"HALLÅÅÅÅ, DET ÄÄÄR SYND OM MIG!!!"



Åh men suck, jag är så töntig.
Jag borde verkligen bara vara tacksam för alla fina människor som sympatiserar med min äckliga operation... men min självömkan tar ändå överhanden, och jag skäms.
Såhär är det: Den här veckan har väldigt många skrivit och berättat att de vet hur det känns för mig just nu. Vissa har genomgått liknande operationer, vissa har haft det betydligt värre, men vissa - vissa har dragit ut visdomständer. En kille på Facebook tjatar om att han gjort "precis samma sak" och att han "hade ont i flera dagar". Jag försökte förklara att jag också dragit ut en visdomstand, och det gjorde lite ont men blev snabbt bra, och att det inte är samma sak som mina operationer. Nu när jag blivit otroligt dålig och bara kräks och blöder skrev han "kanske du borde gå till tandläkaren och låta dem kolla upp om det är infekterat?" blev jag sååå trött och skrev bara "man opereras inte hon tandläkaren utan på sjukhus, av en käkkirurg, och det kommer fortsätta att göra ont i veckor, okej?!" Extremt omoget. Jag borde se till att skaffa lite perspektiv igen, det här är ju tragiskt. Jag vet inte riktigt vad det är... kanske att eftersom jag ju också dragit ut en visdomstand och vet att det inte är så jobbigt måste ju alla tro att jag överdriver så sjukt mycket när jag klagar hela tiden.

Men förmodligen överdriver jag ju också. Min mamma har alltid sagt att jag har smärttröskel som en grop.

(Om det inte var så att han inte förstår svenska hade jag aldrig vågat skriva det här, så fånig är jag. Eller så kan vi se det som någon skruvad form av respekt - jag vill ju inte göra honom ledsen, bara få utlopp för min självcentrerade irritation.)

Kommentarer
Postat av: Caroline

Haha! Jag tycker det är okej att tycka synd om sig själv ibland..faktiskt. Skitsamma och nån vet "preciiiiiis" hur det känns, det är ändå mest synd om dig i hela världen. Så känner jag varje gång jag får feber t.ex. Och det får man göra ;) Jag tycker det låter sjukt läskigt och tror att du har ont av bara helvete, men hoppas du blir bättre snart!

Postat av: Sica

du. det ÄR synd om dig! När jag var 13 opererade jag bort en tand som låg på tvären under näsan på nått jäkla vänster. Jag var svullen i 1 och en halv vecka o gick inte utanför dörren under tiden heller. Jag kommer inte ihåg smärtan under den veckan - tack o lov (så jag vet inte hur du har det nu) men att vakna upp med stygn i hela käften i sjukhussängen drogad som en idiot var mindre trevligt. Pina vidare och var lycklig sen när allt är över att det i alla fall är gjort! /Sica

2007-11-08 @ 18:04:04
URL: http://sicastyle.blogg.se
Postat av: Nadja

Detta låter riktigt jobbigt:/ förstår endå inte exakt vad du har gjort... har du opererat bort dina visdomständer hos käkkirurgen(har jag gjort iaf) eller har de varit ännu djupare å mixtrat med din käke för att få bort dem? hoppas det läker fort!:)

2007-11-08 @ 18:07:14
URL: http://thencloset.blogg.se
Postat av: Miss

Jag har också opererat bort mina visdomständer, växte vågrätt och pressade ihop de övriga tänderna. Skräckupplevelse. Gjorde hemskt ont. Min käke var låst i tre veckor efteråt, jag var jätte svullen och hade hög feber. Visade sig efteråt (efter fyra veckor när läkarna äntligen lyssnade) att jag hade fått en infektion. Jag var alltå sängliggande i feberyra en månad efter min operation. Hemskt, hemskt, hemskt..

2007-11-08 @ 18:44:19
Postat av: Annika

Miss - Ja, det där är ju precis som mina skittänder. Jag klarade mig från infektion förra gången (för ett år sedan), men blev däremot otroligt förgiftad av de smärtstillande medicinerna samma dag som operationen - så förgiftad har jag aldrig blivit förut, jag spydde mörkgrön, klumpig galla en gång i kvarten i fjorton timmar och var övertygad om att jag skulle dö. Det försvårade läkningsprocessen väldigt mycket (tydligen mår inte sår och stygn bra av att man kräks femtio gånger i rad) och jag minns det som ett rent helvete. Nu fick jag andra smärtstillande och i mycket lägre dos, men började ändå spy vansinnigt mycket idag, så nu försöker jag klara av smärtan utan medicin. Håller bara tummarna för att jag slipper infektion nu också, herregud vad vidrugt det låter! STACKARE. Hoppas att du inte haft några men av det efteråt?

2007-11-08 @ 18:55:19
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: En läkare

Tycker mycket om att läsa din blogg.
Ville påpeka en detalj bara: käkkirurgi är en tandläkarspecialitet.

2007-11-08 @ 19:16:59
Postat av: Annika

En läkare - vad trevligt att du uppskattar bloggen! Okej, jag förstår vad du menar, men jag är säker på att du också förstår vad JAG menar. Naturligtvis förstår jag att käkkirurgi är någon form av fördjupning för tandläkare, men du måste väl hålla med om att det är skillnad på att dra ut en tand hos tandläkaren och på att åka till ett sjukhus, lägga sig på ett operationsbord och få käkbenet sönderborrat? Tack för kommentaren, ta hand om dig!

2007-11-08 @ 19:21:02
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: ida

well, även jag har både dragit ut tänder och opererat bort. operationen var det värsta jag varit med om men så är det också den enda operationen jag någonsin gjort så jag kan väl vara lyckligt lottad över det. men det är så många som tror att operation och utdragning är samma fel. man tar ju fan bort en del av sitt skelett under operation. jag kände av gropen och det isade i käkbenet månader efteråt.

2007-11-08 @ 22:17:26
URL: http://isaksdotter.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback