You die when you're young

Just nu skolkar jag. Jag var uppe i tid, åt frukost och klädde på mig - och insåg att jag faktiskt inte kunde gå iväg till bildanalyslektionen, eftersom jag inte kommit ihåg att göra uppgiften till idag. Vi skulle letat upp och tagit med oss tre bilder som uppfyllde olika kriterier: en som bara kunde betyda en sak, en som var tänkt att betyda en sak men som uppfattades som något helt annat, och en som i stort sett inte betydde någonting, som var så nära noll som det bara var möjligt. Kul uppgift, och lektionen var säkert grym, men jag hade helt förträngt hela grejen. I panik började jag leta igenom Harper's Bazaar, ELLE, Teen Vogue och någon gammal Vecko Revyn - jag hann till och med riva ut en reklambild från Céline som jag ansåg bara sa en enda sak ("KÖP VÅRA SKOR OCH VÄSKOR SÅ BLIR DU SNYGG!"), men klockan började bli alldeles för mycket och det stod totalt stilla i huvudet. Så nu sitter jag här hemma med dåligt samvete.
Efter att ha läst lite, ätit mer frukost och bloggat en stund fick jag en så oemotståndlig lust att sitta och titta igenom gamla bilder. På min halvtrasiga laptop har jag mängder med bilder från början av 2003 och framåt som jag inte sett på hur länge som helst. Nu har jag bläddrat igenom dem, och iaktagit en del mönster:

* Jag tog outfitbilder redan då, alltid i skitiga speglar, ibland med blixt för att dölja ansiktet. Skillnaden mot idag är att då var de enbart för "eget bruk" - jag ville helt enkelt dokumentera min stil för framtiden.

* Den stil jag dokumenterade för framtiden var faktiskt ännu poppigare än jag minns. Det gick i perioder mellan mer extrem, broder-daniel-stjärnor-i-ansiktet-och-neonrosa-armband, sextiotalspop, svart-och-vitt och osminkad, pojkaktig slöpop. Utom ibland, när jag fick ryck och satte på mig ljusrosa stövlar. :)

* Mina bilder är i de allra flesta fall döpta till "ful", "fetto", "äckel", "hora" osv. Vad är dealen med det? Jag var ju liksom inte 14 år 2003.

* Det är svårt att känna igen mig från en månad till en annan. Är jag fortfarande så schizofren? Jag uppfattar inte mig själv på det sättet. Oh well, det är väl egentligen bara att jag går tillbaka i bloggen och tittar för att få svar på den frågan.

Tre olika stilar, tre olika Annika?








Det var inte direkt högklackat som gällde!
(Det är det förvisso inte direkt nu heller, men nu verkar det i alla fall som det i min garderob.)




Från
Aftonbladet, 2004




Jag sa ju det!


Kommentarer
Postat av: Linda

Det är spännande med olika stilar från olika "tidseror". Även om man inte är så gammal så har det väl blivit både den ena och den andra vid det här laget ;)
Bildanalys låter sjukt spännande - och svårt. Förstår att det är lätt att få panik.

Postat av: Vera

Heja broder Daniel! För det va väl Shoreline?
Kram söting!

2007-02-22 @ 11:50:24
URL: http://verasvarld.blogspot.com/
Postat av: Anna

roligt =)
det är kul med gamla bilder - funkar ju som en dagbok och man minns saker.

2007-02-22 @ 12:00:00
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Peter Fernold

Varför har du gått i barndom? Greppa nuet, girl!

2007-02-22 @ 12:00:56
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: Loos

Mjaaau! Vad go du är på varenda bild! Lustigt att se möblerna i en annan lägenhet :P Dock lika fina.
Älskar bilden med korta håret och orangea/röda klänningen. Har du kvar dina gamla popklänningar? I så fall beger jag mig bums till dig och lånar dem! Ha en fin dag (man får skolka gullet). Nu ska jag ha dugga O_o, önska mig lycka till! Tänker på dig /Louise

2007-02-22 @ 12:32:31
Postat av: Annika Marklund

Linda - ja, jättespännande, men ofta VÄLDIGT pinsamt! Man får komma ihåg att tiderna förändras, och man själv också. Jag är skitsur på mig själv över att jag missade bildanalysen, men ibland orkar man helt enkelt inte...

Vera - jajamen! Ååååh, barndomen.

Anna - ja, verkligen! Det var en riktig trip down memory lane...

Peter - varför då? Vad är det som är så jävla bra med nuet?

Loos - Klart jag har kvar mina popklänningar! :D De som inte fallit sönder i alla fall... Det är ju försent nu, men i alla fall: LYCKA TILL PÅ DUGGAN DARLING!

2007-02-22 @ 12:44:45
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Peter Fernold

Det som är bra med nuet är ju att det är nu. (Sen hade jag förstått texten lite fel).

2007-02-22 @ 13:49:41
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: Ellinor

Åh, andra bilden = tokfin! Inte många som kan bära upp orange.

2007-02-22 @ 14:39:54
URL: http://nippertippan.webblogg.se
Postat av: m

varför var du med i aftonbladet -04? :)

2007-02-22 @ 14:59:32
Postat av: Ida Annie

Äh, du var jättesöt, men vi får väl se det som så att det är tur att man förändras! Du är mycket vackrare numera (och gladare verkar det som?).

2007-02-22 @ 16:57:59
URL: http://stylebyida.blogg.se
Postat av: Anonym

Första gången JAG träffade Aniko var hon pop-pretto så det skrek om det i rött läppstift och konstiga ordval.

2007-02-22 @ 17:12:44
Postat av: Sanna

Ameh. Det var något onödigt av blogg.se att ta bort mitt namn.

2007-02-22 @ 17:13:16
URL: http://sciatica.blogg.se
Postat av: e

Varför var du med i aftonbladet?

2007-02-22 @ 17:18:39
Postat av: Andreas

Ibland är det skönt att få säga fitta, hora och äckel.

2007-02-22 @ 17:49:42
URL: http://www.lxmbrg.com
Postat av: Felicia

Den röda klänningen är ursöt.

2007-02-22 @ 20:56:22
URL: http://fickleboon.livejournal.com/
Postat av: Lina

oh my good...annika...vi var så lika..jag hade också stjärnor under mitt öga...bara converse...inga high-heels,,,alltid kjol...och massa pärlhalsband...då skulle vi mötts...tror vi kunde blivit kamrater...hehe

2007-02-23 @ 01:07:30
URL: http://www.modeflickan.blogspot.com
Postat av: néa

Aww, så jättepop! Nästan lite som jag var för ett tag sen (fast jag är väl fortfarande pop i viss mån).
Laakso tröjan-bilden var verkligen supersöt.

+Helt imponerande att du lyckas vara slående vacker på varje bild.

2007-02-23 @ 19:37:50
URL: http://tussilago.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback