Deadline!

Sådant här har jag haft för mig idag! :D



Första dagen som reporter på Norrköpings Tidningar. Det har varit Helt Fantastiskt Roligt! Jag trodde inte att jag var typen som skulle trivas med att skriva om nyheter, men jag älskade varje sekund - att ringa och prata med polisen gång på gång, att skriva under tidspress, att hitta på catchy ingresser, att jobba över och missa spårvagnen... (Okej då, inte det sista, kanske. Men resten.) Kanske har jag det i blodet ändå!
Jag är verkligen glad att jag tog det här jobbet, jag vet att jag kommer att lära mig otroligt mycket, och kanske kommer jag att få lite mer skinn på näsan.

Och jag fick skriva ordet kopparhärva! Obetalbart! :D

Kommentarer
Postat av: alexandra

you go girl!
men what about samt? min lärare är tveksam, själv älskar jag samt. vill skriva det jämt, jämt, jämt. han påstår att det är gammalmodigt. men jag vägrar gå med på det! har du tänkt i de här banorna?

Postat av: Martina

Lycka till!

2007-01-21 @ 22:56:48
URL: http://stylishdogblog.blogspot.com/
Postat av: Hanna

Låter ju hur häftigt som helst!
Nu - Norrköpings Tidningar, nästa - Vouge :)!

2007-01-21 @ 23:55:10
URL: http://cappucino.blogg.se
Postat av: Oscar

Vad roligt för dig Annika!:)

Kul att se att det går framåt och att du trivs. Du kommer nog utvecklas jättemycket genom arbetet där, perfekt!
:)

2007-01-21 @ 23:59:31
URL: http://oscarwilliams.blogspot.com
Postat av: Lina

shit vad skoj. hoppas det fortsätter att vara skoj....jag gillar ordet frekvent..jag använder det frekvent också för jag älskar hur det låter...yeees ;=)

2007-01-22 @ 00:15:14
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: Annika

Vad roligt! Förstod först inte vad artikeln handlade om, men det berodde nog på att jag läste Fotbollsgalan, istället för -gatan. Dum man kan vara ibland! ;)

2007-01-22 @ 00:55:55
URL: http://aes25.blogspot.com
Postat av: MARTIN

ANIKO I STOR KOPAR HERVE, SNEL HEST MISSTENKT!

HEJ ANIKO!

DU ÄR SÖT!

DU ÄR ALDRIG I STOCKHOLM OCH TRÄFFAR MIG! >:O

2007-01-22 @ 01:26:34
Postat av: Vera

Va kul o spännande jobb du fått! Lycka till!

2007-01-22 @ 10:38:43
URL: http://www.verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Anonym

alexandra; din lärare har helt rätt :) hälsar min journalistmor

2007-01-22 @ 23:22:24
Postat av: Pavel Maira

Det går braaaaaaaaa nu!

2007-01-23 @ 04:36:34
URL: http://blogg.pavelmaira.com
Postat av: Annika

Alexandra - eh? Jag älskar samt, dock, även osv. Jag frågade vilken typ av språk de ville ha, och hon ville ha ett ganska formellt. Jag tror att det varierar från artikel till artikel.

2007-01-23 @ 07:54:01
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: fd svensklärare

När nu textanalysen har kommit igång får kanske även en fd svensklärare blanda sig i? Särskrivningar har blivit vanliga på svenska bloggar, men i tidningssvenska bör man inte vara för ivrig att införa detta fenomen.
Varifrån är ett ord.
Och ja!, jag har följt diskussionen som förts på annat forum om det ska heta svenskalärare eller svensklärare. Jag anser att det ska heta svensklärare och engelsklärare

2007-01-23 @ 09:42:33
Postat av: Annika

fd svensklärare - jag håller helt och fullt med. Jag diskuterade detta med min redaktör (jag hade självklart skrivit ihop orden), hon fick sin vilja igenom, trots att jag slog upp ordet på ne.se och visade att både "varifrån" och "därifrån" är ord som skrivs ihop. Hon hade helt enkelt dålig koll och ville visa att hon faktiskt har total makt över mig, och på min allra första dag kunde jag knappast vinna. Tråkigt nog. Om du läser mig blogg så upptäcker du nog snart att jag inte särskriver överhuvudtaget, snarare har jag en tendens att skriva ihop för många ord.

2007-01-23 @ 10:03:58
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Annika

Och herregud, självklart heter det väl "svensklärare"?!

2007-01-23 @ 10:04:20
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: fd svensklärare

Visst läser jag din blogg och jag har inte heller märkt särskrivningar här tidigare.
"svenskalärare" får ca 15000 träffar på Google. Diskussionen pågår. Språkvården anser att ordet troligen kommer att förändras men inte än.
Men jag hörde ett helt underbart, för mig nytt ord i går. "Normalstörd"
Det var på TV4 inför ett program om en teatergrupp från Hudiksvall som bestod "utvecklingsstörda och normalstörda".
Så skönt att vara definierad.

2007-01-23 @ 10:20:49
Postat av: Fredrik

Jag ler varje gång jag ser felskrivningar av typen i din artikel, "främst handlar det rör...", man känner så väl igen sig från div uppsatser i skolan där man prövar olika meningsbyggnader, och sedan blir så stressad att man glömmer att ta bort ord från den gamla meningen efter att man flikat in dom nya orden.

2007-01-23 @ 14:16:43
Postat av: fd svensklärare

Fredrik: Det tror jag inte alls Annika har gjort, däremot har Annikla troligen glömt det lilla ordet "om"
"främst handlar det om rör...",
Det är inte allom givet att bli tryckt i tidningen på sin första arbetsdag, med namn och allt.
Att röra ihop en en text, när det rör sig om rör, utan att det blir komiskt, är bra gjort.

2007-01-23 @ 14:30:58
Postat av: Annika

Fredrik - nej, det handlar helt enkelt OM rör, och om:et har försvunnit. Jag vet att texten är full av slarvfel som inte hann ändras - det var inga meningsbyggnadsproblem, utan snarare så att jag hade fem minuter på mig att slänga ihop och lägga upp en artikel. Jag hann korrekturläsa den tills den trycktes i tidningen, som tur är.

2007-01-23 @ 18:35:40
URL: http://beautifulones.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback