari

Jag var tvungen att fnissa och fick idéen att springa ut i mina underkläder, skrikandes att ingen ska minsann googla mig, här får de se valkarna hoppa... ^^

Och jag önskar att jag kunde ha den där skönheten att bara göra saker, att ta kort när man sitter och jäser framför datorn och egentligen ser avskyvärt slarvig ut.. Mer äkta än så blir det egentligen inte.

2008-03-04 @ 13:20:04
URL: http://iloveyourpapercuts.blogspot.com/
Postat av: Elin

Annika, sätt på kläderna på nån oskyldig liten nallebjörn eller nåt! Då får alla se dem, plus att det kunde vara en intressant kombination.
eller kanske inte..
eller så blir det bara svart.

2008-03-04 @ 15:11:35
Postat av: sofia dahlén

ÅH ANNIKA VAD DU ÄR BRA!

2008-03-04 @ 17:00:13
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: M

Oh gud, du skriver så sjukt bra
och din text är så sann,ska man inte kunna visa upp det mest naturliga i världen, sin egen kropp?
SKulle jag kunna få vara en copycat och lägga in texten på min bdb (undertecknad med Annika såklart)
You rock!

2008-03-04 @ 17:07:31
Postat av: Annika

M; självklart får du det!

Tack för alla härliga kommentarer, ni är fantastiska.

2008-03-04 @ 17:12:30
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Tomac

Gud, jag dör!
"...annars kan ni lika bra traska ner till skärselden på en gång med era smutsiga små fingrar."
Jag sitter ensam i min lägenhet och känner mig som en knarkare - men jag kan inte sluta skratta.

Det här inlägget ska jag spara och plocka fram nästa gång jag krockar med livet. Loves it.

"Damer utan kläder ska man inte titta på.
Fy skäms på sig medborgare som tittar ändå.
Det är onaturligt att se en kvinna bar.
Det kan man bli förstörd av den saken är klar."

Det är Vreeswijk och du mot världen.

2008-03-04 @ 18:47:10
URL: http://fold4wrap5.blogg.se/
Postat av: tobbe

http://uk.youtube.com/watch?v=Lx526pO9UV0&feature=related

2008-03-04 @ 18:55:23
Postat av: Nora

Ja, de är sjukt töntigt de där med att man tydligen inte får lägga upp vilka bilder man vill!

2008-03-04 @ 19:46:06
URL: http://aife.webblogg.se
Postat av: Johnny Scharonne

Bra inlägg. Jag har själv tvekat till att lägga upp bilder där jag kan uppfattas som för "sexig" eller "bekräftelsehorig". De har varit konstnärliga och helt osexiga utan bara snygga eller föreställt något klädesplagg som täckt för få delar av kroppen. Men det är de heterosexuella männens sexualitet som bestämmer vad folk med kvinnokroppar får visa. Det spelar ingen roll hur man själv ser på sin kropp - om någon kan uppfatta en som sexig så bör man gå och gömma sig.

Jag gillade din ZTV-otrendigoutfit idag förresten ;)

2008-03-05 @ 00:01:11
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Paulina

Har också tänkt på det där, varför det skulle vara så farligt med bilder på sig själv i underkläder?

Man skulle ju liksom inte bry sig om en bild av en kille i kalsonger.

Av samma anledningar som du rabblar upp så vill man ju inte lägga upp en lättklädd bild, även om det bara är en bild. lika mycket bild som det är när man har kläder på sig.

men man är väl rädd att uppfattas... på fel sätt. =/

2008-03-05 @ 02:17:56
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: Elisabeth

jeg tror kanskje jeg elsker deg litt..

2008-03-05 @ 12:21:55
URL: http://selfhelp.blogg.se
Postat av: Liv

Är det bara jag som blev nyfiken på hur underkläderna faktiskt ser ut? Men jag har ju valt att inte lägga ut en enda bild på min blogg, så jag ska kanske vara tyst :-) Men jag håller med om att vi har ett konstigt förhållande till kvinnokroppen.

2008-03-05 @ 22:56:16
URL: http://www.livetsvatten.blogg.se
Postat av: Lene

jeg tror også at jeg kanskje elsker deg litt.

du er fin, du!

2008-03-07 @ 09:53:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback