Jag kan inte ens gå utan din luft i mina lungor



Vilka otroligt musikaliska läsare jag har! Otroligt kul att få reda på. Ni är grymma. Även ni som inte är gitarrgudar eller cellister sedan tio år verkar intresserade av att lära er att spela något. Go for it, säger jag!

Många av er frågade om jag själv spelar något instrument. "Vad är det för dum fråga? Jag skrev ju att jag ska bli valthornsproffs, eller hur?" (Haha.)
Förutom mina färska valthornsskills så har jag spelat en del gitarr (kan spela Hansons MmmBop, Laaksos Demon och lite av plocket på den där duetten mellan Niccokick och José Gonzalez) och piano. Jag lärde mig aldrig att spela efter noter, utan bad min pianolärare spela låten jag skulle ha i läxa och gjorde mitt bästa för att memorera melodin. När jag kom hem försökte jag sedan ta ut den med hjälp av gehör.
Det gick sådär - höll inte i längden, kan man väl säga.
Idag sitter jag gärna länge vid pianot hemma hos mina föräldrar och tar ut enkla versioner av Kentlåtar, det är ungefär den nivån jag ligger på.

Jag är extremt ledsen över att jag inte är mer musikalisk. Mitt absoluta drömjobb är utan tvekan låtskrivare slash rockstjärna; att kunna spela alla tänkbara instrument och sjunga som en gud, skriva låtar som förändrar människors liv så som mina hjältar förändrat mitt.

Istället skriver jag en artikel om vårens skomode.

Okej, sjukt tråkigt inlägg, men så ligger det i alla fall till med mitt musicerande.
Nu: tillbaka till skomodet.

Kommentarer
Postat av: Danielle

Jag ska få sjunga "Utan dina andetag" på ett brölopp i sommar. Det är total lycka! Fin blogg du har också!

Postat av: Jocke

Jag tycker att du spelar vackert.

2008-04-03 @ 15:39:16
Postat av: Danielle

Att jag aldirg ska lära mig. Bröllop stavas det juh... *suck*

2008-04-03 @ 15:40:22
URL: http://ravnen.blogg.se
Postat av: Cornelia

Utan dina andetag är en av de absolut finaste låtarna någonsin. Har hittat en helt underbar akustisk version från en konsert på youtube

2008-04-03 @ 15:44:20
Postat av: Annika

Danielle, ååh! Det ÄR total lycka. Du får sjunga på den mitt bröllop också om du vill.

Jocke - Aaaaw. Darlo.

Cornelia, men åh, länka! Sneeela?

2008-04-03 @ 15:47:11
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Johanna

vilka kentlåtar tycker du bäst om?
:)

2008-04-03 @ 16:17:29
URL: http://alwaysinmymind.blogg.se
Postat av: Annika

Johanna, det där är ju bara för svårt! Jag kan inte välja på det sättet. Men om jag bara ska slänga ur mig några jag älskar så blir det Utan dina andetag, På nära håll, Mannen i den vita hatten, Klåparen, Järnspöken, Kevlarsjäl, Gravitation, En timme en minut, OWC, Celsius, 747, Beskyddaren, Visslaren... nej, som sagt, det blir för många. Jag råkar vara löjligt mycket Kentfan. Och nej, jag har inte växt ifrån det och lär inte göra det heller.

2008-04-03 @ 16:27:38
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Cecci

Kent är underbar! Utan dina andetag är nog utan tvekan en av dom bästa å en annan favorit är den nyare låten "ingenting". Keeeeeent!
Men för att inte glömma vad jag egentligen skulle säga var att; du har en snygg blogg och häärliga bilder! Vad har du för kamera? :)

2008-04-03 @ 17:06:18
URL: http://vitalillja.blogg.se/
Postat av: Fatima

Jag är som du. Gick hos pianolärare i ett halvår och spelade på gehör, sen slutade jag för att hon krävde noter.

2008-04-03 @ 17:11:52
URL: http://www.fatimaslillablogg.com
Postat av: Josefin

"Jag skulle ge dig allting du pekar på
Men bara när du inte hör
vågar jag säga så"

Vackraste låten.
Jag är likadan, är innerst inne en kentare och kommer alltid vara en liten kentare :P
Det är liksom något mer än annan musik.

2008-04-03 @ 17:31:31
Postat av: Danielle

Haha! Det skulle vara en ära att sjunga den på ditt bröllop! Just let me know when lixom. ;)

2008-04-03 @ 19:20:40
URL: http://ravnen.blogg.se
Postat av: Tessan

Åhh älksar Kent "Utan dina andetag" måste vara en av deras bästa låtar.. Men jag kan tyvärr inte välja någon "bästa" eftersom allt dom gjort är sjukt bra! Vill också höra den auktstiska versionen..

2008-04-03 @ 19:35:13
URL: http://crewlady.blogg.se
Postat av: Danielle

Sorry att jag spammar din blogg idag. Det skulle vara en ära om du ville gå in och lyssna på www.myspace.com/danniesmusik du som älskar musik och skriver så bra. Tack!

2008-04-03 @ 19:46:26
URL: http://ravnen.blogg.se
Postat av: Hanna P

äh det är ju bara bra, färre att tävla med ;)
Nämen skämt åsido, det är skönt att läsa om andra intressen.

2008-04-03 @ 19:48:05
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Cornelia

Visst, inga problem :)
http://www.youtube.com/watch?v=lFiLe7lSZeU&feature=related
Lyssna och njut ! :)

2008-04-03 @ 20:37:25
Postat av: Chokladfabruken

"Utan dina andetag" och "Kevlarsjäl" är nog mina favoriter av Kent. Den förstnämnda är en fantastisk beskrivning på hur ändlöst förälskad man kan vara. Satt och skrev ett inlägg på min egen blogg i natt, med just den låten i tankarna, eftersom personen det handlar om har just den effekten på mig =)

Postat av: Ellinor

Om du har bra gehör så är loppet inte dött. Det finns ju utbildningar där man inte behöver vara övermusikalisk. Jag själv ska gå Ljud & Musikproduktion i höst, bara jag kommer in! Inga förkunskaper krävs och när man börjar får man ta ett litet gehörstest, that's about it tror jag. Och med musikproduktionsdelen får man ju en liten spark in i produktionen somsagt. Alltså, låtskrivandet. Om du verkligen vill, tänk på't!
GRYM blogg btw. Love it.

2008-04-03 @ 21:04:52
URL: http://humanenough.blogspot.com
Postat av: Sparven

Du behöver inte kunna spela för att göra musik! Jag började skriva låtar bara för lite drygt ett år sedan, jag sjöng i ett band men ville få ut MINA ord, inte nån annans. Så jag började klinka runt på pianot, visste knappt hur man höll en gitarr men på något sätt fick jag fram ljud vilket blev till melodier, dock väldigt enkla. Texten kom av sig själv och helt plötsligt vägade man bygga på låten lite, lite med synth etc etc, och helt plötsligt hade jag en skiva klar! Eftersom jag var för feg för att skicka ut den till skivbolag så startade jag mitt egna bolag, släppte skivan, några amerikanare gillade den vilket ledde till att skivan släpps där om några månader och har fått jättebra recensioner och jag åker på USA-turné till sommmaren! Nu blev detta en väldigt lång kommentar men jag ville bara berätta att man INTE behöver vara ett musikaliskt underbarn för att bli låtskrivare slash rockstjärna!!:)

Postat av: Linda

haha, Hanson var mina favoriter för tio år sen och den enda låten jag kan spela på gitarr är Mmmbop. Däremot är jag okej på trummor.

2008-04-04 @ 11:38:31
URL: http://miranda-ail.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback