Reach for the sky.

Kära vänner;

Jag har gjort en liten musikvideo.
Kolla på den, för tusan!



Regi, produktion, foto, redigering: Jag.
Skådisar: Mor och syster.

Särskilt tack till blondinen som dansade i fönstret på Club Chicago i Puerto Banùs.

(Låten heter Absolutely Me. Musik av Fredrik Högberg, text av Berit Hamrin & Tove Alsterdal, produktion av Ulric Johansson/Demon Studio. Och Lina Hedlund sjunger.)

Angående låten:

En av karaktärerna i min mors böcker, en 50+reporter som heter Berit Hamrin, avslöjar i mammas nya bok "En plats i solen" att hon skriver glada popdängor på fritiden.
En gång skickade Berit in en schlager till Melodifestivalen.
Den kom inte med bland de 1200 bästa.
Låten hette "Absolutely me" och innehöll den nyskapande raden "To be or not to be".
Mamma, som älskar schlagers, tyckte låten verkade fantastisk och lät spela in den.
Sedan bad hon mig göra en video.

Det ni ser är helt enkelt Berit Hamrins bortglömda schlagerdänga.

Kommentarer
Postat av: Mariella

Vadå? Har du GJORT DEN? Själv? Hur då? Fattar ingenting! Please förklara!

Hur fin som helst i alla fall, vad vackra de är tjejerma i din familj!

2008-08-15 @ 19:08:47
Postat av: Annika

Hej Mariella!

Ja, visst är de fina? Vad glad jag blir att du gillar videon!

Jo, alltså, jag har filmat allt med min lilla filmkamera, och sen har jag suttit i ett redigeringsprogram (Adobe premiere pro) och klippt ihop den. Det var lika lätt som det låter. :)

Postat av: Therezz

Wow. Imponerande!

2008-08-15 @ 19:35:18
Postat av: Amanda

Gud, vad bra den blev! Jag älskade den! Du är verkligen jätte duktig.

2008-08-15 @ 19:52:16
Postat av: izme

Vad fin den är! Jätte underbar! Alla i din familj är tydligen jättefina!

2008-08-15 @ 21:02:44
URL: http://izme.blogg.se/
Postat av: Asi es la vida

Du måste våga konfrontera ditt mörka inre, bara då kommer ditt konstnärliga uttryck att bli genuint originellt och annorlunda, det vill säga en ren spegling av dig. Och låten suger, en av de mest slätstrukna låtarna jag hört.

2008-08-15 @ 21:30:58
Postat av: Annika

Therezz - Tack!



Amanda - jag är så glad att du tycker om den, älsklingsflickan min.



izme - Tack, och jaa, det är de verkligen.



Asi es la vida - Tack för tipset. Just i det här fallet skulle dock inte videon vara någon genuint originell och annorlunda spegling av mig. Den är ett beställningsjobb och skulle bli... såhär. Eftersom min uppdragsgivare är nöjd är jag också nöjd, helt enkelt.

2008-08-15 @ 22:45:41
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

jag blev harmoniskt glad inuti när jag tittade.

kände en strimma hopp..om nåt.

kram!

2008-08-16 @ 01:55:05
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Misha

Angående videon - den tillförde inget större för mig. Den är rytmiskt synkad förvisso,men du följer överlappningstemat nästan till bristgränsen, in my humble opinion. Låten är förbannat klyshig, och för låten genre och stil så är meddelandet lite vagt. Det här kanske låter som en diss efter en annan, och det var ju inte så att du faktiskt bad om det, men här har du lite av min konstruktiva kritik. Ta emot den ödmjukt, den är given minst lika ödmjukt.



Sen en annan liten fråga, med tanke på din vackra syster och din söta mor, som båda är blonda (naturlig hårdfärg), gör det dig till en i grund och botten naturlig blondin också?

2008-08-16 @ 05:52:33
URL: http://endlessnessego.blogspot.com
Postat av: Johanna

Herregud vilken tråkig musikvideo! Men den reflekterar i och för sig låten bra.

2008-08-16 @ 08:36:37
Postat av: Expert

Tycker spontant att du verkar vara bättre på videoredigering än på stillbilder även om du ibland verkar kunna fånga saker på stillbild [som t ex det likadana bekymrade ansiktsuttrycket på din morfar och din lillasyster(?) på backspegelsbilderna]. Men varför är inte artisten med i videon?



Har också en annan fråga till dig: Hade verkligen - som det stod i Aftonbladet - din mamma en "pep-talk" med dig innan din sexscen i Populärmusik från Vittula där hon sade "Tror du på kvinnans fria sexualitet?!... Jamen sätt på honom ordentligt då!". Tycker snarare att det låter som grovkornig ironi.

2008-08-16 @ 08:42:47
Postat av: susanne

bra jobbat, mrn vilken hemsk låt!!!!

2008-08-16 @ 10:16:17
Postat av: Nina

Wow! Videon var verkligen snygg! Du är duktig, indeed.

2008-08-16 @ 12:46:11
Postat av: Annika

Garderobsgrubbel & Byråbekymmer - Det låter som en fin känsla; jag är glad att jag kunde bidra till att ge dig den.



Misha - Tack för dina åsikter. Jag ser det inte som kritik överhuvudtaget, jag ser det som just en åsikt. Videon blev som beställaren vill ha den, så jag är glad att jag inte gjorde den annorlunda. Själv har jag inget med låten att göra, så jag tar inte åt mig.

Nej, alla mina syskon är halvsyskon. Min blonda syster är, som du ser, oerhört lik vår mamma. Jag däremot är rakt av en kvinnlig version av min far. Jag har mörkbrunt hår, som han, och som min syster på hans sida.



Johanna - Haha, okej!



Expert - Artisten skulle inte vara med i videon, helt enkelt. Inte mitt beslut.

Öh, jag kommer inte ihåg. Det var fyra år sedan, känns som ett liv. Jag minns att jag ringde mamma och var lite orolig för att jag gjort ett misstag som tackat ja till rollen; att jag skulle bli dömd som någon form av semiporrskådis (vilket jag i vissa fall blivit). Så hon hade säkert ett peptalk med mig. Varför undrar du?



susanne - Kanske inte min stil heller, men den är i alla fall catchy.



Nina - Tack snälla rara!



2008-08-16 @ 13:17:38
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Hanna Fridén

Fan vad grym du är, Annika!

2008-08-16 @ 13:32:42
URL: http://www.metrobloggen.se/hannafriden
Postat av: Annika

Tack, fröken Fridén. Och detsamma!

2008-08-16 @ 13:46:21
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Expert

Annika:



"Så hon hade säkert ett peptalk med mig."



Svar:



Tja, man undrar ju. Brorsan hennes gick på samma gymnasium som mig. Är själv pitebo (vet inte om det framgår av IP-numret).



Om du blev uppmuntrad av "tror du på kvinnans fria sexualitet?!" måste du ju vara ganska så rejält korkad. Samtidigt läste jag i din mors spalt en gång att du hade väldigt många MVG i skolan. Mitt intryck är också att både din mor och morbror är jävligt smarta även om din mor inte ens gått riktigt gymnasium [hon som sålde Paradiset till mig på Åhléns i Piteå verkade dock tro att hon sommarjobbat på Tempo/Åhléns "när hon gick på högskolan"]. Så jag köper varken att hon sagt något typ "tror du på kvinnans fria sexualitet" eller att du blivit "peppad" av detta.



En sak till: Din "lillasyster" ser helt olika ut på olika bilder. På en del bilder är hon tanigare och magrare och har ett ansikte som mer påminner om dig och din mammas. På andra bilder har hon liksom mindre beniga anletsdrag och verkar också större. Vilken av dem är det egentligen som är din lillasyster? Det verkar nästan som om du driver med de som läser din blogg.



Tror mer på att bilderna på din morbrors son föreställer din morbrors son. Han påminner litet om Erik Marklund och verkar ha den där väldigt tydliga mimiken som både han och din mor har.

2008-08-16 @ 13:55:30
Postat av: Anonym

hej jag undrar hur lägger man ut youtube klipp

2008-08-16 @ 13:59:08
Postat av: Annika

Expert - vad tusan yrar du om? "Det verkar nästan som om du driver med dem som läser din blogg." Ursäkta, men du verkar en aning förvirrad. Det är väl inte mitt fel om du tycker att min syster ser olika ut på olika bilder? Sluta nu.

2008-08-16 @ 14:15:00
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: mathilda.

finaste,



som vanligt, helt underbar.

2008-08-16 @ 17:25:27
URL: http://dalberg.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Du har känsla för sånt här. Don't stop.

2008-08-17 @ 12:43:02
Postat av: Emelie

Vackra, vackra Annika.

Du är verkligen speciell.

2008-08-17 @ 13:20:31
Postat av: sofie

snälla annika, ta inte åt dig det negativa och märkliga som bubblar här bland kommentarerna! videon är skitbra och det är sjukt imponerande att du gjort den! folk är bara sjukt märkliga som ska påpeka skit och låtsas vara smartare än vad de är. you go girl! och kram!

2008-08-17 @ 14:07:20
Postat av: Karin

Det hade ju varit lite småroligt om Annika la upp bilder på olika personer men låtsades att de alla var en och samma person. Men varför? Läste liknande kommentarer i en annan blogg där en läsare ifrågasatte bloggarens släktrelatoner för att släktingarna hade så många olika efternamn. Vem orkar sitta och jämföra namn och bilder på en bloggares familj??! Galet.

2008-08-17 @ 20:01:03
Postat av: Marie

Hihi! Jag tittade på videon innan jag läste texten och tänkte "hjälp, Annika som brukar tipsa om så himla bra låtar, vad har hänt?!". Men nu vet jag att det även i fortsättningen är värt att lyssna på musiken du tipsar om :) På videoredigering är du ju som vanligt sjukt duktig!



Eloge också till Expert för att ha skrivit en av de absolut konstigaste kommentarer jag någonsin läst! Svamlet om Erik Marklund tar priset. Bra jobbat Expert!

2008-08-18 @ 18:41:55
Postat av: Johanna



UNIKA ARMBAND TILL KANONPRIS!

2008-08-20 @ 23:44:56
URL: http://unikaarmband.blogg.se/
Postat av: EnglaLinnéa

Riiktigt snygg

2008-08-22 @ 20:40:11
URL: http://lafaffa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback