"Ärligt, hur laddad är du att tappa de där kilona?"

Jag surfar sällan omkring på kvällstidningarnas sidor, och trodde verkligen att vi hade kommit längre än till skit som

"Hur bra fixar du en raketdiet?"

Herregud. Artikeln börjar med meningen "Du vill gå ner - och det ska gå snabbt." Redan där trodde jag att de flesta hade insett att snabba viktnedgångar aldrig är hälsosamma? (Jaja, om det inte handlar om att du väger 500 kg och måste gå ner ögonblickligen för att inte dö, men det är förmodligen inte sådant vi snacka om nu.)

För att vara beredd på att gå ner i vikt nuuu med en gång ska man svara så många alternativ A som möjligt. Exempelvis:
Ärligt, hur laddad är du att tappa de där kilona?
A Jag ser rött! Stramklänningen hänger framme. Den SKA på.

Jag trodde faktiskt inte att kvällstidningarna publicerade artiklar som på sina ställen är identiska med anorexisidorna där unga tjejer peppar varandra till att svälta ihjäl. Lika chockad blev jag i vintras när jag i min systers Teen Vogue fann "bantningstips" som uppmanade tjejer att suga på isbitar eller borsta tänderna när de blev hungriga. Jag blir så jävla äcklad.

Och alltså, hur tänker de när de brevid det här "testet" har en ruta med råd från dietister, där de skriver att "generellt sett kan man säga att det aldrig är hälsosamt och varaktigt att minska snabbt i vikt. Risken är stor att man lika snabbt går upp i vikt och att man då lägger på sig mer fettmassa än tidigare." Hallå?! Vad är det jag har missat? Dessutom, hur smart är det att skriva det där brevid testet? Känns ju inte som klockren retorik direkt, "gör det här testet och se om du är redo för att genomföra en raketdiet - som aldrig kan vara hälsosam och som förmodligen kommer att göra att du går upp i vikt så snart du börjar äta igen". Eh.

Självklart tycker jag att även media ska kunna dra sitt strå till stacken för att minska folksjukdomar, men deras "raketdieter" kan aldrig leda till en bättre folkhälsa. Jag är rädd att de flesta som tar sig an sådana dieter antingen känner att de skulle behöva gå ner några kilo för att må bättre rent fysiskt (och kanske psykiskt), eller tunna tjejer som fått för sig att de inte är tillräckligt fina. Den första kategorin kommer naturligtvis bara fucka upp sin ämnesomsättning, bli irriterade och improduktiva och gå upp ett par extrakilon när de börjar äta och fungera som vanligt igen, den andra kategorin kommer bara att bli sjukare.

(Ja, jag vet att jag nu riskerar att få kommentarer som påstår att jag uppmuntrar till ätstörningar bara genom att ta upp ämnet, men eftersom ingen är tvingad att läsa min blogg får ni gärna slösa bort er tid på något bättre.)

Kommentarer
Postat av: lisa

det är sjukt det där att bara fetma klassas som folksjukdom när det ju med stor sannolikeht är lika många (fler?) som har mer eller mindre allvarliga former av ätstörningar (typ ALLA tjejer ju). men eftersom det är en främst kvinnlig grej (kvinnor är ju som bekant inte "folk", utan en egen mindre viktig ras) så räknas det inte som lika viktigt/allvarligt/utbrett som fetma som ju främst drabbar män.
det borde sättas lika mycket fokus och resurser på anorektiker som på sockerberoende (som ju dessutom inte ens ÄR ett beroende utan ett SUG) och överviktiga och gud vet, men det lär ju inte hända varken idag eller imorgon.

Postat av: Emelle

Annika. Du bidrar inte till ätstörningar. Det är så sjukt många andra och betydligt fler faktorer som spelar in. Strunta i dem som säger så (de vet ändå inte vad de pratar om. För visst, tror du verkligen att de har varit sjuka själva? I guess not)

2007-05-12 @ 21:00:33
URL: http://emelle.blogg.se
Postat av: cecilja

förr trodde jag att du var hård och elak och sånt.
nu förstår jag att du är en gullig omtänksam varm och rolig tjej.
I would love to be one of your beautiful ones.

(det här har förståss inget med bloginlägget att göra, men ändå)

2007-05-12 @ 21:45:20
URL: http://myspace.com/whostolemynickname
Postat av: Anonym

LÄTT FÖR DEJ ATT SKRIVA DET HÄR, SOM ÄR SÅ SMAL!!!

2007-05-12 @ 22:16:06
Postat av: Evis

Bara för att Annika är smal blir det väl inte mindre sant att extremsnabba viktnedgångar inte är bra för någon och att det leder till att man lägger på sig mer när man går upp igen eftersom ens fettceller har blivit bättre på att ta tillvara energi. Det är ju så.
Jag är själv långt ifrån smal, 1, 67 lång och väger 74 kilo. Jag har ägnat mig åt att gå ner i vikt sen i februari, genom att äta mindre snabba kolhydrater som ris, bröd och pasta och _mycket_ mer vitkål, morötter och bönor och har gått ner från 80 till 74. Nu går det långsammare, men idén är att det är en hållbar omläggning av matvanor, inte en diet som man bryter när man gått enr färdigt. Jag tycker det är gott och blir mätt ändå.

2007-05-12 @ 23:16:25
URL: http://web.comhem.se/~u31138198/main.html
Postat av: closer

http://obnoxious.blogg.se/

2007-05-13 @ 01:08:27
Postat av: Dagloria

Det här ämnet kan aldrig belysas mycket nog, att tiga om det skulle bara göra att de här kvällstidningarna och glassiga månadsmagasinen skulle stå oemotsagda och det alternativet kan ju aldrig ses som bättre. Tack för ett bra inlägg!

2007-05-13 @ 01:20:19
URL: http://dagloria.blogspot.com
Postat av: Mr Harajuku

Jag tycker det är jättebra att du skriever om detta, Annika! Jag har två f.d kompisar som båda lidit av svår anorexi, de är just före detta kompisar för att de själva valt att säga upp kontakten, de tyckte det blev för jobbigt att man försökte hjälpa dem. Det är en hemsk sjukdom som tyvärr verkar vara på väg att bli en folkhälsosjukdom. Tack för att du skriver om saker som berör!

Kramen!

2007-05-13 @ 09:28:51
URL: http://www.mrsharajuku.blogg.se
Postat av: Fröken SötSur

Kvällstidningar är ju knappast bra på några andra sätt heller! Fast de är ju billigare än Se och hör och Hänt i veckan. Man borde helt enkelt säga sin mening, som du gör och sen bojkotta de tidningar man inte gillar och be alla man känner att bojkotta dem. Jag lovar dig att det finns de som blir grymt upprörda av bantningsartikeln, men ändå köper tidningen nästa dag. Fattar inte hur man kan göra så. Det är ju konsumenterna som har makten, eller?

2007-05-13 @ 11:03:01
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Maria

Tja, Annika!
Fick du mitt mail?

Take care.

2007-05-13 @ 11:12:25
URL: http://www.outfits.se
Postat av: jennifer,

jag förstår inte hur detta inlägge skulle kunna tolkas som en uppmaning till ätströningat överhuvudtaget. det är ju uppenbart något du är emot. som jag ser det hade du inte skrivit annars.

men jaa, bantningstips säljer. det är så jävla pinsamt. varje vecka ser man i alla fall en löpsedel som handlar om bantning. bara det får en att tänka på hur hemskt det är i svenskarnas huvud. måste vi verkligen få tips ideligen om hur vi ska förlora våra extrakilon? har vi inget bättre att läsa om?

2007-05-13 @ 11:13:23
URL: http://hellobenjamin.blogg.se
Postat av: Annika

Hej Maria!
Jag har inte fått ditt mail.
[email protected]

2007-05-13 @ 11:17:17
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Verbal Kint

Följde ingen modeblogg regelbundet. Var inte intresserad - förrän jag hittade Hannas, och via den hittade din. Och du är riktigt, riktigt bra, tycker jag. Personligt och ofta med ett utifrånperspektiv, vilket är ovanligt hos någon som är mitt i.
Keep up the good work.

2007-05-13 @ 11:42:22
URL: http://vadsvartdetar.blogspot.com/
Postat av: Maria

TJEJER I HELA VÄRLDEN: SLUTA ÄLTA DET HÄR OCH GÖR NÅNTING AV ERA LIV

2007-05-13 @ 13:39:49
Postat av: Linnea

"Läste löpsedel, kräktes, gick ner 5 kilo"

2007-05-13 @ 15:44:06
Postat av: Hanna Fridén

Jag blir lika arg som du, vi pratade mycket om det här i idealupplysningskampanjen jag var med i,och på utställningen fyllde några av tjejerna hela ingångshallen med löpsedlarfrån magasin där det stod just sådanna saker. MIRAKELPILLRET GÖR DIG SMAL PÅ EN VECKA, GÅ NER 5 KG I VECKAN, TAPPA 15 KG TILL BEACH VALFRITT ÅR PÅ MINDRE ÄN EN MÅNAD och så vidare. Så jävla bedrövligt.

2007-05-14 @ 14:09:06
URL: http://frankincense.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback