Dubbelmoralen gör mig sjuk.

Dubbelmoral.

Jag vill egentligen inte skriva mer än så.
Jag vet att det kommer att bli en värdelös text, eftersom jag är alldeles yr av frustration. Just därför kan jag ändå inte hålla mig.

Det skrivs avhandlingar om tjejtidningarnas dubbelmoral. Om hur unga tjejer matas med tips och handfasta råd om hur de ska förändra sina kroppar och personligheter för att duga, för att bli tillräckligt vackra och behagliga, Riktiga Kvinnor - samtidigt som tidningarna säger sig "stå på tjejernas sida", vi uppmuntras att "tro på oss själva", på att "vi duger som vi är". Ja, för det mest osexiga som finns är ju tjejer som har dåligt självförtroende, som skäms för sina bröst, sina lår, sin rumpa, sina sneda tänder och sina finnar. (Det intygar ofta och gärna den obligatoriska killpanelen.)

Det skrivs avhandlingar, men det krävs inga högskolepoäng, inga föreläsningar eller seminarier eller ens ett särskilt tränat analytiskt öga för att bläddra i en tjejtidning och se ordet DUBBELMORAL skrivet med röd spritpenna över uppslagen.

Ibland blir det så tydligt att jag måste svälja hårt för att inte kräkas.

Som nu.
Salong K, jag skäms å era vägnar.



Läs vad andra skriver om ideal, dubbelmoral, tjejtidningar, bantning.

Uppdatering:

Jag mailade Salong Ks vd Tobias Eidem och påpekade hur makabert det här ser ut. Han svarade såhär:

"Tack för ditt mail, och tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta! Jag tycker att din synpunkt kring bildvalet är relevant och ska prata med redaktionen om hur vi kan göra detta bättre nu och i framtiden."

Jag vet inte om de tar mig på allvar, men jag tycker ändå att det är otroligt viktigt att höra av sig till de ansvariga och visa sitt missnöje när det gäller den här typen av frågor.
Gör det ni också!
Ni har aldrig fel - känner ni er upprörda eller kränkta över vad som skrivs eller visas på bild har ni all rätt i världen att protestera.

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag förstår dig. Jag mår också illa nu. Du har så jävla rätt och jag kan inte fatta att de inte själva ser hur sjukt hemskt det där ser ut. Hur kan man välja de där två bilderna till de artiklarna och stå för det?

2008-04-02 @ 11:31:53
Postat av: H

Håller med dig helt och hållet! Och det där exemplet är ju bara fruktansvärt pinsamt och äckligt!

Postat av: Sanne

Shit vad sant... ÅH jag hoppas att de ser det här och skäms ögonen ur sig... visst, det gäller ju precis som du skriver de flesta tjejtidningar, men man blir extra arg när man ser såna här övertydliga exempel.

2008-04-02 @ 11:42:56
Postat av: -

det roliga är ju att bilden till "det sjuka idealet" är på någon som ser rätt sund och vältränad ut medan bilden under är ja, någon som är smalare än genomsnittet helt enkelt.

2008-04-02 @ 11:51:25
Postat av: Janna

Man blir bara så trött liksom.
På riktigt, HUR tänker dom?! VAD försiggår i deras hjärna?!
Och gud vad jag hatar killpanelen.
Och gud vad jag älskar att du hörde av dig till dem.
Du är fantastisk.

2008-04-02 @ 12:55:08
URL: http://tuesdays.blogg.se
Postat av: ediot

håller verkligen med! helt sjukt. känns dock tyvärr som att det kommer fortsätta såhär ändå.-. om inte i den tidningen så i andra.. verkligen upprörande. Riktigt bra att man hör av sig. det kanske kan hjälpa lite..

2008-04-02 @ 13:07:39
URL: http://hanmedhatten.blogspot.com/
Postat av: miri

du är så klok. det gillar jag.
alltså jag avskyr det där, all press vi tjejer har på oss med vår vikt, vi får intevara för tjocka, inte för smala, vi får inte vara nöjda med vår kropp, vi får inte vilja vara smal, vi får inte..osv i all evighet. och killpanelerna sitter där och dömer med benen brett isär. jagtrodde det var ett utdött fenomen men snarare är väl att jag gått slutat läsa tonårstidningar vilket ju är superläskigt. att det är där de härjar. killpanelerna.

2008-04-02 @ 13:09:33
URL: http://bookofmiri.blogg.se
Postat av: Maria

Väldigt läskigt och ett lysande exempel på just den dubbelmoral som ofta präglar tjejtidningar.
Apropå paneler och utseende, så läste jag en artikel med en tjejpanel (var i en gratisbilaga till en lokaltidning här nere). På frågan om vad de tyckte om sitt eget utseende, svarade en tjej: "Tja, det ser väl inte ut som man snusat sprängdeg i alla fall". Jag tyckte det var befriande på något vis.

De har bytt ut puffbild nu iaf, så de tog dig på allvar. Bra jobbat!

2008-04-02 @ 13:50:24
URL: http://www.collective.se/
Postat av: Sanna

Det gör mig riktigt förbannad. Jag hatar att tjejtidningar alltid ska fokusera på att "gå ner i vikt" och "fixa drömkroppen", istället för att satsa på den positiva sidan av hälsa! Varför kan inte tidningar göra reportage om roliga träningsformer och tipsa om hälsosam mat som får en att må bra, utan att tjata om viktnedgång?! Ge tjejer inspiration att leva hälsosamt för att kroppen mår bra av det, inte för att vi ska ha någon "drömkropp" som i vilket fall som helst är en överretuscherad bild av en tjej som haft tur med gener och äter en gurka om dagen.

Gaah, jag begriper det inte.

2008-04-02 @ 13:56:01
URL: http://sanape.se/blog
Postat av: Johnny Scharonne

Det är helt sjukt, men det är inget nytt. Jag skrev om det där häromdagen. Inte just SalongK eftersom jag tycker SalongK är en helt vidrig site och vill döda varje gång jag går in där, men om dubbelmoral - om att de (tidningar, media, whatever) ena sidan snackar om det sjuka anorektiska idealet och andra sidan uppmuntrar att gå ned i vikt. Och det där med killpanelen är ju ett klockrent exempel. Tidningen får en att skämmas över sin kropp och sen ska de visa att "Skäms på ni, men berätta det inte för killarna för då kommer de inte vilja ha er. Och om ni inte skäms så kommer ni inte nå den vikten som alla eftertraktar hos dig och då kommer inte killarna vilja ha er heller. Banta, men gör det i tystnad - ingen får se er svaga. Banta, håll tyst, bli lyckad och stenhård karriärkvinna med perfekt kropp!"

2008-04-02 @ 14:12:46
URL: http://scharonne.wordpress.com
Postat av: Tomac

Åh, jag tycker om att du skrev till dem!
Speaking of beachformen - det jag ogillar mest med hela den här dealen kring att gå ned i vikt är att folk börjar bli så otroligt insatta. De har sina matvågar. De fördelar sina proteiner, kolhydrater och fetter. De vet skillnaden mellan vassle och kasein och att de bör få i sig protein var tredje timme för att inte hamna i ett katabolt tillstånd. De vet när på dagen det är lämpligast att äta kolhydrater.
Teoretiskt sett, it's a good thing.
Men people, they overdo it.
De flesta i min omgivning - oavsett kön - styr sin kost med obarmhärtig järnhand. Får de i sig mer än vad deras matschema rekommenderar är deras reaktion jämställt med att förlora en nära vän i en bilolycka.
Jag ser det bara mer och mer. The other day blev en kille förbannad för att någon hällt ketchup på hans pasta. Gode Gud, de kalorier man får i sig av ketchup gör man sig av med när man NYSER, liksom.
Det är kul att folk vill ta hand om sig själva och äta sundare, men all den nyttiga mat de får i sig är förgäves i och med all den stress och det dåliga samvete som ligger bakom den.

Så.

2008-04-02 @ 14:46:43
URL: http://fold4wrap5.blogg.se/
Postat av: Tomac

"Off topic? Jag? Vad menar du?"

2008-04-02 @ 14:47:06
URL: http://fold4wrap5.blogg.se/
Postat av: Amanda

Har sett såna här grejer alldeles för många gånger. Du är verkligen bra som tar upp det... kan aldrig tas upp för många gånger. Och just det här var ju helt jävla sjukt.

Dåligt svar du fick, men å andra sidan, vad kan man förvänta sig? Sorgligt nog.

2008-04-02 @ 14:51:38
URL: http://bamsesaga.blogspot.com
Postat av: E

exemplet visar ju hur man oftast känner sig. man har en sida som säger åt en att man är ful, fet och korkad och en annan som säger att man 'måste' skaffa sig bra självförtroende, att det är fint att vara kurvig och att alla är fina på sina sätt. jag får dåligt samvete när jag äter och när jag inte äter. äter jag känner jag mig fet, äter jag inte mår man dåligt för att man inte kan gilla sig själv som man är....

2008-04-02 @ 14:54:11
Postat av: Stephanie

Skönhetsidealet tillsammans med självbildsidealet går inte direkt hand i hand i våran problematiserade lilla värld. Vi som ändå kommit till den insikten där vi inte köper allt som står i tidningarna, kan vara väl medvetna om denna vidriga dubbelmoral. Men alla som inte har denna kännedom, vad ska de tro? Hur ska de unga flickorna kunna identifiera sig med detta? Förrvirrade som få tror jag att de känner sig. Jag kan inte sluta förundras över vad käre Tobias tänkte på. Tycker att det är otroligt bra att du hörde av dig. Alla som läser detta inlägg borde göra detsamma så kanske Salong K får sig en tankeställare!

Bra skrivet!

2008-04-02 @ 14:56:05
URL: http://www.dummieanddephie.blogg.se
Postat av: Sanna

Du smart och det där är inte klokt. Jag faller själv ständigt för pressen, herregud, kan man inte bara nöjd.

2008-04-02 @ 15:44:11
URL: http://blogthing.wordpress.com
Postat av: jossan

sjukt att det är i princip samma bild! han verkade i alla fall ta det du hade att säga seriöst, om man jämför med det svaret niotillfem-sandra fick när hon mailade solo g. jag vet inte om du läste det men det svaret var helt SJUKT!

2008-04-02 @ 16:04:32
Postat av: madeleine

sjukt. bra att du mailade o sa ifrån.
du kolla in sad day for puppets...om du ej hört..tror du kan gilla. shoegazigt och vackert!

http://www.myspace.com/saddayforpuppets

2008-04-02 @ 16:08:43
URL: http://benebenes.blogspot.com
Postat av: Christian Bjerring

WORD!

2008-04-02 @ 16:19:58
URL: http://hylla.blogg.se
Postat av: tobbe

Den nedre bilden verkar vara photoshopad, eller hur.
http://www.youtube.com/watch?v=pZ0adXaY_bs

2008-04-02 @ 16:59:47
Postat av: Katja

Jag snubblade in på sidan och kollade urvalet. Det allra mest intressanta är inte bara de där två bilderna, men att det finns fem ton artiklar som bara handlar om att idealen är sjuka - sen finns det fem ton till artiklar som handlar om hur man bäst går ner i vikt. Jag står evigt fientlig gentemot kvinnomagasin av diverse slag. Dubbelmoral var ordet.

2008-04-02 @ 17:27:05
URL: http://www.mamapastilla.se
Postat av: Hellboy

Annika, med all respekt, jag håller med i själva sakfrågan, det finns problem utan tvekan, men gör du inte saker och ting lite väl enkla och bekväma för dig själv med "killpanelen"?
Är det inte ändå så, att de som ställer upp för de här sjuka idealen, dvs läsarna, är i själva verket drivkraften som får hjulen att snurra,handen på hjärtat, vem är de ansvariga egentligen för att fenomenet existerar,inte fan är de många killar som köper och läser tjejtidningar.
Marknadens lagar är ju enkla och entydiga, inga köpare, inga produkter,.och de här tidningar skrivs ju av kvinnor för kvinnor, må vara att de förstnämnda har sålt sin själ till marknadsdjävulen, men likväl är de kvinnor.
Vad det gäller "killpanelen", ingen av mina kompisar, inte någon av de tycker, att de här kolabantade skeletten som stapplar längs catwalken med en virtuel morot uppkört i röven är vackra, inte en enda. " Killpanelen" är ju allt som oftast helt uppdiktade saker utan verklighetsförankring, fluffiga hjärnspöken som har sin hemvist hos "djävulskvinnorna",de giriga som suger ut sina vilsna medsystrar helt utan skruplerier, så enkel och brutal är sanningen,.vem är det egentligen som står för dubbelmoralen?

2008-04-02 @ 17:52:32
Postat av: Hanna P

det där är bland det värsta jag vet och det pågår hela tiden i alla jäkla tidningar.
Bra att du mailade in!

2008-04-02 @ 18:54:36
URL: http://hannapannapersson.blogspot.com
Postat av: Janna

Hellboy,

Annika gör verkligen inte saker och ting lite väl enkla. Hon sätter fingret precis på smärtpunkten när hon nämner "killpanelen". Jag tror du har missuppfattat vad "killpanelen" är för någonting.
The Panel of Men är en grupp snubbar som blir intervjuade och svarar på frågor i varje nummer av de flesta tjej-tidningar. "Såhär tycker killarna om blaah" eller "Killpanelen bedömmer sex kända kvinnors kroppar, och berättar vem som är sexigast". Killpanelen säger i princip alltid: "En tjej med självförtroende är sexig", "en tjej som inte har självförtroende är det mest avtändande som finns" och "lagom är bäst". Resten av tidningen innehåller artiklar med rubriker som "Så får du smalare lår", "Så klär du dig rätt för din kropp", "Så får du honom att älska dig" och "Mirakelkurerna mot komplexen du inte visste om att du hade".

Dessa tidningarna sänder konstant ut mixade signaler till kvinnor. Var den du är, var jävligt nöjd, men under konstant förbättring, annars kommer ingen älska dig. Du är inte snygg som du är, köp ditten och datten så att du blir värd att älskas.

En sak till, de här tidningarna skrivs inte av kvinnor för kvinnor, och innehållet är inte "det som kvinnor vill läsa".

De här tidningarna skrivs av företag som vill sälja sina produkter.

På femtiotalet lanserades idéen från rikstadshåll om att "maximera lyckan" i folkhemmet. Göra folk glada, få folk att må bra. Detta skulle bla göras genom att se till att medias rapportering alltid skulle innehålla hopp, trots att man redan då visste att ord som "skandal" och "tragedi" säljer som smör.

Till allas förvåning insåg man att det ur en rent kommersiell synvinkel, var en väldigt dålig ide att göra folk glada. En nöjd människa konsumerar inte. En lycklig människa känner inte behov att att ständigt förbättra sig själv och sin omgivning. En trygg människa sneglar inte hela tiden på andra och jämför med sig själv.

Så man skrotade idén om att maximera lyckan. Om folk slutar handla massa skit de inte behöver stannar Sveriges ekonomi.

Så därför, fylls alla "tjej-tidningar" med massa artiklar om hur man som tjej och kvinna kan förbättra sig själv genom att köpa olika produkter, samtidigt som "killpanelen" berättar att det osexigaste som finns är en kvinna som är osäker.

Dethär är skitjobbigt. Ett verkligt problem. Och jag tror att du, som man, behöver vara lite ödmjuk inför det.

2008-04-02 @ 19:11:11
URL: http://tuesdays.blogg.se
Postat av: Daisy

Janna!

Så jävla coolt sagt!
Det är ta mig fan det finaste jag hört sen jag konfirmerades! Shit! Du är så SMART, åh! Ny hjälte!

2008-04-02 @ 19:28:34
Postat av: Anonym

Håller med dig helt och hållet. Har själv skrivit ett liknande inlägg för några månader sedan. Man blir seriöst rädd.

2008-04-02 @ 21:21:12
URL: http://unoconcet.blogg.se
Postat av: Sara

Ja, jag gillar inte det heller. Jag har helt enkelt gjort så att jag slutat att köpa tidningarna, helt och hållet. Stänger ljudet på reklamen på TV och håller mig borta från annat som jag inte vill ska få påverka mig.
På det sättet slipper jag bli arg, och jag påverkar dessutom medierna, eftersom de inte säljer till mig längre och då får byta fokus. För jag tror det är så det funkar.

Istället fyller jag mitt liv med fina saker!
Bloggar. Människor med åsikter jag mår bra av. Med att ge till andra.
Och plötsligt märker jag att jag ändrat hela min värld. Jag bryr mig inte längre ett smack om liknande artikla som den du skriver om, för jag mår liksom redan bra.

Massa kärlek till dig!!
:)

2008-04-02 @ 21:33:59
URL: http://blissara.webblogg.se
Postat av: vagabond

ja, vi lever i en lustig värld. som får mig att må lika illa var dag, tyvärr. Tur att det finns de som försöker göra vad de kan, för att uppmärksamma det. :)

2008-04-02 @ 22:17:45
URL: http://vagabond.bloggagratis.se
Postat av: anna

Så bra att mailade!
Jag klarar inte av "tjejtidningar". Inte de som finns nu iallafall. Jag tänker tillbaka på den underbara tiden då DARLING! stod i tidningshyllan, good times..

2008-04-03 @ 01:32:10
URL: http://annasomanarki.tjejsajten.se
Postat av: Hellboy

Janna, jag är en mycket ödmjuk person,och har inte alls missuppfattat innebörden av "killpanelen", du läser texten men missar delvis innehållet, läs mellan raderna, mitt budskap finns där allt som oftast, bara man vill se det.
Jag hävdar fortfarande, att orsaken för dessa "problem" huvudsakligen ligger hos konsumenten, att de utan att ta ställning, utan att ifrågasätta, utan att kritisera sväljer allt vad underhållningsindustrin matar de med.
Vad är grundpelarna, grundideen för underhållning, för fiktion?
Precis, att manipulera,att förvränga fakta,att vinkla fakta, att dölja fakta, att vilseleda,.därav "killpanelen" Som Einstein sa,allt är relativt, så även förhållandet mellan fakta och fiktion,graden av strävan efter sanningen inom media rent allment, och alldeles speciellt inom nöjesgenren.
Så, några ex om fakta vs fiktion, om exat vetenskap och mytbildning för att belysa vikten av att kunna tolka mediaflödet på rätt sätt,och att kunna avgöra vad som är viktigt och vad kan man bortse ifrån.
Fakta är, att på ett år försvan en fjärdedel av isen på Antarktis, om några få år är allt borta,. på Antarktis finns två tredjedelar av jordens sötvatten.
Fakta är, att Kina och Indien är två kärnvapenmakter med befolkning som uppgår till två miljarder, och att deras grundvattenreserv i det närmaste är slut.
Fakta är, att Sverige ligger på samma bredgrad som Siberien och Alaska, och att Golfströmmen håller på att stanna av pga klimatförändringar, dra en slutsats om konsekvenserna för oss,om problemets omfattning och jämför det med "tjejtidningsproblemet".Fakta vs fiktion, riktiga problem vs uppdiktade "killpanel",smalare lår,mirakelkurer,mixade signaler,etc,ha lite distans för allt strunt som beskrivs som något livsviktigt,och vips,plötsligt är inte de här
problem några problem längre, bara gemytlig tidsfördriv för uttråkade,icke lyckliga feminister ,som desperat försöker konsumera sig till en ny verklighet, försöker maximera lyckan.
I "mina kretsar" finns inga vackra tjejer, inga fula tjejer, inga smala tjejer, inga tjocka tjejer,bara tjejer som känner sig älskade av sina killar, vänner, familjer, tjejer som får all den kärlek och respekt de förtjänar.
De varken köper, läser eller behöver tjejtidningar, de föredrar ett riktig liv i en riktig värld,så enkelt är det.
OK, vi hårdrockare är enkla och okomplicerade människor,nästan dumma, men vi är ärliga och har mycket hjärta, vi bara älskar eller låter bli,.typ,.I got nothing to hide, no reason to lie,I got nothing to loose,..osv,.ha en bra dag Janna och ni andra med, jag älskar er alla, precis såna som ni är, kasta tjejtidningarna till soptippen, ni behöver inte dom.
Till slut en liten hälsning från hårdrockens värld.
www.youtube.com/watch?v=s5QTmvkmTjM

2008-04-03 @ 10:02:32
Postat av: sofia

jag tycker att du har så himla rätt och det är så jäkla, jäkla vidrigt. gött att du hörde av dig till dom.
får man lov att länka till dig förresten? :)

2008-04-03 @ 13:02:10
URL: http://everycolor.blogg.se
Postat av: Maria Engström

Hej Annika! Läste du min kommentar från ditt inlägg 25
mars "I feel phat" där jag påpekade att det fanns reklam om hur man går ner i vikt mitt i ditt blogginlägg och hur du vill gå upp i vikt. Jag vet att du inte medvetet vill ha sådan reklam där, men jobbar du nåt för att få sådan reklam att försvinna? Blir liksom ett steg framåt, två steg bakåt när man (jag) läser.
Maria

2008-04-03 @ 14:23:02
Postat av: Janna

Hellboy,

jag hör vad du säger, tror att jag förstår vad du menar (förutom det där med grundpelarna för fiktion, som bara är helt bananas) och håller inte med dig, på en enda punkt.

tyvärr är jag för febrig för att ge dig en feministisk bitch slap, någonting som du tydligt är i stort behov av,
Men, jag tänkte svara på ett av dina uttalanden:

"och vips,plötsligt är inte de här problem några problem längre, bara gemytlig tidsfördriv för uttråkade,icke lyckliga feminister ,som desperat försöker konsumera sig till en ny verklighet,"

Var det inte du som droppade Einstein? Allt är relativt?
Om du tänker efter, vad vet du om "vad som är ett problem" eller inte?
Om vi förutsätter att allt är relativt, hur ska du kunna förstå problemet vi snackar om, när du inte lever under det?
För att förtydliga: hur ska jag, som vit kvinna, kunna förstå problemet med rasism, när jag inte utsätts för det dagligen som mina mörka systrar?
Det kan jag inte. Men, och det här är den största skillnaden mellan dig och mig Hellboy, jag skulle aldrig för mitt liv, säga att problemet med rasism inte existerar eller är "strunt som beskrivs som något livsviktigt" bara för att jag själv inte utsätts för det.
Fakta är, att du du skulle behöva gå ett par mil i din systers dojjor.
Det, skulle eventuellt, göra dig ödmjuk käre hellboy.

2008-04-03 @ 16:03:54
URL: http://tuesdays.blogg.se
Postat av: linnea

jättefint av dig att mejla! synd att det är så få som reagerar på sånt där.. har själv varit sjuk i anorexi men börjar tillfriskna nu, men det är fortf jättejobbigt att se sånt där :/ det är helt jävla sjukt att det ska få vara sådär. ideal suger hårt ;/

fin blogg!

2008-04-05 @ 19:51:36
URL: http://latenightpartner.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback