(baby), skönheten är större än du tror

kom med mig och gör mig vacker som reklam
Fontainebleau

Tips:
Om man har breda höfter, och anser att det kanske inte är ens allra bästa feature, ska man inte bli fotograferad i grodperspektiv.



Iklädd Louise skor och klänning står jag en svinkall men smärtsamt vacker höstdag och ser allmänt trendig ut (inte ens jag har ju kunnat missa att färgen gul är lite av det nya svarta i vår), Louise fotar, jag fryser. Senare samma dag klippte jag av mig håret. Jag har lätt för att försvinna när mitt hår är för långt.

Ni som redan tycker att jag skriver för mycket om mig själv -
sluta läsa här.


Det är så roligt med kommentarer där det insinueras att jag är kär i mig själv - särskilt när personen i fråga sedan försöker skoja bort det. Ni behöver inte skoja bort det, det är ingenting elakt ni skriver!
Däremot har jag svårt att tro att det i allmänhet tyder på en enorm kärlek till sig själv att lägga upp sina bilder på internet - åtminstone om jag ska gå efter de människor som jag vet inte är särskilt förtjusta i sig själva, men fortfarande lägger upp bilder. I de allra flesta fall handlar det nog om ett bekräftelsebehov. Är det då inte bättre om det ligger någon slags självuppskattning i det hela?
För mig är det säkert en blandning. Jag är jävligt förtjust i mig själv på massor av sätt - I turned out good, helt enkelt. Jag är lättlärd, kärleksfull, ganska smal, har talang för en del olika saker som kan vara bra att ha; jag är rättså trygg i mig själv och är (ofta) väldigt bra mot människor jag tycker om.
Så finns det naturligtvis saker jag fullkomligt avskyr. Min lathet, brist på diciplin, cynismen och bitterheten som då och då gör sig påminda; min dödsrädsla, mina humörsvängningar, mitt dåliga immunförsvar, att jag inte kan säga nej. Att jag är en förjävla dålig lagspelare, jag i grupp går totalbort, jag är alldeles för bossig och perfektionistisk. Jag är elitistisk och samtidigt otillräcklig.
Och om det är så enkelt att ni menar att jag älskar mitt utseende, så är svaret nej. Jag har självklart massor av klaga på, precis lika mycket som ni andra, förmodligen.
Men jag tycker att jag är helt okej. Och jag förstår inte varför det skulle vara en dålig egenskap.

Kommentarer
Postat av: felicia

även om du skulle älska ditt utseende högst av allt så är det tillåtet. vem ska hindra dig på riktigt? jävla jantelag

2007-02-06 @ 10:21:18
Postat av: Stina

Får du elaka kommentarer också? För det fårstår jag absolut inte. Det är ju DIN blogg, plus att en blogg skapas ju ofta för någon form av bekräftelse.

Tycker det är roligt att du har snygga och ibland photshopade (my god!) bilder. Och att det som gör en photoshopad bild snyggare är inte att du eventuellt skulle trolla bort en finne, utan hur du leker med färger och kontraster.

Postat av: Victoria

Jag känner igen mig lite. Lathet med stora bokstäver! Perfektionism - Oja.

Jag är väl kanske inte rätt person att säga det, men självförtroende är jävla bra! Visst är jag själv sjukligt mån om mitt utseende och dessutom ganska ytlig (=tex fördomsfull) - men vad folk som klagar på det glömmer är att jag/man kan vara väldigt självkritisk i situationer också. Att stå och prata inför klassen är ett givet exempel från min sida.

Hm,din blogg är välbesökt vilket innebär att det alltid kommer att finnas de som är avis eller tycker mindre bra om dig :/

2007-02-06 @ 14:41:04
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Joline

Alla tycker vi olika, annars vore det ju för trist. Man kan komma med snäll kritik, men är man bara ute efter att vara elak kan man väl ändå hålla tyst? Det är inte många tjejer idag som har bra självförtroende (jag är en av dem) och jag tycker det är härligt att du står för vad du tycker. Fler personer som du efterlyses av världen.

2007-02-06 @ 15:10:53
URL: http://rangelben.blogg.se
Postat av: Maria

mkt fina kläder GÖTT!

2007-02-06 @ 15:29:57
URL: http://hejmaria.blogg.se
Postat av: spectaclesforafrica

Utan att predika citerar jag Bibeln:
Där står det att man ska älska sin nästa som sig själv.
Det står också att Gud skapade människan till sin avbild, till man och kvinna skapade han dem.
Och i min vokabulär är älska betydligt mer betonat än "kär i".
Om jag inte älskar mig själv, hur kan jag då begära att någon annan ska älska mig?
Vi känner alla människor som hatar sig själva för vad de är, för vad de inte är och för vad de kunde blivit.
Avundsjuka är ett allvarligt tillstånd, det begränsar kreativitet och fantasi.
Alla ni som kverulerar-- ta på rosa glasögon (vi har sådana) och se på er själva och omvärlden. Visst blev livet litet lättare?
Heja, Annika.

2007-02-06 @ 17:00:53
URL: http://spectaclesforafricaagain.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag tycker verkligen om att du har en så pass stor självkänsla att du faktiskt kan erkänna dina brister och fel. Utan att för den delen trycka ner dig själv.

Självkänsla + Självdistans är helt klart ett vinnande koncept.

2007-02-06 @ 17:51:47
URL: http://plastsak.blogg.se
Postat av: Mark

Jag hade gärna fotograferat dig. :)
Läste att man kunde kontakta dig vid olika uppdrag, bland annat modell.

2007-02-06 @ 17:54:06
URL: http://nucci.blogg.se/
Postat av: cat

haha breda höfter my ass! allt må vara relativt men kom igen! ;P

2007-02-06 @ 17:57:20
Postat av: Oscar

Go Annika!

Håller med spectaclesforafrica ovanför:)

Finns alldeles för många som vill klanka ner på andra, suck!

2007-02-06 @ 18:09:36
URL: http://oscarwilliams.blogspot.com
Postat av: Ida Annie

Klart som fan att det är en bra egenskap att tycka om sig själv, för om man inte kan göra det själv - vem ska då göra det?

2007-02-06 @ 19:11:35
URL: http://stylebyida.blogg.se
Postat av: Anni

Hittade just in till din blogg, älskar alla bilder! Sjukt fina.

Angående negativa kommentarerna, din blogg, dina regler :)

2007-02-06 @ 19:31:30
Postat av: Lina

Snälla nån! Om du är kär i dig själv och älskar ditt utseende måste du ju få göra det! Dessutom är det din blogg. Ditt ord, din lag.

Fortsätt med din underbara blogg!
Och dina snygga bilder :)

2007-02-06 @ 19:41:11
URL: http://makemeup.blogg.se
Postat av: Peter Fernold

Jamie T.

2007-02-06 @ 20:25:30
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: anna

men alltså, vad menar du med GANSKA smal? hur ser man ut när man är smal om du är GANSKA smal? och jag som väger 72 till mina 176 cm, jag måste ju typ vara asfet... fast det är jag inte. not at all.

2007-02-06 @ 21:16:26
Postat av: Ida

ja. snälla. skriv inte att du är ganska smal. det får oss andra normalviktiga att framstå som fetton

2007-02-06 @ 21:24:18
Postat av: Annika Marklund

Felicia - haha, jaaa, jantelagen är inte direkt mitt favoritfenomen!

Stina - det är klart att jag får taskiga kommentarer ibland, vore väl förvånande annars - jag är inte direkt tjejen som alla gillar. Men jag tycker att jag haft ganska tur, tydligen är jag lättare att tycka bra om på internet än i verkligheten! ;)
Kul att du gillarna bilderna, trots att de är photshoppade ibland! :D

Victoria - ja, det är lätt att glömma bort att det förmodligen inte finns en enda någorlunda frisk människa här i världen som helt saknar självkritik - det handlar ju faktiskt om självinsikt. Jag har absolut ingenting emot vackra, begåvade människor som vet om att de är både vackra och begåvade och står för det - så länge de inte är idioter! :)
Visst kommer folk alltid att störa sig på mig, det är helt okej, det ger mig ju något att engagera mig i och skriva om... ;)

Joline - Absolut, alla tycker vi helt klart olika, och jag tycker faktiskt att man kan få framföra elak kritik också - men då får man vara beredd på att det kommer att bemötas! Sen är jag förstås glad att jag än så länge sluppit onödiga trakasserier av typen "dö din hora", det är ju knappast särskilt intressant eller konstruktivt överhuvudtaget.

Maria - tack, det ska jag framföra till Louise som äger dem! ;D

Spectacles for Africa - du är vis som alltid. Jag tror visserligen att det är fullt möjligt att lära sig att älska sig själv via någon annan, men livet blir verkligen lättare om man lär sig att acceptera sig själv, inklusive fel och brister.

Sofia - TACK! :) Jag tror att man ska försöka att inte ta sig själv på alltför stort allvar, då är det betydligt lättare att få någon form av självdistans. Alla vi som lyckas åtminstone till viss del borde applådera varandra. ;)

Mark - maila mig så kanske vi kan work something out någon gång?

Cat - wxakt, allt är relativt. :) Jag har, precis som min kära mor, tack mamma - skitsmal midja och bredare höftben (vi snackar inte fett här alltså, vi har bara kurviga... skelett). Alltså ser jag lite ut som ett timglas, minus den stora bysten, då. :) Och man vill ju alltid ha det man inte har, så jag hade inte tackat nej till att vara liiiite rakare i kroppen. Bara en aning.

Oscar - klanka ner på andra är ju kul! :) Men då måste man ju vara beredd att bli kritiserad tillbaka också.

Ida Annie - hahaha, precis rätt inställning, sötnos!

Anni - VÄLKOMMEN HIT! Skitroligt att du gillar bilderna, I promise to keep'em coming... :)

Peter - Lite sådär, tycker jag.

Anna - tja, jag är inget benrangel direkt, och jag har varit betydligt smalare än vad jag är nu - därav ganska smal. Allt är relativt, som sagt, men det är aldrig hälsosamt att jämföra sig med någon annan. Jag vill absolut inte gå ner i vikt, men om jag tidigare varit "jättesmal" så är jag nu... "smal. Ganska." Äsch, jag menar ingenting ätstört eller läskigt, och jag är säker på att du ser fantastisk ut! Skönhet ligger fan inte i kilon eller bmi eller något annat löjligt.

Ida - Till dig svarar jag samma sak som till Anna. Ni är verkligen inga fetton, men jag är heller ingen Calista Flockhart (thank god).

2007-02-06 @ 21:58:31
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: Peter Fernold

Annika - Jag skulle kunna säga att jag stavade fel. Jag skulle skriva Je t'aime. Men, ok, jag erkänner, det var spam.

2007-02-06 @ 21:59:50
URL: http://thefindumonde.wordpress.com
Postat av: mandy

Go Girl!

2007-02-06 @ 22:02:14
URL: http://smilelikeyoumeanit.blogg.se
Postat av: Caroline

Riktigt riktigt fina kläder! Var är de ifrån?

2007-02-06 @ 22:10:56
Postat av: Annika Marklund

Caroline - kul att du gillar dem! Jag vet faktiskt inte var de är ifrån, kan fråga Louise som äger dem och återkomma! :) Eller, Louise, om du ser det här kan du ju kommentera?

2007-02-06 @ 22:17:41
URL: http://beautifulones.blogg.se/
Postat av: DiscoDan!

Hörru! Nu får du allt ta o döda den här nya Jag-bryr-mig-om-idioter-som-klankar-ner-på-mig-för-att-dom-inte-gillar-det-jag-skriver-så-därför-anpassar-jag-det-jag-skriver-o-varnar-för-stötande-inlägg-Annika
o istället se till o plocka fram den här gamla vanliga Jag-postar-vad-jag-vill-o-jag-skiter-i-vad-ni-tycker-Annika, som iaf jag själv saknar väldigt mycket. Tycker det bara gör saker värre när du ska blidka dessa troll som bara gnäller på dig. Skit i dom!! Se det som lite extra humorkryddning på din blogg när en tomte skriver en kommentar istället, det gör iaf jag! :)

2007-02-07 @ 09:16:11
URL: http://lehnberg.net
Postat av: Helena

Inget illa menat, men i samtliga inlägg ovan om vikten av att vara smal (samt i nästan alla andra bloggar där ämnet kommer upp) ligger ett antagande om att smal=fint. Det kan det visserligen vara, men minst lika fint att vara "normalviktig" eller av någon annan kroppstyp. Rätt trött på smalhysterin nu faktiskt. Kan vi inte bara lägga ner?

2007-02-07 @ 21:56:47
Postat av: Askungen

Du är vacker.... andra gången säger jag nu!

2007-02-07 @ 23:08:51
URL: http://askungengwall.blogg.se
Postat av: Ella

Wow, vilken snygg bild!! /Ella

2007-02-09 @ 09:58:01
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: jonna

säkert vad alla innan har sagt också(orkade inte läsa igenom), men fuck that shit.
gud, trodde dagarna då man inte fick tycka att man själv var bäst slutade när man fyllde 12 typ. jag tycker synd om de som inte älskar sig själv, eller de som kommer på att "fan vad bra jag är"/"jag duger" när de är 30. och är man dessutom snygg och smart som du verkar vara, så är det ju med all rätt. fortsätt skriva om dig själv/lägga upp bilder på dig själv. jag gör det hela tiden, alla gör det. det är lite det som är poängen med 99% av alla bloggar, de som inte klarar av det kan ju alltid stänga in sig i en garderob och försöka hitta sig själva eller nåt.

2007-02-09 @ 17:31:39
URL: http://fashionmuslimetterna.blogg.se
Postat av: Linda

Fattar inte varför du känner att du måste försvara att du har en positiv självbild. Vi har alla dåliga respektive bra sidor men varför fokusera på de dåliga!? Nej, man ska berömma sig själv det är allt för sällan nån annan gör det;P Fram för mer attityd!

Ps Du har en snygg stil tjejen! samt verkar du väldigt duktigt med kameran;) ds

2007-02-11 @ 00:50:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback