Har du fått andra himlar i ögonen?

Jag befinner mig på en plats i solen.
Tröjan klibbar mot huden, svetten rinner längs ryggraden.
Jag är trött, törstig, lycklig.

Klockan var 04:05, jag ville inte väcka honom.
Han såg nästan löjligt fridfull ut där i soffan, som ett mycket litet barn,
full av sömn och drömmar och rödvin.
Ovetande. Oförstörd.
Jag ville inte förstöra.
Istället strök jag honom över pannan med lätta fingertoppar och gick ner till taxin till Arlanda och det väntande Fakirplanet.

Nu sitter jag och ser ut över ett soldisigt och siestasömnigt bostadsområde.
Snart ska vi åka och bada. Min tygpåse står färdigpackad brevid mig; badlakan, cerat, solkräm (spf 45), bok, snusdosa, vattenflaska.
Jag stirrar ner på mig själv från väggen.
Spacklad och sorgsen, kontaktsökande men avståndstagande. Jag håller om min överkropp, armarna i kors, som för att värma och beskydda.
Fotot på filmaffischen är nästan exakt två år gammalt. Jag är mig skrattretande lik. Samma slitna toppar, samma taniga armar.
Jag har fått några nya linjer i ansiktet, ett fult ärr på handen, ny sorg i ögonen.
Ny glädje.

Kommentarer
Postat av: veronica

Jag vet ingen som kan få en så engagerad i ett stycke text som du.

Postat av: caroline

du skriver så vackert så att jag vill gråta.

2008-07-20 @ 19:27:37
Postat av: Lina



Jag blir alltid så förvånad när jag läser dina kommentarer och dina läsare är så noga med att påpeka hur personlig din blogg är. Jag kommer ofta hit och läser, du skriver vackert och insiktsfullt. Men Jag skulle nog vilja kalla din blogg för fullständigt opersonlig. Visst tar dina texter ofta avstamp ur egna erfarenheter och ur dina känslor men allt känns så regisserat. Den djupaste svartaste ensamhet blir en tjusig alldeles lagom rödgråten kuliss. Du skriver på en lång alldeles utmärkt poplåt. Alla kan relatera, ditt arkiv slukar man i ett nafs. Men det är här och nu. Du försvinner snabbt när jag stänger min dator. och ibland när jag är sugen på pop hälsar jag på igen.

2008-07-20 @ 20:06:12
Postat av: Jesper

jag tycker "smilysår" är jättefina.. även om de gör ont att få.. och även om du inte gillar muskliga killar... mohaha..

2008-07-20 @ 23:07:53
URL: http://enlyx.blogg.se/
Postat av: therese

fyfan vad du skriver bra

2008-07-24 @ 22:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback