It takes one to know one

"Does anybody know who this skinny woman in the video is?"

Jag vet att jag inte borde bli glad av sådana kommentarer. JAG VET. Speciellt inte när en läkare alldeles nyss talat om för mig att jag är alldeles för mager för mitt eget bästa (excuse me, what?). Jag är en dålig människa.
(Nej, jag har inte ätstörningar. Och jag ligger precis på gränsen till normalvikt enligt bmi-tabellerna. Att ha en normal kroppsuppfattning är däremot svårare.)



Snyggast i den gamla The Arkvideon är helt klart mina sjukt läckra och svindyra skor (varför kan inte myten om att modeller får behålla alla kläder de har på sig vara sann?!). Vaninnigt grymma, vansinnigt opraktiska att springa på ett vetefält i. Efter ett par misslyckade försök fick vi plötsligt tillbaka hjärnkapacitet och insåg att ahaaaa - mina skor syns inte när jag springer i vetefältet. På med conversen istället, och vips! så gick det utmärkt. Dock skulle jag inte rekommendera aktiviteten till någon, åtminstone inte i klänning - mina ben blev alldeles sönderrispade av vetet. Åh, jag är ett sådant asfaltsbarn, jag hade ingen aning om att vete var så vasst.

Förresten: hurra för mig som nyss blev tappad på sex provrör blod ur höger arm utan att svimma! It was a first. Jag kanske håller på att bli vuxen ändå.

Kommentarer
Postat av: onceinmylifeblogg.se

blir bestört av att du är så mager snälla gör ngt
kanske blev du glad av blodgivningen för att du minskade din vikt några gram?
du har förutsättningar för att bli vacker om du går upp sådaär 5 kg.
lycka till!

Postat av: Annika

onceinmylife - Absolut inte, jag blir orolig när jag minskar i vikt (på grund av min dåliga hälsa). Däremot har jag så svårt att se mig själv som SMAL, vilket jag ändå gärna vill vara, och det skäms jag lite över. Så kommentarer som den i inlägget gör mig glad trots att den inte borde det.
Jag behöver inte direkt gå upp i vikt, däremot i muskelmassa, vilket i sin tur förstås GÖR att jag går upp i vikt.
Och skönhet ligger inte i kilon, kära du. Jag anser att jag är lika vacker oavsett vad jag väger, och det är du också. Det är skillnad på att oroa sig och att förolämpa, men gränsen är hårfin.

2007-04-30 @ 10:50:34
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Peter

Vete är vasst så in i helvete. Säg till när vi ska ses och prata The Ark-minnen. Kommer man från Växjö har man en hel massa. ;)

Och meningar som "du har förutsättningar att bli vacker om går upp sådär 5 kg" har passerat den hårfina gränsen med råge. Men det kanske bara är jag...

2007-04-30 @ 12:33:54
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: Annika

Ja, det är ju det. Konstigt - vetemjöl som är så mjukt! Ehmmm. Ah! The Ark-minnen! Vilket vackert uttryck. Du har rätt, det borde göras.

Äsch, jag har blivit så van vid förolämpningar att jag knappt lägger märke till dem om de så spottar mig i ansiktet.

2007-04-30 @ 12:52:25
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Erik

Jag tror inte på dig en endaste sekund. Sluta hoppa över måltider! Varför tror du att du har dålig hälsa!? Utan alla näringsämnen får man brister och problem. Du är en förfärlig förebild.

2007-04-30 @ 15:18:08
Postat av: Bea

Tar lite illa upp när jag läser att du inte ser dig som smal. Min första tanke när jag läser det är: Om inte Annika är smal vad i helvete är jag då?
Har en del kompisar som ser ut som pinnar men som klagar på att dem är tjocka och det känns i hjärtat när man sitter bredvid och väger 10 kg mer trots att man är lika lång. Visst du har inte sagt att du är tjock, men du säger att du inte är smal.

Jag tror iofs att du inte hade som avsikt att göra mig ledsen.

2007-04-30 @ 15:27:37
Postat av: Bea

Tar lite illa upp när jag läser att du inte ser dig som smal. Min första tanke när jag läser det är: Om inte Annika är smal vad i helvete är jag då?
Har många kompisar som ser ut som pinnar men som klagar på att dem är tjocka och det känns i hjärtat när man sitter bredvid och väger 10 kg mer trots att man är lika lång. Visst du har inte sagt att du är tjock, men du säger att du inte är smal.

Jag tror iofs att du inte hade som avsikt att göra mig ledsen.

2007-04-30 @ 15:28:02
Postat av: Candy

Det där är en av få låtar jag gillar med The Ark. Nu vet jag vem som är med i videon också. ^^

2007-04-30 @ 20:12:36
URL: http://onlythefakessurvive.blogg.se
Postat av: jo

maken till arrogans får man leta efter...

2007-05-01 @ 10:12:34
Postat av: maria

jag vet exakt hur du känner och jag tycker också att du är väldigt mager. men jag vet också hur det känns när man får sådana kommentarer; ibland blir man oerhört glad fast man egentligen inte borde. efter egna erfarenheter tycker jag ändå att du ska tänka på en sak som jag kommit fram till: livet är verkligen för kort för att slösas bort på att tänka på om man är tillräckligt smal eller inte. man går miste om så mycket på vägen och det är verkligen inte värt det, alla borde vara nöjda med sig själva så man kan koncentrera sig på att ha roligt och leva ett lyckligt liv istället för att ständigt tänka på om man är tillräcklig. jag försöker inte låta präktig och vara någon som säger åt dig och andra vad dom borde göra, jag försöker bara dela med mig av en ganska klok tanke som kanske kan få folk på andra banor. tack för en oerhört bra blogg =)

2007-05-01 @ 11:50:12
URL: http://mariao.blogg.se
Postat av: b

Jag tror inte att du anser att du är lika vacker vad du än väger. Varför skulle du isåfall bli glad över en kommentar om att du är mager? Och varför skulle du isåfall automatiskt överhuvudtaget tolka den helt neutrala formulerade frågan som en komplimang? Något positivt alls?

2007-05-01 @ 15:50:17
Postat av: Annika

Erik - Hoppa över måltider? Du är bara pinsam. Get a life.

Bea - Jag hoppas att du förstår att det inte funkar på det sättet. Jag tar inte illa upp när människor som är smalare än jag har dålig självbild, eftersom jag VET att det inte har någonting överhuvudtaget med MIG att göra, problemet ligger hos dem själva.

Candy - Haha, jaa, den är kanon!

jo - Jaså.

Maria - Visst har du rätt. Och jag tänker väldigt sällan på sådant, det är korta perioder då jag påminns och börjar fundera över det.

b - Jo, det tycker jag. Min ibland skeva självbild har ingenting med skönhet/fulhet att göra. Jag tycker inte att jag är FULARE om jag väger mer, det ligger på ett helt annat plan, som jag inte förväntar mig att en utomstående ska förstå.

2007-05-01 @ 16:00:33
URL: http://www.fatale.se
Postat av: Anonym

amen snälla. om det varit tvärtom att hon vore tjock och fått en kommentar om att hon var tjock på youtube skulle alla skriva "nej, du är inte tjock" men nu när hon är smal skriver folk att hon kan bli vacker "om hon går upp 5kg". när är man normal? när har man en vikt som folk inte tycker är för smal eller för tjock? det är fan inte lätt att vara smal idag, jag själv har BMI på 16 vilket är under normalgränsen och jag har blivit kallad anorexiafall, hur kul är det? jag är född med min kropp och det är alla andra också. jag känner mig - precis som alla andra tjock när jag pressat i mig en chipspåse och det gör inte mig till något anorexiafall. folk måste fatta att det finns smala människor som inte väljer det! jag föddes med långa smala fingrar och kommer dö med dom också!

2007-05-01 @ 19:07:51
Postat av: b

Att säga att nån skulle bli snyggare om de gick upp lite är precis lika jävla respektlöst och helfel som att säga till nån att de blivit så snygga när de plötsligt gått ner lite (och det görs hela tiden, på kontor och andra arbetsplatser, och skolor, everywhere). Folks kroppar ska de få ha ifred, utan några jävla kommentarer överhuvudtaget! Det slåss jag för till sista blodsdroppen!

2007-05-02 @ 00:06:48
Postat av: emilie

jag förstår inte varför folk ska hålla på att lägga sig i andras vikt. okej om man är orolig för sina nära och kära, men herregud. när man dessutom ska försöka tala om för personer hur dom ser på sig själva blir det bara löjligt. bara för att man ser ut på ett visst sätt betyder det inte att man ser sig själv som det.

2007-05-02 @ 12:03:16
URL: http://frokenrinse.blogspot.com/
Postat av: Sandra

Vad kul att du är med i den videon! Nu är jag lite avis;) The Ark är mitt favvoband!

2007-05-03 @ 12:09:50
URL: http://soleii.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback