Expanding outwards, just echoes for answers

Sådär. Nu svarar jag på de frågor jag fått hittills, det blir i bakvänd ordning, med den sist ställda frågan först. Det här blir ett löjligt långt inlägg! Förhoppningsvis känner ni att ni fått svar på det ni undrat över...

Vad skrämmer dig mest? Nära och påträngande saker eller världsfrågor?
Hur gör du för att själen ska må riktigt bra?

Och hur fan lyckas du få till din kropp? Vad/hur tränar du, dieter?


Usch, vad obehagligt att behöva tänka på vad som skrämmer mig mest... Jag är väldigt orolig av mig, och - kanske föga förvånande - är döden det som gör mig allra mest vettskrämd, nästan paralyserad. Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag är mest rädd för; min egen död eller att förlora någon närstående. Men jag hatar döden av hela mitt hjärta, ja, själva fenomenet döden. Jag önskar, uppriktigt, att jag kunde finna någon form av ro eller tröst genom religion, men hittills har jag inte lyckats få mig själv att tro på någonting "större". Men jag hoppas verkligen, verkligen, verkligen att det finns något varmt och fint som väntar på oss.

För att citera en av världens mest underbara låtskrivare och sångare, Mr Antony Hegarty:
Hope there's someone
Who'll take care of me
When I die, will I go


Oj, hur gör jag för att själen ska må riktigt bra? Det önskar jag att jag visste. Jag är inte så himla skillad när det kommer till att må bra i själen. Jag dricker varm choklad, kramas med vänner och familj, andas djupt, försöker att inte tänka på allt jag måste hinna med att göra, äter polarkaka eller godis eller vaniljglass med hjortronsylt eller mjuk pepparkaka, ser på mysiga filmer och tänker på hur satans bra jag har det. Ja, precis som jag antar att alla andra gör...? Annars, ge mig tips!

Över till frågan om min kropp. Jag tar fruktansvärt dåligt hand om min kropp, jag vill knappt svara, för jag vill verkligen inte att någon ska leva som jag. Jag tränar inte, jag promenerar inte ens längre än sex minuter i taget (till eller från skolan). Och om vi säger såhär, det här är vad jag ätit idag: 2 stora polarkakor, en med leverpastej och en med kaviar, och ett glas oboy. Till lunch kyckling med sötsur sås och ris på världens godaste lunchhak Spicy Hot. 2 tablettaskar, en Salta Katt och en Tutti Frutti, och ett rör Lakrisal. Två förpackningar mjuk pepparkaka (okej, Fanny åt litegrann hon också. Säg en och en halv då). Två stora portioner chili con carne... och nu sist en skål glass. Men alltså... jag är så sjukt hungrig just nu. Och jaaa, det är klart att jag borde äta vettiga grejer och röra på mig, och jag lovar att när jag blir stor, då jäklar ska jag vara nyttig! Men se mig inte som någon rolemodel nu, är ni schyssta. Jag må vara smal, men det är insidan som räknas, och insidan är nog rätt trött på mina matvanor...
Alltså, jag gör ingenting för att min kropp ska se ut som den gör. Det är mina geners fel. Absolut, jag har haft sjukt dålig inställning till mat, och då har jag varit smalare - det här är alltså min "normalvikt".

Okej, en fråga kommer här: händer det ibland att du, efter att ha lagt ner mycket tid på att få till en bra outfit och efter att ha tagit snygga outfitbilder byter till något helt annat, typ de vanliga gamla jeansen eller mjukisbrallerna?

Nej. Jag vågar inte! Jag tröttnar ofta rätt fort på att ha fina kläder på mig och går helst i jeans och converse, men har jag tagit en fancy outfitbild vågar jag inte visa mig ute den dagen i någonting annat. Det är osannolikt skönt att ha tagit en paus i outfitfotandet - nu går jag i jeans och converse varenda dag.

1. Vem är din favoritkändis?
2. Vilket djur tycker du beskriver dig bäst?
3. vilken är din bästa bok?
4. Vad gör dig mest ledsen?


1. Jag har ingen aning, så jag tänker dra till med häftiga Shirley Manson i Garbage.

2. Det har jag ärligt talat aldrig tänkt på. Men jag skulle hemskt gärna vara en liten afrikansk dvärgget.

3. Allt av Johanna Nilsson, kanske allra helst "Konsten att vara Ela".

4. Det blir samma sak som på första frågan i inlägget: döden. Att jag kommer att upphöra att existera, och innan dess kommer människor jag älskar att tas ifrån mig - och detsamma gäller för alla andra levande varelser. Det är så fruktansvärt sorgligt.

Vad gör du om 10 år?

Jag har barn och ett otroligt givande, kul och varierande jobb där jag ständigt utmanas och får utlopp för min kreativitet.

Kanske för personligt men jag provar, vilket parti röstar / skulle du rösta på?

Jag önskar att det fanns ett parti vars åsikter stämde överens med mina, men tyvärr. Jag håller med olika partier i olika frågor, helt enkelt. Skulle jag rösta idag skulle jag rösta på sossarna, eftersom jag tycker att Mona Sahlin är en fantastisk människa med humana åsikter, och hon är den enda i Politikersverige jag kan tänka mig att se som statsminister. Annars har jag inte röstat på Socialdemokraterna en enda gång, vad jag minns. Jag brukar bestämma mig inne i valbåset. En enda gång har det blivit blått; jag personröstade på Birgitta Ohlsson.

Hoppas detta inte är en alltför påträngande fråga, men jag har verkligen funderat över hur du och din sötnos Marcus träffades! Ni är så fina tillsammans! och... Hur träffades du och din pojkvän? Hela storyn, tack :)

Shit, problemet är att vi har världens tråkigaste story. Ingenting som kommer att kännas spännande att berätta för barnbarnen, direkt... Vi spanade in varandra på håll under en pubkväll, och träffades senare smma kväll på en efterfest i en studentkorridor där jag skulle sova den natten. Vi var några stycken som satt uppe och pratade långt in på småtimmarna, och visst kastade jag några extra blickar åt hans håll... Några veckor senare träffades vi ute och jag följde med hem till honom och såg på Kent-dokumentären och Ensamseglaren - nej, inget hände - och dagen därpå fick jag ett sms där han frågade om jag hade lust att gå och ta en fika någon dag. Det hade jag, naturligtvis. Hur skulle jag kunna tacka nej? Han var ju så jäkla ljuvlig. Världens längsta ben i smala Cheap Mondays, stort lockigt hår och ett ännu större leende, lågmäld och lite blyg utan att vara tråkig, underbar musiksmak... Fikan förflyttades efter ett par timmar till en bar för några öl, och kvällen därpå följde jag med hem till honom efter ännu en utekväll (japp, vi var smått alkoholiserade båda två). När vi vaknade gick vi till Max och käkade hamburgare, och jag kände att det här faktiskt kunde vara något att satsa på...
Och ja, på den vägen är det. Några veckor efter vår första fika tog jag mitt pick och pack och flyttade in hos honom, och i samma lägenhet sitter jag idag och skriver det här. Det var snart två år sedan, och mycket har förändrats. Allt till det bättre.

Hur många besökare har du på en dag?

Omkring 1200 - 1500 stycken.

1. Hur väljer du dina rubriker? De är ju oftast strofer från olika artisters låtar, men "kommer du bara på dem" eller skriver du inlägg efter ett bra citat?
2. Vad är mest viktigt med en låt; musik eller text?
3. Vilka artister tycker du att alla borde lyssna minst EN gång på och vilken låt om de bara ska välja en? (Jag gissar Bright Eyes och Placebo här...Men kanske även Weeping Willows, iom CD-fyndet och Magnus Carlsson)
4. När får vi se ett inlägg med kopplingen musik-mode? (En Traderaannons för svarta Converse räknas inte. De var i fel storlek *haha* )


1. Jag skriver inte inlägg efter bra citat. När det är dags att sätta rubrik tar jag antingen ett citat som känns som att det anknyter till något i inlägget, ett citat där någonting annat i låttexten anknyter till inlägget, eller det som sjungs i mina högtalare precis då jag ska skriva rubriken. Tråkigt svar, jag vet!

2. Jag lyssnar gärna på instrumentala låtar och jag läser gärna prosa och poesi, så jag kan inte välja på det sättet. Ännu ett tråkigt svar, men: känslan. Och helheten.

3. Haha, inte för att jag ogillar Placebo, men vad fick du dem ifrån? :) Ojoj. Jag tycker att alla ska lyssna på det som får dem att känna någonting, så jag kan ju bara tipsa om sådant som betyder mycket för mig. Antony & the Johnsons "Hope There's Someone" eller "Fistful of Love", Jeff Buckleys version av "Hallelujah", Magnetic Fields "I don't believe in the sun", Billie the Vision & the Dancers "Go to hell", Belle & Sebastians "Lord Anthony", Elliott Smiths "Twilight", Laaksos "Long Beach", Kristofer Åströms "Poor Young Man's Heart" och hans cover av "Always On My Mind", My Favorites "Le Monster"... och ja, väldigt mycket av Bright Eyes. Att välja en låt av Conor känns helt omöjligt. Men jag drar till med "The Calendar Hung Itself". Jakob Hellman, åååh... "Avundsjuk på dig", väljer jag. Otis Redding när han sjunger "I've been loving you too long", Teiturs "Rough Around the Edges"... nej men ärligt talat, jag kan hålla på i en halv evighet. Jag får skriva ett gigantiskt musikinlägg någon dag, jag känner mig bara så orättvis mot alla låtar och artister som inte får plats här trots att de betyder så sjukt mycket för mig. Det här går inte.

4. Jag vet inte. :) När jag känner för att skriva ett så kommer det. Men jag har svårt att föra samman mode och musik. När det gäller musik bryr jag mig så otroligt lite om mode, om vi säger så. Men självklart finns det en koppling, bara att jag inte riktigt omfamnar den.

Berätta om din lägenhet! Är du intresserad av inredning? Var har du bott och var skulle du vilja bo?

Jag håller på att sälja en lägenhet här i Norrköping, och bor själv i min pojkväns lägenhet i samma stad, medan min pojkvän bor i min gamla lägenhet i Stockholm. :) Nej, jag är inte särskilt intresserad av inredning - jag vill bara trivas och ha det bra. Självklart måste det vara fint, men jag har aldrig läst en inredningstidning, och tycker att mysighetsfaktorn alltid kommer först.
Jag har bott i Luleå med omnejd som liten, sedan på Kungsholmen i Stockholm i nästan hela mitt liv, vid Hyde Park Corner i London, i PuDong i Shanghai och nu i Norrköping. Jag vill bo i San Francisco!

1. Vad är ditt favoritplagg?
2. Vad är ditt bästa skönhetstips?
3. Vilket land i världen är ditt favoritland?


1. Typ av plagg, eller specifikt plagg? Jag svarar lite kombinerat: just nu är det lååånga, varma, mjuka, stickade cardigans att ha som klänning över tights, och min favoritcardigan kommer från Monki och är helt fruktansvärt underbar.

2. Bli kär!

3. Jag har nog inget fantasiland. Men jag trivs väldigt, väldigt bra i sydvästra USA.

Hur kom det sig att du kom in på modell o skådespelarspåret? Nått du velat göra o lyckades eller blev du upptäckt?

Jag har alltid skådespelat, gått i olika teatergrupper och älskat att stå på scen. Att jag skulle kunna modella hade jag aldrig riktigt reflekterat över, så jag blev rätt förvirrad när jag blev scoutad av hårstylisten Peter Andersson från MIKAs på tunnelbanan på väg hem från skolan i slutet av 90-talet. Dock upptäckte jag snart att jag fullkomligt älskade det - ja, inte allt runt omkring, men själva jobbet passar mig perfekt. Och visst var det mycket genom modellandet som jag fick självförtroende nog att våga ställa upp i filmer, reklamfilmer, tv och musikvideor. Det mesta fick jag genom MIKAs, sen låg jag kvar i castingbyråernas register och det är så jag får roller, jag blir uppringd då och då med förslag...

Vad går du för utbildning och vad vill du syssla med efteråt? Du har säkert skrivit det någonstans men jag har minne som ett såll. och Jag undrar typ samma sak; vad vill du göra senare i ditt liv? & vad exakt är det du gör nu? Vad lyssnar nu mest på för musik :)? och Hej! Jag undrar bara kort och gott vad du går för utbildning just nu? Och vad du vill utbilda dig till, någonting inom modebranchen?"

Jag går en utbildning vid Linköpings Universitet, campus Norrköping, som heter
Kultur, Samhälle, Mediegestaltning. I februari sätter jag igång med min praktik, och i juni är jag klar med min kandidatexamen. Då är det dags att ge sig ut i arbetslivet och slåss om en plats i solen... Hjälp! Jag vill jobba med tv-produktion och skrivande. Gärna som "idéproducent", frilansreporter, manusförfattare och programledare. Axakt vad jag gör nu? Ja, i skolan har vi precis producerat ett radioprogram åt P4, vi håller på att jobbar med vårt kandidatprojekt som är en kort spelfilm om hur populärkulturen påverkar oss i kritiska skeenden i våra liv, jag och Fanny har precis börjat jobba med vår kandidatuppsats som handlar om hur normavvikelser representeras i The O.C., våra teoretiska föreläsningar och seminarier handlar just nu om journalistiskt ansvar och samspelet mellan politik och journalistik... Utöver det jobbar jag som moderedaktör på en nyhetsbyrå och håller på med ett jätteroligt projekt som har med webtv att göra. Puh. Inte konstigt att det var svårt att hinna med Fatale, känner jag nu.
I framtiden vill jag äga ett produktionsbolag, nej, en hel mediekoncern! Och vara delaktig i allt. Ja, det vill jag.
Angående musiken: samma som jag skrev tidigare...

Det här är kanske det längsta jag någonsin skrivit på den här bloggen! Säkert har jag bara väckt många fler nya frågor. Så det är bara att fråga på! Men det känns som att jag gett sjukt tråkiga svar... kanske för att det är så sent? Äsch. Jag är inte alltid så rolig. Tur för mina vänner - tänk vad jobbigt det hade varit om de behövt få ständiga skrattanfall när de umgicks med mig?!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tycker visst att ni hade en söt kärlekshistoria =)

2007-10-11 @ 08:47:18
Postat av: Sara

Å du är inte tråkig! Oavsett hur många gånger du säger de=)

2007-10-11 @ 08:58:55
Postat av: ylva

sweetie, snälla säg att du är gay?

2007-10-11 @ 11:15:14
Postat av: Vera

Shit vilket långt inlägg.. Jag återkommer när jag läst klart.
hej!

Postat av: Alex

Attans, jag hade hoppats på någon mirakelkur i stil med "hoppa jämfota upp och ner för trappan så blir du lång och snygg!". Men man kan inte få allt här i världen, och dina svar räcker gott och väl :) Tack!

2007-10-11 @ 15:58:03
URL: http://glitteringly.blogspot.com
Postat av: moa

johanna nilsson är min favorit också, jag älskar hennes sätt att skriva. och konsten att vara ela är helt underbar.

2007-10-11 @ 16:18:02
URL: http://rainydaywoman.blogg.se
Postat av: tove

2. Vad är ditt bästa skönhetstips? Bli kär.

MYCKET bra svar. Jag känner mig snyggare än någonsin just nu (A)

2007-10-11 @ 16:29:31
Postat av: tove

2. Vad är ditt bästa skönhetstips? Bli kär.

MYCKET bra svar. Jag känner mig snyggare än någonsin just nu (A)

2007-10-11 @ 16:31:24
Postat av: Vera

Kul att läsa lite mer om dig. Håller med dig om Antony Hegert´s vackra låt "Hope there´s someone" är helt underbar. Såg du Musikbyråns livekonsert med honom härom dagen? Eller du kanske har sett honom live? Han är unik och fascinerande.
kram

2007-10-11 @ 16:40:35
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Ivana

Skönhetstipset stämmer fruktansvärt bra, jag ser stora skillander på bilder av mig tiden före min make & tiden efter. Det är något med detta kärlek som gör att hela en lyser, hela tiden. Sjukt!

2007-10-11 @ 17:10:31
URL: http://jagkaninteslutaskriva.blogspot.com
Postat av: Marlene

Oh, positiv överraskning att du läser poesi, har du någon favoritpoet att dela med dig av?

2007-10-11 @ 17:50:59
Postat av: ida

Vi har samma favoritbok, allt av Johanna Nilsson är ta mig tusan genialiskt! Konsten att vara Ela, läste jag då jag bodde i min systers lägenhet på Malmudden (Luleå) hon hade lämnat kvar alla sina grejer nämligen men nu, och för alltid, står den boken i min bokhylla. haha.
Sen är Tove Jansson en stor favorit också. Dom två. Dom två är de bästa.

2007-10-11 @ 18:02:04
URL: http://isaksdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback