Kom med och lägg dig här i gräset under mig och blöt ner kläderna

Maud kommenterar inlägget You seem so out of context (in this gaudy apartment complex):

"Jag vet inte hur jag ska säga det här utan att det låter som ett påhopp, för det är inte menat som ett. Jag tycker att du är supervacker, smart och allt sånt där. Men jag blir lite orolig när jag ser de här bilderna, för dina armar och ben ser så tunna ut. Du skulle kanske må bra av lite mer muskler? Har inte sett det förr, så det kanske bara är bilderna som är tagna i en konstig vinkel, vad vet jag. Förlåt i så fall, Annika."

Maud, jag tycker att det är jättebra att du säger till. För du har alldeles rätt. Mina armar och ben ser väldigt tunna ut på de här bilderna, och kan absolut må bra av både mer muskler och mer fett. Jag jobbar på det (åtminstone fettbiten). Däremot är det absolut inte så att jag äter för lite, så det behöver du inte oroa dig för. Och jag är inte heller så smal som jag verkar vara på bilderna.

Jag skäms när jag får sådana kommentarer. Jag ser det verkligen inte som ett påhopp, men jag får väldiga skuldkänslor.
För att ni överöser mig med komplimanger, och så ser jag ut som ett benrangel (verkligen inte "på riktigt", som sagt, men ibland på bild). Och visst kan benrangel vara snygga, men de känns en aning för överrepresenterade när skönhet definieras.

Jag vill inte att ni ska tycka att jag är fin för att jag är smal.
Jag vill att ni ska tycka att jag är fin för att jag är en lustig, öppen, förvirrad och lagom pretentiös idiot.
Och så vill jag att ni ska äta massor av mat och inte tyna bort, för att svälta ihjäl med flit är faktiskt det största slöseriet som finns i hela världen.

Diskutera! Är det oansvarigt att lägga upp bilder där man ser "för smal" ut? Jag vet inte.

Kommentarer
Postat av: Sabina

OJ vilken svår fråga. Annika, jag tycker också att du ser för smal ut på de där bilderna. Alltså, smalare än vanligt, och du är ju smal redan så jag blev lite rädd av de bilderna. Och arg på mig själv för att jag inte alls tycker att det är "fult", utan bara blir orolig för dig. För jag gillar verkligen dig, på avstånd alltså, och vill att du ska må bra. Men är det oansvarigt? Shit vad komplext. För nej, du kan ju inte rå för hur du ser ut. Om du äter och mår bra kan ju inte du hjälpa om någon tycker att du är fin och smal och vill gå ner i vikt för att se ut som du. Men jag förstår verkligen vad du menar. Jag är så tacksam för att du tar upp sånt här. Det är viktigt att tänka på vilka signaler man sänder ut, och att visa att man är medveten och bryr sig.

2008-03-02 @ 11:33:36
Postat av: F

Annika! Jag tycker du är fin för att du verkar vara en så snäll och fin människa! Du är rolig, och jag älskar att du verkar ha så mycket självdistans!

2008-03-02 @ 11:34:34
Postat av: Johanna

Nej, jag kan inte tycka att det är oansvarigt. Inte alls. Du ser ju ut som du gör och du är vacker både eligt idealet och på et väldigt eget och personligt sätt. Det är inte ditt fel om någon tar illa upp (menar inte att någon skulle göra det, men OM). Men jag är precis som Sabina glad att du är medveten och uppmanar till diskussion.

Och jaaa. Det måste vara det allra största slöseriet. Förfärligt sorgligt.

2008-03-02 @ 11:39:01
Postat av: Anja

Alltså... du är sjukt snygg men skulle verkligen kunna gå upp lite.

2008-03-02 @ 11:55:03
Postat av: elsa

nej jag tycker inte heller att det är oansvarigt. men väldigt klokt av dig att föra en dikussionen om det.

vissa är korta andra långa vissa smala andra kurviga vissa har små bröst andra stora etc. och så är det! vi kan inte ändra på det faktum att vi alla ser olika ut, vi kan visserligen modifiera våra utseenden idag men jag hoppas att det försvinner! (idealist? javisst!)
och det ena utseendet är inte finare än det andra, men vi har alla våra personliga smaker, estetik och skönhet är om något relativt. precis som någon gillar färgen rosa och en annan grått så kanske någon gillar en muskelknippe å en annan ett benrangel (utan att på något sätt menar att du är det). men vi måste också börja ge mer utrymme i media för de som inte faller in i dagens ideal, således måste vi ändra på dagens ideal. det är inte äckligt och fult att vara jättesmal som vissa menar men det är inte heller äckligt och fult att vara större, med bristningar och blek hud etc.

och jag vet inte riktigt om man kan säga att en ätstörning är ett slöseri, det är ju en hemsk psykisk sjukdom, precis som t.ex. depression och självfallet tycker jag vi ska göra vad vi kan för att minska på folks lidanden (läser trots allt till psykolog) men menar bara att det är ju inte något man väljer. man väljer inte en ätstörning.

och jag tycker du vacker, eftersom du verkar så fin på insidan. och ett leende som utstålar så himla mycket energi.
jag tycker inte att en sorts kropp eller utseende är att föredra utan (klichevarning) det är så mycket "gör" ett utseende, inte minst insidan. även om jag har svårt för att se ett något vackert i en sjuklig kropp vare sig det är sjukligt smalt, sjukligt stort eller sjukligt mycket modifierat.

2008-03-02 @ 12:04:34
Postat av: bokmald

jag blev faktiskt lite rörd av hennes försiktiga kommentar och ditt lugna insiktsfulla svar.

En sak som jag har uppmärksammat sedan jag flyttade utomlands är hur viktigt utseendet är för unga svenskar. Det är klart att jag visste det innan, i Sverige tas trender upp så lätt och folk köper så mycket kläder, smink och accessoarer hela tiden att jag undrar var de får pengar ifrån. En en annan sak som jag tänker på varje gång jag varit i Sverige igen är hur smala så många tjejer är. Riktigt smala och många som är kurvigt byggda mår dåligt för att de inte passar in osv.

Jag kan inte uttala dig om din "roll", eftersom jag inte vet hur många läsare du har. Men du är någon som väldigt många verkar se upp till och du är väldigt smal. Men samtidigt är du väl modell om jag förstått det rätt? Nåväl, vad jag försöker säga är att så länge du inte glamoriserar smalhet á là Keira Knightley så kan man väl inte säga att du gör något fel direkt?

Det finns så väldigt många bloggare som skriver om size zero och hur de själv försöker nå dit. Bloggar där det står om tjejer som äter ett äpple om dagen och skriver "nu måste jag till gymmet".

Jag tror att risken alltid finns att någon lockas av att bli smalare, och i bloggvärlden finns tyvärr mycket inspiration att hämta. Så ifall någon är i riskzonen så finns det många andra bloggar där de kan falla i fällan än din.

Och först och främst har du ju dig själv att ta hand om,och de som läser din blogg vet ju att du inte uppmanar nån att vara smalare.

Hm. jag har skrivit rätt mycket nu, men vet inte riktigt vad jag vill säga. Det är svårt att veta hur stort inflytande du har och svårt att säga när någon är en förebild. Men ofta är man väl en ofrivillig förebild och tvingas in i en ansvarsposition.

Jag hoppas att fler diskuterar detta...

Postat av: Vera

Saken är den att tjejer har som alla andra människor, en egen vilja. En egen vilja till att svälta sig, de bestämmer själva om de tänker göra det eller inte. Visst de påverkas av bilder men jag tycker inte det är fel att lägga upp bilder om det inte är någon antydan på att man ska gå ner i vikt för att det är bra och vackert. Det är ju fel om man inte får lägga upp bilder på sig själv ifall man är smal, bara för att det ev. kan påverka någon. Eller?

2008-03-02 @ 12:10:32
Postat av: Lina

Om det nu är som du säger att du äter helt okej (och det tror jag på) så har du ingen orsak att censuera bort bilder där du ser för smal ut då det helt enkelt var hur du såg ut just då den bilden togs. Människor kommer i alla storlekar, att helt sluta visa att det finns naturligt smala ökar istället statusen att sånna har ätstörningar.
Det hade dock varit en annan sak om du enbart lade upp bilder där du ser jättebenig ut med emphasis på de benigaste delarna.

Jag tycker du är jättefin för att du skriver bra, verkar ha en trevlig personlighet, bra musiksmak (ja jag är fjantig) och sist men inte minst att du har ett verkligt sött ansikte. Hur smal du är har jag nästan inte reflekterat över.

2008-03-02 @ 12:43:51
URL: http://mjorf.blogg.se
Postat av: Charlie

i can't say that i think its irresponsible, but i do agree that this image of the waif-like female form is heavily over-represented in fashion. in the 90's fashion was (comparatively speaking) more about looking strong and healthy- elle macpherson etc, had unattainably perfect bodies, but they didn't look underweight. i think there is a strong conception now that every extra ounce of flesh on the female form detracts from its beauty, a perspective which generates an incredibly shortsighted vision of beauty, and which impedes women from feeling that a strong, healthy body is not only acceptable, but desirable.

2008-03-02 @ 14:03:55
URL: http://openup-beginagain.blogspot.com/
Postat av: s

Jag haaller med bokmald. Sen jag flyttade till frankrike maar jag mycket bättre, det är okej att äta vad man vill, att inte sminka sig, jag känner ingen som gaar paa gym (all mina svenska kompisar tränar flera dagar per vecka och faar aangest om de missar ett pass) och de flesta jag känner här har nog ingen aning om hut maanga kalorier man bör faa i sig per dag
jag maar saa mycker bättre här, och ser ändaa precis likadan ut

I sig tycker jag inte det är fel att lägga ut bilder där man ser för smal ut, vad är för smal egentligen. Man ska faa se ut som man gör, tjock, smal, kort laang.
men jag tycker de är bra att du tar upp fraagan. För även om vi I Sverige vad gäller jamställdhet och syn paa kvinnan i samhället har kommit mycket längre än de flesta länder (inkklusive Frankrike) saa har jag aldrig varit naagonstans där folk är saa utseendefixerade som i Sverige.

Problemet är inte att du lägger ut bilder där du ser smal ut. Problement är att ett stort antal tjejer faar angest av de utan anledning därför att deras självförtroende ligger paa botten, därför att vi tillsammans i samhället, med all hets och hysteri över utseendet, har tryckt ner själförtroendet totalt. Och det är ett alvarligt problem

2008-03-02 @ 15:04:46
Postat av: Josefin

Jag tycker det är skitbra att du tar upp det här Annika. Bilden av dagens skönhetsideal är helt vriden och det finns otäckt många tjejer (säkert även en del killar) som har ätstörningar. Jag är själv en av dom som drabbats av skiten, för jag tyckte att benigt var vackert. Men som du säger, det är inte där skönheten ska sitta. Skönhet kan vara så mycket. Lite sneda tänder och stora ögon, vadsomhelst, men allra vackrast är det när personligheten lyser genom ytan på det där speciella sättet. Klyschan att skönhet kommer inifrån är jävligt sann. Och till din fråga, jag tycker inte alls att det är fel att du lägger ut bilder på dig själv. För som flera andra också skrivit så är det ju inte din smalhet som är fokus i bilderna, utan bara du. Och bilderna är riktigt vackra, för du har en sån inre skönhet som lyser igenom och ett leende som skulle kunna lysa upp vilken tråkig, grå vinterdag som helst. Go Annika, du är en skitbra förebild som tar upp det här och visar var du står. Kram på dig!

2008-03-02 @ 15:20:09
Postat av: Tari

Det är inte oansvarigt alls att vara lite smalare och visa upp det, trots allt är en del smalare än andra.
Min mamma har alltid vägt runt 40-strecket och inte varit längre än mig (163), medans jag alltid varit 60+. Våran kroppsbyggnad är inte mycket annorlunda, jag är helt enkelt bara rundare.

Det enda som är fel, är om man predikar att smalt är det enda bra och det enda vackra.

Nu är jag själv typen som mår dåligt av min kropp, men det är något jag får ta, för jag orkar inte ta tag i det. Tyvärr får man ju höra när man kommer till Sverige, hur mycket man gått upp i vikt av att levt i Belgien. Och hur ohälsosamt det är (trots att min övervikt är på ynkliga 3 kilo), och usch, äter man verkligen ingen bra mat där?

När jag satt i min klass för någon vecka sen, berättade en 40+-are, hur hon aldrig åt något sött, hon tränade 20 minuter på träningscykel varje dag, och sen vart det till gymmet och springa där. Jag tyckte synd om henne. Hennes liv består av att räkna kalorier, att träna, att aldrig kunna slappna av.

Någonstans har samhället gått väldigt fel och vi stressar oss till döds, över något så banalt som vårt utseende. Om tvåhundra år, vem sjutton minns ens midjemått? (om det är vad jag blir ihågkommen för, kommer jag bli otroligt förolämpad).

2008-03-02 @ 15:55:55
URL: http://iloveyourpapercuts.blogspot.com/
Postat av: jo

Vera - jag tycker nog att du gör det litet väl enkelt. OK, alla har en fri vilja, men de stereotypa och ofta sjuka mediebilderna av kvinnor utgör naturligtvis fantastiskt foder för dålig självkänsla. En ätstörning har i nio fall av tio djupare underliggande orsaker, men det är lätt att hänga upp ångesten på, säg, utseende. Media hjälper inte precis -- dagens ideal är inte rimliga, de avspeglar inte hur majoriteten av tjejer faktiskt ser ut.

Och vad gäller dina bilder, Annika, så tycker jag inte att du skall behöva skämmas för att du är smal. Du säger att du äter normalt och då är det väl helt enkelt så att du har en viss kroppsform. Det är ju inget fel med det; det finns inget förbjudet i att vara smal i sig!

2008-03-02 @ 17:22:05
Postat av: Maud

Hej Annika. Skönt att du inte tog illa upp, jag var orolig för det. Du tog det precis som det var menat (verkar det som). Jag vill bara tillägga att jag tycker att du är vacker för din personlighet i kombination med det yttre.

Jag anser inte heller att du har gjort något oansvarigt genom att lägga upp dessa bilder på dig själv, alla ser ut som de ser ut och det är kul med lite variation. Jag är själv väldigt smal och vet hur det kan vara när folk påpekar det för en hela tiden. Men jag tyckte som sagt att du såg tunnare ut än vanligt på just dessa bilder, så det var därför jag kände att jag ville skriva något om det. Ser att tjejer i allmänhet gärna skriver kommentarer om att du är så smal och fin. Men det känns en aning snedvridet, eftersom du inte är fin FÖR ATT du är smal utan för att du är fin, helt enkelt... Jag tror nog att du fattar min poäng. Jag vet mycket väl att du poängterar vikten med att äta bra och det tycker jag att du gör rätt i när många har den inställning som de har.

2008-03-02 @ 17:29:21
Postat av: victoria

Visst stämmer det att det idealet är överrepresenterat, men för det tycker jag inte att man ens ska behöva reflektera över huruvida man ser väldigt smal ut på bild eller inte. Du är du, även om du nu ser smalare ut på bild än verkligheten. Tycker jag! DÄREMOT tycker jag att kurvigare människor inte ska vara rädda för att ta bilder på sig själva. Jag kan exempelvis uppleva det jobbigt att ta helkroppsbilder eftersom att jag finner mig själv "oproportionerlig". Vet att det är jättedumt.

För övrigt förstår jag att Maud inte menar något illa, men själv blir jag irriterad på när folk kommer med yttranden som "du kanske skulle må bra av lite muskler?" eller typ "du kanske skulle behöva lägga på ett par kilon?". Varför hänga upp sig på andra vanliga människors kroppar!? FFS jag tycker inte du har något sådant ansvar gentemot dina läsare! :S

2008-03-02 @ 18:19:55
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: albin

Så länge du lägger upp bilder på dig själv som visar hur du ser ut kan väl aldrig vara oansvarigt? Eller?

Jag menar, du ser ju ut som du gör, man kan väl inte ha ett oansvigt utseende?

2008-03-02 @ 18:31:47
Postat av: K

Är det oansvarigt att lägga upp bilder om man är överviktig? har för stora bröst? Nej det är så vi ser ut. Som smal får man upplvea många trista kommentarer(tycker jag iaf) och aldrig riktigt vara nöjd med sig själv utan att få skuldkänslor. Jag vet att jag äter mest och onyttigast av alla mina vänner ,är den enda som itne tränar(detta är dock oansvarigt) och den enda som inte väger migs ständigt men det är bara jag som får negativa kommentarer fast jag är otroligt nöjd oh glad! Du är fin som du är och det är vi alla!!

2008-03-02 @ 19:04:11
Postat av: Anna

Det tar lika hårt att höra att man är för smal som att höra att man skulle vara tjock.
Jag läser inte din blogg för att kommentera hur smal du ser ut på dina bilder... Jag läser den för dina texter, musiktips och inte minst FINA bilder.
Man mår inte bra av viktkommentarer, god damn it.

2008-03-02 @ 19:18:08
URL: http://beleaguer.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag gillar när du namnger dina inlägg efter låtar. Måste ju säga att dagens slår allt! Jag är nog Jakob Hellmans största beundrare

2008-03-02 @ 19:25:25
Postat av: anonym

Vi måste inse att det inte är andra människor som ska uppfostra våra barn. Men visst kan jag när jag tittar in i din blogg få lite dåligtsamvete ifall jag käkat en ostmacka innan eftersom jag också vill vara sådär snygg...

2008-03-02 @ 20:10:19
Postat av: Evis

"Jag vill att ni ska tycka att jag är fin för att jag är en lustig, öppen, förvirrad och lagom pretentiös idiot."

Just därför faktiskt.

2008-03-02 @ 20:10:49
URL: http://omstil.blogg.se
Postat av: Sara

Men herregud! Dåligt samvete av ostmacka! Var är världen på väg? Här sitter jag och smockar i mig chips och fattar noll. Mer konstruktivt, dock- Annika, jag tycker att det är beundrandsvärt att du känner ansvar för dina läsare, och också att du inte blir sur av kommentarer som Mauds. Visst, hon menade inget illa, men ens kroppsform ska man få ha i fred, även på en offentlig blogg. Jag skulle blivit skitförbannad.

2008-03-02 @ 20:26:56
URL: http://www.saraemanuelson.blogspot.com
Postat av: yanni

Jag erkänner att jag blev förvånad när jag såg bilderna eftersom du tidigare skrivit att du ska gå upp i vikt, och så såg det istället ut som att du gått ner fem kilo. Sen insåg jag hur sjukt det är att jag överhuvudtaget ska ha åsikter om din kropp, du får se ut hur du vill ju och lägga upp hur mycket bilder du vill, så länge du mår bra är jag nöjd och glad.

2008-03-02 @ 20:32:55
Postat av: Mimmi

Nej, det är inte oansvarigt. Om du däremot gjorde det samtidigt som du utgav dig för att ha den idealiska kroppen, det vore fel.

2008-03-02 @ 20:51:46
URL: http://bigmouth.se/produktplacering
Postat av: tove

Det Evis sa.

2008-03-02 @ 20:58:05
URL: http://tovemariekblad.blogg.se
Postat av: A

Jag kan tycka att det finns sådan extrem dubbelmoral runt det där med träning. Man ska antingen vara smal enligt idealet naturligt, eller bara acceptera rakt av hur man ser ut. Jag har märkt sedan jag tog tag i träning och hälsosamt leverne (märk väl att jag säger HÄLSOSAMT, inte förändra portionsstorlek, banta eller sluta äta det man gillar, bara inte vräka i sig så som i alla fall jag gjorde förut och inte mådde bra av) att jag känner mig gladare, roligare att hänga med, och jobbar mycket bättre på universitetet. Jag går på gymmet tre gånger i veckan och jobbar hårt för att jag vill "tone up" och ja, gå ner i vikt. Inte hysteriskt, men så att jag är nöjd med min kropp. Jag hatar den inte nu men varför INTE känna sig på topp? Jag mår ju dessutom bättre av det.
Det finns ju uppenbarligen nåt som anses fult med att vara nöjd över att man tränar mycket eller att aktivt vilja förändra sin kropp. Då får man bara höra att det verkar vara ett så tråkigt liv. Tänk på alla skådespelerskor i Hollywood som fyller idealet trots att säkert minst hälften inte naturligt skulle vara så smala om de INTE tränade och åt superhälsosamt (fast en del når det säkert genom värre metoder) men alltid verkar känna sig tvingade att säga "Men jag hatar att träna, jag VRÄKER i mig cheeseburgare och godis och chips hela tiden!" Det här är inte menat mot dig Annika utan mer diskussionen runt smalhet/träning/hälsa som pågår runt i bloggarna.

2008-03-02 @ 21:21:10
Postat av: Annika

A, jag tycker att din kommentar är jätteintressant. Och jag håller med. Det är ju helt absurt att det har blivit lite pinsamt att erkänna att man tränar. Jag tar det inte som en pik - jag tränar ju inte och skäms över det, det känns som att jag dödar mig själv långsamt genom att försumma min kropp såhär. Önskar att jag hade motivation och ork nog att ta tag i det, för jag mår så oerhört mycket bättre när jag tränar (senast var nog fyra-fem år sedan). Däremot tror jag att många anser att det blivit en för stor HETS kring att man "måste" träna, naturligtvis spär det på stressen och kroppsfixeringen att få ännu ett krav på sig.

2008-03-02 @ 21:26:52
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: A

Självklart är det läskigt när folk blir besatta av träning - det kan ju vara en enorm del i ätstörningar och behovet av att utöva kontroll - och livsfarligt. Jag ser en del tjejer på gymmet som verkligen oroar mig, eftersom de alltid verkar vara där, och alltid ser ohälsosamma ut. Men de flesta som går, gör det av rätt skäl. Bra att du inte tog det som en pik eftersom det verkligen inte var det! Jag har aldrig känt mig särskilt hälsosam förut, var alltid rädd för lagsporter och "typiska gymtjejer" (vilka jag tänkte mig var de "perfekta" populära tjejerna jag var rädd för på högstadiet), men det är bara häftigt och roligt att se resultat och att kunna må bättre. Jag ville inte ta över diskussionen eller så, tycker bara att det är så intressant att det är lite "fult" att prata om det. Men jag håller med, det kan absolut vara en del av utseendefixeringshetsen. Jag tror det är viktigt att tänka på det som en livslång god vana istället för Beach 2008.

2008-03-02 @ 22:42:48
Postat av: sofia

jag håller med A. om jag tackar nej till någonting att äta på grund av att jag räknar kalorier för att hålla mig på en nivå där jag går ner i vikt (men absolut inte svälter) blir alla direkt misstänksamma. direkt antas det att jag lider av begynnande anorexi eller har enormt dålig självbild, så måste jag övertalas att sluta. det börjar bli irriterande att ens egen kropp är föremål för andras intresse på det sättet. det får liksom inte framgå att jag mår mycket bättre med mig själv nu, och absolut aldrig att någon säger att det är bra att jag gör något konstruktivt åt mitt missnöje.

jag tycker att det är orimligt att du ska förväntas ta ett ansvar för idealet i stort. självklart reproduceras det av bilder på det här sättet, men som sagt; det är orimligt att du ska förändra det. att du tar upp det för diskussion däremot gav iaf mig en viss distans till kroppsidealet. när jag bara möts av det i en strid ström av bilder glömmer jag för det mesta bort att det finns, det blir en slags dold premiss för vad som är snyggt, vackert, önskvärt, o.s.v.

2008-03-02 @ 23:10:20
URL: http://www.bobbypin.blogg.se
Postat av: Janna

Vilken intressant diskussion! Jätteengagerande att läsa alla inlägg.
Jag och en vän talade faktiskt om just det här i förrgår, eller ja, jag insåg att jag på senaste tiden lagt upp så himla många välsminkade bilder på min blogg, och att jag kände att det kunde vara bra att lägga upp mer yrväders porträtt (Jag hade ambitionen att göra det idag, men så blev det en körv-bild istället).
Därför blev jag i alla fall så förtjust när jag morgonen därpå såg Annikas, som jag upplevde det, okonstlade bilder. För vad jag såg var dokumentära mysbilder, fulla av liv.
Kan det vara så att man registrerar olika saker beroende på vilken utgångs punkt man har?

Jag är själv himla långsmal, medans min syster är kurvig och bootylicious. Dessa olika utgångspunkter gjorde att vi, när vi var yngre och läste tjejtidningar (och kanske till viss del fortfarande idag, när vi läser magasin) uppmärksammade helt olika saker. Min syster såg alla spinkiga modeller och kände mindervärdeskomplex medans jag läste reportagen om hur "Killar vill ha tjejer med kurvor, spinkigt är fult" osv.

En annan sak som engagerar mig är hur vi hela tiden uppmuntras till att "stycka upp" vår kropp.
"Ja, mina ben är väl okej, men min rumpa -åh, nej inte alls" -ni vet vad jag manar.
Hur kan man dela upp kroppen så? Rumpan och benen är inte Två Delar, de sitter ihop.
Du är fin HELA du, spinkig ibland, kurvig på vissa ställen, varm och stark och fantastisk. HELA du är vacker. God damn it.

Puss på er

2008-03-02 @ 23:22:38
URL: http://tuesdays.blogg.se
Postat av: Paulina

Att du lägger upp bilder på dig själv i din blogg är det ju inget konstigt med. Att du är smal är det inget konstigt med heller. Vissa är smala, vissa tjocka och vissa "mittemellan"... Det finns många som är lika smala som du är, fast de inte svälter. Precis som du. Det finns säkert de som är större än du, som önskar att de fick vara lika smal som du är. Och det är inget du kan göra åt. Det kvittar om du lägger upp bilder på en smal tjej som dig själv eller inte, de kommer fortfarande ha kvar idealet om att smalt är lika med snyggt. Jag tycker inte det är dumt/oansvarligt av dig att lägga upp bilder där du ser smal ut. Alla ser olika ut. Det kan säkert vara stärkande för någon att se att det är okej att vara smal. Alltför många blir klagade på för att de är "för smala". Jag blev själv kallad till sjuksystern i högstadiet, för jag ansågs vara för smal. Jag hade absolut inga ätstörningar... men blev hotad att bli skickad till läkare om jag inte gick upp i vikt.

Du visar att du inte tycker att det är något speciellt snyggt med att vara så där jättesmal, du skriver ju själv att du vill gå upp i vikt.

Det hade varit mycket värre om du skrivit och klagat på att du inte ville gå upp i vikt, skrivit matlistor och skrivit om bantningstips... DET hade varit oansvarligt.

Några bilder på dig är inte oansvarligt. (Fast det är ju synd när tjejer bara ööööönskar att de fick vara lika smala som dig)

Tycker man ska vara nöjd med sig själv, så länge man har en frisk kropp!

2008-03-03 @ 13:40:55
URL: http://bryno.blogg.se
Postat av: E

Detta är till Maud och alla andra som någonsin någonsin kommenterat på liknande sätt:

Jag läser och läser och läser bloggar. Fantastiska bloggar, fantastiska tjejer som bjuder på sig själva som tar fantastiska bilder, som skriver fina texter. Jag ser personen, jag beundrar. Jag läser kommentarer. Och jag är så urless på det här ämnet, alltså inte ämnet kring ätstörningar, för det är viktigt, även om jag inte kan relatera, men det eviga tjatet kring bloggerskors vikt. "Vad smal du är, ät människa", "Inte för att låta elak men du är så smal, jag blir så orolig för dig" etc... Orolig för dig... ja... en okänd person, en bild en text som ingalunda berättar hela hela historien. Det är såååå många sådana kommentarer överallt att man blir helt jäkla mörkrädd. "Dina armar ser för smala ut..." Vaddå FÖR smala? I jämförelse med vad? Vad är lagom smalt / tjockt? Vem sätter standarden för kvinnors kroppar? Det är lixom aldrig bra, det är alltid nån jäkla mall man ska efterleva. Den stora frågan är just varför det är så OK att kritisera smala människor? Har de nån slags skyldighet, bara för att de är smala, att ta emot kritik kring sina kroppar?? Om man är tjock då, vilket inte heller är helt sunt, är det nån som vågar kritisera det? Nä, för det får man inte, de tjocka är det synd om, medan de smala de ska va glada att de är smala och ta emot allehanda synpunkter. Vissa smala människor kanske skäms för sin kropp och försöker gå upp i vikt fast de inte kan. å så kommer det folk som tycker att det är så lyckade att de minsann får ta emot en salva... Det är åååå tjatigt, så tjatigt. Sluta med det, sluta kommentera kroppen! Sluta låssas som att ni "bryr er". Ni känner inte personen, ni kan knappast helt genuint bry er. Jag köper inte det. Vet inte vad det är som driver er och tänker inte spekulera i det heller, då jag inte känner er. Annika är smal, ok, så? Vad är det med det? Hon är vacker, tar bra bilder, skriver fina texter, tar upp braiga ämnen. Ngn kommenterar hennes armar och hon måste genast skriva långa inlägg där hon försvarar sig genom att berätta att hon faktiskt försöker gå upp, att hon faktiskt äter massor, att hon faktiskt försöker, försöker leva upp till er bild. Hon ska inte, ingen ska, behöva förklara sig för hur hennes kropp ser ut och bortförklara den.

Tjejer i cyberspace måste måste måste skärpa sig! Om det nu skulle va så att bloggerskan har ätstörning så tror jag heller knappast att det hjälper henne att dom, som inte känner henne, kommenterar hennes kropp på bloggen. Det leder inte till någonting givande.

2008-03-05 @ 16:37:03
URL: http://fulaflickors.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback