"How badly do you want to model?"



Det här är intressant.
Modellbranschen anses alltså vara så vansinnigt glamorös att du förväntas tävla om att få göra ett modelljobb.

"Vinnaren får åka till en utvald storstad (kan bli New York, Paris, Peking eller någon annan) och kommer där att bli stylad av en professionell stylist och fotograferad av en av världens bästa fotografer. Sedan är du en del av Ecco världsomspännande kampanj som går i över 60 länder!"

Det kanske bara är jag, men jag har en känsla av att ECCO kommer att tjäna en del pengar på den här världsomspännande kampanjen.
Sälja ett eller annat par skor.

Jag har också en känsla av att den prefessionella stylisten och fotografen inte har behövt tävla om att få vara med, nej, jag tror till och med att de får betalt.

Men det du vinner, det är ju upplevelsen. Tänk, vilket minne för livet! Jo, för till skillnad från upplevelsen att exempelvis jobba ett par dagar på McDonalds så är just modellupplevelser något åtråvärt.
Du får känna dig utvald, speciell, unik, vacker.
Det är inte bara betalning nog, det är din vinst.

Om du skulle vinna:
Du skulle inte bli utvald till att medverka i kampanjen om du inte var fantastisk; precis vad ECCO letar efter.
De har pengar, alltså skulle de lika gärna kunna anlita en modell från en agentur.
Men det är dig de vill ha.
Och de tänker få dig att känna dig tacksam. De tänker få dig att jobba gratis.
Du ska göra samma jobb som en modell skulle gjort för hundratusentals kronor.
Och du vara tacksam.
Du är ju en vinnare.

Intressant.

Kommentarer
Postat av: Tora

viktig grej du tar upp där - en sida av det hela som man inte riktigt tänker på.

Postat av: emma

intressant, ja det är ju det minsta man kan säga! :)

2008-08-31 @ 14:18:03
URL: http://emmanilss0n.blogg.se/
Postat av: Agnes

så jävla sant.

2008-08-31 @ 14:48:47
Postat av: tobbe

Vänd på det. Vinnaren får möjlighet att resa och en nästan garanterad framtida karriär som modell, vilket onekligen är glamoröst oavsett de negativa sidorna. Ibland är man tvungen att jobba gratis för att komma dit man vill. Modellbranchen är inte den enda i det avseendet.



Är man en tjej som trivs med den hon är (=psykiskt stabil), så kan inte jag se något fel i det upplägget. Att modellbranchen sen är sjuk är en annan sida av myntet.

2008-08-31 @ 15:01:35
Postat av: Annika

Tobbe, jag gillar dig, men det där är bullshit. Sorry.

Visst, du vinner en resa. Då kan det vara priset. "Gör ett jobb för ECCO och få resan gratis".



Men det tävlingen handlar om är att göra ett modelljobb.

Självklart jobbar modeller gratis eller nästan gratis ibland. Då handlar det om prestigefyllda tidningar där ofta flera personer i teamet ställer upp för att få fantastiska bilder. För att sedan kunna kamma hem en världsomspännande kampanj och tjäna ett par miljoner.



Om en modell skulle göra en världsomspännande kampanj gratis skulle hon samtidigt begå professionellt självmord. (Icke inräknat välgörenhetskampanjer, naturligtvis.) Varför skulle någon vilja betala henne när hon redan är använd i en kampanj - gratis? Då kan hon väl möjligen få ÄRAN att göra en annan gigantisk kampanj, även den gratis. Om du inte vet ditt eget värde kommer heller ingen annan att göra det.



FRAMFÖR ALLT: Personen som vinner kommer förmodligen aldrig mer att göra ett modelljobb.

"En nästan garanterad framtida karriär som modell" - nej. Hon vinner inget modellkontrakt, hon vinner ett foto. Ett jobb. Hon kommer att sätta upp bilden på väggen och visa den för barn och barnbarn. Berätta om när hon fick flyga till Paris och jobba gratis. Med största sannolikhet är hon inte 14 år, 178 cm lång och med utmärglad tändstickskropp. Alltså kommer hon inte att få en modellkarriär.



Jag tycker att det är orättvist, jag tycker att det är att utnyttja unga tjejers modelldrömmar. Helt enkelt.

2008-08-31 @ 15:11:42
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Anna-Sara

Det är väl så här brachen är, det handlar om att sälja och vinna. Det är ingen nyhet. Jag tror arbetarna på Lidle har det värre än om man deltar i tävligen, vet vad man gör och skulle vinna. Det finns väl ingen hymmel? Jag tycker också modell branchen verkar skruvad, precis som porrindustrin. Jag känner stort hat, men det är en annan femma. Jag förstår vinkel men ja. Kram det är kul att läsa din blogg.

2008-08-31 @ 16:19:43
URL: http://stensamlingen.blogg.se/
Postat av: Annika

Anna-Sara - Nej, nej, nej! Självklart kan man säga att modeller hela tiden "tävlar" med varandra om de stora jobben. Absolut. Men det gör de ju för att de FÅR BETALT, för att det ÄR DERAS JOBB! Att spela på vanliga tjejers modelldrömmar för att slippa betala ett normalt modellarvode tycker jag är SÅ LÅGT. Jag tycker överhuvudtaget att det är hemskt att modellbranschen blivit så oerhört hypad att det är möjligt att ha den här typen av tävlingar.



De som arbetar på Lidl får lön. Hade det varit lika stor hype kring att jobba på Lidl som kring modellbranschen hade de kunnat lotta ut en oavlönad praktikantplats där, det hade jag tyckt varit lika fel.

2008-08-31 @ 16:26:17
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: tobbe

Annika, självklart gillar du mig. Varför skulle du inte göra det? ;) Och du har kanske rätt. Vi är överens om att det är skit att någon ska luras att jobba gratis, om det nu är så, det vet vi inte. Jag utgår ifrån att modellen får lön, så naiv är jag.



Kalla det bullshit, men det är nog så som de flesta uppfattar den här "chansen". Men inte ens du vet vad som kommer att hända med vinnaren. Man kan önska för hennes skull att det blir något mer än ett foto i albumet.



Folk gör nästan vad som helst för att synas. Apropå det så läste jag en intressant text om Egot härom dan: http://deoxy.org/egofalse.htm

Egot är orsak till att unga tjejer svälter sig, om man ska tro författaren. (Kanske lite för avancerat för de flesta här?) Om du orkar läsa den så säg vad du tycker.

2008-08-31 @ 16:29:00
Postat av: Anna-Sara

Jag förstod dig och poängen. Men jag ser det inte på samma sätt bara. Jag tycker inte att det är att utnyttja någon, om anställning av jobb och lön, det är som nämnt en upplevelse, det verkar ju som dom söker en "vanlig" tjej/kille, inte en kvalificerad modell (naturligtvis ska det sälja). Dom vill spela på det kortet och det sänder ju ut något positivt på sitt lilla vis i den redan skruvade branchen. Samma som någon drömmer om att bli reporter för en dag och "vinner" det, provar på. Ja du förstår. Är du med på det jag menar?

2008-08-31 @ 17:03:07
Postat av: Annika

Anna-Sara: Ja, självklart är det ju så det är tänkt. Jag tycker bara att det är otroligt stor skillnad på att få prova på att vara reporter och kanske få skriva någon rader i en tidning, och på att fronta en kampanj som kommer att dra in åtskilliga miljoner till ett företag som, om de valt att använda en "riktig" modell, fått punga ut med många hundratusentals kronor. Jag hade kunnat förstå det om priset varit att få prova på att vara modell för en tidning, men inte en kampanj som ska sälja ECCOs dojor i 60 länder.

2008-08-31 @ 17:05:48
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Anna-Sara

Otroligt stor skillnad tycker kanske inte jag att det är, det handlar om pengar och vinst oavsätt. Klart det skulle vara grymt för någon som vill testa att vara reporter att få göra en världsutsträckt grej. Men visst absolut Annika skulle det ju inte skada om dom fick en slant för det heller, om än symboliskt, man kan ju kräva mer av en modell med erfarenhet eller en utbildad reporter. Ha det gott. : )

2008-08-31 @ 17:18:33
Postat av: Annika

Anna-Sara - Haha, jag ska ge mig nu, MEN - jag håller fortfarande inte med. En modell behöver ingen utbildning eller erfarenhet. Mitt första jobb var för Tiger of Sweden, en stor kampanj som gick i alla modetidningar. Jag tjänade, naturligtvis, bra på det jobbet. Så länge det förväntas att man ska vara modell för att det är så himla ROLIGT och GLAMORÖST och en sådan UPPLEVELSE så hjälper man till att förstärka myten om modellbranschen som något nästan övernaturligt, något som ger en vansinnigt stark bekräftelse. Att vara modell är ett jobb, för jobb får man pengar. Jag tycker helt enkelt att det är väldigt obehagligt.



Och nej, jag tycker inte att man ska låta någon skriva ett enormt stort jobb i tidningar som säljs över hela världen utan att betala den personen bra.

2008-08-31 @ 17:24:22
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Anna-Sara

Ha Ha, ja ok! Kram på dig

2008-08-31 @ 17:32:14
Postat av: samie

men annika, är du helt övertygad om att man inte kan använda bilderna i sin portfolie för andra jobb då? jag förstår vad du menar, jag lovar, men visst kan det väl finnas nån snygg tjej någonstans som bara vill tävla för skojs skull. om hon vinner, gräjt, men om hon verkligen tror på en modellkarriär genom detta håler jag med dej till 100%. det kan ju faktiskt vara "bara en kul grej" för ngn och då är det väl okej att vara med... visst modellargenturen och kampanjsamordnaren är skitar om de blåser en stackars tjej, men kan tävlingen inte bara vara i rent reklamsyfte och att de sen väljer alldagliga-anna för att visa lätttilgängligheten av sina skor? jag kanske är helt ute och cyklar men jag bara funderar lite...

tack för en klok och vacker blogg!

2008-08-31 @ 20:53:51
Postat av: Annika

Samie - Det enda jag menar är att man ska ha betalt för att jobba. Man ska inte behöva vinna jobb. De får jättegärna ha en tävling om vem som ska bli deras nya kampanjmodell, ABSOLUT, och om tjejen som vinner får fler jobb på grund av det - fine, kanon. Men hon ska också ha BETALT. Det tycker jag.

2008-08-31 @ 20:59:47
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Kristina

Hmm. Jag orkar inte läsa alla andra kommentarer så risken är att någon annan kanske säger vad jag redan säger.

Självklart har Ecco råd att anlita en "riktig" modell från en agentur. Men - alla snygga tjejer här i världen är inte med i agenturer och vill det inte heller. Då är det här en ganska rolig chans att få göra en sån grej, utan all sjuk press som ligger runt heltidsmodeller. Dessutom får man en resa på köpet. Tycker inte det är så farligt att man inte får betalt, jag menar, de flesta modeller som får betalt i dagsläge började gratis också...

2008-09-01 @ 00:28:53
URL: http://divinity.blogg.se/
Postat av: hannas

'Sktibra skrivet!! jag brukar vara kritisk men ur det perspektivet har jag faktsikt alldig tänkt!

Bra!!

2008-09-01 @ 14:42:19
URL: http://adolescens.blogg.se/
Postat av: Jenny W

Fan va klockrent skrivet! /Jenny

2008-09-01 @ 15:54:47
URL: http://jennyolivia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback