First you fade into the background


THIS IS ENGLAND.



Igår var det dags för den årliga Kulturnatten att gå av stapeln här i Norrköping. Jag var mindre intresserad av själva evenemanget och mer av att både min pojkvän och min fina vän Sofia var i stan, men jag kan inte neka till att det var riktigt roligt att se Norrköping så levande!

Innan vi tog oss ut såg vi
This Is England, och ja, jag älskade den. Jag bryr mig inte ett dugg om att den är överhypad som tusan, det var en vansinnigt snygg film som berörde mig djupt, och det räcker bra för mig. Den inspirerade mig helt klart när det var dags att klä sig och ge sig iväg, och istället för klänning och heels blev det skjorta, höga jeans och herrskor. Jag är glad att jag klädde ner mig, för hela kvällen hade jag en känsla av att inte riktigt passa in, och den känslan brukar alltid förstärkas av att vara uppklädd. Fråga mig inte varför, det bara är så.







Svarta skjorta, H&M
Rött skärp, lånat av min kära vän Fanny
Mörkblå Cheap Mondays Skyscrapers
Blå strumpor med vita prickar, H&M
...och ja, sen blev det mina herrskor från Skopunkten också.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker filmen är lite obehaglig också

Postat av: Sofia

älskade också this is england, trots att jag brukar värja mig mot känslor som väckts av något för många hypat sönder. dagarna efteråt var det 60-tal/rude girl/mods som hägrade för min del. det skulle vara underbart att se ut som milkys kvinnliga motsvarighet.
jag lider också av någon slags "vill inte sticka ut"-fobi ibland. har t.o.m. delat upp min garderob i två sektioner där en är fina klänningar, eftersom jag mest har klänningar, och utstickande kläder i allmänhet, en är vardagskläder. vardagskläderna är helt klart underrepresenterade. för bara ett år sedan brydde jag mig väldigt lite om huruvida jag stack ut eller inte, jag kunde känna mig snygg för att jag klätt mig snyggt, oavsett. men den senaste tiden kan jag må dåligt bara av tanken på att synas, jag måste se så tråkig och alldaglig ut som möjligt i vissa situationer för att stå ut med mig själv. jag blir så obekväm med att eventuellt sticka ut, eller synas, att jag skyr det som pesten.
iaf, resultatet är en mängd kläder jag köpte för att jag älskade dem, men som bara används vid en prova-kläder-ritual innan jag ska gå ut, bara för att ratas i sista minuten.

2007-09-30 @ 14:29:29
URL: http://bobbypin.blogg.se
Postat av: Kajsa

Är väldigt sugen på att se "This is England". Lite läskigt dock att den på den första bilden så har tjejn (tjejerna?) exakt en sådan piké från Fred Perry som jag har som jag just hittade i garderoben. Spooky.
Förövrigt har jag typ ju ett par nästintill likadana herrskor också från skopunkten, i Norrköping, fast från barnavdelningen. Önskar att jag hade varit i vår lägenhet nu inatt i Norrköping så att jag också hade kunnat springa runt och kika på kulturiga saker.

2007-09-30 @ 15:38:28
URL: http://aenigma.blogg.se
Postat av: jasmin

your face looks so familiar, i think i know you from somewhere?

2007-09-30 @ 16:12:01
URL: http://www.the-fashion-spot.com
Postat av: Anonym

föresten jag tittade nyss på din video på facebook haha
fan vad skön den var, men hur fan lyckades du :o

2007-09-30 @ 18:10:44
URL: http://kaderi.blogg.se
Postat av: Zipp

This is England är som en nollbudgetversion av american History X...den där scenen när de "tar" basketplanen från 2 stycken pakistanier var den sämsta rippoffen jag sett...

2007-09-30 @ 19:01:32
Postat av: Sofia

Zipp - kan inte riktigt förstå din kritik. American history X är ju lika mycket själv en ripoff på Romper stomper eller någon annan naziskinfilm i såna fall.
American history X handlar om rasmotsättningar i USA på 90-talet, This is England skildrar däremot skinscenen i UK på 80-talet med Thatchers politik som bakgrund.
Jag kan förstå om det inte intresserar någon som inte varit involverad i någon av de engelska subkulturer som skildras i filmen. Men det hindrar inte This is England från att vara många snäpp bättre än American history X, oavsett budget.

2007-09-30 @ 19:33:01
Postat av: Marie

Jag såg också this is england i helgen och älskade den!

2007-09-30 @ 20:02:11
URL: http://marie-larsson.blogspot.com
Postat av: Ingrid

Åh, vilken fin spegelbild på dig, älskar uppsynen och kläderna...och saknar min egen lugg som en ohändig frisör våldförde sig på.

2007-09-30 @ 20:48:09
URL: http://tonarspuckot.blogspot.com
Postat av: Li

du är så jäkla toksnygg. eller, kanske mer vacker. du är så himla vacker!

2007-10-01 @ 12:28:15
URL: http://lithesupercat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback