Read my lips.

Medan mitt videoprojekt renderar passar jag på och antar Abbes pappa utmaning.

Den handlar om böcker.

Vilken bok läste du senast?
"Att älska som en porrstjärna" av Jenna Jameson och Neil Strauss.

Vilken/vilka böcker läser du just nu?
Läste precis klart boken om Jenna. Har inte bestämt mig för vilken som blir nästa.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Ingen som helst aning. Helt blandat, gissar jag.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Ja. Fast inte för att jag vill att boken ska ta slut. Tvärtom. Jag hatar när böcker tar slut. När jag kommit längre än till hälften börjar ilningar av förestående separationsångest sprida sig i kroppen.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar etc?
De flesta böcker jag köper panikinhandlas på Pocketshop eller Pressbyrån innan jag ska resa någonstans. (Alltid pocket, eftersom jag bär med mig böckerna överallt.) Hur jag väljer? Ja, det är nog en blandning av alla de där faktorerna. Framför allt tips från vänner vars smak ligger nära min.

När blir en bok för lång?
Om den inte berör mig är varenda ord ett ord för mycket.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Ja. Hellre, om engelska är originalspråket.

Vilken bok blev du senast berörd/inspirerad av?
Johanna Nilssons "De i utkanten älskande".
Ronnie Sandahls "Vi som aldrig sa hora".
Jonas Gardells "Jenny".

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall; vilken bok lämnade du senast?
Absolut. Senaste var Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". Men sen var det den enda bok jag hade i närheten under många timmars väntan, så då blev jag så illa tvungen att läsa den i alla fall.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Pretentiöst nog: böcker som har betydelse. Som har berört mig, som vill säga något.
Om stort eller smått.

Rekommendera 5 författare:
Ingen nämnd, ingen glömd. Jo, allvarligt talat.
För många betyder för mycket på alltför olika sätt.

Jag skickar vidare till alla som har tråkigt och som känner sig manade.

Kommentarer
Postat av: ediot

jagblevsågladnärjagsågdigimetrohäromdan.

skönt när man inte har tid att läsa bloggar- och plötsligt kan man ändå följa dina tankar.tack

Postat av: Hannapanna

Tack Annika! Satt och läste din krönika i Metro i väntan på att gå in till min behandlare - såklart för ätstörningar/anorexi! Tack, tack! Det finns hopp när sådana som du skriver!

2008-08-15 @ 17:15:37
Postat av: Abbes pappa

Kul att du antog utmaningen. Tackar. Keep up the good work.

2008-08-15 @ 21:20:06
URL: http://www.hejaabbe.com
Postat av: Matilda

stieg larssons triliogi är nog det bästa som skrivits på väldigt länge, det är synd att du inte uppskattade den..

2008-08-15 @ 22:40:35
Postat av: Mickeyy

Varför bara plocka åt sig någon bok i farten, här har du iaf några förslag på böcker som aldrig blir tråkiga o sega ;)





Box 21 - Roslund & Hellström

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9164202038



Över näktergalens golv - Lian Hearn

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170011478



och i princip vad som hellst med Jeffrey Deaver (läs då gärna orginalen på engelska)



Enjoy! :D

2008-08-16 @ 17:55:56
Postat av: Maia

Bästa utmaningen på länge!

2008-08-17 @ 11:10:19
URL: http://pincushion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback